Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Ja - i og med at dette er en annen pc enn det jeg begynte å spørre om (unnskyld, glemte å nevne det :p ) så tenker jeg det er greit å beholde Rec-partisjonen i tilfelle fattern klarer å tulle det til (igjen). 

 

Prøver å formatere c-partisjonen først, om det ikke hjelper, prøver jeg å slette c-partisjonen og opprette ny. Men OM jeg trenger å formatere MBR - hvordan?

 

Forøvrig - kan jeg legge ytterligere filer på samme USB-plugg som Win10-booten? (bare noen dokumenter)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skrevet litt flere detaljer om kloning, ikke sikkert du har lest de nyeste endringene i mitt forrige innlegg.

 

Skal vi se:

Ok, om du beholder recovery, så vil du måtte innstallere Win7 og så Win10 oppå der. Dette er helt unødvendig med Win10. Da den legger igjen noe i BIOS, eller hos Microsoft sin database. Den tar et maskinvare-inventory-bilde, som Microsoft bruker til å gjenkjenne lisensen. Slik at Win10 i prinsippet forblir lisensfritt, og du kan reinnstallere på samme hardware uten produktnøkkel når du først har innstallert Win10 en gang fra før på den hardware. Du kan aldri flytte Win10 til en annen PC.

 

Dette er noe tråden her forklarer utdypende om helt fra starten av. Skal se om jeg kan hjelpe deg med MBR via privat melding gjennom forumet her. Siden moderator slettet forrige hjelp. Eller du kan finne et verktøy fra Hiren Boot CD om du så ønsker, som klarer å ta knerten på den gamle MBR og legge på en ny blank MBR.

Lenke til kommentar

Ok, så jeg kan like gjerne slette hele system recovery partisjonen i og med at lisensnøkkelen (som i utgangspunktet er win7 home prem) vil bli registrert til Win10 og dermed kan maskinen reformateres og reinnstalles om ønskelig? Basically kommer jeg da til å slette samtlige partisjoner på HD (rec + c + d), og lage to nye partisjoner (c og d). Innstallerer da Win10 på C, og lager en ny datadisk på D. 

 

Høres dette ut som en grei plan? :) Blir jeg da "kvitt" Win7 for life? :p

Lenke til kommentar

Ja i prinsippet. Eneste fordelen med en slik recoverypartisjon om du vil ta vare på den, er at den enklere kan få på plass Win7 om du angrer deg. Uansett så skal det være påklistret en Win7 klisterlapp under den bærbare, eller på PC-kabinettet. Sørg for at du har det. Det er den gamle lisensen på Win7. Med den så kan du gjenopprette ting senere. Kan hende du får litt krøll med å skaffe deg riktig Win7 innstallasjonsmedie. Kan hende det virker med et generisk Win7 innstallasjonsmedie, men det kan jeg ikke love deg. Det finnes en del varianter Windows-lisenser ser du, og det er jeg ikke noen ekspert på likevel.

 

På egen maskin så ville jeg foretrukket sistnevnte løsning som "kvitt" Win7 for life. Det er jo en smakssak da. Er vel den evt. datapartisjonen D: som er største svikt her, om det i det hele tatt står på det da?

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei - de dataene har jeg kopiert over på min egen som står ved siden av her. Å foretrekke Win7 over Win10 er ikke aktuelt på denne maskinen jeg jobber på nå uansett, og med lisensnøkkelen til Win7 vil jeg vel uansett alltid kunne reinnstallere Win10 om det skulle krasje totalt?

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg fått lekt litt i løpet av kvelden. Gjort innkjøp av software. Endte med å få det til igjen med en Nero Burning ROM 2016. Men, det krevde noen prøv og feilbrenninger av CD. Så har jeg laget ISO av CD'en. Den ISO'en kan du gjerne få. Er enkelt å brenne ut en ISO til det du skal boot'e i fra. Det finner du sikkert ut av. Sender en privat melding (PM) til deg Sarasin

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg fått lekt litt i løpet av kvelden. Gjort innkjøp av software. Endte med å få det til igjen med en Nero Burning ROM 2016. Men, det krevde noen prøv og feilbrenninger av CD. Så har jeg laget ISO av CD'en. Den ISO'en kan du gjerne få. Er enkelt å brenne ut en ISO til det du skal boot'e i fra. Det finner du sikkert ut av. Sender en privat melding (PM) til deg Sarasin

Finnes cd enda? Trodde alle har brukt minnepinner de siste 10 åra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en .ISO-fil. Er ikke så enkelt å lage gamle DOS-greier boot'ende. Så jeg gikk via CD for å få testet at det boot'er skikkelig. Ja, på min splitter nye 2015 Lenovo skjitbillige bærbare, så er det DVD-drev  :wee:

 

Prøvde å boot'e i VMware, men det var ikke rett fram. Tross at jeg prøvde å lage et blankt DOS-VM, som jeg skrev innstallasjonsmedie fra .ISO-fil. Det likte det dårlig kan jeg love deg. Kan det hende fordi jeg hadde laget den til å starte ISO virtuellt DVD/CD-drevet opp som stasjon A: (ihvertfall så tolker DOS den som A:)

 

Kan like godt lage minnepenn av en .ISO, bare man følger riktig oppskrift, bruker riktig program til det. Kanskje det til og med blir mye mer fleksibelt å jobbe på, gjøre endringer på.

 

Hadde jo en slik CD med slate fra før liggende, men å finne det fram fysisk, når man vil finne den, er jo ikke alltid like rett fram. Nå har jeg ihvertfall Nero til å lage nye med. Fikk det jo til med å knote meg fram.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering fra i natt:

Diskpart gjorde jobben og fjernet det som var av partisjoner og MBR og surr. Tok ca fem timer for 750gb, men jobben ble nå engang gjort. Deretter var det exit - exit, og oppdatere partisjonene, lage en ny, og deretter innstallere. Alt i orden med Win7 lisenskoden og rett inn i Win10. Små oppdateringer og litt småplukk av security som måtte lastes ned, så var den oppe og gå etter ytterligere halvannen time.

 

Tusen takk til alle for god hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering fra i natt:

 

Diskpart gjorde jobben og fjernet det som var av partisjoner og MBR og surr. Tok ca fem timer for 750gb, men jobben ble nå engang gjort. Deretter var det exit - exit, og oppdatere partisjonene, lage en ny, og deretter innstallere. Alt i orden med Win7 lisenskoden og rett inn i Win10. Små oppdateringer og litt småplukk av security som måtte lastes ned, så var den oppe og gå etter ytterligere halvannen time.

 

Tusen takk til alle for god hjelp :)

Høres egentlig ut som om har har hatt litt problemer mellom bios og uefi booting ;)

Nyere maskiner BØR bruke UEFI, det gir litt mer sikkerhet :)

Og om om du booter Windows 10 installasjonen i UEFI mode, og maskinen står i bios/legacy mode, så vil du få beskjed om at det ikke kan installeres på en MBR partisjon.. og disken må da konverteres til GPT (noe diskpart fint ordner for deg).

 

Og om du gjør motsatt.. altså booter windows installasjonen i bios mode, og maskinen har vært satt opp med UEFI fra før, vil du få beskjed om at du ikke kan installere på en GPT partisjon.. men igjen.. diskpart ordner dette ;)

 

Husker når Windows 8 kom.. mange som ikke likte det. og jeg la inn Windows 7 for en.. og der hadde jeg planer om å beholde recovery partisjonen.. men det kunne jeg bare glemme.. for Windows 7 hadde veldig dårlig UEFI støtte.. og på den tida hadde jeg heller ikke så mye peiling på UEFI.. og endte derfor opp med å fjerne alle partisjoner, og opprette nye.. da lot Windows 7 seg installere ;)

 

Og nå?? Har jeg minnepenn som takler både UEFI og BIOS/Legacy (CSM om du vil), og denne inneholder ISO for XP (ja det er gammelt.. men trengs noen ganger :p), 7, 8, 8.1 og 10.

Samt også Linux mint, Hirens Boot DVD, Ultimate boot cd, + en god del andre ISO..

Alt velges fra en egen boot meny (grub2 basert), og fungerer som en drøm til mitt bruk :)

Kjøres fra en 64GB USB3 minnepenn.

Lenke til kommentar

Easy2boot ;) lett å sette opp om man bare skal ha bios støtte.. Men skal man ha uefi, så må fat32 brukes.

Men dette løses lett ved å lage partisjonsimage av iso filene.

Da velger man et image, og dette blir satt aktivt på minnepennen, og uefi vil finne dem nødvendige filene.

Bakdelen er at man må boote i bios mode for å tilbakestille den direkte, ellers finnes har dem et eget program man kan kjøre fra Windows, for å tilbakestille eller velge et annet image.

 

Finner alt man trenger på easy2boot.com

Samt det meste av nyttig info :)

Lenke til kommentar

RMPrepUSB og Easy2Boot virker for meg veldig bra. Så trenger man bare en minnepinne.

One stick to rule them all.

 

Med høyest mulig skrivehastighet...

 

F.eks HyperX Savage som har litt over 250MB/s sekvensiell skrivehastighet.

 

Den pinnen har 5 forskjellige OS og nødvendige drivere for alle maskinene mine. Og selvfølgelig Battlefield og quake settings/ .cfg filer  :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...