Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):
freedomseeker skrev (9 timer siden):

Moms er ikke en avgift, men en skatt.

Det er ingenting som heter "moms", annet enn Bamsemums fra Freia.

M.v.a. er rett betegnelse, og det står for Mer Verdi Avgift, ergo kaller myndighetene det for en avgift, så da er det nok en avgift.

Begrepet Moms er en forkortelse for meromsetningavgift, men senere omdøpt til merverdiavgift. Altså rett og slett et tidligere begrep som har satt seg, og som det nok ikke er så lett å bli  kvitt (som mva... Jupp, pun intended).

Alle avgifter Staten tar inkludert toll, er en form for skatt, så @freedomseeker har delvis rett. Men du har også helt rett at det nå heter mva! 😊

obygda skrev (2 timer siden):

Opples som MERVERDI AV GIFT.

Det oppleves nemlig som gift..noe som dreper eller ødelegger.

Denne er dessverre morsom. Og, ja, mva er til dels handelshindrende, for forhåpentligvis kunne man heller brukt sine egne penger som nå går til mva og andre avgifter, til å kjøpe andre varer. Eller spare.

Dog, pengene skal gå til å betale for tjenester som Staten utfører for egne borgere og inntekter til Kongen og hans hoff, kalt apanasje i våre dager.

Mva alene er ikke værre enn at de fleste av oss tåler det, og aksepterer det. Men man kan jo vurdere om ikke det tradisjonelle "en tiende", altså 10 % burde være nok. Summen av alle avgifter og våre skatter på personlig inntekt, utgjør temmelig mye, og for oss bileiere har Staten i alle tider vært svært grådig.

Jeg har derfor elsket at vi har fått litt igjen ved at elbilene har vært stort sett mva og avgiftsfritt, bortsett fra panten, som man får igjen når bilen etterhvert skrotes, og derfor er ikke en avgift. Og ikke minst at man i en tid slapp helt den forferdelige, skjevfordelte bompengekostnaden. Den er dog tatt igjen, samtidig som de har økt den videre for ice-biler og dieselbiler spesielt.

Man kunne håpt at Staten, gjennom de folkevalgte politikerne, så at man kan klare seg uten å tyne dens innbyggere med så mye unødvendige kostnader. Vi har nå en moderne bilpark med mye sikkerhet innebygd, som er med på gjøre at vi har færre alvorlige og dødelige ulykker. Selvsagt sammen med mer fokus på veiskille mellom filer i motsatt retning på endel tidligere utsatte strekninger.

Så er det et håp om at man nå fokuserer på både at nye biler skal være greit oppnåelige, men og at man fortsetter satsning på ulykkessikre/ulykkesdempende veier og tiltak, og ikke det ensidige fokuset på bøter og fartshindringer. 110-soner og mer trafikksikre veier viser at det går å ha grei hastighet på veiene, og lite ulykker. Vi må bare få de riktige endringene på stadig flere veier.

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Dog, pengene skal gå til å betale for tjenester som Staten utfører for egne borgere og inntekter til Kongen og hans hoff, kalt apanasje i våre dager.

Mva alene er ikke værre enn at de fleste av oss tåler det, og aksepterer det. Men man kan jo vurdere om ikke det tradisjonelle "en tiende", altså 10 % burde være nok. Summen av alle avgifter og våre skatter på personlig inntekt, utgjør temmelig mye, og for oss bileiere har Staten i alle tider vært svært grådig.

Jeg har derfor elsket at vi har fått litt igjen ved at elbilene har vært stort sett mva og avgiftsfritt, bortsett fra panten, som man får igjen når bilen etterhvert skrotes, og derfor er ikke en avgift. Og ikke minst at man i en tid slapp helt den forferdelige, skjevfordelte bompengekostnaden. Den er dog tatt igjen, samtidig som de har økt den videre for ice-biler og dieselbiler spesielt.

Man kunne håpt at Staten, gjennom de folkevalgte politikerne, så at man kan klare seg uten å tyne dens innbyggere med så mye unødvendige kostnader. Vi har nå en moderne bilpark med mye sikkerhet innebygd, som er med på gjøre at vi har færre alvorlige og dødelige ulykker. Selvsagt sammen med mer fokus på veiskille mellom filer i motsatt retning på endel tidligere utsatte strekninger.

Så er det et håp om at man nå fokuserer på både at nye biler skal være greit oppnåelige, men og at man fortsetter satsning på ulykkessikre/ulykkesdempende veier og tiltak, og ikke det ensidige fokuset på bøter og fartshindringer. 110-soner og mer trafikksikre veier viser at det går å ha grei hastighet på veiene, og lite ulykker. Vi må bare få de riktige endringene på stadig flere veier.

Jeg stemmer gladelig på deg hvis du stiller til valg. I elbil-partiet! ☺️ God helg snøpus! 😁

  • Liker 1
Skrevet

Moms(mva) er en skatt på forbruk.

Når noen slipper å betale, som for eksempel elbiler, må andre bidra mer, og fritaket fungerer dermed som en økonomisk støtte/subsidie. Det er ikke uten grunn at elbiler har blitt omtalt som “snyltebiler”.

Nå som kronen er svak og norsk velferd er på vei ned, er det mest rettferdig å ha moms på alle biler, uten andre skatter og avgifter. Dette vil gjøre bensinbiler billigere.

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Snowleopard said:

Begrepet Moms er en forkortelse for meromsetningavgift, men senere omdøpt til merverdiavgift. Altså rett og slett et tidligere begrep som har satt seg, og som det nok ikke er så lett å bli  kvitt (som mva... Jupp, pun intended).

Alle avgifter Staten tar inkludert toll, er en form for skatt, så @freedomseeker har delvis rett. Men du har også helt rett at det nå heter mva! 😊

Denne er dessverre morsom. Og, ja, mva er til dels handelshindrende, for forhåpentligvis kunne man heller brukt sine egne penger som nå går til mva og andre avgifter, til å kjøpe andre varer. Eller spare.

Dog, pengene skal gå til å betale for tjenester som Staten utfører for egne borgere og inntekter til Kongen og hans hoff, kalt apanasje i våre dager.

Mva alene er ikke værre enn at de fleste av oss tåler det, og aksepterer det. Men man kan jo vurdere om ikke det tradisjonelle "en tiende", altså 10 % burde være nok. Summen av alle avgifter og våre skatter på personlig inntekt, utgjør temmelig mye, og for oss bileiere har Staten i alle tider vært svært grådig.

Jeg har derfor elsket at vi har fått litt igjen ved at elbilene har vært stort sett mva og avgiftsfritt, bortsett fra panten, som man får igjen når bilen etterhvert skrotes, og derfor er ikke en avgift. Og ikke minst at man i en tid slapp helt den forferdelige, skjevfordelte bompengekostnaden. Den er dog tatt igjen, samtidig som de har økt den videre for ice-biler og dieselbiler spesielt.

Man kunne håpt at Staten, gjennom de folkevalgte politikerne, så at man kan klare seg uten å tyne dens innbyggere med så mye unødvendige kostnader. Vi har nå en moderne bilpark med mye sikkerhet innebygd, som er med på gjøre at vi har færre alvorlige og dødelige ulykker. Selvsagt sammen med mer fokus på veiskille mellom filer i motsatt retning på endel tidligere utsatte strekninger.

Så er det et håp om at man nå fokuserer på både at nye biler skal være greit oppnåelige, men og at man fortsetter satsning på ulykkessikre/ulykkesdempende veier og tiltak, og ikke det ensidige fokuset på bøter og fartshindringer. 110-soner og mer trafikksikre veier viser at det går å ha grei hastighet på veiene, og lite ulykker. Vi må bare få de riktige endringene på stadig flere veier.

Jeg er hjertens enig med deg. Du har min stemme også :)

10 minutes ago, freedomseeker said:

Moms(mva) er en skatt på forbruk.

Når noen slipper å betale, som for eksempel elbiler, må andre bidra mer, og fritaket fungerer dermed som en økonomisk støtte/subsidie. Det er ikke uten grunn at elbiler har blitt omtalt som “snyltebiler”.

Nå som kronen er svak og norsk velferd er på vei ned, er det mest rettferdig å ha moms på alle biler, uten andre skatter og avgifter. Dette vil gjøre bensinbiler billigere.

Alle vi som tar ansvaret for egen transport, og legger ut 60000 - 200000 kr i året av våre allerede skattede penger på å effektivt sørge for produktiviteten i samfunnet burde bli behandlet med litt mer respekt av politikerne ja.

De som reiser kollektivt er de faktiske snylterne. I stedet for å ta ansvar for egen transport så sitter de å sutrer for at transportmidlet deres som er subsidiert med 60% av oss som tar ansvaret for egen transport, er for trangt eller ikke kjører når de vil.

Når det gjelder insentiver for å få persontransporten til å bli elektrisk, så trengs det. Det hadde nok skjedd uansett, men forurensingen i byer (både lyd og smog) har ikke tid til å vente. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...