Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Vinner jeg i lotto, så kjøper jeg Ford Lightning, men inntil den tid så får jeg bruke min diesel pickup. 

Regner med at Toyota får fart på sakene framover. 
De trenger egentlig ikke å lage en ny modell, bare å ta ut dieselmotoren og alt tilbehøret i dagens Hilux og sette inn elektrisk motor, evn.t Hybrid, hvor de kun trenger å ta bort drivaksel. 

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (På 21.4.2023 den 20.14):

Regner med at Toyota får fart på sakene framover. 
De trenger egentlig ikke å lage en ny modell, bare å ta ut dieselmotoren og alt tilbehøret i dagens Hilux og sette inn elektrisk motor, evn.t Hybrid, hvor de kun trenger å ta bort drivaksel. 

...som mest sannsynlig er årsaken til at mange bilprodusenter har problemer i sin elbil-"satsing".
At "fart på sakene" ved røske ut motor og bensintank, og sette inn batteri i en modell de allerede har ikke er oppskriften på en veldesignet el-bil, kan man begynne å ane konturene av...

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

...som mest sannsynlig er årsaken til at mange bilprodusenter har problemer i sin elbil-"satsing".
At "fart på sakene" ved røske ut motor og bensintank, og sette inn batteri i en modell de allerede har er ikke oppskriften på en veldesignet el-bil, kan man begynne å ane konturene av...


Svært få biler som egner seg til slikt, men Hilux har masse extra plass.

Lenke til kommentar
ozone skrev (24 minutter siden):

At "fart på sakene" ved røske ut motor og bensintank, og sette inn batteri i en modell de allerede har ikke er oppskriften på en veldesignet el-bil, kan man begynne å ane konturene av...

Nissan var vel tidlig ute med Leaf, ikke at det ser ut til å ha gitt de så stort forsprang av den grunn.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Nimrad said:

Nissan var vel tidlig ute med Leaf, ikke at det ser ut til å ha gitt de så stort forsprang av den grunn.

Vel det er jo bla pga problemer innad i organisasjonen, renault var jo tidlig ute på zoe og.

Problemet er jo frem til model 3 kom så var elbiler et nisje produkt som kun solgte bra i california, kina og norge.

Skjønner toyota godt med å være avventende. 

Lenke til kommentar

Toyota har sagt at de skal lansere en elektrisk pickup i løpet av året, men lansere og levere er to veldig forskjellige ting, og jeg tipper vi fort må vente til 2025 før den er på markedet. Det viktigste markedet for pickups er USA, og der har ikke Toyota nødvendig batteriproduksjon før i 2026 til å produsere i store volum. Det er nok heller ikke en Tacoma eller Tundra, men en liten pickup i Hilux'ish formatet det er snakk om ja.

Men er ikke sikkert det er så viktig uansett, for selv om Toyota sine neste modeller i 2023-2025 garantert blir bedre enn BZ4X, så er det ikke før i 2026 at de skal slippe det de kaller fase 2. Altså elbiler på en ny fulldedikert produksjonslinje og plattform. Så frem til det vil de nok uansett være konservative på batteristørrelse og rekkevidde.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (24 minutter siden):

Skjønner toyota godt med å være avventende. 

Tja, de har jo ikke vært avventende, de har nesten vært motstandere. Jeg skjønner det ikke. De har innrømmet selv at de har havnet bakpå, og personlig synes jeg spesielt hydrogensatsingen er helt tullete.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 minutter siden):

Toyota har sagt at de skal lansere en elektrisk pickup i løpet av året, men lansere og levere er to veldig forskjellige ting, og jeg tipper vi fort må vente til 2025 før den er på markedet. Det viktigste markedet for pickups er USA, og der har ikke Toyota nødvendig batteriproduksjon før i 2026 til å produsere i store volum. Det er nok heller ikke en Tacoma eller Tundra, men en liten pickup i Hilux'ish formatet det er snakk om ja.

I USA er det over et års ventetid på Toyota RAV4 Prime så de bør nok få opp produksjonen på den.

Lenke til kommentar
SirJames skrev (6 minutter siden):

https://shows.acast.com/896caa1b-3f66-4934-a5f8-221d751eac13/64492b3d90fa5f00115c2654

 

Verdt å høre denne om bilmarkedet nå.  Nybilsalget er stoppet opp. Folk trader ned de dyre elbilene med fossilt. 

Teslas prisendringer har gjort mye med markedet. 

Mange biler har falt 150-200k på ett år.    F.eks nyere brukt E-Tron 

Tesla er 50% av markedet nå, sykt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naboen kjøpte en e-golf 2018 i august for 240 tusen. Nå er den bilen trolig verdt rundt 150-160 tusen. Vanvittige dropp på mange biler. iX40, i4m50 osv har nok droppet rundt 200 tusen på et halvt år. Det har også vært alt for mange spekulanter, flippere og scalpere i markedet. Ikke uvanlig med folk som kjøper og selger 10-15 biler i året med gevinst på hundrevis av tusen. Det sier seg selv at det ikke går i lengden og når bunnen faller ut av markedet kan disse usympatiske flipperne sitte igjen med skjegget i postkassa for min del. Spesielt elektriske biler ser ut til å være veldig mettet. Det går 13 på dusinet.

Momsinnføring og vektavgift ser ut til å være den største bait-and-switch ever. Folk hamstret som gale. Rett over nyttår droppet prisene 100 tusen. Jeg var litt forberedt på dette. En kollega fikk sin bil i oktober/november og trodde han var smart og dyktig. Noen måneder senere kunne han kjøpt samme bil for 70-80 tusen mindre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
SirJames skrev (12 minutter siden):

Hehe, ja det er helt sykt.  Hvordan går dette fremover. 

Rådet i podcasten er å vente litt med kjøp av elbil. For dette blir verre i løpet av året. 

Har selv to 4x4 fossilbiler med verdi 50 og 100k.  Venter litt med el-bilkjøp pga huskjøp i løpet av året.  

 

Ja, det blir spennende å se. Overraskende hvor bra salget av små, enkle fossilbiler går. Bensin er jo dyrt fremdeles og strømprisene har falt.

Samtidig er det nok endel som venter på hva som kommer på elbil siden. Når man får en ny model y med 5 års garanti til 450k med vinterdekk, hvorfor kjøpe en 2 år gammel audi som har blitt kjørt flere 10k km til samme pris? Og id3 starter på 400k uten noen utstyrspakke. Så blir fort samme pris som en model y. Hvilke holder seg best på bruktmarkedet? 

Man merker hvor stort forsprang tesla har her ved at de har kunnet satse så lenge og hardt på elbil kun. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Når folk har hamstret dyre el-biler i flere år, så er det ikke så rart at det smeller til slutt. Det er noe alvorlig rart når "hvermannsen" kjører e-quattro. Folk har glemt/fortrengt at verditap er en virkelig ting, og at elbiler sannsynligvis er mer utsatt pga større forbedringspotensiale enn fossil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...