Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (18 minutter siden):

Kan være så enkelt at det er type felg og load index på hjul (kombinasjon av felg kapasitet og LI på dekktype) bilene er vist fra produsentene når de var typegodkjent hos svv i Norge. Kapasitet på hjulsett pr aksel er med på å definere maks aksellast pr aksling på biler. Og dette virker jo  direkte inn på nyttelast.
 

Slik jeg har forstått det, så har det vel så vel med rekkeviddeberegning å gjøre. WLTP-tallene skal testes med en viss % av nyttelasten i bruk, og mer vekt gir som sagt utslag på den testede rekkevidden. Her gjelder dette i større grad elbiler, siden de i utgangspunktet har med seg ganske lite energi.

Jotun skrev (38 minutter siden):

Sykt relevant faktisk. Og en kort periode finnes det jo model y med nesten 550kg. Rett før den ble 451.

Edit: Lese postene først, alt dette står over her.

Og eg er også interessert i hvordan disse tallene blir til. Virker nesten som de spiller bingo.

Så store biler som dette med rundt 360kg er jo ikke noe en familie kan bruke.

Tesla mente det var gjort noe med dempere/hjuloppheng, som endret hva de ville gå god for. Det som er interessant, er at nyttelasten er lik, selv når bilen blir tyngre, som ved f.eks. RWD vs LR med likt utstyr ellers.

bzzlink skrev (57 minutter siden):

Ganske irriterende at til og med statlige instanser hiver seg på click-baiting
 

«Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken. I andre enden finner vi Toyota – som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien, og høy snittalder på bilparken.»

Høy snittalder på bilparken vil jo naturlig gi færre klager. 

Meget mulig Tesla har mer klager enn andre, men da må det vektes mot bilbestand som er <5år for alle merker. Og det er vel Tesla som har vært på salgstoppen siste 2-3 år

I tillegg til at man nok klager mer på en ny bil enn på en gammel bil pga hvor mye man forventer, så viser jo mange av klagene seg å skyldes infotainment SW-issues enn det rent tekniske. Mange av klagene er heller ikke nødvendigvis pga faktisk feil, men vel så mye om eiers/brukers evne/vilje til å lære seg mye av dette som fremstår nytt og ukjent. 

Endel av feilene som meldes, har nok og vært preget av at man ikke alltid finner feil første gang, og så kommer ny henvendelse på samme problem selv om verksted har friskmeldt.

Og endel feil er vel også relatert til deteksjonssystemene og type fantombremsinger, fartsskilt som leses feil og feil fartsgrense pga feil i kart/navigasjonsbasene, og da også "spøkelsesveier" og lignende.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Tesla mente det var gjort noe med dempere/hjuloppheng, som endret hva de ville gå god for. Det som er interessant, er at nyttelasten er lik, selv når bilen blir tyngre, som ved f.eks. RWD vs LR med likt utstyr ellers.

Tesla (Norge) har som vanlig ikke kommentert eller svart på spørsmål 
Les artikkelen til TU jeg la ved i posten føre. Slik "de" forstår det er total vekt er økt (inkl nyttelast) i forbindelse med endring i batteripakke i nye MY med start levering fra Kina slik at WLTP ikke påvirkes nevneverdig.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (32 minutter siden):

Man drar vel ikke produsentene for forbrukerrådet når en bil er ute av reklamasjonstiden? I hvert fall vil antall saker mot produsent falle betydelig når man ikke har noen reklamasjonsrett?

Eller er det noe jeg ikke tenker over her? @Gavekort

Toyota har solgt ca 73k biler de siste 5 årene, Tesla ca 94k biler. Så forskjellen i nybilparken er ikke i nærheten av å forklare den store forskjellen i tvistesaker mellom de to merkene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

iD7 nyttelast, og nyttelast generelt

Ser at id7 har veldig lav nyttelast til å være en stor familiebil 362kg.

Hva er det som egentlig bestemmer nyttelasten? Hvorfor er den satt så lavt, og hvordan blir det da med 4x4 versjonen som kommer nå snart, vil den har enda lavere nyttelast, siden jeg vil tippe egenvekten går opp med noe kg.

Eller kan de bare sette tillatt totalvekt høyere?

IMG_0548.jpg

image.png.34f27bdf4ce7ffaba1249b269e400426.png

TM3LR 2019

Og jeg som trodde at det var en barnesykdom i de tidlige år.

(Jada, jeg vet: fantes elbiler for 100 år siden)

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Tesla (Norge) har som vanlig ikke kommentert eller svart på spørsmål 
Les artikkelen til TU jeg la ved i posten føre. Slik "de" forstår det er total vekt er økt (inkl nyttelast) i forbindelse med endring i batteripakke i nye MY med start levering fra Kina slik at WLTP ikke påvirkes nevneverdig.

Lest den artikkelen før, og sett andre artikler på det samme. Er en stund siden, men var blant de sakene jeg har lest, som var bakgrunnen for min kommentar. Om det stemmer at de har gjort endringer på batteriet som jeg ikke fikk med meg, så kan jo det kompensere for økt forbruk.

Mange spekulasjoner gikk jo på at nyttelasten var så lav pga at Tesla nådde et viktig "barrieretall" etter EPA eller WLTP, og når da de endringer de gjorde ikke senket rekkevidden med høyere nyttelast, kunne de da ta dette it i nettopp økt nyttelast og ikke mer økning i rekkevidden.

Sitat fra artikkelen du lenket til:

"Det betyr at Tesla kan ha gått ned på nyttelasten for å få lengst mulig WLTP-rekkevidde i testene. Kanskje de gjorde det for å kunne passere rekkevidde-grensa på 500 kilometer (den eksisterende versjonen av Model Y har 507 kilometers WLTP-rekkevidde)?"

Nå vet jeg ikke helt når Tesla sluttet å ta inn kinesiske TMY, men er nok i området her. Mulig endel farger ble tatt inn frem til desember -23, så jeg er nok usikker på om det faktisk var grunnen eller tilleggsgrunn til det over, uten at jeg vil utelukke det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe stort problem å selge mange biler. Å holde på de på veien og i drift ut garantiperioden derimot er noe helt annet. Man ser jo nå på de eldste modellene at det begynner å bli svært dyrt å holde drift på de. Enkelte selger som delebil til over 100 tusen, ikke kjørbar. For en eldre slik bil må man nok fort regne med ca 50 tusen i drift og vedlikehold i året. Da lønner det seg heller å kjøpe en ny rimeligere bil og selge "vraket".

De som har hatt slike biler lenge bytter gjerne en gang i året eller hvert andre år. Ingen som ønsker å ha bilene lenge, da kommer verditapet og vedlikeholdet som et godstog mot deg. Nesten eneste elbil som nytter å ha når de nærmer seg og passerer 10 år er faktisk en Leaf. Svært lite feil på de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke helt når Tesla sluttet å ta inn kinesiske TMY, men er nok i området her. Mulig endel farger ble tatt inn frem til desember -23, så jeg er nok usikker på om det faktisk var grunnen eller tilleggsgrunn til det over, uten at jeg vil utelukke det

Uansett, uten en ny typegodkjenning (separate i Europa og USA) får man ikke endret nyttelast på en bilmodell.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Toyota har solgt ca 73k biler de siste 5 årene, Tesla ca 94k biler. Så forskjellen i nybilparken er ikke i nærheten av å forklare den store forskjellen i tvistesaker mellom de to merkene.

Gjennomsnittsalderen er 11 år (Toyota) vs 4 år (Tesla). Tvistgraden tar med alle biler på veien. Hjelper ikke med 73k solgte biler, hvis de har 700+ på veien. men bare tvister på de nyere bilene

Er vel mer relevant å nevne Skoda, som er nest nyeste flåten (på rundt 8 år), men også 3dje "vennligste"

 

hadde vært interessant om de hadde med absolutte tall også, og tvist-grad basert på 'nyere' biler

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Syar-2003 said:

Uansett, uten en ny typegodkjenning (separate i Europa og USA) får man ikke endret nyttelast på en bilmodell.

Man kan endre nedover. Det kan være relevant for trekking av tilhenger med førekort B for eksempel. Selv om det gjerne er bedre å endre tillatt totalvekt på tilhengeren, hvis man eier den selv.  Jeg kan nevne at da vi byttet fra en tidlig Model Y med lav nyttelast (og tilsvarende lav totalvekt) , til en nyere med høyere nyttelast, så måtte vi nedregistrere 1000 kg hengeren med noe få kilo, for at alle i familien skulle kunne taue den lovlig.

Quote

§ 6-3 nr. 4 bokstav D skal lyde:

Eieren kan søke om endring av tillatt totalvekt for kjøretøy i gruppe M, N og O med største totalvekt under 7 500 kg.

- Tillatt totalvekt kan ikke være høyere enn største totalvekt oppgitt av fabrikant.
- Tillatt totalvekt kan ikke settes lavere enn det som er nødvendig med tanke på antall sitteplasser og krav til nyttelast for kjøretøykategorien det søkes godkjenning for. Antall sitteplasser kan endres som følge av vektendringen.
- Kjøretøykategorien til kjøretøyet endres i samsvar med endringen av tillatt totalvekt. 

 

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man må huske at årsaken til antall tvistesaker ikke bare er antall feil, men kombinasjon av feil og forhandlers uvillighet til å komme kunden i møte.  

Teslas trifecta av dårlig design(parkeringssensorer, regnsensor, understell som knekker etc etc), elendig byggekvalitet og fiendtlig kundeinnstilling gjør det ikke til noen stor overraskelse at de topper denne kåringen år etter år.

Endret av uname -i
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Har vel noe med mengden biler solgt. Da blir både antallet fornøyde og misfornøyde høyt. Dessverre.

Imponerende salg ja.

Ja, hittil i februar har Tesla solgt flere Model Y enn de 11 neste el-personbilene på lista sammenlagt. Det er ganske ekstremt. Det må være en del importører som sliter nå. Hongqi har det f.eks blitt levert nøyaktig null stykker av hittil i år...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 timer siden):

Sykt relevant faktisk. Og en kort periode finnes det jo model y med nesten 550kg. Rett før den ble 451.

Jeg nektet å ta ut min Model Y når nyttelasten var 321 kg. Ventet 6 mnd. til, og så ble den satt til 545 kg. Da var det greit. Da tok jeg ut min TMY.

Endret av Hanhijnn
Korrigert vekt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er nesten så man ikke tror det man ser at Tesla har fått til fra null på ca. ti år!

er det mange gode bilmerker der ute, Tesla er bare ett av dem... Men smilet må ha stivnet litt hos de "store" nå etterhvert... for de var litt cocky og lo litt av jyplingen Tesla den gangen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
eintotre skrev (2 timer siden):

Mazda kjører kampanje på mx30. Du får den for 220k pluss vinterdekk. 235k for topmodellen. 

Vil si det er gode priser med tanke på utstyrsnivået.

Men ikke med tanke på rekkevidden...

Men likevel så er det en aktuell erstatter for vår gamle Leaf, så nedsatt pris er uansett positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Elgen-Hansi said:

Toyota har solgt ca 73k biler de siste 5 årene, Tesla ca 94k biler. Så forskjellen i nybilparken er ikke i nærheten av å forklare den store forskjellen i tvistesaker mellom de to merkene.

Takker for at du dro frem tallene!

Da burde ikke Tesla ha noe særlig mer enn 20% flere saker enn Toyota nei

Finner ikke underlagstallene i den grafikken så ikke så lett å ettergå. 
Men det er vel ganske sikkert at Toyota er flinkere til å lage jevn kvalitet på bilene sine enn Tesla. Noe annet ville vært rart. Amerikanerne virker også noe mer kranglete / villige til å stå på sitt.  Noe må jo alle advokatene som er på retainer ta seg til

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Man må huske at årsaken til antall tvistesaker ikke bare er antall feil, men kombinasjon av feil og forhandlers uvillighet til å komme kunden i møte.  

Teslas trifecta av dårlig design(parkeringssensorer, regnsensor, understell som knekker etc etc), elendig byggekvalitet og fiendtlig kundeinnstilling gjør det ikke til noen stor overraskelse at de topper denne kåringen år etter år.

Men de slo Toyota på kundelojalitet.

Så Tesla har flest klagesaker, og flest kunder som vil velge Tesla ved beste bilkjøp.

Ganske interessant egentlig. 

Jeg hadde 10 garantireparasjoner på min Model 3 iløpet av 4 år. Bare småting hver for seg, men tilsammen blir det jo ganske ekstremt. Opplevde kun at det lugga 2 av gangene når de forsøkte å være gniene med leiebil.

Men noen kunder opplever å ikke bli hørt noen av gangene og da blir man vel like Teslavennlig som @uname -i :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (5 timer siden):

Fra artikkelen;

"Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken. I andre enden finner vi Toyota – som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien, og høy snittalder på bilparken."

Eg skulle gjerne kjøpt Toyota, men bZ4x hadde litt for mykje som ikkje var bra. Neste bilkjøp håpar eg dei har fått stell på sakene.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (35 minutter siden):

Men de slo Toyota på kundelojalitet.
Så Tesla har flest klagesaker, og flest kunder som vil velge Tesla ved beste bilkjøp.
Ganske interessant egentlig. 

Jeg tipper forklaringen på at Tesla ligger både i topp og bunn hos kjøperne er ganske enkelt:

Kjøper man en Tesla så får man mye bil for pengene, den er  høyteknologisk, brukervennlig, og drar nytte av både AI, internett og apper osv., går som et olja lyn, og koster merkelig nok ikke så mye!

Er man da så heldig at bilen ikke har feil, og det gjelder jo de aller fleste, så er det ikke mange som vil gi noe annet enn en høy karakter i en spørreundersøkelse.

Men er man derimot uheldig, og må ha med Tesla sin "aftermarket avdeling" å gjøre, så kan det være det ødelegger mye for dem, og karakteren og klagesakene blir deretter...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...