Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (23 minutter siden):

Kilder, takk. Jeg har helt motsatt inntrykk. Kollektivtransport har vel steget dobbelt så mye som KPI generelt fra 2010-2020, det inntrykket har jeg ikke på bilkostnader. Bensin har hvertfall steget mindre over den perioden.

Privatbil er ikke og vil aldri bli bærekraftig dessverre. Overrasket over hvor få som faktisk forstår dette, tror du virkelig at det er bærekraftig at hver og en av oss kjører i vår egen 2.5 tonns redskap som krever enormt av samfunnet? Det er en lang liste over ting vi tar for gitt idag som er helt på trynet for klima, og ramaskrikene vil komme. Du har rett i en ting, vi har ikke fulgt opp med kollektivsatsing slik man skal. Resultatet blir at nei du kan ikke ha bil, men det blir dyrere å ta kollektiv. 

Siden vi nå kjøper elbiler fremfor fossile (og at de vil slutte å produseres) er det her man enklest kan begrense denne utviklingen. De store grepene har uteblitt til nå, men en av de heftigste prisøkningene var ifjor.

"Skal vi ikke ta FLYREISER heller nå a" 

- Facebook, 2038

https://www.motor.no/aktuelt/sa-heftig-okte-kostnadene-for-a-eie-bil/244945 (Dette er for 2022)

https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-mye-dyrere-blir-biler-i-2021-elbiler-far-ny-avgift/s/12-95-3424028896 (Sak om utviklingen 2021)

https://www.aftenposten.no/motor/i/y3laoK/ferske-tall-for-2018-saa-mye-koster-bilen-deg-aarlig (sak om utviklingen 2018 som tar med seg 2017 som også var et vekstår)

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Avgiftene på elbiler er også historiske høye nå.

Kommer ikke i nærheten av avgifter i Norge på bensinbiler (nybil) med tilsvarende futt.

Her er avgiftsoversikt på en M3 Competition Touring:
 

PRISOVERSIKT

Grunnpris (eks MVA)

kr 784 143

Valgt tilleggsutstyr (eks MVA)

kr 77 360

Sum MVA

kr 218 756

Transport

kr 13 520

Engangsavgift

kr 513 610

Vrakpant

kr 2 400

Totalpris

kr 1 609 789

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Kommer ikke i nærheten av avgifter i Norge på bensinbiler (nybil) med tilsvarende futt.

Her er avgiftsoversikt på en M3 Competition Touring:
 

PRISOVERSIKT

Grunnpris (eks MVA)

kr 784 143

Valgt tilleggsutstyr (eks MVA)

kr 77 360

Sum MVA

kr 218 756

Transport

kr 13 520

Engangsavgift

kr 513 610

Vrakpant

kr 2 400

Totalpris

kr 1 609 789

Samme bil i Sverige (SEK)

PRISÖVERSIKT

Grundpris exkl moms

859 760 kr

Vald extrautrustning exkl moms

75 680 kr

233 860 kr

Totalpris inkl moms

1 169 300 kr

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Privatbil er ikke og vil aldri bli bærekraftig dessverre. Overrasket over hvor få som faktisk forstår dette, tror du virkelig at det er bærekraftig at hver og en av oss kjører i vår egen 2.5 tonns redskap som krever enormt av samfunnet?

Jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å fable om bærekraft. Her snakket vi om hvordan prisene har utviklet seg versus alternativet. Du sa at privatbil er blitt dyrere og dyrere, men jeg mistenker det er feil. Prisene har selvfølgelig steget slik det gjør med alt, men jeg tror kollektivprisene har steget enda mer. Hvis du ser bensinpriser opp mot busspriser så har det blitt rimeligere med privatbil. Totalregnestykket har jeg ikke, så derfor ba jeg deg om kilde.

 

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Klarer du finne disse tallene for hvor mye det har stget fra 2010 til 2020? Buss og drosje har steget med 42 prosent fra 2010-2020 (mot KPI på 22%), tog/bane har steget 28%.

Det må ses i sammenheng ser du. Det er dyrt å ha bil, men det har det alltid vært. Hvis du ser i aftenposten-artikkelen så ser du jo hva økonomen sier:

Sitat

– Bilkostnadene øker mindre enn ventet

Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1 mener bilkostnadene har steget «overraskende lite». 

– De har økt mindre enn folks generelle lønnsvekst, og det betyr at bilen tar en mindre andel av inntekten vår nå enn den gjorde i fjor.

 

Dette i motsetning til buss, tog og andre fremkostmidler.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å fable om bærekraft. Her snakket vi om hvordan prisene har utviklet seg versus alternativet. Du sa at privatbil er blitt dyrere og dyrere, men jeg mistenker det er feil. Prisene har selvfølgelig steget slik det gjør med alt, men jeg tror kollektivprisene har steget enda mer. Hvis du ser bensinpriser opp mot busspriser så har det blitt rimeligere med privatbil. Totalregnestykket har jeg ikke, så derfor ba jeg deg om kilde.

 

Du snakket om det. Jeg snakket om bærekraft, vi er enige i at kollektivtilbudet er dårligere som sagt. Privatbilen har ikke en plass i fremtiden er min spådom, og siste års prisutvikling viser det - vi må over på alternative transportmidler. Det er særnorsk å gjøre kollektivtilbudet dyrere samtidig som dette foregår. 

Siste års utvikling var en stigning på 8-15%, de resterende årene har jeg vist deg at det blir dyrere da artiklene tar for seg utvikling ihht KPI. Ikke alle kan bytte privatbilen i kollektiv transport som heller ikke er eneste alternativ. 

Jeg tror kanskje du og jeg misforsto hverandre, jeg sa det er dyrere og dyrere å eie bil og at vi må ha andre alternativer på sikt, for noe annet er ikke bærekraftig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (46 minutter siden):

Du snakket om det. Jeg snakket om bærekraft

Mener du at dette sitatet handlet om bærekraft og ikke at det blir dyrere og dyrere å eie privatbil?

DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Jeg tror at konseptet å eie sin egen bil vil fortsette å bli dyrere og dyrere til vi velger andre alternativer. Uansett hva den går på av drivstoff. Man kan få tidvise avslag i form av avgiftskutt, akkurat som i 2007 med diesel - men trenden er tydelig.

Jeg tolket deg hvertfall som at trenden du nevnte her var at det har blitt og vil fortsette å bli dyrere og dyrere å eie sin egen bil. Det var det jeg svarte deg på så begynte du å snakke om bærekraft og om jeg syntes det var bærekraftig, noe jeg aldri har sagt noe om.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (9 timer siden):

https://www.teslarati.com/tesla-sweden-secures-license-plates-if-metall-union-strike/

tesla har alt funnet en vei rundt, de får brukerne til å bestille skilt istedenfor da får de den i posten og tar med når de skal plukke opp bilen 🤣

 

Jeg er ikke overrasket over at Tesla gjør alt de kan for å sabotere fagforeninger, inklusive de Svenske. Tesla HATER rettferdige arbeidsvilkår og normal lønnsvekst. Det skinner igjennom at arbeidsvilkår for vanlige ansatte ikke står særlig høyt i kurs hos ledelsen i Tesla. Akkurat som kundene deres heller ikke skal prøve seg med noe "rettferdighets-tøv".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@Elgen-Hansi Absolutt! Miljø er viktig, men det er nok også noe skjult sikkerhetspolitikk inne i den endringen. Håper flere land følger etter.

Edit: Vi har faktisk en god slump produksjon i Norge som ender opp i biler. Blant annet bildeleproduksjon på Raufoss, Sunndalsøra og Lista, samt store mengder råmetaller som eksporteres til blant annet Tyskland og bearbeides videre til bildeler. Vi har også noe grafitt til batteriproduksjon fra Senja i Troms.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Tenk om Stellantis og Nissan-Renault-alliansen faktisk hadde satset på elbiler tidliger, slik at de kunne hatt konkurrerende modeller som stod frem som faktisk gode og attraktive modeller, fremfor å satse på at relativ middelmådighet er godt nok! Da hadde slikt som dette antageligvis ikke vært nødvendig.

Peugeot solgte vel tusenvis av elbiler på 90 tallet. Det er mange som har kortere erfaring med å bygge el bil

A både bensin/diesel og el bilene har vert middelmådige er vel en annen sak

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

Peugeot solgte vel tusenvis av elbiler på 90 tallet. Det er mange som har kortere erfaring med å bygge el bil

A både bensin/diesel og el bilene har vert middelmådige er vel en annen sak

Renault hadde billige Zoe, som forsåvidt har solgt godt, men jeg mener det er først og fremst fordi den var billigste valget med "litt" rekkevidde. Men tok sin tur før den kom med hurtiglading.

På samme basis ble det lagd Fluence, samt Renault Kangoo som varebil-unnskyldningen. Eneste virkelig kule kjøretøyem er Renault Twizy.

Først nå begnner de å komme med greie biler, men dog for dårlig rekkevidde, så som Megane-E. Riktignok har de elversjon av Renault Twingo og Renault 5 på trappene.

Peugeot kom med sin versjon av de opprinnelige trillingene i samarbeid med Mitsubishi og Citroen, før det ble lenge stille. De har riktignok kommet med e-208 og E-2008 som ser kule ut, men også de sliter litt med rekkevidde, endel funksjoner som er gjort på fransk manér og slike små ting som gjør at flere velger de bort. 

De har riktignok elektriske varebiler, men også de sliter med for mye "fossil ballast", som gjør at modellene oppleves som stusselige på rekkevidde, kombinert av lite batteri og noe høyt forbruk.

Som sagt, ingen av de modellene de har eller har hatt, har utmerket seg spesielt på rekkevidde, forbruk eller smarte og gode løsninger. Og synd å si, det gjelder det meste i Stellantis sitt samlede sortiment av BEV's. Det har alltids vært "greit nok", men ikke på noe vis har de kjempet om å være attraktiv på el-bilspesifikke målestokker.

Jeg forventer selvsagt ikke at de skal bli premiumbiler til billigpriser, og de skal heller ikke være premium-modeller og på pris. Det er ikke klassen de skal kjempe om. Derimot på fornuftig prisede biler men uten mange av lytene som kommer med å lage biler på det som opprinnelig er ice-plattform.

Skal de ha sjanse mot kineserne, så nytter det ikke å legge seg bakpå og klage på at en omlegging er for dyrt. Vil de ikke opp og kjempe, så styrer de mot avvikling på lang sikt. Men kortere sikt enn de har trodd det går med middelmådighet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Snowleopard said:

Renault hadde billige Zoe, som forsåvidt har solgt godt, men jeg mener det er først og fremst fordi den var billigste valget med "litt" rekkevidde. Men tok sin tur før den kom med hurtiglading.

På samme basis ble det lagd Fluence, samt Renault Kangoo som varebil-unnskyldningen. Eneste virkelig kule kjøretøyem er Renault Twizy.

Først nå begnner de å komme med greie biler, men dog for dårlig rekkevidde, så som Megane-E. Riktignok har de elversjon av Renault Twingo og Renault 5 på trappene.

Peugeot kom med sin versjon av de opprinnelige trillingene i samarbeid med Mitsubishi og Citroen, før det ble lenge stille. De har riktignok kommet med e-208 og E-2008 som ser kule ut, men også de sliter litt med rekkevidde, endel funksjoner som er gjort på fransk manér og slike små ting som gjør at flere velger de bort. 

De har riktignok elektriske varebiler, men også de sliter med for mye "fossil ballast", som gjør at modellene oppleves som stusselige på rekkevidde, kombinert av lite batteri og noe høyt forbruk.

Som sagt, ingen av de modellene de har eller har hatt, har utmerket seg spesielt på rekkevidde, forbruk eller smarte og gode løsninger. Og synd å si, det gjelder det meste i Stellantis sitt samlede sortiment av BEV's. Det har alltids vært "greit nok", men ikke på noe vis har de kjempet om å være attraktiv på el-bilspesifikke målestokker.

Jeg forventer selvsagt ikke at de skal bli premiumbiler til billigpriser, og de skal heller ikke være premium-modeller og på pris. Det er ikke klassen de skal kjempe om. Derimot på fornuftig prisede biler men uten mange av lytene som kommer med å lage biler på det som opprinnelig er ice-plattform.

Skal de ha sjanse mot kineserne, så nytter det ikke å legge seg bakpå og klage på at en omlegging er for dyrt. Vil de ikke opp og kjempe, så styrer de mot avvikling på lang sikt. Men kortere sikt enn de har trodd det går med middelmådighet.

Problemet at de har en sjef som klager over at det er så dyrt å satse all inn på elbiler da blir det mer halvveis løsninger hvor man stapper inn batterier i en fosil bil hvor det er plass bla under setene og løfter de litt. f.eks her er batteriet til en 208 ser litt hjemmemekka ut forhold til tesla og andre som bruker skateboard konseptet, når de attpåtil priser seg ut så ikke så rart salget går dårlig, tenker mest på e-308 som de skal ha over 400 000 for som går 40 mil.

 

IMG_0689.jpeg

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (25 minutter siden):

Problemet at de har en sjef som klager over at det er så dyrt å satse all inn på elbiler da blir det mer halvveis løsninger hvor man stapper inn batterier i en fosil bil hvor det er plass bla under setene og løfter de litt. f.eks her er batteriet til en 208 ser litt hjemmemekka ut forhold til tesla og andre som bruker skateboard konseptet, når de attpåtil priser seg ut så ikke så rart salget går dårlig, tenker mest på e-308 som de skal ha over 400 000 for som går 40 mil.

Godt eksempel på det jeg beskrev over. Ja, når man velger å sutre fremfor å ta konkurransen, så blir det for galt egentlig at man så i ettertid sutrer over at kjøperne av de kinesiske merkene får elbilstøtte som var mer nøytralt betinget.

Endret av Snowleopard
La til " kjøperne av"...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Godt eksempel på det jeg beskrev over. Ja, når man velger å sutre fremfor å ta konkurransen, så blir det for galt egentlig at man så i ettertid sutrer over at kjøperne av de kinesiske merkene får elbilstøtte som var mer nøytralt betinget.

Nå var det vel miljøfaktorer som ble brukt i fransk regelverk. Helt klart at å importere biler med skyhøyt CO2 avtrykk og attpå  til gi landet de kommer fra støtte fra den franske stat høres ikke veldig miljøvennlig ut.

Mye bedre for klima at biler laget på fransk atomkraft får disse subsidiene. Flere land burde gjøre som frankrike om de ønsker lavere klimagassutslipp globalt. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
7 hours ago, Snowleopard said:

Tenk om Stellantis og Nissan-Renault-alliansen faktisk hadde satset på elbiler tidliger, slik at de kunne hatt konkurrerende modeller som stod frem som faktisk gode og attraktive modeller, fremfor å satse på at relativ middelmådighet er godt nok! Da hadde slikt som dette antageligvis ikke vært nødvendig.

Mye av hjemmemarkedet til de europeiske produsentene utenfor tyskland domineres av svært små biler. Elbiler blir i sin natur store om de skal ha noe særlig rekkevidde, dermed blir det biler med kort rekkevidde som gjelder til batteriene blir energitette nok. Amerikanske flak og tyske SUVer kan fungere på nordeuropeiske veier, men er ikke ideelle i sydeuropa.

Det er først nå det begynner å bli teknisk mulig å gi de små bilene mer praktisk rekkevidde (men fortsatt ikke 500km klasse), så det var i liten grad noe relevant 'tidligere' å satse på noe.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 timer siden):

Mye av hjemmemarkedet til de europeiske produsentene utenfor tyskland domineres av svært små biler. Elbiler blir i sin natur store om de skal ha noe særlig rekkevidde, dermed blir det biler med kort rekkevidde som gjelder til batteriene blir energitette nok. Amerikanske flak og tyske SUVer kan fungere på nordeuropeiske veier, men er ikke ideelle i sydeuropa.

Det er først nå det begynner å bli teknisk mulig å gi de små bilene mer praktisk rekkevidde (men fortsatt ikke 500km klasse), så det var i liten grad noe relevant 'tidligere' å satse på noe.

Dette blir et fellessvar til deg og @Trestein!

Ja, jeg er fullstendig klar over at sydligere Europa er mest glad i små biler pga mye trange gater.

Men altså, dere missforstår meg, begge to. Jeg har ikke snakket om å lage store biler med lang rekkevidde, men om å tilby lang rekkevidde for klassen/størrelsen.

Det gjør man med å gjøre bilene mer aerodynamiske, og med å ha dedikert plattform der batteriene ikke bare må plasseres der det finnes litt plass, samt motorer der de spiser minst mulig av annen plass.

Og elbiler med kanal for kardang, noe som ikke finnes på elbiler, burde egentlig ikke være en issue, men ser jo "alle" lager biler med slikt, til de endelig forstår at de må ha dedikert plattform.

Det er vel nesten bare Hyundai og BMW som har klart å lage elbiler på chassis for ice-biler, og samtidig få til både lavt forbruk og lang rekkevidde.

Dessuten er det flere ting enn bare rekkevidden. God GUI og visning av info som de fleste mener er relevant, på en lettfattelig måte.

Og med elbilfunksjoner som gjør bilene til noe mere enn bare "biler med elektrisk drivlinje". Prøve å utnytte bilene til ting de kan gjøre fordi di faktisk er elbiler.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...