Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutes ago, Iterion said:

Ok. Det er ikke så gæli isåfall. Varierer nok litt på type vei man kjører, batteritype og hvor kaldt det faktisk er også.  Model 3 SR+ 2021 med 448 km WLTP og lfp batteri, ligger et sted mellom 250-280 km vinterstid, er min erfaring i alle fall. 

Elroq var ikkje med i testen det eg kan sjå, eg berre syns det er kjedelig når folk halverer rekkevidden på elbil på vinter når det er lite representativt av virkeligheten. Snitt avviket var ca 20% i snitt, men Model 3 var vel ein som skuffet med 23.6%

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (11 minutter siden):

Elroq var ikkje med i testen det eg kan sjå, eg berre syns det er kjedelig når folk halverer rekkevidden på elbil på vinter når det er lite representativt av virkeligheten. Snitt avviket var ca 20% i snitt, men Model 3 var vel ein som skuffet med 23.6%

Ok. Og ja jeg overdrev nok litt der. Husk at det er snakk om den nye og oppgraderte versjonen av Model 3 da. Min SR+ med lfp batteri har heller ikke halvert rekkevidde vinterstid, men rundt 30%, kanskje mer på det kaldeste. 

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det er det her også... 😉

image.png.79c17f0936a11952615f8f39259469f8.png

Var ett stikk imot dritten VW har brukt i ID.4, ID7, ID3 osv osv... 😉👍

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
11 hours ago, bzzlink said:

Null problem om man har 100000 i mnd utbetalt. 

Så av medianlønn på 53490 per måned betaler du bare 3490 kr per måned i skatt? Det høres ganske usannsynlig ut

Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

Er ikkje 6 av dei knappene kapasitive? Dvs blinklyd, lys, og kva som er på høgreside eg ikkje skiljer ut/hugser?

Vet ikke hva "kapasitive" betyr. Men man må fysisk trykke dem inn, og man kjenner at de er der.

  • Liker 3
Skrevet
27 minutes ago, Hanhijnn said:

Vet ikke hva "kapasitive" betyr. Men man må fysisk trykke dem inn, og man kjenner at de er der.

I praksis er kapasitive knapper "touch" knapper. Så ikkje reelle knapper. Mange ratt som har brukt disse i steden. Begriper ikkje kvifor dei trudde det skulle funke.

Skrevet
3 hours ago, kremt said:

Så av medianlønn på 53490 per måned betaler du bare 3490 kr per måned i skatt? Det høres ganske usannsynlig ut

Oppdaterte 1. posten min. Jeg gikk ut ifra median lønn i Oslo, og at det var 2 personer. Så medianlønn for 2 pers vil da være

1 460 000kr i året før skatt. Det gir heller ikke en mnd lønn på 100k etter skatt, så hoderegningen min var litt off ja. 

 

Skrevet
Iterion skrev (7 timer siden):

Ok. Og ja jeg overdrev nok litt der. Husk at det er snakk om den nye og oppgraderte versjonen av Model 3 da. Min SR+ med lfp batteri har heller ikke halvert rekkevidde vinterstid, men rundt 30%, kanskje mer på det kaldeste. 

Sjekket akkurat tallene for min bil. Sommer forbruk i mai juni juli august ligger på 137wh/km mens høyete om vinteren er 160wh/km (Januar i fjor) Det gir en forskjell på 15% på rekkevide. Nå er det ikke ekstremt kaldt på vestlandet.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Trestein said:

Sjekket akkurat tallene for min bil. Sommer forbruk i mai juni juli august ligger på 137wh/km mens høyete om vinteren er 160wh/km (Januar i fjor) Det gir en forskjell på 15% på rekkevide. Nå er det ikke ekstremt kaldt på vestlandet.

Og hva er vinter der du holder til?

Har nok minst 30% tap på min bil når det er over 25 blå ute 😅 ville nok vært mindre om jeg hadde hatt varmepumpe 

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Og hva er vinter der du holder til?

Har nok minst 30% tap på min bil når det er over 25 blå ute 😅 ville nok vært mindre om jeg hadde hatt varmepumpe 

Som sagt så er det gjennomsnitt av måndes forbruk som bilen rapporerer. Får et nytt tall hver måned. Har ikke opplevd -20 i en hel måned nei. Det har vel vert -10 noen dager om vinteren.

Skrevet

Hva er salget til tesla i markeder som UK og Tyskland om dagen egentlig. Syns jeg har lest artikler der det står at tesla selger like mye biler i norge som de gjør i tyskland, selv om tyskland er 20 ganger så mange innbyggere. Andre land har et lavt tesla salg mens her til lands er  tesla mer folkevogn enn VW er folkevogn. Det er en rar situasjon, hvorfor er nettopp nordmenn så tesla-gale. 

Skrevet
kremt skrev (7 minutter siden):

Hva er salget til tesla i markeder som UK og Tyskland om dagen egentlig. Syns jeg har lest artikler der det står at tesla selger like mye biler i norge som de gjør i tyskland, selv om tyskland er 20 ganger så mange innbyggere. Andre land har et lavt tesla salg mens her til lands er  tesla mer folkevogn enn VW er folkevogn. Det er en rar situasjon, hvorfor er nettopp nordmenn så tesla-gale. 

Ja,det lurer jeg på også...

  • Liker 2
Skrevet

Mistenker ein del av det ligg i at Tesla er eit meir veletablert merke i den forstand, mens elbiler har plukket opp tempo når mykje meir utval er tilgjengelig. Det og veldig aggressiv prising, osv, gjer at det er vanskelig å ikkje bli fristet til å i det minste vurdere bilen, sjølv om mange evt har grunner til å vera skeptisk til selskapet.

Også i denne kontekst så er det nok også ikkje å stikke under stolen at tyskere kanskje er litt meir var over ein CEO som gjer nazi-hilsener av historiske orsaker. Dei har tross alt hatt ein veldig aggressiv anti-ytre-høgre politikk fram til ganske nyleg, kor sjølv andre høgre-partier ikkje ville samarbeide med noko meir høgre for dei omtrent.

Men det er nok ein ganske stor suppe av orsaker, så vanskelig å rangere dei fra toppen av hodet uten data.

Skrevet (endret)

Jeg tror også tyskere er *litt* mer var mot fascisme enn folkeslaget som er kjent for å være verdens mest naive. :whistle:

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Jeg tror også tyskere er *litt* mer var mot fascisme enn folkeslaget som er kjent for å være verdens mest naive. :whistle:

Det er vel også litt saue mentaliteten. Man vil ikke skille seg ut , kjøper det naboen kjøper osv osv. 

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (3 timer siden):

Sjekket akkurat tallene for min bil. Sommer forbruk i mai juni juli august ligger på 137wh/km mens høyete om vinteren er 160wh/km (Januar i fjor) Det gir en forskjell på 15% på rekkevide. Nå er det ikke ekstremt kaldt på vestlandet.

Ikke gæli det isåfall. Ja, er nok kaldere her på Østlandet vanligvis, men er også kjent at LFP batteri tåler kulda litt dårligere enn nmc batterier. Men de tåler flere ladesykluser da og skal lades til 100% regelmessig så får litt tilbake der så klart.

Husker ikke nøyaktig tall på forbruk her når det er -10c eller kaldere ute, men vet jeg har vært oppe på 175 wh/km i alle fall. Kunne sikkert klart å redusert dette ved å sette bilen i chill mode og redusert farten + klima. Men er sjeldent jeg setter kupeen på noe høyere enn typ 21-22c om vinteren.  Model 3 er kjent for lavt forbruk da så har ligget på 130wh/km og noe selv sommertid, muligens under det også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...