Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (14 timer siden):

Skulle ønske de klarte å løse den jævla autoviskeren ass. Straks 5 år med rævva autovisker på meg nå :)

Parkeringsvisualiseringen har blitt ganske bra nå, men det er bare når kameraene er rene og det er jo også bare halve året

Matrix lysene burde de sette er par utviklere på nå synes jeg. Det er vel blitt lov i USA også for litt siden så ingen grunn til å holde tilbake.

ACC og spesielt køassisten synes jeg fungerer bra nå og bedre enn det jeg har prøvd fra Tyskland og Korea

 

Ja det er på tide. Gleder meg til evt å få aktivert Matrix på bilen. 

 

oOF skrev (10 timer siden):

Hjulbuene av plast til Bz4x burde få alle til å løpe vekk fra å kjøpe en. Ser jo ikke ut på høylys dag.

Kan få det lakkert om man vil. Sett et par her lokalt som har det. Ser mye bedre ut. 

Samtidig ganske robust med ulakkert plastikk rundt hjulene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (38 minutter siden):

En annen autofunksjon som er helt på bærtur på Tesla er autoavdugging. Jeg vet ikke hvordan den styres, men innimellom fyrer den vindusluft på maks kraft uten at det er noe behov for det. Dette går det selvfølgelig ikke an å slå av uten å gå over i full manuell modus som jo er irriterende i seg selv. Nå skjer ikke dette ofte, men du og du så irriterende når det faktisk skjer.

Kan ikke si jeg har opplevd det enn så lenge. Og det skjer når du har klimaanlegget på 'auto'? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (7 timer siden):

Er ikke ute enda så er nok ikke det, tipper er nok noe ekstra utstyr og/eller bakt vinterhjul og servicen inn i tilbudet. Ser det er dette tilbudet på bos sin side men ser ikke noe ekstra som ikke er standard ifølge prislisten så tydelig at bos prøver å melke en ny model, denne går nok ned i pris iløpet av året evt mere aggressive kampanjer tror bos er en av forhandlere som sliter men hjelper ikke at de overpriser bilene heller samme gjaldt Kia ev9 som er billigere i Sverige.

https://www.bos.no/bil/peugeot/e-3008/pakker-og-priser#model-series-menu

Ser prisen hos B&S står med 21" istedet for 20" dekk, service-avtale og vinterdekk, samt at frakt og leveringskostnader er inkludert, så helt standard virker den ikke. Men vanskelig å lese mer ut av hva som er tatt med av pakker. Selv skriver de dette, som man selvsagt må sjekke opp:

"Prisene gjelder ferdig leverte biler med masse utstyr, vinterhjul og serviceavtale, samt frakt og leveringskostnad."

Prøvde å "bygge bil" selv, og kom fort opp i over 500K fra Peugeot sine sider. Men irriterende med de pakkene, for valgte man en komfortpakke, så var plutselig Sikkerhetspakke "ikke kompatibel", selv om jeg ikke så noen av tingene i tilleggspakkene som gikk på samme sak.

Virket å være høy nyttelast da, 532 kg minus det ekstrautstyr legger på egenvekta...

bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg må jevnlig trykke på knappen fordi den er for treig så jeg ser ikke noe

Spesielt når det ikke regner, men spruter søle fra veien. 

Den er veldig mye dårligere enn Skodaen min

Fått siste oppdatering? Slik jeg leser de som har fått den, så er problemene fikset i svært stor grad.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Kan ikke si jeg har opplevd det enn så lenge. Og det skjer når du har klimaanlegget på 'auto'? 

Stemmer. Umulig å overstyre. Det har skjedd en håndfull ganger nå i vinter. Jeg starter bilen og så tror den at den er full av dugg, så den durer på uten mulighet for å slå av uten å slå av auto-funksjonen i helhet.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Stemmer. Umulig å overstyre. Det har skjedd en håndfull ganger nå i vinter. Jeg starter bilen og så tror den at den er full av dugg, så den durer på uten mulighet for å slå av uten å slå av auto-funksjonen i helhet.

Har du AC på "driver only" som standard? Leser ut fra en tråd på elbilforum at den er langt bedre på dette når du ikke har det valget aktivt. De virker heller ikke å merke noe merforbruk ved å fjerne haken, faktisk kanskje noe mindre pga at den blir litt mindre hissig på avdugging!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

En annen autofunksjon som er helt på bærtur på Tesla er autoavdugging. Jeg vet ikke hvordan den styres, men innimellom fyrer den vindusluft på maks kraft uten at det er noe behov for det. Dette går det selvfølgelig ikke an å slå av uten å gå over i full manuell modus som jo er irriterende i seg selv. Nå skjer ikke dette ofte, men du og du så irriterende når det faktisk skjer.

Når kamera detekterer dårlig sikt tror den det er dugg på ruta og kjører på med varme dit. Veldig irriterende til tider spesielt når det ikke er dugg på ruta men bare fremfor kamera.

Det siste året eller så har vel bilene hatt en egen vifte i kameraboksen som hjelper på, men vi med "gammel" bil og samme software må slite :p

Mulig jeg setter inn en vifte der selv når garantien er ute om det ikke er forbedret til da.

Jeg bruker bare å aktivere luft til baksetene. Da roer den ned på ruta og gir heller varme dit som er bedre.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 minutter siden):

Stemmer. Umulig å overstyre. Det har skjedd en håndfull ganger nå i vinter. Jeg starter bilen og så tror den at den er full av dugg, så den durer på uten mulighet for å slå av uten å slå av auto-funksjonen i helhet.

Hmm skjønner, hørtes merkelig ut. Og du har ikke satt viftehastighet på 'høy'?  Klimaanlegget på min Tesla er noe av det jeg er mest fornøyd med faktisk. Dugger sjeldent, veldig bra luftgjennomstrømning som strekker seg hele veien fremfor andre biler der du kun har sånne små "luftehull" hvor det fort kan oppstå dugg. Autofunksjonen funker bortimot perfekt her og hvis det en sjelden gang dugger, fjernes det veldig kjapt med det effektive klimaanlegget. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser at plast i hjulbuer ble nevnt på forrige side; gitt rusthelvete som skjer for oss nordmenn, er det et argument for at plast på utsatte deler av kjøretøyet kan være bra? Og, hvilke andre egenskaper har plast (foruten mikroplast da...) når det kommer til støy og komfort, er det bedre / verre enn annet? Egentlig kanskje mest interessert i noen som vet noe om egenskapene til de forskjellige materialene for der er jeg dum som et brød :)

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Ser at plast i hjulbuer ble nevnt på forrige side; gitt rusthelvete som skjer for oss nordmenn, er det et argument for at plast på utsatte deler av kjøretøyet kan være bra? Og, hvilke andre egenskaper har plast (foruten mikroplast da...) når det kommer til støy og komfort, er det bedre / verre enn annet? 

Her er litt info om de plasttypene som brukes i bil og deres egenskaper:

https://www.piedmontplastics.com/blog/automotive-plastics

Litt info rundt Polyuretan:

https://psiurethanes.com/blog/why-polyurethane-is-superior-to-metal-plastic-and-rubber/

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, onkel_jon said:

Er ikke ute enda så er nok ikke det, tipper er nok noe ekstra utstyr og/eller bakt vinterhjul og servicen inn i tilbudet. Ser det er dette tilbudet på bos sin side men ser ikke noe ekstra som ikke er standard ifølge prislisten så tydelig at bos prøver å melke en ny model, denne går nok ned i pris iløpet av året evt mere aggressive kampanjer tror bos er en av forhandlere som sliter men hjelper ikke at de overpriser bilene heller samme gjaldt Kia ev9 som er billigere i Sverige.

https://www.bos.no/bil/peugeot/e-3008/pakker-og-priser#model-series-menu

Synes ikke e-3008 kommmer dårlig ut prismessig, så fremt prislistene stemmer bedre enn denne kampanjen. Det er bare Tesla og betydelig mindre modeller som gir mer rekkevidde per krone, og styling og særlig interiørkvalitet har vært on point siden siste generasjon. Det ser verre ut for e-308, til tross for en betydelig prisreduksjon nylig. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Ser prisen hos B&S står med 21" istedet for 20" dekk, service-avtale og vinterdekk, samt at frakt og leveringskostnader er inkludert, så helt standard virker den ikke. Men vanskelig å lese mer ut av hva som er tatt med av pakker. Selv skriver de dette, som man selvsagt må sjekke opp:

"Prisene gjelder ferdig leverte biler med masse utstyr, vinterhjul og serviceavtale, samt frakt og leveringskostnad."

Prøvde å "bygge bil" selv, og kom fort opp i over 500K fra Peugeot sine sider. Men irriterende med de pakkene, for valgte man en komfortpakke, så var plutselig Sikkerhetspakke "ikke kompatibel", selv om jeg ikke så noen av tingene i tilleggspakkene som gikk på samme sak.

Virket å være høy nyttelast da, 532 kg minus det ekstrautstyr legger på egenvekta...

Fått siste oppdatering? Slik jeg leser de som har fått den, så er problemene fikset i svært stor grad.

Kom en oppdatering i går kveld, så skal få installert den i dag. Blir spennende. Jeg har vært mer fornøyd med den i perioder, men så virker det som de fucker den opp igjen, og så blir det bedre igjen. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 timer siden):

Skulle ønske de klarte å løse den jævla autoviskeren ass. Straks 5 år med rævva autovisker på meg nå :)

Parkeringsvisualiseringen har blitt ganske bra nå, men det er bare når kameraene er rene og det er jo også bare halve året

Matrix lysene burde de sette er par utviklere på nå synes jeg. Det er vel blitt lov i USA også for litt siden så ingen grunn til å holde tilbake.

ACC og spesielt køassisten synes jeg fungerer bra nå og bedre enn det jeg har prøvd fra Tyskland og Korea

 

Ser matrix kom til Model 3 Highland nå, så spørs om det spøker for at det i hele tatt kommer på tidligere modeller. Ville ikke regnet med det...

Ellers tror jeg autoviskerne aldri vil bli bra grunnet plasseringen av kameraene. Iom at de her helt oppe på frontruta, så blir det ikke liggende dråper på samme måte som i synsfeltet. De burde bare fikse en sensor istedet igjen. Har gått og ventet på dette siden 2017 med andre Model Sen vår som hadde AP2.5. Dog kunne jeg skru av autoviskere der OG samtidig bruke AP/TACC ;)

Verre med Yen vi har nå. Men, bruker også AP/TACC mindre nå på vinterføret, så er ikke stort savn for vår del, men kommer jo situasjoner hvor man turer i kø på E6 til/fra hytta og gjerne skulle brukt AP uten at viskerne går bananas... 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, MrMarbles said:

Ser matrix kom til Model 3 Highland nå, så spørs om det spøker for at det i hele tatt kommer på tidligere modeller. Ville ikke regnet med det...

Ellers tror jeg autoviskerne aldri vil bli bra grunnet plasseringen av kameraene. Iom at de her helt oppe på frontruta, så blir det ikke liggende dråper på samme måte som i synsfeltet. De burde bare fikse en sensor istedet igjen. Har gått og ventet på dette siden 2017 med andre Model Sen vår som hadde AP2.5. Dog kunne jeg skru av autoviskere der OG samtidig bruke AP/TACC ;)

Verre med Yen vi har nå. Men, bruker også AP/TACC mindre nå på vinterføret, så er ikke stort savn for vår del, men kommer jo situasjoner hvor man turer i kø på E6 til/fra hytta og gjerne skulle brukt AP uten at viskerne går bananas... 

Du kan slå av viskerene når du kjører på autosteer nå? Mener jeg leste det i hvert fall. Har vært for mye snø her i det siste til at jeg har fått brukt den

Hvis matrix funker på highland, så burde det jo gå grelt å implementere på de eldre også. Er vel ikke noe mer sensorer på highland enn på siste generasjon Y? Det er vel kanskje bedre kameraer, og det kan jo blokke for å implementere det på eldre når jeg tenker etter

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Ser matrix kom til Model 3 Highland nå, så spørs om det spøker for at det i hele tatt kommer på tidligere modeller. Ville ikke regnet med det...

Ellers tror jeg autoviskerne aldri vil bli bra grunnet plasseringen av kameraene. Iom at de her helt oppe på frontruta, så blir det ikke liggende dråper på samme måte som i synsfeltet. De burde bare fikse en sensor istedet igjen. Har gått og ventet på dette siden 2017 med andre Model Sen vår som hadde AP2.5. Dog kunne jeg skru av autoviskere der OG samtidig bruke AP/TACC ;)

Verre med Yen vi har nå. Men, bruker også AP/TACC mindre nå på vinterføret, så er ikke stort savn for vår del, men kommer jo situasjoner hvor man turer i kø på E6 til/fra hytta og gjerne skulle brukt AP uten at viskerne går bananas... 

Tipper Matrix kommer til alle biler som har matrix-kompatible lyskastere, men at de tester det ut på Highland før de distribuerer til de andre bilene etterhvert.

Autoviskerne meldes altså å ha blitt veldig bra nå, så det er nok, endelig og til slutt, et lukket kapittel vil jeg tro. Tesla har nok vært i overkant fokusert på FSD og dermed USA, så det er nok grunnen til at man ikke har sett så mye SW-forbedringer i Europa. Men nå som de innfører FSD-stacken i hoved-SW, så får man mer og mer forbedringer også på ikke-FSD i de andre markedene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Ser prisen hos B&S står med 21" istedet for 20" dekk

Dette er så fantastisk dumt. Hvem vil betale ekstra for å få mange mil kortere rekkevidde og dårligere kjørekomfort i familiebil som bruker 9 sekunder til hundre? Og i motsetning til mange andre oppgir ikke Peugeot rekkevidde for ulike utstyrspakker/hjulstørrelser. Differansen mellom 19" og 21" kan være enorm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Det siste året eller så har vel bilene hatt en egen vifte i kameraboksen som hjelper på, men vi med "gammel" bil og samme software må slite :p

Bilen var ny i juli, så det er nok siste utgave.

bzzlink skrev (4 minutter siden):

Du kan slå av viskerene når du kjører på autosteer nå? Mener jeg leste det i hvert fall. Har vært for mye snø her i det siste til at jeg har fått brukt den

Kom en oppdatering nylig som veldig få har fått der man kunne slå av auto-viskere i autopilot ja.

Snowleopard skrev (1 time siden):

Har du AC på "driver only" som standard?

Aldri hørt om denne funksjonen

Iterion skrev (1 time siden):

Hmm skjønner, hørtes merkelig ut. Og du har ikke satt viftehastighet på 'høy'?  Klimaanlegget på min Tesla er noe av det jeg er mest fornøyd med faktisk. Dugger sjeldent, veldig bra luftgjennomstrømning som strekker seg hele veien fremfor andre biler der du kun har sånne små "luftehull" hvor det fort kan oppstå dugg. Autofunksjonen funker bortimot perfekt her og hvis det en sjelden gang dugger, fjernes det veldig kjapt med det effektive klimaanlegget. 

Vet faktisk ikke hva vi har hatt den på. Kan jo sjekke det.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Du kan slå av viskerene når du kjører på autosteer nå? Mener jeg leste det i hvert fall. Har vært for mye snø her i det siste til at jeg har fått brukt den

Hvis matrix funker på highland, så burde det jo gå grelt å implementere på de eldre også. Er vel ikke noe mer sensorer på highland enn på siste generasjon Y? Det er vel kanskje bedre kameraer, og det kan jo blokke for å implementere det på eldre når jeg tenker etter

Ja, har ikke fått testet det selv heller. Men tror som sagt aldri autoviskerne blir bra. 

Ang matrix lys så får man bare se, jeg bare regner ikke med det. Antar at jeg kjøpe en Juniper-Y for å få det.

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (Akkurat nå):

Dette er så fantastisk dumt. Hvem vil betale ekstra for å få mange mil kortere rekkevidde og dårligere kjørekomfort i familiebil som bruker 9 sekunder til hundre? Og i motsetning til mange andre oppgir ikke Peugeot rekkevidde for ulike utstyrspakker/hjulstørrelser. Differansen mellom 19" og 21" kan være enorm. 

Svært mange som ofrer noen km rekkevidde for utseendets skyld. Jeg ville nok ikke valgt slik, eller bedt om 20" og prisredusjon på pakken, om jeg skulle hatt den bilen! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...