Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Dette her er sikkert 5 gangen du tar opp dette emnet og det er sikkert den 5 gangen du sier at det koster 30.000kr å installere en lader, noe som er 100% feil.

Ja, mange utelater en vesentlig del i bilregnskapet. Du har tydeligvis IKKE bodd i et boligkompleks hvor styre bestemmer hva man skal ha, og kjøpe. Man kan nemlig ikke kjøpe rimeligste lader på Elkjøp.  Du har heller ikke satt deg inn i hva MER og andre selskaper tar i honorar. Så det er du som tar 100% feil.

Nå er det riktig nok nye regler slik at selv de uten bil må betale for infrastruktur, men ladeboksen man kjøper er ofte svært overpriset i et boligkompleks i forhold til om man hadde bodd i enebolig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Ja, mange utelater en vesentlig del i bilregnskapet. Du har tydeligvis IKKE bodd i et boligkompleks hvor styre bestemmer hva man skal ha, og kjøpe. Man kan nemlig ikke kjøpe rimeligste lader på Elkjøp.  Du har heller ikke satt deg inn i hva MER og andre selskaper tar i honorar. Så det er du som tar 100% feil.

Nå er det riktig nok nye regler slik at selv de uten bil må betale for infrastruktur, men ladeboksen man kjøper er ofte svært overpriset i et boligkompleks i forhold til om man hadde bodd i enebolig.

Igjen, vis til kilder som tilsvarer at dette er normale priser. Selvfølgelig finnes det skrekk eksempler,  men det gjelder ikke alle..

Lenke til kommentar

Jeg bor i ei boligblokk og valgte å ta ut strøm fra mitt eget sikringsskap istedenfor hovedtavla til bygget. Dette innebar at det måtte trekkes kabel fra leiligheten min, til utsiden av bygget, ned langs bygget 3 etasjer ned å et godt stykke bort til min parkeringsplass hvor det ble satt opp en Defa lader av ikke billigste sort. Ganske så worst case scenario hvor det ble brukt sikkert 10+ meter med kabel kanal utendørs osv. Denne herligheten kom på 20 000,- ferdig installert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

@Kajac Fint med et skikkelig eksempel. Jeg er ikke helt enig i forutsetningene. Leaf-prisen og strømprisen var i høyeste laget og at Corollaen er så gjerrig på bensin og at man må regne med et par nye dekksett i løpet av 10 år.

Men pytt, jeg skal hoppe rett til poenget: Det virker som vi er ganske enige her. Det begynner å bli vanskelig å finne eksempler der el er dyrere enn fossil. Ikke umulig som du nettopp viste, men vanskelig. Jeg synes du viser tydelig at el er en valgmulighet helt ned til under 1000 kr/mnd. Og Leaf er jo ikke sånn halvgal heller i den prisklassen.

Veldig gode innlegg fra dere begge.

Et ting som uteble i regnestykket er at naboer vil melde deg inn med bekymringsmelding til elkontroll om du stadig lader elbilen din på schuko over vanlig 10-16A utestikk fremfor en fastmontert vegglader med godkjent dedikert kursopplegg og nødvendig utstyr på kursen. I tillegg må man selvsagt kjøpe veggladeren.

Dette kan bli en ganske høy førstegangskostnad for en trygdet hvis de eks. bor i et gammelt rekkehus eller gammelt slitt enebolig med el-anlegg fra 70-tallet eller eldre.

Man kan tenke at det "bare er å kjøpe en eldre brukt elbil på Finn" men når man tenker nødvendig infrastruktur, standard på el-annlegg osv. og evt. priser på hurtiglading om man ikke har tilgang eller råd til nødvendige hjemme så er det ikke sikkert regnestykket passer alle.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Igjen, vis til kilder som tilsvarer at dette er normale priser. Selvfølgelig finnes det skrekk eksempler,  men det gjelder ikke alle..

Kan du ikke bare google MER, Charge365 og de andre leverandørene selv? Du får heller bevise det motsatte, det er kun de som blir svar skyldige som skriker etter bevis hele tiden.
 

 

Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Jeg bor i ei boligblokk og valgte å ta ut strøm fra mitt eget sikringsskap istedenfor hovedtavla til bygget. Dette innebar at det måtte trekkes kabel fra leiligheten min, til utsiden av bygget, ned langs bygget 3 etasjer ned å et godt stykke bort til min parkeringsplass hvor det ble satt opp en Defa lader av ikke billigste sort. Ganske så worst case scenario hvor det ble brukt sikkert 10+ meter med kabel kanal utendørs osv. Denne herligheten kom på 20 000,- ferdig installert.

Worst case er når man ikke har mulighet til dette, og dermed blir tvunget til å ta del i boligkompleksets systemer. Da må man kjøpe en langt dyrere lader og man får som regel høyere strømpris og administrasjonskostnader i tillegg.

 

Theo343 skrev (11 minutter siden):

Veldig gode innlegg fra dere begge.

Man kan tenke at det "bare er å kjøpe en eldre brukt elbil på Finn" men når man tenker nødvendig infrastruktur, standard på el-annlegg osv. og evt. priser på hurtiglading om man ikke har tilgang eller råd til nødvendige hjemme så er det ikke sikkert regnestykket passer alle.

Nettopp. Nå er det vel lyst og begjær som ofte styrer kjøp av bil og ikke nødvendigvis økonomi, men mange bor til slik at man kan spare/finansiere ny bil alene når man legger elbilfordelene til grunn i forhold til ICE.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (27 minutter siden):

Jeg bor i ei boligblokk og valgte å ta ut strøm fra mitt eget sikringsskap istedenfor hovedtavla til bygget. Dette innebar at det måtte trekkes kabel fra leiligheten min, til utsiden av bygget, ned langs bygget 3 etasjer ned å et godt stykke bort til min parkeringsplass hvor det ble satt opp en Defa lader av ikke billigste sort. Ganske så worst case scenario hvor det ble brukt sikkert 10+ meter med kabel kanal utendørs osv. Denne herligheten kom på 20 000,- ferdig installert.

Det hadde jeg aldri fått lov til i blokka mi.

Endret av Lakus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 minutter siden):

Kan du ikke bare google MER, Charge365 og de andre leverandørene selv? Du får heller bevise det motsatte, det er kun de som blir svar skyldige som skriker etter bevis hele tiden.
 

 

Worst case er når man ikke har mulighet til dette, og dermed blir tvunget til å ta del i boligkompleksets systemer. Da må man kjøpe en langt dyrere lader og man får som regel høyere strømpris og administrasjonskostnader i tillegg.

 

Nettopp. Nå er det vel lyst og begjær som ofte styrer kjøp av bil og ikke nødvendigvis økonomi, men mange bor til slik at man kan spare/finansiere ny bil alene når man legger elbilfordelene til grunn i forhold til ICE.

Bare fjas som normalt ja.

 

Siden du ikke gidder å støtte opp om dine påstander kan jo jeg gjøre det. https://www.boligsmart.no/pris/elbil-lader

Påtide å slutte med denne sølvhatt propagandaen nå, ingen som faller for den og elbiler selger stadig i større kvantum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Bare fjas som normalt ja.

 

Siden du ikke gidder å støtte opp om dine påstander kan jo jeg gjøre det. https://www.boligsmart.no/pris/elbil-lader

Påtide å slutte med denne sølvhatt propagandaen nå, ingen som faller for den og elbiler selger stadig i større kvantum.

Den artikkelen er for folk med enebolig eller har parkering rett utenfor inngangsdøra.

Kan fort ende opp med 22k for laderen inkl. installasjon (Fra artikkelen), så legger man byråkriet ved boretsslag så er man fort opp på 30k.

 

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Den artikkelen er for folk med enebolig eller har parkering rett utenfor inngangsdøra.

Kan fort ende opp med 22k for laderen inkl. installasjon (Fra artikkelen), så legger man byråkriet ved boretsslag så er man fort opp på 30k.

 

Ja jeg har ikke benektet at man kan i få tilfeller få en stor regning. Men for folk flest er det relativt lave kostnader. Altså er det bare propaganda og skremsel.

Man kan ende opp å betale 38475843885858 pr liter bensin også, det er opp til eier av pumpen. Men det er helt urealistisk. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Når man setter opp budsjett så skriver man summene med "i verste fall" i tankene., så går man i pluss på slutten av hver måned.
Så, en kan beregne 25k for elbillader.

Men det er jo ikke worst case, kan like gjerne sette opp en mrd. De fleste tenker nok på sin egen situasjon og gjør enkle søk for å finne en ca pris. Som sannsynligvis ligger rundt 10000 for de fleste.

Lenke til kommentar

I borettslag og sameier kan nok installasjonskostnaden fint bli på omkring 30k. Det er det ikke vanskelig å finne eksempler på:
https://elbilforum.no/index.php?topic=40768.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=41616.0
https://ullernaasen.no/info_pages/558

Det er en vesentlig forskjell i kostnad for en sameie som gjerne trenger å legge inn nytt anlegg i garasje og må ha lastdeling versus en privatbolig hvor du bare trenger en 16A kurs fra eksisterende sikringsskap og en enkel EVSE. 
Så kan man naturligvis se stor variasjon i hvordan sameier ordner finansiering.
 

 

 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (12 minutter siden):

I borettslag og sameier kan nok installasjonskostnaden fint bli på omkring 30k. Det er det ikke vanskelig å finne eksempler på:
https://elbilforum.no/index.php?topic=40768.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=41616.0
https://ullernaasen.no/info_pages/558

Det er en vesentlig forskjell i kostnad for en sameie som gjerne trenger å legge inn nytt anlegg i garasje og må ha lastdeling versus en privatbolig hvor du bare trenger en 16A kurs fra eksisterende sikringsskap og en enkel EVSE. 
Så kan man naturligvis se stor variasjon i hvordan sameier ordner finansiering.
 

 

 

 

Ja det er absolutt worst cases der ute. 

 

Personlig eier jeg to enheter i sameie. Har elbil lader hos begge. Kostnader:

1: 5000? Ca det, uteskap med hovedsikring står i nærheten av carport med kabelbro etc. Strakk kabel selv og kjøpte inn begge vern. Maks 10A/230V her så lite kvadrat på kabel samt lengde trekker ned prisen mye. 

2: ca 100 meter til lader, ferdig lagt med rør etc. God kapasitet så gikk for 16A/400V og måtte opp i grei kvadrat på kabel. Brukte elektriker her pga han hadde kontroll på rør og kummer. Men hjalp til. Kostet vell 12000, og brorparten er kabel kostnad. 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Ja, mange utelater en vesentlig del i bilregnskapet. Du har tydeligvis IKKE bodd i et boligkompleks hvor styre bestemmer hva man skal ha, og kjøpe. Man kan nemlig ikke kjøpe rimeligste lader på Elkjøp.  Du har heller ikke satt deg inn i hva MER og andre selskaper tar i honorar. Så det er du som tar 100% feil.

Nå er det riktig nok nye regler slik at selv de uten bil må betale for infrastruktur, men ladeboksen man kjøper er ofte svært overpriset i et boligkompleks i forhold til om man hadde bodd i enebolig.

Vel, man kan faktisk få lov til å kjøpe billigste lader fra elkjøp og gjøre alt lovlig, men det er borettslaget som bestemmer om du får lov. Får du lov koster det kanskje rundt 15 lapper med alt elektrikerarbeid og materiell. Vil borettslaget heller gjøre det som et felles anlegg så koster det også rundt 15 lapper. Det er ikke rare prisforskjellen og blir det noen forskjell så er det usikkert hvilken som blir rimeligst. Har du maks uflaks koster elkjøp-laderen deg kanskje 100 000 med alt av ekstraarbeider det utløser. Ingen ønsker å havne i den situasjonen, men et inkompetent borettslagstyre kan gjøre at en uheldig svarteper havner i den situasjonen.

Får du et tilbud på 30 000 så er det enten noen ekstremt fordyrende forhold eller så har du fått et elendig tilbud. Da gjør du som vanlig: Takker pent nei og går til konkurrenten.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Et ting som uteble i regnestykket er at naboer vil melde deg inn med bekymringsmelding til elkontroll om du stadig lader elbilen din på schuko over vanlig 10-16A utestikk fremfor en fastmontert vegglader med godkjent dedikert kursopplegg og nødvendig utstyr på kursen. I tillegg må man selvsagt kjøpe veggladeren.

Dette kan bli en ganske høy førstegangskostnad for en trygdet hvis de eks. bor i et gammelt rekkehus eller gammelt slitt enebolig med el-anlegg fra 70-tallet eller eldre.

Godt poeng. Hvis vi regner laderen som en del av prisen for Leafen så gir 50 000 kr for Leafen mer mening. Det ligger nok noen 2013 Leaf til prisantydning 50 000 på finn, men disse har gjerne mye større prutingsmonn enn de som ligger ute til 40 eller 30 lapper. I praksis skal det ikke være vanskelig å få kjøpt en brukbar Leaf 2013 til under 40 lapper, inkludert reise til en annen landsdel for å hente den.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Ja, mange utelater en vesentlig del i bilregnskapet. Du har tydeligvis IKKE bodd i et boligkompleks hvor styre bestemmer hva man skal ha, og kjøpe. Man kan nemlig ikke kjøpe rimeligste lader på Elkjøp.  Du har heller ikke satt deg inn i hva MER og andre selskaper tar i honorar. Så det er du som tar 100% feil.

Nå er det riktig nok nye regler slik at selv de uten bil må betale for infrastruktur, men ladeboksen man kjøper er ofte svært overpriset i et boligkompleks i forhold til om man hadde bodd i enebolig.

Det koster ikke 30.000kr selv i blokk. Det skal være en ekstrem edgecase for å i det hele tatt bikke over 20.000kr.

Du snakker bare renspikket tøv, rett og slett, og det er letteste konklusjonen å ta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Simen1 said:

Får du et tilbud på 30 000 så er det enten noen ekstremt fordyrende forhold eller så har du fått et elendig tilbud. Da gjør du som vanlig: Takker pent nei og går til konkurrenten.

15000 er gjerne det det koster med ny kurs kabelstrekking og en enkel EVSE om man har eget sikringsskap å trekke det fra. En EVSE som støtter lastdeling er dyrere, og i et sameie har gjerne sameiet hatt en del investeringer i fellesanlegg, som også kan ha utløst anleggsbidrag, som de fordeler på de som installerer ladere.

Å gå til 'konkurrenten' betyr gjerne at du må flytte.

Hvis du ser på priseksempelet fra sameiet jeg linket til ovenfor koster installasjonen av selve EVSE ca 20K, mens sameiet krever inn 13400 for å dekke kostnader på fellesanlegg.

For et sameie er egeninnsats stort sett utelukket siden dette er elanlegg og de har et ansvar for å sørge for at anlegget er i samsvar med lover og regler.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Man får fastprisinstallasjoner til 15.000, og der har de gjerne sauset på med profitt og kompensasjon for de som tøyer marginene til fastprisen, slik som de som bor i toppetasjer av boligblokk og trenger 15 meter trekk ned til garasjen.

15000 er det det gjerne koster med en 'dum' EVSE uten oppgraderinger av elanlegg:
https://nettbutikk.norgeseliten.no/webshop/enkel-ladestasjon-inkl.-montering-inntil-7-4-kw-lading

For et fellesanlegg der man trenger lastdeling og har et dedikert nytt elektrisk anlegg for elbillading som skal nedbetales koster det nok vesentlig mye mer.

Å trekke kabel fra leilighetens sikringsskap i en større blokk høre noe tvilsomt ut, i små blokker med 2-8 boenheter kan det nok sikkert gå, men da er vi mer tilsvarende eneboliger enn for større sameier.

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

15000 er det det gjerne koster med en 'dum' EVSE uten oppgraderinger av elanlegg:
https://nettbutikk.norgeseliten.no/webshop/enkel-ladestasjon-inkl.-montering-inntil-7-4-kw-lading

For et fellesanlegg der man trenger lastdeling og har et dedikert nytt elektrisk anlegg for elbillading koster det nok vesentlig mye mer.

Det finnes bedre tilbud enn det der... Og igjen så er dette fastprisavtaler, som ikke nødvendigvis er det som er en indikasjon på kostnadene til å installere en lader, akkurat som off-marked priser ikke en en indikasjon på boligprisene.

https://hkraft.no/elbillader/din-hjemmelader-easee/

 

Fellesanlegg er et tilfelle der man får kvantumsrabatter, som betyr at individuelle fastprisavtaler er et enda dårligere prisestimat.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...