Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

Syns den siste diskusjonen her her ganske teit. ...... ....... .. Ingen som klager på det der, hvorfor skulle det være et stort problem i W10?

 

 

Kanskje fordi det er en uvant opplevelse i Windows?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Syns den siste diskusjonen her her ganske teit. ...... ....... .. Ingen som klager på det der, hvorfor skulle det være et stort problem i W10?

 

 

Kanskje fordi det er en uvant opplevelse i Windows?

 

 

Ja, vi snakker tross alt om en av de mest konservative gruppene - ever.

 

Inntil Cortana nedverdiger seg til å snakke norsk må vi nøye oss med skriftlige ordre, men det holder å klikke på Startknappen og skrive "turn off notifications" (uten fnutter), så dukker det opp ett element man kan klikke på, og det tar en rett til kontrollpanelet som styrer notifications. Der er det bare å slå av.

Lenke til kommentar

Det har vært litt usikkerhet rundt oppgradering til SSD og aktivering.

Denne helgen har jeg oppgradert to maskiner med (billig) SSD.

Begge er gamle (6-7 år), den ene med Windows 7, den andre allerede oppgradert til Windows 10.

Installerte norsk Windows 10 Home 64-bit versjon 1511 fra USB, uten å legge inn produktnøkkel.

Begge lot seg aktivere med Windows 7 produktnøkkelen som stod på klistremerket på kabinettet.

Direkte via nett, måtte ikke ringe inn.

 

 

 

På den første maskina var jeg ferdig med installasjonen av SSD og Windows 10 på tre kvarter.

Den fant ikke driver til det trådløse nettverkskortet (noe billige greier), så ba den leite på den gamle disken.

Da fant den driver og jeg kom på nett. Var kun noen oppdateringer + drivere. Bra at Microsoft endelig har fått "kumulative oppdateringer", slik at nyeste oppdatering inneholder forrige oppdateringer.

SSD var eneste disk tilkoblet under installasjonen.

 

På den andre maskina måtte jeg prøve flere USB-porter.

Først stoppa installasjonen på noen få prosent, så på 93.

Deaktiverte integrert lyd- og nettverkskort. Fikk installert på tredje forsøk.

Fikk blåskjerm før første oppdatering, men så gikk det greit.

 

 

 

Så da holder nok disse PC-ene et par år til for dem som eier dem.

(Selv om de får ikke utnyttet SSD-ens fulle hastighet.)

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Det har vært litt usikkerhet rundt oppgradering til SSD og aktivering.

Denne helgen har jeg oppgradert to maskiner med (billig) SSD.

Begge er gamle (6-7 år), den ene med Windows 7, den andre allerede oppgradert til Windows 10.

Installerte norsk Windows 10 Home 64-bit versjon 1511 fra USB, uten å legge inn produktnøkkel.

Begge lot seg aktivere med Windows 7 produktnøkkelen som stod på klistremerket på kabinettet.

Direkte via nett, måtte ikke ringe inn.

 

 

 

På den første maskina var jeg ferdig med installasjonen av SSD og Windows 10 på tre kvarter.

Den fant ikke driver til det trådløse nettverkskortet (noe billige greier), så ba den leite på den gamle disken.

Da fant den driver og jeg kom på nett. Var kun noen oppdateringer + drivere. Bra at Microsoft endelig har fått "kumulative oppdateringer", slik at nyeste oppdatering inneholder forrige oppdateringer.

SSD var eneste disk tilkoblet under installasjonen.

 

På den andre maskina måtte jeg prøve flere USB-porter.

Først stoppa installasjonen på noen få prosent, så på 93.

Deaktiverte integrert lyd- og nettverkskort. Fikk installert på tredje forsøk.

Fikk blåskjerm før første oppdatering, men så gikk det greit.

 

 

 

Så da holder nok disse PC-ene et par år til for dem som eier dem.

(Selv om de får ikke utnyttet SSD-ens fulle hastighet.)

På 1511 kan du taste inn Windows 7, 8 og 8.1 lisens med en gang du blir spurt ;)

 

Forøvrig har jeg opplevd bluescreen på eldre maskiner ved bytte til SSD selv.. På begge løste det seg med bios update og fw update til SSD :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Syns den siste diskusjonen her her ganske teit. ...... ....... .. Ingen som klager på det der, hvorfor skulle det være et stort problem i W10?

 

 

Kanskje fordi det er en uvant opplevelse i Windows?

 

 

Ja, vi snakker tross alt om en av de mest konservative gruppene - ever.

 

Inntil Cortana nedverdiger seg til å snakke norsk må vi nøye oss med skriftlige ordre, men det holder å klikke på Startknappen og skrive "turn off notifications" (uten fnutter), så dukker det opp ett element man kan klikke på, og det tar en rett til kontrollpanelet som styrer notifications. Der er det bare å slå av.

 

 

Det er ikke alt som er så enkelt å si på engelsk heller

 

"Cortana! Please call Morten Sørås for me"

"If you have a sore ass I can give you the number to a pharmacy?".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem orker å jobbe i åpne landskap? Hvor godt betalt må man ha først for å gidde å jobbe under slike forhold? Jeg finner det unaturlig å skulle diktere ordrer til en PC. Hvor lang tid tok det dere å venne seg til det?

 

Dessuten så planter sikkert jeg inn ord betydelig hurtigere med litt kjapp qwerty-tasting, enn hva man får til med stemmestyring. Det har jeg riktignok ingen erfaring på (stemmestyring). Husker det kom en OS/2 Warp 4 (Merlin) ut som visstnok skulle ha stemmestyring i 1996, og like etterpå så la IBM ned hele storsatsningen omkring OS/2 ut mot folk og bedrifter, for så å kun støtte eldre OS/2-versjoner i etterkant. Så det døde ut brått og brutalt, men det fantes visstnok videre support slik at folk ikke ble dumpet helt. Men, tipper det kostet flesk å nytte seg av en slik support. Jeg fikk kun lekt meg med OS/2 Warp versjon 3.0

Endret av G
Lenke til kommentar

De aller fleste kontoransatte i privat sektor med mer enn 10 ansatte? :p

- Har det vært en økende trend å omorganisere til dette i både privat og offentlig sektor, spesielt de siste 5 årene... definitivt,, kamuflert under "effektiviseringsparolen".

- Er det smart? Ikke for noe som helst annet enn plassbesparelse og synlig kostnad per rumpe-plass da det meste annet synker som produktivitet og ting som sykefravær øker etc. TCO og ROI er nok ikke analysert særlig dypt.

- Økonomene og lederne som beslutter dette sitter ofte på egne kontorer også etter "omorganiseringen".

- Henger norge etter i klassen her, definitivt, i andre land som startet trenden for tiår siden har man for lengst begynt å gå vekk fra dette igjen :). Noen nasjoner er "slow learners".

- Så har man igjen flere typer "åpent landskap", noen har cellelandskap med høye lydisolerende skillevegger, andre har båslandskap hvor grupper er adskilt med vegger og de som virkelig skal være moderne (i fortiden) som har alt helt åpent bare fordi dyre konsulenter med designersko sier at slik må det være nå om man skal imponere kunder og investorer samt styr&stell skal få dollarsmilet.

 

Stemmestyring er da hverdagslig, alle på trikk, busser, tog og i heisen gjør da dette  *phun intended*. Aldri brukt det... dog stemmestyring fra bilen har jeg brukt siden jeg hadde min gode gamle Nokia "classic". Skulle dog likt å se hvem som snakker til Xboxen, spillet (som jeg testet på Socom på PS2 i sin tid) og den nye smart-tv som selvf. har stemmeavly.. eh stemmestyring integrert. 

Som et hjelpemiddel er det dog sikkert fantastisk.

 

BTW:

Jeg har de siste 20 årene hatt mitt eget kontor og ett som var større en boligen som trainee i starten. Siste Warp jeg var på var 3.0, der kjørte jeg forøvrig en hemmelig prosjektversjon av det som nå kalles vmware med novell netware server på :p.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjorde en re-installasjon av Windows 10 i går så tenkte jeg skulle teste ut Windows Defender fremfor å legge inn Symantec Endpoint Protection med engang.

 

Det første jeg legger merke til er at Windows Defender er helt latterlig treg på å fullføre "Full Scan". Altså helt latterlig treg... Startet Full Scan i går kveld 23:02 og nå 9-timer etterpå så holder den på fortsatt og den ser ut til å ha 15-20% igjen?... Hvordan er det i det hele tatt mulig å være så treg med å utføre en Full Scan?

Lenke til kommentar

Vi får se. Mulig første scan tar noe lenger tid også. Selve prosessen bruker knapt minne eller CPU så den er utrolig passive der selv om maskinen ikke gjør noe som helst annet.

 

Men om dette er standarden for Full Scan så er Defender temmelig uaktuelt å bruke i lengden.

 

 

Hva gjelder disker så er det snakk om Samsung 840 Pro hvor det er ca 150 GB brukt av 500. Også er det et RAID0 oppsett med 3x Intel X25M Gen2 80GB disker hvor ca 100GB av 240GB er brukt. Også er det en 2TB WD RE4 med 300GB Intel 510 SSD som cache hvor det er brukt ca 500GB.

 

 

Tør ikke engang å tenke på hvor ineffektiv Defender i Windows Server 2016 er om den skulle tygge seg igjennom mine 17TB med data... Symantec Endpoint Protection med natzi innstillinger og full skanning tygger jo igjennom alt det på 2-4 timer.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Kan du justere opp prioriteten på den? (Mener å vagt huske at det var noe sånt i kontrollpanelet en plass.)

 

edit: Kom på en ting: Kan det være at scanningen restarter fra 0% hvis det kommer en oppdatering av virussignaturfilene? Og hvis de kommer ofte nok, risikerer du at den 'aldri' blir ferdig med første scan? Kanskje du må hive ut noen disker, gitt? (Alternativt gå Symantec-veien.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Snakket litt med folk fra Microsoft TechNet. Windows Defender er tilsynelatende dårlig optimalisert for å kjøre virusskanniger i det hele og store. Visstnok litt for moderne for den slags, da det per idag er Real-Time som gjelder.

 

Anbefalingen var enkelt og greit å kun bedrive "Quick Scan" om man har behov for å kjøre manuelle skanninger i ny og ned. For utenom det så er det visstnok bare å lene seg tilbake å la real-time biten stå for all sikkerheten. Ble også anbefalt at jeg via GPEdit.msc kan påtvinge (mye av det er på som standard, men påtvinging gjør deg ekstra sikker på at det er aktivert) at den skanner igjennom alle ny nedlastinger osv som blir utført på maskinen, samt øke hvor dypt den søker i komprimerte filer osv osv..

 

 

Er visstnok "ingen" som utfører Full Scan via Windows Defender, eller Microsoft Security Center Endpoint Protection som det ofte heter i business / enterprise. Vanlig med Quick Scan en gang i måneden, eventuelt en gang i uken på systemer som har store forandringer i data ukentlig.

 

 

 

Kan jo i utgangspunktet si meg enig i logikken, men forstår fremdeles ikke hvordan Windows Defender klarer å prestere å være så latterlig treg på Full Scan. Har alltid hatt på daglig Full Scan på desktop og servere da de står på 24/7 og tidsrommet 05:00 - 07:00 alltid er idle på samtlige systemer. Men det blir jo fort litt verre om den skal bruke minimum 16 timer+ på å utføre en Full Scan. Det er jo ikke nødvendig, men i og med at det er et tidsrom hvor systemene uansett er inaktive så skader det jo aldri.

 

 

Dette er visstnok også mye av grunnen til hvorfor man ikke lenger kan sette planlagte Full Scans i Windows Defender GUI-et i Windows 10. Det var jo der om du kjørte Security Essentials / ForeFront / Securtiy Center Endpoint Protection til Windows XP, Vista eller Windows 7. Var vel der også i den innebygde varianten i Windows 8 og 8.1 om jeg ikke husker helt feil. Men den muligheten er fjerne helt fra GUI-et i Windows 10 og det skyldes hovedsaklig at Microsoft ønsker å forhindre folk i å sette opp faste tidspunkt for "Full Scans" så den heller baserer seg på standardinnstillingene som vel tilsier Quick Scan engang i uka.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Hrrrrmpf.

Nå har fatterns lapop med Win7 startet oppgradering til Win10 automatisk.

Han hadde tenkt å vente litt pga. oppgradering til SSD og backup av outlook, men det fikk han ikke lov til.

Jeg vet ikke hva han har eller ikke har trykket på, men etter en reboot holder den på å oppgradere ti Win 10.

 

Hvilke innstillinger er det sannsynlig at den bruker under oppgraderingen? Default er vel ikke clean install?

Han har filer og programmer han vil beholde.

 

EDIT:

Ble møtt med login med det gamle brukernavnet og passordet. Outlook har ikke fått hukommelsestap. Bilder på plass.

Ingen problem så langt.

Men den har fremdeles snurredisk, og en ny SSD ligger i esken sin.

Får jeg nå oppgradert fra snurredisk til SSD i laptopen uten å miste retten til å kjøre Windows?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Av en eller annen merkelig grunn, så kan det se ut til at Microsoft har kommet på tanken om å lage noe som kjører mer effektivt (Edge). Det har jo vært en fjern tanke i årtier med Microsoft bak roret. Edge er ganske nytt, så på det grunnlag og siden Microsoft har laget det, så vil jeg i en tid framover være litt småskeptisk.

 

Men, det er den dessidert beste nettleseren for videostreaming har jeg funnet ut, enn så lenge ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hrrrrmpf.

Nå har fatterns lapop med Win7 startet oppgradering til Win10 automatisk.

Han hadde tenkt å vente litt pga. oppgradering til SSD og backup av outlook, men det fikk han ikke lov til.

Jeg vet ikke hva han har eller ikke har trykket på, men etter en reboot holder den på å oppgradere ti Win 10.

 

Hvilke innstillinger er det sannsynlig at den bruker under oppgraderingen? Default er vel ikke clean install?

Han har filer og programmer han vil beholde.

 

EDIT:

Ble møtt med login med det gamle brukernavnet og passordet. Outlook har ikke fått hukommelsestap. Bilder på plass.

Ingen problem så langt.

Men den har fremdeles snurredisk, og en ny SSD ligger i esken sin.

Får jeg nå oppgradert fra snurredisk til SSD i laptopen uten å miste retten til å kjøre Windows?

Det er da av ingen betydning om den alt er oppgradert til Windows 10 eller ikke for å bytte til SSD.
Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at oppgradert Windows bare er gyldig på den hardwaren du hadde da du oppgraderte. Du kan ikke bytte hovedkort, prosessor, grafikkort osv. Dette betyr også at du ikke kan oppgradere fra snurredisk til ssd, for da har du endret hardwaren.

 

Windows 7 hadde ingen slike åndssvake begrensninger, så jeg tenkte å montere SSD før jeg oppgraderte Windows.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...