Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (1 time siden):

1156 høydemeter med en 2.5 tonns bil er nesten 8kWh i potensiell energi, og det er en vesentlig forskjell om bilen får anledning til å omsette dette i distanse eller ikke.

Skal man først teste rekkevidde på elbiler, så bør de ikke bare testes på samme strekning, men også under samme forhold som spiller inn på effektiviteten, slik som temperatur, våt vei, vind, osv.
Og selvsagt ikke lange klatreetapper som bare noen biler kommer forbi og dermed får milevis "rekkevidde" gratis!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derfor er denne testen gull: alle bilene testes samme dag, under samme forhold og kjører samme rute. Dessverre "belønner" denne ruta biler som kommer til et visst punkt med en lang strekning med oppoverbakker - dette ble påpekt for noen år siden, ikke minst fra Møller fordi Volkswagen og Skodamodellene ble straffa hardt, men ikke tatt til følge av Motor. Håper de lager en litt annen trasé på et tidspunkt slik at akkurat dette elementet justeres litt.

Fra TU:
Turens startpunkt, Skur 13, ligger på havna i Oslo, altså på havnivå. Etter 360 kilometer kommer man til Hjerkinn, som ligger på rett oppunder 1000 meter over havet.

Dette er ganske mange høydemeter, og resultatene i testen blir helt skjeve. Mange av bilene har gått tomme mellom Otta og Hjerkinn. Denne strekningen er 77 kilometer lang og har ca. 700 høydemeter. Altså stopper mange av bilene i det som er en ganske bratt stigning. Bilene som derimot har kommet seg opp på sletta, vil dra nytte av at det går nedover igjen.

 

Og ellers er jeg helt enig med elbilforeningen: rekkevidde over et visst nivå er ikke mye å hverken skryte av eller hige etter:

"På Nafs testrute kjører man for eksempel forbi over 600 hurtigladere i iveren etter å kjøre bilene tomme. Og holder man seg til E6, passeres så mye som 800 hurtigladere."

Men dette er jo typisk Ola Dunk: MÅ ha rekkevidde på 600km sånn for sikkerhets skyld. Akkurat som at vi bare kjøpte stasjonsvogner før i tida fordi det kunne jo hende man trengte plassen en vakker dag..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, ozone said:

Skal man først teste rekkevidde på elbiler, så bør de ikke bare testes på samme strekning, men også under samme forhold som spiller inn på effektiviteten, slik som temperatur, våt vei, vind, osv.
Og selvsagt ikke lange klatreetapper som bare noen biler kommer forbi og dermed får milevis "rekkevidde" gratis!

Enig i det og det tilsier jo at det er WLTP man bør se på siden det er bare denne typen kontrollerte tester som faktisk gir sammenlignbare resultater.

Men nå har jeg ikke noe i mot at man kjører en del uavhengig testing for å avdekke om avvikene fra WLTP blir for store I.e. at man kan game systemet for mye slik NEDC endte med å bli. Men da bør man gjøre følgende: Ikke sammenlign mellom forskjellige testkjøringer Vær og føre har mye å si så bare sammenlign de bilene som testes samme dag (Sjåføren har også mye å si, og er noe man bør minimere via trening men kan nok ikke ellimineres helt) Kjør en kort sløyfe og sørg for at man alltid ender på samme høyde. F.eks kjør en moderat lang runde med høydeforskjeller helt til at bilen åpenbart ikke kan fullføre flere eller et antall ganger som alle biler kan gjøre og kjør så en kort runde uten høydeforskjell til det stopper.

Så synes jeg jo personlig at NAFs test også burde ha større innslag av motorvei enn hva de har nå.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Retroman said:

Men dette er jo typisk Ola Dunk: MÅ ha rekkevidde på 600km sånn for sikkerhets skyld. Akkurat som at vi bare kjøpte stasjonsvogner før i tida fordi det kunne jo hende man trengte plassen en vakker dag..

Tja, jeg synes det er veldig greit å ha en rekkevidde på godt over 500km. Når jeg kjører langtur er det gjerne ca 550km. (oslo til nordmøre), og med den rekkevidden trenger jeg bare stoppe ett sted, og det er ikke viktig hvor siden jeg kun trenger å legge på nok til å ha en komfortabel margin, og det er ikke viktig å treffe ladekurven siden jeg uansett vil ha en liten pause*.  (jeg kunne jo kommet helt frem om jeg var villig til å svette litt og ikke ha sikkerhetsmargin)

*) Vel gjerne mer enn en, men ladere er jo ofte ikke plassert på de mest sceniske stedene, så jeg tar gjerne noen stopp uten lademuligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAF tester bare nye og vesentlig oppgraderte modeller, så en liten justering vil ikke kunne slå ut i ny test. Derfor ble ikke 2022 med, endringen var ikke stor nok.

Ruta har helt klart sin svakhet, men ved at de holder fast på ruta, så vil det likevel være et visst sammenligningsgrunnlag med tidligere års tester. Riktignok vil andre faktorer kunne være tildels forskjellig, slik som føre, vind, temperatur etc.

Ruta er som den er, og jeg personlig synes det er støy når man skal diskutere ruta år etter år. Den er som den er, og de som har god nok rekkevidde kommer seg mer enn langt nok til at man kan si noe om effektiviteten.

Man kan jo og klage på at de kjører til bilen stopper, ikke bare til den viser 0 %, men på den måten får man jo og avdekket om det finnes betydelig buffer utenom det som er oppgitt.

Eller som i Toyota/Subaru sitt tilfelle, at de oppga rekkevidde for hva den klarte i interne tester med bufferet, selv om dette aldri ville være tilgjengelig for sjåføren i en produksjonsutgave.

Nå ble jo det siste avdekket før vintertesten, noe som endte med at Toyota trakk 4WD-utgaven, og siden Subaru bare har 4WD, også trakk seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, sverreb said:

Så synes jeg jo personlig at NAFs test også burde ha større innslag av motorvei enn hva de har nå.

Ikkje så veldig stor del av landet som har slik luksus 😛

Litt fint også sidan ein då får eit lågt forbruk.

Siste dagstur med 3 personar og 217km med eGolf enda med 112Wh/km. Snitt fart på kun 44km/t 😄
Hadde ein lunchpause på nær 90 minutt der bilen stod til lading på AC, men fekk berre 5,7kWh. Sikkert pga varmen. Kabelen var glovarm...

Edit:
Nybyrjarfeil som elbilist... tenkte ikkje på at AC var stilt til 13A i bilen og ikkje MAX 😊
Ikkje rart det vart så lite på 90 minutt...

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, magb said:

Skal sikkert ha den en stund, men man vet jo aldri. Usikker på hvordan det er med batteribytte på langtur hvis man eier batteriet selv 🤔

Med dagens priser tar det ca 7-8 år å nå prisen av batteriet ved å leie. 

Men etter 6-7 år er jo batteriet nedbetalt. Leier batteriet må du fortsatt betale leie for å bruke bilen. Det har vel en del å si om du skal selge bilen og.

Ang batteribytte så har jeg litt misstanke om at de vil legge ned hele tjenesten etterhvert. Ser ikke hvordan de kan holde det lønnsomt i lengen.

Men har man trua så er det bare å kjøre på.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
54 minutes ago, magb said:

Hmm.. Tror du virkelig de skal legge ned altså? Ser de har skrevet kontrakt for ett titalls lokasjoner 🤔

Jeg tror ikke det er noe fremtid i det der nei, men hva jeg tror jo ikke noe fasit.

Tar vel ca 6 minutter å bytte batterier. Nå som bilene klarer 350kW+ i ladeeffekt (som bare vil øke med årene) får man ladet batteriet bra mye på de 6 minuttene.

NIO ET5 brukte like lang tid på å kjøre 1000km med 2 batteribytter som Tesla Model S gjorde ved å bare lade på Bjørn Nyland sin test.

Og man slipper å sitte i bilen å vente som man må når man bytter batteri.

Så jeg ser heller fremtid i raskere og mere utbredt lading..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/15/2023 at 1:52 PM, Retroman said:

Men dette er jo typisk Ola Dunk: MÅ ha rekkevidde på 600km sånn for sikkerhets skyld. Akkurat som at vi bare kjøpte stasjonsvogner før i tida fordi det kunne jo hende man trengte plassen en vakker dag..

Det er mange grunner til at man "MÅ" ha (ønsker seg) rekkevidde på 600 km. 600 km WLTP gir betraktelig mindre rekkevidde på vinteren, og det er også gode grunner til å ikke skulle hurtiglade. Store deler av landet har vinter med kaldt vær i fler månder.

Blant annet så sliter det mer på batteriene, også er prisen for strøm på hurtiglader er nå opp til 22 ganger så dyrt som å lade hjemme om man kan utnytte de billige timene.

Jeg hadde "long range" eGolf i fler år, og kjørte Oslo - Sørlandet ofte. I de verste forholdene endte jeg opp med 4 ladestopp på vinteren. På sommeren klarte jeg meg med 1 stopp.

4 ladestopp på den strekningen endte fort opp på rundt 500 kr.

Jeg gleder meg til vinteren nå, hvor jeg med ny bil regner med å kjøre denne strekningen uten stopp, men kanskje med et stopp på de verste dagene.
 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det er noe fremtid i det der nei, men hva jeg tror jo ikke noe fasit.

Tar vel ca 6 minutter å bytte batterier. Nå som bilene klarer 350kW+ i ladeeffekt (som bare vil øke med årene) får man ladet batteriet bra mye på de 6 minuttene.

NIO ET5 brukte like lang tid på å kjøre 1000km med 2 batteribytter som Tesla Model S gjorde ved å bare lade på Bjørn Nyland sin test.

Og man slipper å sitte i bilen å vente som man må når man bytter batteri.

Så jeg ser heller fremtid i raskere og mere utbredt lading..

Helt enig i at rask hurtiglading er minst like bra.  Nio lader ikke så raskt da virker det som. Så hvis man først går for Nio, tror jeg det er greit å kunne bytte batteri. 

Litt usikker hva jeg skal gå for. Blir litt for kjedelig med id4, model y, Enyaq osv 🤔 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, magb said:

Helt enig i at rask hurtiglading er minst like bra.  Nio lader ikke så raskt da virker det som. Så hvis man først går for Nio, tror jeg det er greit å kunne bytte batteri. 

Litt usikker hva jeg skal gå for. Blir litt for kjedelig med id4, model y, Enyaq osv 🤔 

Kjedelig å kjøpe samme som alle andre ja. Når jeg kjøpte min Model 3 i 2019 var det fortsatt slik at folk utenfor kjøpesenteret kom bort for å se hva dette var og ville snakke om bilen.

Nå er annenhver bil utenfor kjøpesenteret en Model 3 eller Y..

Gå for en Nio om du vil ha det. Men personlig ville jeg ikke brukt ekstra penger på å leie batteri..

Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (På 17.6.2023 den 9.21):

Det er mange grunner til at man "MÅ" ha (ønsker seg) rekkevidde på 600 km. 600 km WLTP gir betraktelig mindre rekkevidde på vinteren, og det er også gode grunner til å ikke skulle hurtiglade. Store deler av landet har vinter med kaldt vær i fler månder.

Hva definerer du som betraktelig? At kulde var et stort problem rekkeviddemessig på vinteren, var fordi de knapt hadde med seg så mye energi til å starte med, og det er for å få varmet kupé og batterier til driftstemperatur man bruker mest. Når kupéen allerede er varm, så koster det veldig lite ekstra å holde varmen om ikke bilen lekker varmen som en sil.

Derfor snakket man om halve rekkevidden "tapt" om vinteren, mens på biler med ca 400-500 km rekkevidde, så snakker vi om rundt 20-25 % tap. Med 600 km rekkevidde, så snakker vi mer i 10-20 % tap.

Selvsagt, skal du bare "hamre" på motorvei med 100+ km/t, så vil kulden føre til litt mere tap enn om man triller rundt i 60-80 km/t. Og mer tap ved f.eks. våt eller sluddete veibane, enn tørr og bar asfalt der det saltes mye.

Da er det ikke lengre betydelig i mine øyne, spesielt når dette fort hentes inn ved noen få minutters lading.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...