Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne Tesla-saken bør også opp i Europa. Tesla kan ikke ha et system der de fraskriver seg etthvert ansvar med en disclaimer når du starter systemet for. Typisk amerikansk, men man kan uansett ikke unngå å tenke på isdiotene der ute.

Minner meg om han i Danmark som kilte en halvfull brusflaske av plast mellom eikene på rattet slik at bilen hans (en Volkswagen hvis jeg husker riktig) trodde han holdt i rattet. Filskifteassistent og ACC gjorde at bilen nærmest var selvkjørende så han satte seg i baksetet for å filme seansen.

Endret av Retroman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jøss, trodde det måtte 4 tonn Cybertruck inn i en skolebuss til før NHTSA turte å gjøre noe med et problem de har "undersøkt" i 10 år.

Får håpe tilbakekallingen består i å deaktivere Autopiloten inntil alle problemene er løst.

Edit: Ser det gjelder førermonitorering(DMS). Det kan ikke fikses med en programvareoppdateriing for det betinger et IR-kamera som virker i mørket.

Edit 2: Det gjelder også å begrense hvor Autopilot kan slås på(Operational Design Domain) dvs. at systemet bare kan virke på motorveier med fysisk midtdeler.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (47 minutter siden):

Denne saken gjelder FSD, som foreløpig ikke er tilgjengelig i Europa. 

Nei , det gjelder autopilot som er tilgjengelig worldwide. Pålegget om rettelse/utbedring er fra US. 

“In certain circumstances when Autosteer is engaged, if a driver misuses the SAE Level 2 advanced driver-assistance feature such that they fail to maintain continuous and sustained responsibility for vehicle operation and are unprepared to intervene, fail to recognize when the feature is cancelled or not engaged, and/or fail to recognize when the feature is operating in situations where its functionality may be limited, there may be an increased risk of a collision.”

The recall notice applies to all Tesla vehicle models equipped with Autosteer, a driver-assist feature included within Tesla’s basic Autopilot package.

https://www.silicon.co.uk/e-innovation/science/tesla-recalls-two-million-cars-regulator-autopilot-risk-543031/amp

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 timer siden):

Kan vi ikke slutte å overdrive i alle retninger... Mener du oppriktig at de i ordets rette forstand svindler hver 20. kunde?

Ikke jeg, men @Hanhijnn som jeg svarte til. Tallet kom fra han og jeg svarte bare på hans innlegg på hans premisser. Jeg vet egentlig ikke hvor mange som føler seg lurt, svindlet, uheldige osv og vil ikke spekulere i det. Men poenget er uansett det samme. Tesla har en uholdbar umoden holdning til kunderelasjoner og ansatte-relasjoner. Brukervilkår er en del av disse kunderelasjonene.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (15 minutter siden):

FSD? Full Size Distribution? Fortnite Sales Daily? Funker Skikkelig Dårlig?

Aner ikke hva FSD er - har aldri hørt om dette, men saken gjelder Autopiloten til Tesla.

Full Self Driving - Teslas Autopilot i fullverdig utgave slik det var lovet - ikke lett-versjonen som bare er en kjøreassisterende funksjon med uærlig overdrevet navn. Saken er den at lovnadene ikke holdt - i årevis - til tross for stadig nye lovnader om "snart" og fremskyndinger internt som har vist seg å være så umoden at det satte liv og helse i fare. Tilsynelatende virker det som Tesla "løser" problemet ved å både atter framskynde umoden FSD og å angre lovnadene og late som alt er i orden sånn at de slipper å refundere betalingen for noe de ikke kunne levere. Tesla var så høye på seg selv at de solgte skinnet før bjørnen var skutt og nå har det gått så mye prestisje i saken at det har blitt et vanskelig dilemma.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Ikke jeg, men @Hanhijnn som jeg svarte til. Tallet kom fra han og jeg svarte bare på hans innlegg på hans premisser. Jeg vet egentlig ikke hvor mange som føler seg lurt, svindlet, uheldige osv og vil ikke spekulere i det. Men poenget er uansett det samme. Tesla har en uholdbar umoden holdning til kunderelasjoner og ansatte-relasjoner. Brukervilkår er en del av disse kunderelasjonene.

Du vet utmerket godt at jeg har spesifisert at det bare var et tall som jeg brukte som et "bilde" for å illustrere at det kun var en liten prosentandel det gjaldt. Men alle triks er vel tillatt når man er nok oppsatt på å svartmale. Men synd at seriøsiteten din har forsvunnet tilsvarende, for du hadde mye fornuftig å komme med tidligere. Synd...

Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

https://www.teslarati.com/tesla-sweden-secures-license-plates-if-metall-union-strike/

tesla har alt funnet en vei rundt, de får brukerne til å bestille skilt istedenfor da får de den i posten og tar med når de skal plukke opp bilen 🤣

Quote

By signing a purchase agreement or leasing contract with the buyer in advance, ownership of the car is transferred from Tesla to the buyer. The buyer is then free to order new registration plates and have them delivered to their home via Postnord. The buyer then takes the new signs with him when he picks up his new Tesla, several buyers state on social media.

 

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg ser det får lite internasjonal oppmerksomhet foreløpig disse streikene. Fokuset er mer på disse andre greiene som skjer rundt Tesla. Men hvis dette blir utvidet til Norge så tipper jeg det skjer litt mer. Norge er vel et ganske mye større Tesla-marked fortsatt enn Sverige?

Slik jeg finner ut, er Sverige bare er rett under Norge på salg, når vi ser på antall. Husk at Sverige har flere innbyggere, så selv om andelen er lav, er tallene i antall ganske jevnt. Over 19 K TMY solgt/registrert som nysalg i Sverige, mot snart 22,4 K i Norge hittil i år. Og da vet jeg ikke hvor oppdatert de svenske tallene er.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Slik jeg finner ut, er Sverige bare er rett under Norge på salg, når vi ser på antall. Husk at Sverige har flere innbyggere, så selv om andelen er lav, er tallene i antall ganske jevnt. Over 19 K TMY solgt/registrert som nysalg i Sverige, mot snart 22,4 K i Norge hittil i år. Og da vet jeg ikke hvor oppdatert de svenske tallene er.

Jøss. Litt spesielt at det overskygges av de andre tingene.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Jøss. Litt spesielt at det overskygges av de andre tingene.

Kan og nevne at i Sverige selges det flere elbiler totalt, nesten 112 K i år mot nesten 109 K i Norge.

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2023-01&to=2023-12&vd=4&et0=3&tcs=registered&tcg=registered&tci=

https://elbilstatistikk.no/

Det som gjør Norge spesielt, er altså andelen i forholdt til innbyggertall. Her selges det nesten utelukkende elbiler, og ice-biler og hybrider er langt nede på statistikkene.

Hittil i år så er det solgt nesten 194,5 K biler av alle andre typer i Sverige, så andelen BEV er dermed rundt 36,5 %  mot Norge med nesten 90 % BEV.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snowleopard said:

Det som gjør Norge spesielt, er altså andelen i forholdt til innbyggertall. Her selges det nesten utelukkende elbiler, og ice-biler og hybrider er langt nede på statistikkene.

Har vel den vanlige bakgrunn: avgifter. Disse er historisk så skyhøye på fossilbiler, at salget av elbiler eksploderer når avgiftene på elbiler imploderer.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (10 minutter siden):

Har vel den vanlige bakgrunn: avgifter. Disse er historisk så skyhøye på fossilbiler, at salget av elbiler eksploderer når avgiftene på elbiler imploderer.

Nå har de jo stortsett hatt avgiftsfritt frem til AP skrudde ned krana, men elbiler har jo derved kun oppnådd å bli ca like dyre som ice-variantene. Dermed er det jo alle andre faktorer som avgjør. Ja, bortsett fra noen høy-ytelsesbiler som uansett avgift eller ikke, er noen kostbare saker.

Som lavere drivstoffkostnader, reduserte utgifter til bom og parkering, tilgang til kollektivfeltet, og ikke minst at folk flest finner de til å være overlegen ice-biler på det meste utenom taklast, tilhengerkapasitet, toppfart og de to store bøygene rekkevidde og tid for påfylling når man er på tur.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...