Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

17 hours ago, oOF said:

At Ford ikke selger bil, er nå vel å ta i bittelitT? Nå bor ikke jeg på noen stor plass, men det er nokså mange Ford Mustang Mach-E som ruller rundt omkring i distriktet her. Det er selvfølgelig mer Teslaer, men det får nå være.

Joda de selger biler, men når registreringene til Mach-e går ned med over 30% i marked som øker voldsomt. Så har man et problem.

Det er endelig et godt utbud av familiebiler i Norge, og de finnes på lager, men folk velger fortsatt ikke den ene bilen du har i markedet, så betyr det at du må tilbake til tegnebordet.

Noe de gjør, de trekker seg ut av Europa kan det se ut som. Og rebadger en id.4 - Enyaq - Q4 e-tron. (som også sliter i konkurransen)

La oss håpe, for tradisjonelle fabrikanter sin skyld, at ikke markedet i Norge kan ekstrapoleres til de store markedene.

Tall hittil i år fra OFV

Screenshot2023-06-06at09_47_26.thumb.png.2480a7d8c432dce843b49c46eead6325.png

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

 

FB_IMG_1686040111511.jpg

Har du en bedre kilde enn twitter tesla fan? ;)

Tallene virker jo realistiske forsåvidt. Tesla har høyest profittmargin og selger billigst biler mtp rekkevidde og utstyr er ganske heftig. 

Kjøpte litt tesla aksjer. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Har du en bedre kilde enn twitter tesla fan? ;)

Tallene virker jo realistiske forsåvidt. Tesla har høyest profittmargin og selger billigst biler mtp rekkevidde og utstyr er ganske heftig. 

Kjøpte litt tesla aksjer. 

Nei dessverre, personen sier bare han har det i fra "credible sources". Så ta det absolutt med en klype salt. Holder på mine også, opp over 70% nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 minutter siden):

Kjøpte litt tesla aksjer. 

Dette er priset inn i Tesla-aksjen for lenge siden. Skal du kjøpe aksjer ville jeg heller prøvd å finne ut hvilken av de andre som kommer til å gjøre det best fremover. Det er som å se noen år tilbake på Tesla når de tapte penger som det sang. Det er ikke realistisk å tjene penger enda for de andre.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Dette er priset inn i Tesla-aksjen for lenge siden. Skal du kjøpe aksjer ville jeg heller prøvd å finne ut hvilken av de andre som kommer til å gjøre det best fremover. Det er som å se noen år tilbake på Tesla når de tapte penger som det sang. Det er ikke realistisk å tjene penger enda for de andre.

Dette har en hørt på mange lavere nivåer av tsla verdi. Det er en risiko askje, ingen tvil om det. Men tror jeg toppen er nådd? Næ. De skal lansere flere biltyper fremover, samt vogntog. FSD skal utvides til world wide osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Dette er priset inn i Tesla-aksjen for lenge siden. Skal du kjøpe aksjer ville jeg heller prøvd å finne ut hvilken av de andre som kommer til å gjøre det best fremover. Det er som å se noen år tilbake på Tesla når de tapte penger som det sang. Det er ikke realistisk å tjene penger enda for de andre.

Var det priset inn også når aksjen var 100 dollar for noen måneder siden? Tydeligvis ikke. Kan jo være at Tesla blir bilens apple. Da er det endel vekst til.

Av andre selskaper synes jeg det er vanskelig å si, Bmw og Mercedes kommer aldri til å vokse så enormt da bilene de lager er for dyre.

Volkswagen er kanskje de mest konkurransedyktige men de har også en lang vei å gå. Samme med ford. 

 

Hva tenker du?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

BEV betyr elbiler? Forsåvidt ikke så rart om Tesla har greie marginer på produktet de selger og var tidlig ute med, mens de langt større konkurrentene selger (tross alt) en nisje med tap mens de nedskriver investeringer og skrur opp volumet.

Toyota tapte vel på Prius og BMW på i3, eller husker jeg feil? Amazon ble gjort til latter for at de aldri tjente penger, før de plutselig hadde verdensherredømme.

Oppsiktsvekkende tall dog.

Jeg har fremdeles ikke bestemt meg for om elbiler bare er biler med en ny type drivstoff. Eller om dette er et paradigmeskifte hvor Tyskerne on få år er konk mens Kinesiske navn vi ikke har hørt om enda har monopol på biler med batteri som kjører seg selv, først og fremst er en subscription-basert app-annonse-platform og flyr deg til jobb.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 minutter siden):

Var det priset inn også når aksjen var 100 dollar for noen måneder siden? Tydeligvis ikke. Kan jo være at Tesla blir bilens apple. Da er det endel vekst til.

Apple er blitt et luksusprodukt på linje med vesker fra Lous Vutton.

Tesla er på full fart i motsatt retning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Dette har en hørt på mange lavere nivåer av tsla verdi. Det er en risiko askje, ingen tvil om det. Men tror jeg toppen er nådd? Næ. De skal lansere flere biltyper fremover, samt vogntog. FSD skal utvides til world wide osv. 

Definitivt, så det er grunn til å være ekstra skeptisk. Poenget mitt er egentlig at du må huske på at alle tenker som deg. Alle ser fremover i aksjemarkedet og tar hensyn til hva de vil tjene fremover på nye produkter osv. Og basert på prisingen så har de helt ekstrem tro på selskapet. Ganske som deg ;)

PgUp skrev (51 minutter siden):

Var det priset inn også når aksjen var 100 dollar for noen måneder siden?

Jeg har ikke regnet på hva som var priset inn. Jeg bare ser at det priset inn en veldig ekstrem vekst. Blant de mest ekstreme i nyere tid uavhengig av bransje.

PgUp skrev (52 minutter siden):

Hva tenker du?

Ikke så mye mer enn at nedsiderisikoen er enorm og at Musk har gjort meg veldig skeptisk de siste 1-2 årene.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (37 minutter siden):

Definitivt, så det er grunn til å være ekstra skeptisk. Poenget mitt er egentlig at du må huske på at alle tenker som deg. Alle ser fremover i aksjemarkedet og tar hensyn til hva de vil tjene fremover på nye produkter osv. Og basert på prisingen så har de helt ekstrem tro på selskapet. Ganske som deg ;)

Jeg har ikke regnet på hva som var priset inn. Jeg bare ser at det priset inn en veldig ekstrem vekst. Blant de mest ekstreme i nyere tid uavhengig av bransje.

Ikke så mye mer enn at nedsiderisikoen er enorm og at Musk har gjort meg veldig skeptisk de siste 1-2 årene.

Tenkte mer på hvilke bilprodusenter som er indervurdert mtp elbiler.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (42 minutter siden):

Jeg har fremdeles ikke bestemt meg for om elbiler bare er biler med en ny type drivstoff. Eller om dette er et paradigmeskifte hvor Tyskerne on få år er konk mens Kinesiske navn vi ikke har hørt om enda har monopol på biler med batteri som kjører seg selv, først og fremst er en subscription-basert app-annonse-platform og flyr deg til jobb.

 

Her er jeg knapt nok ikke i tvil. Elbiler er et paradigmeskiftet og det mener jeg vi ser ganske sterke "bevis" på allerede:

  1. De tradisjonelle produsentene sliter med å gjøre det lønnsomt. Vi så det samme med Nokia/Microsoft/Google etter iPhone.
  2. Det kommer mange nye startups som griper muligheter her. Det betyr som oftest at noen av de tradisjonelle vil forsvinner og enda flere startups.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (22 minutter siden):

Tenkte mer på hvilke bilprodusenter som er indervurdert mtp elbiler.

Jeg vet ikke. Jeg investerer ikke aktivt i bilbransjen, så min synsing har ikke så mye å si. Det eneste jeg har fått med meg er at jeg syntes Toyota hørtes veldig baklengs ut med sin hydrogensatsing. 

Det jeg vet er bare at mange norske importører har fått avtaler med nye merker de siste årene, og jeg tror ikke bilmarkedet har vokst nok i Norge til at alle kan fortsette. Kina er på vei inn, og selv om mange kinesere vil gå konk så tror jeg også noen av de andre må forsvinne.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

BEV betyr elbiler?

Ja, Battery Electric Vehicle. Det er ment å presisere rene elbiler, i motsetning til fellesbetegnelsen EV for Electric Vehicle, som også innbefatter PHEV, Plug-In Electric Vehicle. I Norge bruker vi ikke ordet elbil på samme måte som utlandet gjør med electric vehicle. Vi mener BEV, mens de mener fellesbetegnelsen EV (BEV+PHEV).

Nimrad skrev (1 time siden):

Ikke så mye mer enn at nedsiderisikoen er enorm og at Musk har gjort meg veldig skeptisk de siste 1-2 årene.

Shorterne har jo blitt framstilt som en vits og mange har tapt mye når det gikk oppover, men for min del minner Tesla stadig mer om en boble som kommer til å sprekke før eller siden. Den som ler sist ler best. Kanskje tiden er inne for å shorte Tesla?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Ja, Battery Electric Vehicle. Det er ment å presisere rene elbiler, i motsetning til fellesbetegnelsen EV for Electric Vehicle, som også innbefatter PHEV, Plug-In Electric Vehicle. I Norge bruker vi ikke ordet elbil på samme måte som utlandet gjør med electric vehicle. Vi mener BEV, mens de mener fellesbetegnelsen EV (BEV+PHEV).

Shorterne har jo blitt framstilt som en vits og mange har tapt mye når det gikk oppover, men for min del minner Tesla stadig mer om en boble som kommer til å sprekke før eller siden. Den som ler sist ler best. Kanskje tiden er inne for å shorte Tesla?

Redd shortere har hatt samme tankegang siste 10 årene. Men kanskje 2023 er året :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Shorterne har jo blitt framstilt som en vits og mange har tapt mye når det gikk oppover, men for min del minner Tesla stadig mer om en boble som kommer til å sprekke før eller siden. Den som ler sist ler best. Kanskje tiden er inne for å shorte Tesla?

Ja, hvem vet. Jeg synes risikoen blir for stor for min egen del. Slike aksjer nyter godt av mange småinvestorer som ikke har noe forhold til tall. Nettopp det har de jo nytt godt av. Men hadde jeg hatt penger å tape skulle jeg gjerne satt en pott på det nå. 

Det blir en litt annen diskusjon, men å se hvordan Musk har utviklet seg politisk fra å være en fornuftig type til å følge pengestrømmen på kort sikt gir hvertfall en minus i min bok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 minutter siden):

Redd shortere har hatt samme tankegang siste 10 årene. Men kanskje 2023 er året :p

10 er å overdrive, men kanskje 3? 4? Men det er stor forskjell nå. Nå kjøper du en eierandel i Tesla for 10 ganger prisen til volkswagen-gruppen. Det er greit å ha tro på Tesla, men det å tro på at de skal vokse 10 ganger mer enn Volkswagen (som koster 10% av en Tesla-aksje per prosent) krever baller av en dimensjon jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (29 minutter siden):

10 er å overdrive, men kanskje 3? 4? Men det er stor forskjell nå. Nå kjøper du en eierandel i Tesla for 10 ganger prisen til volkswagen-gruppen. Det er greit å ha tro på Tesla, men det å tro på at de skal vokse 10 ganger mer enn Volkswagen (som koster 10% av en Tesla-aksje per prosent) krever baller av en dimensjon jeg ikke har.

Ja det krever absolutt at en tar risiko. Men om en sammenligner VW og Tesla så er de i helt forskjellige faser av "livet". VW tjener gode penger, men stiger relativt lite pr år sammenlignet med Tesla. Som fortsatt er i stor vekst. Det er noe annet å kjøpe vekstselskaper, helt klart. Og tesla kan nå 30 dollar i morgen, men den risikoen må en bare ta om en vill være med på oppgangen også. Ikke sats penger du ikke har. Jeg har ett holdingselskap med det som føles som monopolpenger, bruker ingenting privat på slike investeringer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (40 minutter siden):

10 er å overdrive, men kanskje 3? 4? Men det er stor forskjell nå. Nå kjøper du en eierandel i Tesla for 10 ganger prisen til volkswagen-gruppen. Det er greit å ha tro på Tesla, men det å tro på at de skal vokse 10 ganger mer enn Volkswagen (som koster 10% av en Tesla-aksje per prosent) krever baller av en dimensjon jeg ikke har.

Ja, aksjer er jo gjerne priset for vekst. Se på equinor som tjener enormt med cash men prises lavt mtp inntjening. 

Folk vet at olje ikke vil vare for alltid. Men tesla er høyrisiko ja, ingen tvil om det. Enten blir de som apple, eller så greier konkurrentene å lage tilsvarende biler. Vi får se.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...