Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Den eg svarte til diskuterer jo ikkje elbiler, det er mildt sagt eit tangentielt poeng i klagen deiras. Heile greia deres er jo ein klage over ICE og biler generelt.

Så... ja, hvis ein ikkje egentlig er her for å snakke om elbiler så kan du ta deg ein bolle og stikke til den mer omfattende tråden meine eg.

Sjokkerende konsept å holde seg til tråden, ikkje sant?

Jeg har ikke fått med meg noen poster som ikke inneholder noe om elbiler, kan du sitere posten du mener ikke hører hjemme i elbil tråden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zeph skrev (6 timer siden):

Opp med straumprisen då altså. Det blir nok populært. 😄

Dei kan lett sette avgift per km på forsikringa for elbilar.

Skrevet
9 minutes ago, Gazer75 said:

Dei kan lett sette avgift per km på forsikringa for elbilar.

Og det kommer nok.

Det er jo avgift pr km gjennom drivstoffprisen på ice.

De har allerede overlatt til forsikringsbransjen å kreve inn årsavgift, så her kan de bare gønne på. 
 

Jeg tjener heldigvis nok til å alltid ha råd til å kjøre bil det jeg trenger i stor Oslo, så de kan bare fortsette å sette opp for min del, etter køen i rushtiden å dømme er det fortsatt flere som bør tvinges over på kollektivt.

Skrevet
Kalle Klo skrev (5 timer siden):
Simen1 skrev (8 timer siden):

Nei. Innføringen av mva over 500k utgjorde bare i størrelseorden 0 - 30 000 kr for de mest solgte e-tron variantene. Det er for lite til at det betyr noe særlig for en bil med ~60 000 kr årlig verditap.

Jo, men utgangspunktet er det samme. Å tro at du skal tjene penger på å eie bil, er å tro på julenissen

Joda, i år er det Støre som blir julenissen. Gaven er et års gratis bilhold til de som kjøper før nyttår. Penger spart er penger tjent. Så jo, det går faktisk an. Gavepakken er verdt mer enn de mest lukurative rentekampanjene, så biler som kan registreres før nyttår vil selges unna.

Kalle Klo skrev (5 timer siden):

Man risikerer at den fossile delen av den eksisterende bilparken får lengre levetid, og at det vil ta lengre tid å bytte ut den enn det ellers ville ha gjort. Det er kun helt i det siste det har dukket opp større el-stasjonsvogner, feks, og det er fortsatt en del type biler som ikke er dekket opp.

Utviklingen av elbiler og batteriteknologi går uansett lynraskt så det er nok mange som venter til den voldsomme oppturen begynner å flate litt ut. Voldsom utvikling er selvsagt bra og spennende, men ikke godt nytt for verdifallet. Hvem vil ha en 3 år gammel bil hvis "alt" er veldig mye bedre på en helt ny og til og med nyprisen har falt?

Skrevet
sverreb skrev (4 timer siden):

Det er en masse gamle biler som nesten aldri blir brukt. Hva er prosenten i kjørte kilometer? 

Edit: 
For å svare på eget spørsmål: kjrelengde-personbil.png.1a0d6bcb3432973eb274a12aa563f5bf.png

Diagrammet viser at folk er ganske så rasjonelle rundt sitt bilhold og kostnader. Folk som kjører lite velger/beholder bensinbil. Som kjent er verditap den dyreste delen av et bilhold og bensinbiler er generelt veldig billige. Videre så har vi kostnadssiden. Bensinkostnaden følger selvsagt kjørelengden. Kort kjørelengde betyr lave bensinkostnader. Et bytte til elbil vil gi lavere enn de allerede lave drivstoffkostandene, men ikke utgjøre mye i kroner. Men elbil er generelt dyrere og har dermed høyere verditap. For de som kjører kort årlig så vil dermed bensinbil være svært gunstig for totalregnestykket. Det er rasjonelt vurdert.

Folk som kjører mye vil derimot ha mer nytte av elbil ettersom drivstoffbesparelsen blir større. Det kan til en viss grad også forsvare dyrere bil og dermed høyere verditap.

Til slutt har vi dieselbilistene. Dieselmotorer trives ikke med bare småkjøring. Derfor velger folk diesel dersom de ofte kjører svært langt. Det gir høye drivstoffkostnader. Men til gjengjeld er det generelt billige biler i på bruktmarkedet så verditapet blir lavt.

______________

Personlig har jeg valgt 10 år gammel PHEV fordi det gir lavt verditap i kombinasjon med elektrisk daglig kjøring (~70% av min bruk) så drivstoffkostnaden også blir lav. I tillegg har jeg 4x4 og 1500 kg hengerkapasitet og et verditap i størrelseorden 10k pr år. PS. Jeg tar i mot tips om elbiler med 4x4, 1500kg, 5 seter, høy bakkeklaring og 10k verditap pr år. Dette har jeg lett etter lenge.

Skrevet

Eg driv sjølv og vurderer overgang til bensin igjen, men det er hovedsaklig ikkje pga verditap. Når eg valgte elbil var det fordi drivstoff var så grovt billig på elbil at den overstyrte nesten alle andre kostnader. Det var heilt innafor å ta opp eit større lån enn eg normalt ville, fordi sjølv då betalte eg mindre, eller knapt meir, for ein mykje finare bil.

...problemet er som sagt ikkje verditapet no, men at eg knapt køyre bilen etter ny jobb som er 300 meter unna. Då byrje kostnaden av lånet bli ganske høg. Så då frister det litt å plukke opp ein rimelig e36 eller noko som eg kan klusse med, køyre litt, osv. Intet lån, lite køyring, osv.

  • Liker 1
Skrevet
wampster skrev (8 timer siden):

Når så å si 100% av nybilsalget er elbiler, blir det ikke da naturlig å trappe ned/fjerne insentivene?
Det vil jo fortsatt være momsfritak på 300.000 kr samt billigere bom. Er ikke det greit at elbiler begynner
å betale mer og mer av den totale kaken, når de er en såpass stor andel av nybilsalget?

Jo, det er planen. Jeg tror vi er forbi punktet hvor dette skal reverseres igjen - folk er vant til elbiler nå, selv i konkurranse uten handicap.

Skrevet (endret)
15 minutes ago, Simen1 said:

Diagrammet viser at folk er ganske så rasjonelle rundt sitt bilhold og kostnader. Folk som kjører lite velger/beholder bensinbil. Som kjent er verditap den dyreste delen av et bilhold og bensinbiler er generelt veldig billige. Videre så har vi kostnadssiden. Bensinkostnaden følger selvsagt kjørelengden. Kort kjørelengde betyr lave bensinkostnader. Et bytte til elbil vil gi lavere enn de allerede lave drivstoffkostandene, men ikke utgjøre mye i kroner. Men elbil er generelt dyrere og har dermed høyere verditap. For de som kjører kort årlig så vil dermed bensinbil være svært gunstig for totalregnestykket. Det er rasjonelt vurdert.

Folk som kjører mye vil derimot ha mer nytte av elbil ettersom drivstoffbesparelsen blir større. Det kan til en viss grad også forsvare dyrere bil og dermed høyere verditap.

Til slutt har vi dieselbilistene. Dieselmotorer trives ikke med bare småkjøring. Derfor velger folk diesel dersom de ofte kjører svært langt. Det gir høye drivstoffkostnader. Men til gjengjeld er det generelt billige biler i på bruktmarkedet så verditapet blir lavt.

______________

Personlig har jeg valgt 10 år gammel PHEV fordi det gir lavt verditap i kombinasjon med elektrisk daglig kjøring (~70% av min bruk) så drivstoffkostnaden også blir lav. I tillegg har jeg 4x4 og 1500 kg hengerkapasitet og et verditap i størrelseorden 10k pr år. PS. Jeg tar i mot tips om elbiler med 4x4, 1500kg, 5 seter, høy bakkeklaring og 10k verditap pr år. Dette har jeg lett etter lenge.

Denne tabellen viser nok ikke det du mener den viser. Endringene i total kjørelengde henger nok mer sammen med antallet biler. 

Vi har imidlertid data på gjennomsnittlig kjørelengde pr. bil etter drivstofftype: 

image.png.16592e807974138d735bb3abe270a15c.png

Så det vi kan se er at rene diesel og bensinbiler kjører minst av alle. Sannsynligvis fordi de er de eldste. 

Vi kan se at diesel kjører lengre enn bensin, men begge kjører lengre enn el. (med unntak av ikke ladbare bensinhybrider, som nok dras ned av en populasjon gamle toyotaer) 

Elbiler kjører ikke veldig langt i snitt. Her tenker jeg nok det er en populasjon av kortrekkeviddebiler som drar en god del ned, selv om biler alltid har vært brukt i den  rollen (I.e. kortrekkevidde pendlebil), og derfor er representert i alle klassene. 

Kilde: https://www.ssb.no/statbank/table/12577/

Endret av sverreb
Skrevet
48 minutes ago, Simen1 said:

Gavepakken er verdt mer enn de mest lukurative rentekampanjene, så biler som kan registreres før nyttår vil selges unna.

Rentekampanje på bil til 500-600 tusen på 0% er vel anslått til verdi på 70-80 tusen. Men, det tar 3 år å få hele denne fordelen. En rabatt på bilen ville du fått umiddelbart. Så er spørsmålet, skal man sitte og betale avdrag på en bil som kanskje kan bli mer verdt pga endrede avgifter. Kjøpere ser jo også dette, avgifter har gått opp, men dersom avgifter har økt bare 50 tusen, mens rentekampanje er verdt 70 tusen, så vil det jo lønne seg for dem å kjøpe bilen direkte fra produsent fortsatt og ikke fra en scalper. Det var lignende situasjon på slutten av 2022 var det vel når vektavgift kom for 2023. Folk kjøpte ny bil og mange kjøpte en ekstra bil de skulle selge videre etterhvert for å tjene penger. De fleste mislyktes med begge deler, stort prisfall på både nye og brukte biler kort tid etter. Flere av dem brukte både 1 og 2 år på å selge unna ekstrabilene de hadde kjøpt. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (6 timer siden):

Eg er i prinsipp enig at før eller siden må insentivene antageligvis vekk, men det kan debateres til ein er grønn når rette tiden er. Intensjonen er jo ikkje berre å oppnå elbil-nysalget, men at faktiske bilparken er i stor grad erstattet.

Med det sagt har me bikket 25% av alle personbiler.

image.png.892b6f3f77db69e5e8d163ef9e9f6cd5.png

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken/artikler/nysgjerrig-pa-elbiler-i-norge-se-siste-elbilstatistikk-her

Dette er jo ikkje heile bilparken da - berre personbiler. Men det er vel personbiler som er relevante i denne diskusjonen, med mindre moms også gjeld elektriske varebiler og lastebiler.

Interessant at mens befolkningsøkning fra 2018 til 2024 var på 254 584 personer ifølge SSB, så økte personbilparken med 722 271 biler i samme periode utfra tallene i denne tabellen.

Blir spennende å se hvilke produsenter og modeller kommer til å prises rundt 300 000 kr på nyåret dersom forslaget står etter revidert budsjett. VW ID. Polo skulle i utgangspunktet koste under 25000 EUR, eller under 300 000 kr, blir neppe bedre priset av dette forslaget, men ID3 størrelse biler havner fortsatt godt over 300k. 

Endret av mandela
  • Liker 1
Skrevet

Eg håpe jo sjølvsagt at Polestar 2 får ein "entry level" versjon til 300k. Dei lå vel forholdsvis nært i ein stund med inngangsmodell på 350k før dei tok vekk "short range" alternativene.

  • Liker 1
Skrevet

Skønner ikke helt problematikken. Alle er vel enige om at el bil som klimatiltak virker ganske dårlig og koster vanvittig mye pr tonn CO2 reduksjon (10 000kr tonnet?)Om folkehelsa er noe bedre pga lavere nox konsentrasjoner vet jeg ikke. Har mine tvil. 

For 13år siden kjøpte jeg en bil til 500 000 helt standard mellomklassebil med 4 dører og 2 liters motor. I dag får man en større og sterkere el bil til 500 000. Bilene er dritt billige. Og folk klaget like mye for 13år siden på at bil var dyrt. Både Passat og Volvo 70 kostet like mye den gangen som en VW ID7 i dag med tilsvarende utstyr. 

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Trestein said:

Alle er vel enige om at el bil som klimatiltak virker ganske dårlig og koster vanvittig mye pr tonn CO2 reduksjon (10 000kr tonnet?)

Pft. Fantasifull her høyre eg.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Trestein said:

Skønner ikke helt problematikken. Alle er vel enige om at el bil som klimatiltak virker ganske dårlig og koster vanvittig mye pr tonn CO2 reduksjon (10 000kr tonnet?)Om folkehelsa er noe bedre pga lavere nox konsentrasjoner vet jeg ikke. Har mine tvil. 

For 13år siden kjøpte jeg en bil til 500 000 helt standard mellomklassebil med 4 dører og 2 liters motor. I dag får man en større og sterkere el bil til 500 000. Bilene er dritt billige. Og folk klaget like mye for 13år siden på at bil var dyrt. Både Passat og Volvo 70 kostet like mye den gangen som en VW ID7 i dag med tilsvarende utstyr. 

Fossilbiler slipper ut en livsfarlig gass der folk bor og ferdes.

(𝐶𝑂2) er en ufarlig gass som vi puster ut, mens karbonmonoksid (𝐶𝑂) er en svært giftig gass som dannes ved ufullstendig forbrenning.

 

image.gif

image.gif

Skrevet
Snowleopard skrev (14 timer siden):

Vi kan, men det går jo og mot "det er vanlige folks tur nå"-mantraet. Flere som har foreslått redusert eller null avgift på sunne matvarer, men det er vanskelig å forsvare en slik forskjellsbehandling!

Sorry, men du har totalt misforstått det mantraet. "det er vanlige folks tur nå" til å bli flådd...

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gazer75 skrev (12 timer siden):

Dei kan lett sette avgift per km på forsikringa for elbilar.

BRA! Bare gi dem (AvgiftsPartiet) flere "gode" forslag... Du burde sende det på epost til nullskatteyteren Stoltenberg. Han setter stor pris på slike "gode " forslag. Så lenge han slipper å betale noe selv.

  • Liker 4
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Sorry, men du har totalt misforstått det mantraet. "det er vanlige folks tur nå" til å bli flådd...

Det ligger implisitt, dette har jeg jo sagt helt siden AP innførte slagordet, at det var med det ikke uttalte "...til å bli flådd" som en essensiell del. Likevel fikk de en kraftig økning, stor nok til å lede nok en rødgrønn regjering. Og det betyr fire nye år hvor vi blir flådd...

Hanhijnn skrev (1 time siden):

BRA! Bare gi dem (AvgiftsPartiet) flere "gode" forslag... Du burde sende det på epost til nullskatteyteren Stoltenberg. Han setter stor pris på slike "gode " forslag. Så lenge han slipper å betale noe selv.

Dette er ikke nytt forslag til dem, dette har ligget på bordet lenge. Men det har vært store ramaskrik, så de har ikke ville tatt den belastningen ennå av frykt for å bli nedsablet ved kommende valg. Dog nå kan det kanskje være en del av forhandlingspakka, så de kan skylde delvis på noen andre.

Og i god AP-ånd, blir ikke bompenger borte, slik forslaget skal være at det skal erstatte disse. Nei her skal vi få i pose og sekk, BÅDE km-avgift OG bompenger.

Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

https://www.motor.no/aktuelt/bekreftet-ny-momsgrense-for-elbiler/332349

Dette er AP (AvgiftsPartiet) i et nøtteskall. Her innfører de en avgift som Jens medgir fører bakdeler med seg, men det "løser" de med å øke en annen avgift. Avgifter er mantraet til AP for å styre landet. Lurer på hvor mange som hadde stemt på AP hvis dette kom fram i valgkampen. Men da holdt de klokelig kjeft om det.

Jupp, helt i AP sitt spor og ånd. Og for å ta en ting til, de foreslår å fjerne skattelettelsen til enslige foreldre som skal hjelpe de med byrden av å få dobbelte behov på en singel inntekt, for å finansiere lavere barnehagepriser. Som om det skulle være noen hjelp for de som ikke lengre har barn barnehage-alder.

Om noe, burde dette istedet vært forlenget til barna ble 18 år, og fremdeles går på skole. Utgiftene er IKKE mindre når de blir 12, heller mere. Og det er da ungene blir mer bevisst hvordan det er å vokse opp med en enslig forelder med mindre å rutte med enn de rundt dem som bor 2-inntektsfamilie. Been there, done that! Dattera mi ble akkurat 18 i år...

Skrevet
bzzlink skrev (9 timer siden):

Fossilbiler slipper ut en livsfarlig gass der folk bor og ferdes.

(𝐶𝑂2) er en ufarlig gass som vi puster ut, mens karbonmonoksid (𝐶𝑂) er en svært giftig gass som dannes ved ufullstendig forbrenning.

 

image.gif

image.gif

bzzlink skrev (9 timer siden):

Fossilbiler slipper ut en livsfarlig gass der folk bor og ferdes.

(𝐶𝑂2) er en ufarlig gass som vi puster ut, mens karbonmonoksid (𝐶𝑂) er en svært giftig gass som dannes ved ufullstendig forbrenning.

 

image.gif

image.gif

Livsfarlig ja. Før katalysatoren kom i 1990 kunne man faktisk omkomme om man stengte seg inne i en garasje og startet bensinmotoren  Om man døde av oksygen mangel eller kullos forgiftning var litt avhengig av forgasser justering. Biler etter 1990 har ikke dette co problemet. 

Fyrkjeler og kullkraftverk har også kullos utslipp. Men lager man strøm betyr verken aske sot kullos eller nox noe som helst. Det kommer jo ikke ut der bilen er

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...