Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

8 hours ago, sverreb said:

Dette batteriet slår meg som en langt mer intelligent konstruksjon enn et flatt batteri. Her bruker man volum i høyden der det ikke er verdt så mye som under seter og i midten men gir plass til bena til passasjerne i fotbrønnene.

Er neppe mere intelligent.. Er nok bare formet etter hva som var av plass der etter de tok ut det fossile drivverket.

Høyere vektpunkt gir dårligere kjøreegenskaper og flatt batteri hjelper veldig med å stive av kabinen, noe ikke dette batteriet vil gjøre.

Dette batteriet har sikkert litt termiske utfordringer også.

Men man får litt bedre benplass ja,.men det kan og løses med "skateboard" batteriet ved å fjerne noen moduler som hos f.eks Porsche Taycan.

taycan-performance-plus-2019-01.thumb.webp.afbecea10da8e618aef498955bf08375.webp

Plassen under baksetet kan man benytte til å ha elektronikk, og dermed frigjøre plass under panseret til bagasje. Slik f.eks Tesla har gjort lenge nå.

 

Tesla-powertrain.jpg

 

Peugeot e-208 har alt under panseret istedenfor..

 

2021-peugeot-208-EV-car-review-road-test-drivelife-031.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Det er vel nesten bare Hyundai og BMW som har klart å lage elbiler på chassis for ice-biler, og samtidig få til både lavt forbruk og lang rekkevidde

I4 er nok den beste elbilen jeg har kjørt. 

 

Snowleopard skrev (17 minutter siden):

med å gjøre bilene mer aerodynamiske

Jeg tror dette uendelige jaget etter effektivitet og god aerodynamikk kommer til å ta livet av mange merker. Alt blir så likt at de vil slite med å differensiere seg. Det blir nok ikke født mange entusiaster i kommende år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (23 minutter siden):

SNIP

Jeg tror dette uendelige jaget etter effektivitet og god aerodynamikk kommer til å ta livet av mange merker. Alt blir så likt at de vil slite med å differensiere seg. Det blir nok ikke født mange entusiaster i kommende år. 

Det er klart at det er en fare, men i flere år nå har produsentene kommet med identiske eller nær identiske biler, uavhengig av drivlinje.

Dessuten synes jeg vi har fått endel spennende alternativer so fremdeles er gode aerodynamiske, men likevel viser sjel og individuell identitet. Jeg tror derfor frykten er noe (sterkt) overdrevent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Dessuten synes jeg vi har fått endel spennende alternativer so fremdeles er gode aerodynamiske, men likevel viser sjel og individuell identitet. Jeg tror derfor frykten er noe (sterkt) overdrevent.

Hvilke tenker du på da? Jeg blir stort sett bare skuffet av nye biler som kommer nå.

Ev6 feks. En stor bil med elendig plass inni og utrolig dårlig infotainment. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (52 minutter siden):

Hvilke tenker du på da? Jeg blir stort sett bare skuffet av nye biler som kommer nå.

Ev6 feks. En stor bil med elendig plass inni og utrolig dårlig infotainment. 

At infotainment er dårlig, har intet med utseende eller generell elbil-faktor å gjøre. 

Men EV6 er absolutt en kandidat, og samme med konsernbror/søster Ioniq 6. Ikke den beste aerodynamisk, men Ioniq 5 skiller seg jo godt ut. Volvo EX30 og Jeep Avenger har design som skiller de litt ut. ID. Buzz er god nostalgica.

Cupramodellene får ID.3 og ID.4 til å fremstå som noen kjedelige gjesp av noen biler. Utseendemessig liker jeg både e-208 og Mokka-e. Honda-e er jo og et friskt pust.

Det som er litt synd, er at mange viser friske takter på prototypene/konseptbilene, men når de skal bli produksjonsmodeller, er alle særegenhetene fjernet eller modifisert til det kjedelige.

Er for eksempel veldig spent på hvordan Renault 5 og Peugeot e-Legend faktisk vil fremsto som produksjonsmodeller.

Endret av Snowleopard
Lagt til /konseptbilene
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Complexity said:

Men man får litt bedre benplass ja,.men det kan og løses med "skateboard" batteriet ved å fjerne noen moduler som hos f.eks Porsche Taycan.

Jeg vurderte om jeg også skulle nevne taycan som et eksempel på at man kan gjøre noe mer smart enn et 'skateboard' Dette er jo en veldig tilsvarende layout. Bygg opp i midten siden fotplass for en femte passasjer sjeldent er en prioritet og gi benplass til 3. og 4. passasjer i stedet.

14 hours ago, Complexity said:

Plassen under baksetet kan man benytte til å ha elektronikk, og dermed frigjøre plass under panseret til bagasje. Slik f.eks Tesla har gjort lenge nå.

Eller bedre, bruke plassen under setene til batteri og plassen under panseret til elektronikken hvor den er enklere å komme til. Bagasjen tar man gjerne bak og har man plass til overs kan man heller krympe panseret og trekke kabinen forover. Under panseret bør man ha kontroll på hva som er der for at kollisjonssonene skal fungere som tiltenkt. Store rom for bagasje er umulige å karakerisere oppførelen til under en kollisjon. Det som er der må enten ha plass for at strukturen foran skal kollapse inn i det eller ha ting som flytter seg unna på en kontrollert måte og ikke presses inn i kabinen. Det at bilprodusenter driver kollisjonstesting med tom frunk er etter mitt syn en tilsnikelse.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (12 minutter siden):

Jeg vurderte om jeg også skulle nevne taycan som et eksempel på at man kan gjøre noe mer smart enn et 'skateboard' Dette er jo en veldig tilsvarende layout. Bygg opp i midten siden fotplass for en femte passasjer sjeldent er en prioritet og gi benplass til 3. og 4. passasjer i stedet.

Eller bedre, bruke plassen under setene til batteri og plassen under panseret til elektronikken hvor den er enklere å komme til. Bagasjen tar man gjerne bak og har man plass til overs kan man heller krympe panseret og trekke kabinen forover. Under panseret bør man ha kontroll på hva som er der for at kollisjonssonene skal fungere som tiltenkt. Store rom for bagasje er umulige å karakerisere oppførelen til under en kollisjon. Det som er der må enten ha plass for at strukturen foran skal kollapse inn i det eller ha ting som flytter seg unna på en kontrollert måte og ikke presses inn i kabinen. Det at bilprodusenter driver kollisjonstesting med tom frunk er etter mitt syn en tilsnikelse.

 

 

Min bil har mellomaksel tunell. Ikke plager den meg, jeg har hatt det på alle biler jeg har eid. Dessuten øker den kabinens styrke i lengderetniing i forhold til flatt gulv. Dessuten inneholder den ca 15kWh batteri som gjør at batterikassen ellers kan gjøres tynnere. All elektronikk har jeg foran lett tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

At infotainment er dårlig, har intet med utseende eller generell elbil-faktor å gjøre.

Selv har jeg aldri forstått hvor denne konsensusen om at Gen5W infotainmenten til Kia/Hyundai er så dårlig kommer fra. Hadde denne i 3 år i E-Soulen og var aldri plaget med at den hverken var treg eller uresponsiv, den blir og aktivt oppdatert og forbedret, selv om jeg ikke var helt enig i hva enkelte oppdateringer gjorde så syns jeg infotainmenten var av de bedre jeg hadde brukt. Det kritiske som manglet var wirless carplay som ble for min del ordnet med en Carlinkit adapter til 700 kroner.

Selvfølgelig så er iDrive 8 som jeg har i BMWen nå et bedre og mye mer moderne system, men det er jo noen år nyere og BMW sin infotainment har jo vært klasseledende i en årrekke. Poenget er bare at jeg mener at Gen5W ikke er ett så dårlig infotainmentsystem som ryktene tilsier at det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Selv har jeg aldri forstått hvor denne konsensusen om at Gen5W infotainmenten til Kia/Hyundai er så dårlig kommer fra. Hadde denne i 3 år i E-Soulen og var aldri plaget med at den hverken var treg eller uresponsiv, den blir og aktivt oppdatert og forbedret, selv om jeg ikke var helt enig i hva enkelte oppdateringer gjorde så syns jeg infotainmenten var av de bedre jeg hadde brukt. Det kritiske som manglet var wirless carplay som ble for min del ordnet med en Carlinkit adapter til 700 kroner.

Selvfølgelig så er iDrive 8 som jeg har i BMWen nå et bedre og mye mer moderne system, men det er jo noen år nyere og BMW sin infotainment har jo vært klasseledende i en årrekke. Poenget er bare at jeg mener at Gen5W ikke er ett så dårlig infotainmentsystem som ryktene tilsier at det er.

Hadde en Kia sport ett eller annet en uke på jobb. Syntes alt virket helt ok. Koblet telefon opp med carplay og da hadde bilen plutselig navigasjon også. Uansett synes jeg det er merkelig stor fokus på infotainment på biler. Man kjøper en vaskemaskin fordi den enten vasker bra eller bruker lite strøm. Har aldri hørt om at noen velger vaskemaskin pga god software eller størrelse på display. Har også en bil helt uten infotainment system. Fungerer helt fint den også. 

Lenke til kommentar

Testere som er innom bilen i noen dager, er veldig opptatt av infotainment. Det er jo ikke så rart. Men når man lever med en bil i mange år, slik de fleste gjør, så lærer man seg hvordan det er tenkt, og styrker og muligheter. Da blir det mye mindre innlysende hvorfor systemet man er vant til får så mye pepper på internett.

Selvfølgelig er det en del objektivt kvalitative forskjeller, som kan vurderes, men det blir ofte litt som å gi en bil minus fordi den ikke har feks HUD. For noen er det en deal breaker, for de fleste enten vet de ikke hva de går glipp av, eller liker det ikke.

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar
10 hours ago, sverreb said:

Jeg vurderte om jeg også skulle nevne taycan som et eksempel på at man kan gjøre noe mer smart enn et 'skateboard' Dette er jo en veldig tilsvarende layout. Bygg opp i midten siden fotplass for en femte passasjer sjeldent er en prioritet og gi benplass til 3. og 4. passasjer i stedet.

Eller bedre, bruke plassen under setene til batteri og plassen under panseret til elektronikken hvor den er enklere å komme til. Bagasjen tar man gjerne bak og har man plass til overs kan man heller krympe panseret og trekke kabinen forover. Under panseret bør man ha kontroll på hva som er der for at kollisjonssonene skal fungere som tiltenkt. Store rom for bagasje er umulige å karakerisere oppførelen til under en kollisjon. Det som er der må enten ha plass for at strukturen foran skal kollapse inn i det eller ha ting som flytter seg unna på en kontrollert måte og ikke presses inn i kabinen. Det at bilprodusenter driver kollisjonstesting med tom frunk er etter mitt syn en tilsnikelse.

 

 

Kan diskuteres opp å i mente som det har vært gjort mange ganger, men jeg synes det er gull verdt å ha kjøleskap under panseret hele vinteren. Med maksvekt på 25 kilo utgjør det neppe så veldig mye for kollisjonssikkerheten heller. 

Og usikker på hvor mye lettere det er å ligge i ett motorom med ting stablet i høyden, enn det er å vippe baksetene opp å komme til ting. Sistnevnte gir jo lavere vektpunkt. Forhåpentligvis slipper man å røre noen av delene.

Polestar 2 har batterier under baksetet slik du ønsker, og kjøreegenskapene er jo så som så. Mulig grunnet høyt vektpunkt.

Screenshot 2023-12-18 101445.png

Og all elektronikken har de stappet under panseret.. Men i motsetning til de fleste andre har de montert det litt lavt så det faktisk er en liten frunk der og.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

 

Polestar 2 har batterier under baksetet slik du ønsker, og kjøreegenskapene er jo så som så. Mulig grunnet høyt vektpunkt.

 

 

Dette er genuint sett første gang jeg har hørt noen snakke dårlig om kjøreegenskapene til Polestar 2, hvertfall i den forstand at en begynner å snakke om vektpunkt. Misha Charoudin som er jo trolig en av om ikke den største youtube skaperen med hva anngår biler og banekjøring med flere tusentalls runder rundt nurburgring i div. biler alt fra "shit boxes" til hyperbiler var så imponert over Polestar 2 at han endte opp med å kjøpe sin egen.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Dette er genuint sett første gang jeg har hørt noen snakke dårlig om kjøreegenskapene til Polestar 2, hvertfall i den forstand at en begynner å snakke om vektpunkt. Misha Charoudin som er jo trolig en av om ikke den største youtube skaperen med hva anngår biler og banekjøring med flere tusentalls runder rundt nurburgring i div. biler alt fra "shit boxes" til hyperbiler var så imponert over Polestar 2 at han endte opp med å kjøpe sin egen.

 

Den er jo ikke dårlig, men vil tro den kunne vært bedre med lavere vektpunkt. Har sett flere reviews som har nevnt dette. Blandt annet TopGear synes den var for "jiggely". Den er jo ganske tung som heller ikke hjelper da.
Men virker som kjøregleden har kommet seg en del med nyeste utgave som har hovedmotoren bak istedefor fremme. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Polestar 2 har batterier under baksetet slik du ønsker, og kjøreegenskapene er jo så som så. Mulig grunnet høyt vektpunkt

Hvilke kjøreegenskaper er det som er for dårlige? 

 

Complexity skrev (3 timer siden):

Men virker som kjøregleden har kommet seg en del med nyeste utgave som har hovedmotoren bak istedefor fremme. 

Begge motorene er like, det er ingen hovedmotor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert mye en kan kritisere Polestar 2 for, som at den nok kan oppleves for stiv til daglig kjøring med performance pakken, men akkurat når det kommer til kjøreegenskaper er det vel få elbiler som har fått så mye skryt å priser som det Polestar 2 har, og med hva anngår bedømming av hvor god en bil er å kjøre rundt en bane så er det få personer jeg ville satt min lit i mer enn Misha Charoudin som bokstaveligtalt lever av å kjøre rundt ringen, jeg setter hvertfall hans mening høyere enn en tilfeldig spaltist i top gear, dog er det ikke mangel på journalister som har priset Polestar 2 for sine kjøreegneskaper.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

Hvilke kjøreegenskaper er det som er for dårlige? 

 

Begge motorene er like, det er ingen hovedmotor. 

For the 2024 version, Polestar replaced the identical motors front and back and put a larger motor in the rear. This supports a dynamic disconnect that will run a single motor to optimize range,

https://electrek.co/2023/09/06/2024-polestar-2-first-drive-dual-motor-shinesbu-single-motors-range-big-win/

Den gamle slet med understyring, noe som vistnok er bedre nå. 

Motoren fremme kan iallefall kobles ut nå så vil påstå motoren bak er hovedmotoren.

Edit:

Her står det:

The Dual Motor 2 weighs just 218 pounds more than the rear-drive car, and it has a 50/50 weight distribution. The all-wheel-drive system has a rear bias and automatically adjusts how much torque is going to each axle.

https://insideevs.com/reviews/685278/2024-polestar-2-review/amp/

Rear Bias tolker jeg som mest power bak. De nevner også at bilen har større motor bak en forran.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 17.12.2023 at 9:20 AM, Sjørøver said:

 

Man kan si det
Men i dag ser man også om merket har noen ambisjoner, eller om de bare produserer sedan lignende Teslaer og SUV, eller om de faktisk har noe spennende.
Selv da har man ting som interiøret som er veldig spennende. 

16 hours ago, Trestein said:

 

Infotainment er noe som er "synlig". 
Spesielt siden man gikk fra analoge FM radioer med manuelt søk, til digitale med autosøk, og så til digitale med nesten uten evne å navigere noe så enkelt som en dab kanal liste, til de mer moderne som Tesla sin med greie formater på kanallistene. 
Dette er og komplimentert med at man gikk fra å kjøpe separate kartenheter, til integrasjon, til at man i dag har et gap mellom de hvor telefonen er bedre til de hvor skjermen kun er en utvidelse av telefonen til de som har greie navigasjonsystemer. 

Det er kontrastene mellom alle disse mulighetene som gjør at man faktisk bedømmer infotainmentsystemet. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 16.12.2023 den 4:43 PM):

Tenk om Stellantis og Nissan-Renault-alliansen faktisk hadde satset på elbiler tidliger, slik at de kunne hatt konkurrerende modeller som stod frem som faktisk gode og attraktive modeller, fremfor å satse på at relativ middelmådighet er godt nok! Da hadde slikt som dette antageligvis ikke vært nødvendig.

Intet mindre enn middelmådighet, faktisk. Kjørte faktisk Megane E her om dagen. Ikke langt nok til en å avsi en skikkelig dom riktignok, men er nok blandt de bedre elbilene jeg har prøvd. Og den så faktisk ikke ut som den var bygget i fylla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...