Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var innom techbench nå for å laste ned engelsk Windows 10..

Så fant jeg ut at dem har byttet ut ISO filene der.. er det noen som vet forskjellen??
F.eks Norsk ISO av Windows 10 64-bit som jeg lastet ned forrige gang heter: Win10_1511_Norwegian_x64.ISO

Mens den som ligger der nå, heter: Win10_1511_1_Norwegian_x64.ISO

Så dem har lagt til et "1" tall etter 1511.. 

Lenke til kommentar

Hmm.. Lastet ned Unstream og Hyper for YouTube og begynte å bruke de for å se på Twitch og YouTube. Plutselig kræsjet Hyper for YouTube her og da gikk hele systemet i stå og etter en reboot så er alle UWP apps som jeg hadde pinnet til taskbar blitt blanke og jeg kan ikke lenger få opp startmenyen og taskbar henger seg hele tiden og systemet er tilnærmet ubrukelig?  :confused:

Lenke til kommentar

Hmm.. Lastet ned Unstream og Hyper for YouTube og begynte å bruke de for å se på Twitch og YouTube. Plutselig kræsjet Hyper for YouTube her og da gikk hele systemet i stå og etter en reboot så er alle UWP apps som jeg hadde pinnet til taskbar blitt blanke og jeg kan ikke lenger få opp startmenyen og taskbar henger seg hele tiden og systemet er tilnærmet ubrukelig?  :confused:

/life  :green:

Lenke til kommentar

Hmm.. Lastet ned Unstream og Hyper for YouTube og begynte å bruke de for å se på Twitch og YouTube. Plutselig kræsjet Hyper for YouTube her og da gikk hele systemet i stå og etter en reboot så er alle UWP apps som jeg hadde pinnet til taskbar blitt blanke og jeg kan ikke lenger få opp startmenyen og taskbar henger seg hele tiden og systemet er tilnærmet ubrukelig?  :confused:

 

Nvidia skjermkort og 346. driver?

Lenke til kommentar

Jau? Er det et eller annet kjent problem?

 

Har kjørt noe greier i PowerShell, samt fulgt noen anbefalinger som deaktiver brannmur, fjerne Skype og Dropbox osv osv.. Ikke en skit som hjelper så her stinker det vel re-install lang vei...

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Var innom techbench nå for å laste ned engelsk Windows 10..

Så fant jeg ut at dem har byttet ut ISO filene der.. er det noen som vet forskjellen??

F.eks Norsk ISO av Windows 10 64-bit som jeg lastet ned forrige gang heter: Win10_1511_Norwegian_x64.ISO

Mens den som ligger der nå, heter: Win10_1511_1_Norwegian_x64.ISO

Så dem har lagt til et "1" tall etter 1511.. 

 

Det er vel den nyeste .iso filen, Februar oppdateringen, som ikke er noen hovedoppdatering, men inneholder alle oppdateringer og slikt frem til februar nå i år.

Lenke til kommentar

 

Var innom techbench nå for å laste ned engelsk Windows 10..

Så fant jeg ut at dem har byttet ut ISO filene der.. er det noen som vet forskjellen??

F.eks Norsk ISO av Windows 10 64-bit som jeg lastet ned forrige gang heter: Win10_1511_Norwegian_x64.ISO

Mens den som ligger der nå, heter: Win10_1511_1_Norwegian_x64.ISO

Så dem har lagt til et "1" tall etter 1511.. 

 

Det er vel den nyeste .iso filen, Februar oppdateringen, som ikke er noen hovedoppdatering, men inneholder alle oppdateringer og slikt frem til februar nå i år.

 

Aha, tenkte det kanskje kunne være noe sånt :)

Men.. da dropper jeg å oppdatere til den.. Blir for mye jobb for så lite :p (oppdatering av 2 minnepenner, en WDS server, +++

Og det er jo ikke snakk om mange oppdateringer fra WU ved en clean install heller ennå :)

Venter med oppdatering frem til neste store versjon, og det er vel Redstone.

Om den er som fra TH1 til TH2, så sparer man fort en del tid ved å ha oppdaterte ISO filer :p

Lenke til kommentar

Bruker dere crashplan/backblaze etc eller windows sitt innebygde backup-system? Til ekstern disk eller skya? Hva foretrekker dere?

 

Prøver å finne ut av hvilken fremgangsmåte jeg skal gå for, men er ikke bare enkelt merker jeg..

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Bruker dere crashplan/backblaze etc eller windows sitt innebygde backup-system? Til ekstern disk eller skya? Hva foretrekker dere?

 

Prøver å finne ut av hvilken fremgangsmåte jeg skal gå for, men er ikke bare enkelt merker jeg..

 

Jeg bruker Jottacloud til bilder og dokumenter for det meste. Store filer så har jeg vanlig backup med Acronis til egen server over 10Gbit.

Lenke til kommentar

Jau? Er det et eller annet kjent problem?

 

Har kjørt noe greier i PowerShell, samt fulgt noen anbefalinger som deaktiver brannmur, fjerne Skype og Dropbox osv osv.. Ikke en skit som hjelper så her stinker det vel re-install lang vei...

 

Nvidia driverne over 364 anbefales å gå tilbake til 362 om jeg forstår det rett , vært en del problemer for noen brukere i alle fall.

Hvor oppstår problemene og er det noe konkret som skjer?

 

Edit : Leste litt over det du har skrevet nå , høres ut som noe har gått alvorlig galt , du har vel heller ikke fått til å gå tilbake til en tidligere innstallasjon?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Tvilsomt at det er relatert til skjermkortdriver. Skjedde helt ut av det blå og virker som flere har slitt med noe av det samme men diverse tips og triks hjalp ikke for meg. Det å opprette ny brukerkonto derimot så ut til å fungere.

 

Men jeg liker ikke denne type tullball så jeg tok like så greit å re-installerte hele skiten med FEB 2016 ISO.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Noen som vet?

Installerte W10 (bootcamp) på macbook air.

En av externe hardiskene går EKSTREMT sakte. Det tar 30-60sec å åpne mappe. Å kopiere den fra ekstern til intern er umulig. 
Mappe på ca 1gb brukte 1time på å "forberedde". Då oppdaget den ca 15.000 filer av 60.000 som var der. Så det ville ta 4 timer før den begynte å kopiere.

Prøvde å koble til i anna usb - like sakte.
Prøvde ein anna hardisk og usb-stick - går fint. Til å med hadde samme mappe på usb-stick - kopierte uten problem.
Same eksterne HD men på osX - går fint.

Så den er denne kombo av Hitachi HD og W10 som stopper opp... Why?

Lenke til kommentar

Aldri mer windows 10. Da jeg først installerte det, krasjet det etter 2 timer, og umulig å starte opp igjen, måtte formatere og innst. på nytt. Brukte det i 2-3 mnd frem til nå, krasjet igjen, måtte formatere. Windows 10 går nå så tregt at det tar ca. 2,5 timer å starte opp systemet, men jeg kommer ikke inn på C:, cmd, oppgavebehandling eller noe som helst, så det er ubrukelig. Det er totalt FUBAR, helsikes dritt OS. Hadde Microsoft-CEO stått her nå, hadde jeg blitt drapsmann.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Aldri mer windows 10. Da jeg først installerte det, krasjet det etter 2 timer, og umulig å starte opp igjen, måtte formatere og innst. på nytt. Brukte det i 2-3 mnd frem til nå, krasjet igjen, måtte formatere. Windows 10 går nå så tregt at det tar ca. 2,5 timer å starte opp systemet, men jeg kommer ikke inn på C:, cmd, oppgavebehandling eller noe som helst, så det er ubrukelig. Det er totalt FUBAR, helsikes dritt OS. Hadde Microsoft-CEO stått her nå, hadde jeg blitt drapsmann.

Såså, rolig nå... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri mer windows 10. Da jeg først installerte det, krasjet det etter 2 timer, og umulig å starte opp igjen, måtte formatere og innst. på nytt. Brukte det i 2-3 mnd frem til nå, krasjet igjen, måtte formatere. Windows 10 går nå så tregt at det tar ca. 2,5 timer å starte opp systemet, men jeg kommer ikke inn på C:, cmd, oppgavebehandling eller noe som helst, så det er ubrukelig. Det er totalt FUBAR, helsikes dritt OS. Hadde Microsoft-CEO stått her nå, hadde jeg blitt drapsmann.

 

Lukter brukerfeil og dårlig hardware lang vei  :green:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aldri mer windows 10. Da jeg først installerte det, krasjet det etter 2 timer, og umulig å starte opp igjen, måtte formatere og innst. på nytt. Brukte det i 2-3 mnd frem til nå, krasjet igjen, måtte formatere. Windows 10 går nå så tregt at det tar ca. 2,5 timer å starte opp systemet, men jeg kommer ikke inn på C:, cmd, oppgavebehandling eller noe som helst, så det er ubrukelig. Det er totalt FUBAR, helsikes dritt OS. Hadde Microsoft-CEO stått her nå, hadde jeg blitt drapsmann.

 

Når det tar såpass langt tid så lukter jeg hardware feil eller noe annet alvorlig galt.

Har du tatt en titt i bios og sjekket S.M.A.R.T status til diskene? Eventuelt gjør det i selve windows om du får noe som fungerer.

Andre ting som kan være feil er også minnet ditt eller en Cpu som får for lite strøm.

Lenke til kommentar

 

Win10 er nå installert og aktivert.

Selv om alt tilsynelatende er ferdig installert (WinUpdate finner ikke flere oppdateringer) så blinker fremdeles harddisk-lampa.

Den får bare holde på til den går lei.

Er vel indekseringen som holder på?

Helt normalt.

 

En annen ting folk flest ikke tenker på er oppdatering av 'store apps' som foregår automatisk og i bakgrunnen.

(En del mennesker hadde hatt det bedre uten harddisk-LED...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...