Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Just now, Salvesen. said:

Du må gjerne vise til en plass det står at en skal justere når en ser på forventet tap på bil over X antall år. Ellers er det bare for å nitpicke/treffe ett standpunkt.

For som alt annet i verden må man sammenligne verdien når man selger med verdien når man kjøpte..
Eller sammenligne epler med epler.

Hva beløpet var har liten relevans hvis man ikke regulerer det mot dagens verdi... Da er man blind.

Det var på ingen måte for å nitpicke men du oppdaget selv at du ikke har noe forhold til inflasjonen som veldig mange andre.
Det gjør det på ingen måte feil...

Jeg kan ikke vise til at det står noe sted at man ikke skal indeks regulere, da det er vanskelig å betale med 2019 penger i 2023..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2/27/2023 at 11:21 PM, Axefjord said:

Jeg tittet litt på ny familiebil denne uken, og har vært ute av "gamet" i noen år. Men det virker som bilmarkedet er galematias for tiden?

  • Tesla har redusert prisen på modell Y med 50-100k, men mangler parkeringssensor selv om bilen har grunnflate som en liten låve. Jeg tør ikke parkere i noe parkeringskjeller med en slik bil uten sensor både foran og bak.
  • Skoda Enyaq har økt prisen helt vanvittig (iv80 opp 100k fra 2022 til 2023 modellen), og har samtidig en ustabil app. Jeg hadde håpet at vw-konsernet hadde oppdatert appene eller serverne siden 2012.
  • Hyundai Ioniq 5 har en reell nyttelast knapt over en gjennomsnittelig amerikaner. Og det er ikke snakk om at bilen vet via tlf eller nøkkel hvem som setter seg inn. Man må velge bruker hver gang på en treg skjerm. Dette gjorde man bedre i 2002!

På godt nord-norsk: Ka farsken !?!

For en oppdatering på det over:

Jeg "overtok" bestillingen på en Ioniq 5 2023 AWD for 2022-pris, altså ca 550k kr. Norsk bil fra mobile. Den er målt til ca 392kg nyttelast (pluss sjåfør) hos vegvesenet, og jeg veide den til å ha over 450kg nyttelast (pluss sjåfør) på den lokale vegvesen-stasjonen min (ja, jeg må dobbeltsjekke det tallet senere). Det ser ut til at Hyundai har fiksa nyttelast-problemet?

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Jeg tror du må lese innleggene på nytt og jekke ned cockynessen din litt.

Hvis du leser tilbake så bemerkes det at selv med to biler og en motorsykkel i garasjen så koster de totalt mindre enn verditapet på en ny elbil til 7 sifret. Han har sannsynligvis et par biler til å gå på før han når samme nivå.

Da hjelper det lite på bilutgiftene at service intervallene er få eller billige når verditapet er den største posten.

Hva folk velger å gjøre legger jeg meg ikke opp i.

Igjen argumenterer du altså for at ingen skal kjøpe nye biler. Skulle det skje, vil du med andre ord gå tom for gamle biler å kjøpe i løpet av noen år.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Casey said:

Igjen argumenterer du altså for at ingen skal kjøpe nye biler. Skulle det skje, vil du med andre ord gå tom for gamle biler å kjøpe i løpet av noen år.

Jeg argumenterer på ingen måte at folk ikke må kjøpe nye biler. Men de må forholde seg til et høyt verditap.

Det har jeg nå skrevet i 3 innlegg her og hvor du finner konklusjonen din i fra vet jeg ikke, men det er ikke fra meg.

Hvis du mener folk sparer penger ved å kjøpe ny bil for det er billig service, så har du misforstått.

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (53 minutter siden):

Alternativt kan man vente 40 år med å selge bilen. Late som inflasjon ikke eksisterer. Og gjerne selge bilen for det man kjøpte den for. Da har man hatt "gratis" bil i 40 år og null verditap...

Du kan jo sjekke denne og se hvorvidt de inflasjonsjusterer tallene, eller i det hele tatt tar med de kostnadene eierne har hatt på bilene. Ser jo ut som de "glemmer" Brabusoppgradering til 300+ laken, og tror bilene er blitt mere verdt på 18 år...

Har nok kosta noen laken i året både i drift og eierkostnader, og som sag diverse oppgraderinger og vedlikehold for å få en bil som stiger 20 løk i verdi. 😁

https://www.tv2.no/broom/stenger-alpinbakke-for-a-rydde-plass-til-monster-suv-en/15603117/

Lenke til kommentar
On 4/3/2023 at 12:41 PM, Marzo said:

Jeg tror ikke du kan hjelpe uavhengig av hvem som leser. 

Verditapet er ofte den største utgiften med å eie en bil. Jo nyere å dyrere, jo høyere. 
Om vedlikeholdet er null eller lavt, blir ofte en mager trøst... 

Folk som skal selge brukte Model 3 på finn om dagen, kjenner dette på kroppen. 

Jeg har akkurat solgt Model 3 på finn, så har god oversikt over verditapet på de

2019 Model 3 LR med vinterhjul, nypris 483’

Service utgifter og på kostiløpet av 4 år:
Kupefilter kr 400,-
Vindusviskere 500,-
Bremsefett kr 150,-
Nye sommerdekk: 12700,-

Salgspris april 2023 280’ 000 

Totalkost bilhold i 4 år og 70 000km: 216 750,-

Er dette dyrere enn å kjøre en 12 år gammel Passat i 4 år? Ja.

Er det dyrere enn å kjøre en 3 år gammel Passat i 4 år? Kanskje, men ikke mye.

Er det det billigste mest bekymringsløse bilholdet jeg noen gang har hatt? Ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei! Bor i borettslag med 2 ladestasjoner som skrudde opp prisen skikkelig mye i starten av 2022. Skrudde den opp først fra 0,5 til 2, så fra 2 til 4,- per kWh som den har vært på nå en stund. Dette førte til at vi solgte elbilen vi hadde da.

men noen som vet om man fortsatt vil spare på å ha elbil ved slike strømpriser. Noen spm har et fint regnestykke på det?

(Vi får ikke strømstøtte på det, da det er en «offentlig» ladestasjon på parkeringen «vår»x

kjører ca 15 min på landevei, og 15-30 min på motorvei tur/retur hver dag.

 

hvis jeg burde lage en egen tråd for dette så si ifra 😀

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 3.4.2023 den 22.26):

For som alt annet i verden må man sammenligne verdien når man selger med verdien når man kjøpte..
Eller sammenligne epler med epler.

Hva beløpet var har liten relevans hvis man ikke regulerer det mot dagens verdi... Da er man blind.

Det var på ingen måte for å nitpicke men du oppdaget selv at du ikke har noe forhold til inflasjonen som veldig mange andre.
Det gjør det på ingen måte feil...

Jeg kan ikke vise til at det står noe sted at man ikke skal indeks regulere, da det er vanskelig å betale med 2019 penger i 2023..

Ikke nevnt med ett ord her feks https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

Men så snart det passer inn i narrativet så er det ett must. Rart med det.

Lenke til kommentar
Toybox skrev (17 minutter siden):

Hei! Bor i borettslag med 2 ladestasjoner som skrudde opp prisen skikkelig mye i starten av 2022. Skrudde den opp først fra 0,5 til 2, så fra 2 til 4,- per kWh som den har vært på nå en stund. Dette førte til at vi solgte elbilen vi hadde da.

men noen som vet om man fortsatt vil spare på å ha elbil ved slike strømpriser. Noen spm har et fint regnestykke på det?

(Vi får ikke strømstøtte på det, da det er en «offentlig» ladestasjon på parkeringen «vår»x

kjører ca 15 min på landevei, og 15-30 min på motorvei tur/retur hver dag.

 

hvis jeg burde lage en egen tråd for dette så si ifra 😀

 

4 x 2 er ca pris pr mil. Altså 8 kroner. 

Dvs du må ha en bil som bruker ca 0,4 pr mil eller mindre for å spare penger

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

4 x 2 er ca pris pr mil. Altså 8 kroner. 

Dvs du må ha en bil som bruker ca 0,4 pr mil eller mindre for å spare penger

Spare penger kontra bensin og diesel? 
Uavhengig av forbruk?

Det er vel urealistisk å finne en elbil som bruker så lite? 
 

Lenke til kommentar
Toybox skrev (3 minutter siden):

Spare penger kontra bensin og diesel? 
Uavhengig av forbruk?

Det er vel urealistisk å finne en elbil som bruker så lite? 
 

Nei forbruket er jo det som er vesentlig. Kjører du en ICE bil som har forbruk lavere enn 0,4 i snitt i dag? Da er det billigere med ICE. Om ikke, billigere med elbil.

Elbil som bruker 2kWh pr mil er helt gjennomsnittlig. 

Men dette er jo kun kostnader for drivstoff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Jeg har akkurat solgt Model 3 på finn, så har god oversikt over verditapet på de

2019 Model 3 LR med vinterhjul, nypris 483’

Service utgifter og på kostiløpet av 4 år:
Kupefilter kr 400,-
Vindusviskere 500,-
Bremsefett kr 150,-
Nye sommerdekk: 12700,-

Salgspris april 2023 280’ 000 

Totalkost bilhold i 4 år og 70 000km: 216 750,-

Er dette dyrere enn å kjøre en 12 år gammel Passat i 4 år? Ja.

Er det dyrere enn å kjøre en 3 år gammel Passat i 4 år? Kanskje, men ikke mye.

Er det det billigste mest bekymringsløse bilholdet jeg noen gang har hatt? Ja.

"Er dette dyrere enn å kjøre en 12 år gammel Passat i 4 år? Ja."

Svaret er kun ja dersom du har svart belte OG doktorgrad i bilmekanering, OG god tilgang på billige deler. Hvis ikke, er det å eie gammal bil dyrt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Casey skrev (24 minutter siden):

Svaret er kun ja dersom du har svart belte OG doktorgrad i bilmekanering, OG god tilgang på billige deler. Hvis ikke, er det å eie gammal bil dyrt.

Du trenger bare hvitt belte, eller hva enn som er det første man får i karate, nok IQ til å vite opp og ned på en fastnøkkel og ha tilgang til en mobil og YouTube til å utføre mye vedlikehold og reperasjoner på en eldre bil. Så det du skriver her er bare overdrevent. 

 

Konemor hadde null erfaring med mekking når vi ble sammen, men etter et halvt år, noe veiledning fra meg og YouTube så sitter hun nå og fikser ymse feil og mangler på sin egen bil. 

Det hender hun spør om hjelp, men det har nå i dag mer med muskler å gjøre enn kunnskap. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Casey skrev (30 minutter siden):

"Er dette dyrere enn å kjøre en 12 år gammel Passat i 4 år? Ja."

Svaret er kun ja dersom du har svart belte OG doktorgrad i bilmekanering, OG god tilgang på billige deler. Hvis ikke, er det å eie gammal bil dyrt.

Ja, plutselig får du noe som må fikses som koster 60k. Man må ha ganske mye flaks med eldre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 minutter siden):

Du trenger bare hvitt belte, eller hva enn som er det første man får i karate, nok IQ til å vite opp og ned på en fastnøkkel og ha tilgang til en mobil og YouTube til å utføre mye vedlikehold og reperasjoner på en eldre bil. Så det du skriver her er bare overdrevent. 

 

Konemor hadde null erfaring med mekking når vi ble sammen, men etter et halvt år, noe veiledning fra meg og YouTube så sitter hun nå og fikser ymse feil og mangler på sin egen bil. 

Det hender hun spør om hjelp, men det har nå i dag mer med muskler å gjøre enn kunnskap. 

Jeg glemte ett punkt? Eller uendelig med tid, eller en nyere bil som faktisk virker. F.eks. ta høyde for de fire ukene bilen står i garasjen for neste reparasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Det samme gjelder med elbil, har en vilje så kan en bytte celler å styre på. Men de færreste gjør det.

Jeg skrur mye heller på en elbil enn ICE, mest på grunn av erfaring og utdanning.

Tror det med å bytte celler kommer til å bli mindre å mindre aktuelt. Det er jo hovedsakelig problem på tidlige Tesla å Nissan Leaf. Nissan var vel innom en hau med forskjellige kjemier på batteriene og noen biler har vel batterier med blanda typer og. De har nok funnet ut bedre hva som funker nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...