Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (44 minutter siden):

Touch knapper uten en viss trykk sensitivitet og aller helst i par med haptisk feedback bør man i alle fall unngå på rattet. 
Men da blir det kanskje dyrt igjen i forhold til enkle kapasitive knapper.

De har forskjellig funksjon etter hvor hardt du trykker og haptisk feedback

sk0yern skrev (1 time siden):

Jeg liker de veldig godt, men de var ikke spesielt nybegynnervennlige.
Når man først har lært seg å bruke de dog, synes jeg de er overlegne gammeldagse knotter.
Men selvfølgelig smak og behag.

Jeg er enig. Brukte lang tid på å bli venn med de knappene, men nå som jeg har fått det inn i fingrene fungerer de veldig bra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Selle said:

De har forskjellig funksjon etter hvor hardt du trykker og haptisk feedback

Jeg er enig. Brukte lang tid på å bli venn med de knappene, men nå som jeg har fått det inn i fingrene fungerer de veldig bra

Forskjellig funksjon avhengig av hvor hardt du trykker? Det høres ut som et mareritt. Forhåpentligvis er disse funksjonene i hvert fall relaterte?

I motsetning til fly (hvor man må gjennomgå mye opplæring per flytype), så er det meningen med biler at man skal kunne sette seg inn i en man ikke har brukt før og i hvert fall kunne bruke det helt essensielle uten å finlese hele manualen. Leiebiler etc. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (47 minutter siden):

Forskjellig funksjon avhengig av hvor hardt du trykker? Det høres ut som et mareritt. Forhåpentligvis er disse funksjonene i hvert fall relaterte?

Er kun + og - knappene for cruisecontrol som har det, lett trykk øker/senker hastigheten med 1km/t, hardt trykk øker/senker med 10km/t

Lenke til kommentar

Knappane på VW Mk7 bilane var heilt perfekte og dei hadde ikkje behov for å endre på ting...

Når ACC er på så vil raske trykk på RES og SET fungere som +/- 1 km/t.
Den blanke med + og - vil hoppe opp eller ned til næraste heile 10 km/t.
Topp høgre er ACC av/på og nede til høgre får opp ein meny i displayet som kan slå av og på diverse andre sensorar alt etter kva utstyr bilen har.
Knappen i midten visar ACC avstand og kan justerast med den blanke +/- når dette visar i displayet.

Bildet er frå ein 2019 eGolf, men akkurat same oppsett var det på knappane på på min 2012 Golf TDI også.

eGolf cruise control knapper.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (19 minutter siden):

Knappane på VW Mk7 bilane var heilt perfekte og dei hadde ikkje behov for å endre på ting...

Likte de jeg og, men synes det var irriterende at det var ulik "feel" på rockeren på høyre og venstre side av rattet. Mulig jeg driver svogerforskning her, men det gjaldt hvert fall min GTI, Touran og mammas Polo. 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (18 minutter siden):

VW ID7 solgte 300 biler i Kina første 72 timer bilen var i salg. 

De har 2000 forhandlere i Kina. Helt krise.

https://carnewschina.com/2023/12/19/volkswagen-id-7-received-300-orders-in-72-hours-following-the-launch-in-china/

Det hørtes ikke helt bra ut, nei. Spørs hvor mye det kommer til å øke de neste ukene/månedene da, men konkurransen i Kina virker å være skyhøy. Tesla gjør vel der forholdsvis bra der? Samme gjør nok deres egne bilmerker. Hadde vært interessant å finne en statistikk på bilsalget i Kina! 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Dassen said:

VW ID7 solgte 300 biler i Kina første 72 timer bilen var i salg. 

De har 2000 forhandlere i Kina. Helt krise.

https://carnewschina.com/2023/12/19/volkswagen-id-7-received-300-orders-in-72-hours-following-the-launch-in-china/

Jeg kan ikke nok om dette, og folka på YouTube er mer klikkhorer enn Dagbladet.

Nummeret jeg har sett er at Kina står for 40% av Volkswagens salg all up. Og salget i Kina stuper, og har gjort det i hele 2023.

VW har også en veldig høy gjeldsgrad. Så YouTuberne maler et bilde av at de må restrukturere noe helt vannvittig. De kan til og med gå over ende. ( et eksempel er han her. https://youtu.be/WbQ9-fMlc4I?si=UhohpHmL__10_Bke)

 

Hvis noen har noen gode kilder utenom YouTube som tar for seg dette, så sleng inn en link.

IMG_1362.thumb.jpeg.7980b646078bbd68d7b95cbba4a73a35.jpegIMG_1363.thumb.jpeg.1e44b636b6b5673f2647a54e80f342c6.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (54 minutter siden):

VW har også en veldig høy gjeldsgrad. Så YouTuberne maler et bilde av at de må restrukturere noe helt vannvittig. De kan til og med gå over ende. ( et eksempel er han her. https://youtu.be/WbQ9-fMlc4I?si=UhohpHmL__10_Bke)

 

Hvis noen har noen gode kilder utenom YouTube som tar for seg dette, så sleng inn en link.

VWs balanse?

VW opererer som en bank. De låner penger som de viderelåner til kunder slik at de får seg bil. Så gjeld alene sier ikke så mye og gjeld/egenkapital sier veldig lite.  Gjeld mot fordringer derimot. For eksempel hvis jeg låner 1 million i pengemarkedet og du kjøper en bil av meg til 1 million som jeg finansierer så er det helt tullerusk å se på min gjeld alene uten noen flere opplysninger.

VW har gjeld/egenkaptial på 1.1. Her er debt/equity for en bank.

What is the debt ratio of Morgan Stanley?
 
 
The debt/equity ratio can be defined as a measure of a company's financial leverage calculated by dividing its long-term debt by stockholders' equity. Morgan Stanley debt/equity for the three months ending September 30, 2023 was 2.70.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

VWs balanse?

VW opererer som en bank. De låner penger som de viderelåner til kunder slik at de får seg bil. Så gjeld alene sier ikke så mye og gjeld/egenkapital sier veldig lite.  Gjeld mot fordringer derimot. For eksempel hvis jeg låner 1 million i pengemarkedet og du kjøper en bil av meg til 1 million som jeg finansierer så er det helt tullerusk å se på min gjeld alene uten noen flere opplysninger.

VW har gjeld/egenkaptial på 1.1. Her er debt/equity for en bank.

What is the debt ratio of Morgan Stanley?
 
 
The debt/equity ratio can be defined as a measure of a company's financial leverage calculated by dividing its long-term debt by stockholders' equity. Morgan Stanley debt/equity for the three months ending September 30, 2023 was 2.70.

Ja, men sikkerheten for lånene til VW er jo at de selger biler. Dersom salget uteblir, eller profitten fra salg uteblir så er det ingen penger å betale lånet med?

Sammenligningen med en bank blir rar, i og med at sikkerheten der ligger i betalingsevnene til de du har lånt ut penger til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Ja, men sikkerheten for lånene til VW er jo at de selger biler. Dersom salget uteblir, eller profitten fra salg uteblir så er det ingen penger å betale lånet med?

Nei, da har du misforstått. Sikkerheten til lånene til VW er de kundene som har kjøpt bilen med finansiering.  Du kjøper bil til 500 000 fra VW, du stiller med 100k selv og resten låner du av VW som du betaler renter og avdrag på. Sikkerheten er i bilen du har kjøpt. 

Det er så mange, spesielt Tesla-fans, som ikke skjønner hvordan dette foregår og kun ser på gjeld alene uten å trekke fra fordringer. De lager timelange YouTube-videoer om hvordan Ford, Toyota og VW er på randen av konkurs uten å få med seg noe så banalt.

Et annet perspektiv på det samme er kredittverdighet/credit rating. Moodys har rangert VW 5 plasser høyere enn Tesla. Det betyr at det å låne penger til VW er tryggere enn å låne penger til Tesla.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

Sikkerheten til lånene til VW er de kundene som har kjøpt bilen med finansiering.  Du kjøper bil til 500 000 fra VW, du stiller med 100k selv og resten låner du av VW som du betaler renter og avdrag på. Sikkerheten er i bilen du har kjøpt. 

Driver VW og låner ut penger til privatpersoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, uname -i said:

Nei, da har du misforstått. Sikkerheten til lånene til VW er de kundene som har kjøpt bilen med finansiering.  Du kjøper bil til 500 000 fra VW, du stiller med 100k selv og resten låner du av VW som du betaler renter og avdrag på. Sikkerheten er i bilen du har kjøpt. 

Det er så mange, spesielt Tesla-fans, som ikke skjønner hvordan dette foregår og kun ser på gjeld alene uten å trekke fra fordringer. De lager timelange YouTube-videoer om hvordan Ford, Toyota og VW er på randen av konkurs uten å få med seg noe så banalt.

Et annet perspektiv på det samme er kredittverdighet/credit rating. Moodys har rangert VW 5 plasser høyere enn Tesla. Det betyr at det å låne penger til VW er tryggere enn å låne penger til Tesla.

Av tallene jeg kan finne så har de 400 billion euro i gjeld.
280 billioner Euro er bilfinans. 

120 billioner euro er også penger.

Virker som om de allerede driver med restrukturering, og det er derfor de har tatt opp de siste lånene. 

Etter eget utsagn fra VW er de ikke konkurransedyktige.

«With many of our pre-existing structures, processes and high costs, we are no longer competitive as the Volkswagen brand,” Thomas Schaefer told staff during a meeting at the German carmaker’s headquarters in Wolfsburg, Germany, according to a post on the company’s intranet site seen by Reuters.’»

Sakset fra denne artikkelen hos CNN https://edition.cnn.com/2023/11/27/business/volkswagen-brand-no-longer-competitive/index.html

Endret av bzzlink
Lagt til link
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...