Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

 

Win10 er nå installert og aktivert.

Selv om alt tilsynelatende er ferdig installert (WinUpdate finner ikke flere oppdateringer) så blinker fremdeles harddisk-lampa.

Den får bare holde på til den går lei.

Er vel indekseringen som holder på?

Helt normalt.

 

En annen ting folk flest ikke tenker på er oppdatering av 'store apps' som foregår automatisk og i bakgrunnen.

(En del mennesker hadde hatt det bedre uten harddisk-LED...)

 

 

Er det noen som bruker OS på harddisk? :p

 

Det heter nå ssd-LED :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Aldri mer windows 10. Da jeg først installerte det, krasjet det etter 2 timer, og umulig å starte opp igjen, måtte formatere og innst. på nytt. Brukte det i 2-3 mnd frem til nå, krasjet igjen, måtte formatere. Windows 10 går nå så tregt at det tar ca. 2,5 timer å starte opp systemet, men jeg kommer ikke inn på C:, cmd, oppgavebehandling eller noe som helst, så det er ubrukelig. Det er totalt FUBAR, helsikes dritt OS. Hadde Microsoft-CEO stått her nå, hadde jeg blitt drapsmann.

 

Når det tar såpass langt tid så lukter jeg hardware feil eller noe annet alvorlig galt.

Har du tatt en titt i bios og sjekket S.M.A.R.T status til diskene? Eventuelt gjør det i selve windows om du får noe som fungerer.

Andre ting som kan være feil er også minnet ditt eller en Cpu som får for lite strøm.

 

Jeg tenker å bytte ut HDD med SSD og innstallere et eldre windows OS i dag, så det bør fikse biffen.

Lenke til kommentar

Tja, et eldre Windows os kan fungere, problemet er at du faktisk ikke vet hva årsaken til denne feilen er og da kan den dukke opp i et eldre os også.

 

Har du sjekket det jeg påpekte ovenfor?

Nei, jeg har ikke sjekket BIOS eller hardware, men under hver oppstart kommer det melding om reparasjon av HDD, så det er fullt mulig noe har gått til helvete inni der. Men problemene som oppstod før det ble slik det er nå, f.eks 100% disk usage, problemer med tilpasning til nettplattform, gjenkjenner ikke brukeren som administrator etc. var alle ting som jeg fant igjen på win10 forum. Det kan hende at noen av komponetene ikke er 100% kompatible med win10, men det tror jeg heller ikke, siden jeg har brukt win10 nesten (noen bugs jo) knirkefritt i flere måneder etter første krasj.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

 

Tja, et eldre Windows os kan fungere, problemet er at du faktisk ikke vet hva årsaken til denne feilen er og da kan den dukke opp i et eldre os også.

 

Har du sjekket det jeg påpekte ovenfor?

Nei, jeg har ikke sjekket BIOS eller hardware, men under hver oppstart kommer det melding om reparasjon av HDD, så det er fullt mulig noe har gått til helvete inni der. Men problemene som oppstod før det ble slik det er nå, f.eks 100% disk usage, problemer med tilpasning til nettplattform, gjenkjenner ikke brukeren som administrator etc. var alle ting som jeg fant igjen på win10 forum. Det kan hende at noen av komponetene ikke er 100% kompatible med win10, men det tror jeg heller ikke, siden jeg har brukt win10 nesten (noen bugs jo) knirkefritt i flere måneder etter første krasj.

 

 

Når du får opp feilmeldinger under oppstart er det som regel en disk som sliter , dette vil IKKE endre seg om du prøver å legge inn en annen versjon av Windows.

 

Du må trolig ha en ny disk om problemene ikke ligger i kabel eller hovedkort.

 

Edit : Og som du beskriver så kom problemene gradvis, dette er igjen typisk når disken begynner å slite for å så til slutt få en feilmelding ved oppstart.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men problemene som oppstod før det ble slik det er nå, f.eks 100% disk usage, problemer med tilpasning til nettplattform, gjenkjenner ikke brukeren som administrator etc. var alle ting som jeg fant igjen på win10 forum.

 

Ja, fordi det finnes millioner av mennesker som har installert Windows 10 på en syk harddisk ...

Men kuren for det er altså ikke å kutte ut Windows 10.

 

Grunnen til at folk kan slite med sånne problemer i månedsvis er at systemet gjør så godt det kan for å kompensere for det, bl.a. ved å forsøke gjentatte ganger å lese fra disken. Problemet er registrert i systemloggen, men vanlige dødelige vet jo knapt at den eksisterer, og når systemet tross alt blir ferdig til slutt, så lar vi det bli med det. En bil ville vi kanskje ha tatt til en mekaniker for å høre om noe var veldig galt, men PC'er føles vel ikke dyre nok til at vi vil bruke mer penger på dem. Og det finnes ikke diagnoseprogrammer som er gode nok eller forståelige nok for folk flest heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan i all verden man kan mute lyden på den innebygde Messaging appen i Windows 10? Kjører Skype via denne nå og den har en helt forferdelig varslingslyd som jeg ikke klarer å deaktivere uten å mute hele samtalen, men da mottar jeg ikke varsling i notifikasjonssenteret heller..

Lenke til kommentar

 

Men problemene som oppstod før det ble slik det er nå, f.eks 100% disk usage, problemer med tilpasning til nettplattform, gjenkjenner ikke brukeren som administrator etc. var alle ting som jeg fant igjen på win10 forum.

 

Ja, fordi det finnes millioner av mennesker som har installert Windows 10 på en syk harddisk ...

Men kuren for det er altså ikke å kutte ut Windows 10.

 

Grunnen til at folk kan slite med sånne problemer i månedsvis er at systemet gjør så godt det kan for å kompensere for det, bl.a. ved å forsøke gjentatte ganger å lese fra disken. Problemet er registrert i systemloggen, men vanlige dødelige vet jo knapt at den eksisterer, og når systemet tross alt blir ferdig til slutt, så lar vi det bli med det. En bil ville vi kanskje ha tatt til en mekaniker for å høre om noe var veldig galt, men PC'er føles vel ikke dyre nok til at vi vil bruke mer penger på dem. Og det finnes ikke diagnoseprogrammer som er gode nok eller forståelige nok for folk flest heller.

 

Nå ga jeg 3500,- for laptopen for et år siden, og alt jeg hadde på HDD var bakkuppet, så for min del ville nok pengene til reparasjon sikkert gitt en tilsvarende PC, så vinninga ville gått opp i spinninga. Men uansett om HDD eller Win10 var fucked så bytta jeg HDD til SSD i går, hvilket også er en investering, innst. win7, og jeg er happy som Hellstrøm i en iskremfabrikk. Jeg har savnet win7 helt siden jeg måtte bytte til win8, så jeg føler meg endelig hjemme igjen. 

Lenke til kommentar

Nå ga jeg 3500,- for laptopen for et år siden, og alt jeg hadde på HDD var bakkuppet, så for min del ville nok pengene til reparasjon sikkert gitt en tilsvarende PC, så vinninga ville gått opp i spinninga. Men uansett om HDD eller Win10 var fucked så bytta jeg HDD til SSD i går, hvilket også er en investering, innst. win7, og jeg er happy som Hellstrøm i en iskremfabrikk. Jeg har savnet win7 helt siden jeg måtte bytte til win8, så jeg føler meg endelig hjemme igjen. 

 

 

Jeg forstår at mange brukere føler at det gamle "Oset" er bra, men du går glipp av en del :

 

*Windows 7 utnytter på ingen måte SSD'er like bra som Windows 10 , ytelsen er lavere og det kan fort oppstå problemer pga pagefile ( midlertidlige filer og annet ) som blir benyttet av W7.

*Ytelsemessig har jeg sett bærbare som yter bedre på Windows 10 enn på Windows 7 , og dette er med snurredisk.

*Sikkerhetsmessig er det ikke noe tvil om at W7 er nå yndlingsplatformen til ondsinnede forbrytere på nettet , svært mange virus / trojanere utnytter sikkerhetshull i tidligere versjoner av oset 8 ( og noen ukjente sikkerhetshull ) for å ta full kontroll over pcen din på mange måter. Er du heldig hjelper du kun med å fylle kontoen til en luring med bitcoin eller Ddos'er andre brukere , er du uheldig blir nettbanken din overvåket og du tappet for penger eller må betale penger for å få tilbake kontroll over pcen og dyrebare dokumenter / bilder.

 

Personlig anbefaler jeg alle brukere til å venne seg til Windows 10 og tilpasse det til sitt behov , det er fult mulig å få det til å fungere nøyaktig som Windows 7 men med tilgang til alt man har behov for av moderne verktøy og applikasjoner.

Lenke til kommentar

 

Nå ga jeg 3500,- for laptopen for et år siden, og alt jeg hadde på HDD var bakkuppet, så for min del ville nok pengene til reparasjon sikkert gitt en tilsvarende PC, så vinninga ville gått opp i spinninga. Men uansett om HDD eller Win10 var fucked så bytta jeg HDD til SSD i går, hvilket også er en investering, innst. win7, og jeg er happy som Hellstrøm i en iskremfabrikk. Jeg har savnet win7 helt siden jeg måtte bytte til win8, så jeg føler meg endelig hjemme igjen. 

 

Ettersom du allerede har hatt Windows 10 installert (- og, antar jeg, aktivert -) på denne laptop'en, så vil du jo kunne installere Windows 10 på den i fremtiden også, dersom du skulle "komme på bedre tanker", som Malvado kanskje ville ha sagt det. (Og jeg tror dette vil gjelde også etter at ettårsgrensen for gratis oppgradering er passert.)

 

Det skal vel komme enn oppgradering til sommeren (Redstone 1) og en tidlig neste år (Redstone 2), og det kan jo hende det da dukker opp noe nytt som kan være av interesse. At folk foretrekker Windows 7 fremfor Windows 8 har jeg ingen vanskeligheter med å forstå, men overgangen fra Windows 7 til Windows 10 er ikke så stor. (Men det er mange ting 'under overflaten' der Windows 10 ligner mer på Windows 8, og det sitter nok litt i halsen på hardbarkede Windows 7-brukere med fartstid tilbake til XP eller 95.)

Lenke til kommentar

 

Kjenner på meg at nå er det bare et kvart år igjen å få oppgradert gratis på. Tiden begynner å bli knapp  :)

 

April, Mai, Juni og Juli - jeg tenker vi sier "et tredjedels år igjen", jeg ... :wee:

 

 

Må jo ha en måned å gå på, slik at man ikke glemmer seg ut  :)  :ohmy:

 

 

 

post-30484-0-38421400-1459425551_thumb.jpg

 

Ellers sliter jeg veldig med en elendig minnehåndtering i Windows 10. Ja jeg tyner systemet noe inne helsikke, men det må vel minnehåndteringen kunne tåle, være designet for vel !?

 

Jeg kjører en ekstern monitor på Full HD-innstilling nå. Siden CPU har elendig grafikkytelse, så er ikke dette noen super opplevelse. Men, det fungerer til enkel bruk.

 

Å se videostream kan jeg nesten bare glemme enkelte ganger.

 

Google Chrome er håpløst dårlig, og spiser minne til frokost.

Microsoft Edge er litt bedre, men ikke så veldig mye bedre på så skral maskinvare. Går i minneadvarsler i hytt-og-pine.

 

Ellers har jeg jo vurdert å oppgradere RAM, men det holder jeg igjen på, fordi det selges ikke Ramaxel eller hva navnet var, særlig andre steder enn på Ebay. Og da er man heller ikke sikret en sikker match. Det er en 4 Gig ledig slot for RAM.

 

Det er jo penger ut vinduet å spandere et fullt 4 Gig x 2 moduler for denne simple maskinen. Vil heller lete etter match med tid og stund. Men, med en så håpløs minnehåndtering i Win10 så har jeg ikke store forhåpninger om en veldig god forbedring heller da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Personlig anbefaler jeg alle brukere til å venne seg til Windows 10 og tilpasse det til sitt behov , det er fult mulig å få det til å fungere nøyaktig som Windows 7 men med tilgang til alt man har behov for av moderne verktøy og applikasjoner.

 

 

Du er f*en meg ikke sikker på Windows 10 heller. Mye dritt kommer også via surfing. Nå har jeg Malwarebytes.org innstallert, og jeg holder det ikke hemmelig at jeg kan surfe på sider som har ondsinnede script som kjører ved besøk. Malwarebytes.org har reddet "pølseskinnet" mer enn en gang på Windows 10, for å si det på den måten.  :wee:

 

Jeg bruker i tillegg et ekstra lag sikkerhet, som er designet på liknende måte, men med en definisjonsdatabase-fri tilnærming. Siden begge kjører på samme Win10-maskin, så er det alltid Malwarebytes.org som grabber tak i uhumskhetene først. Det betyr ikke at det andre programmet ville latt være å trø til dersom Malwarebytes.org ikke tok tak i det først. Disse programmene er kompatible med hverandre, så lenge jeg ikke velger Malwarebytes.org sitt betaprogram som jobber på liknende vis, samtidig med konkurrentprogramvaren i følge produsent.

Endret av G
Lenke til kommentar

Google Chrome er håpløst dårlig, og spiser minne til frokost.

Microsoft Edge er litt bedre, men ikke så veldig mye bedre på så skral maskinvare. Går i minneadvarsler i hytt-og-pine.

 

Du har identifisert minne-slukerne på PC'en og allikevel konkluderer du med at Windows 10 har elendig minnehåndtering?

 

Hvordan forventer du egentlig at Windows 10 skal oppføre seg? Aldri tillate at mer enn halvparten av installert minne blir brukt?

Lenke til kommentar

 

Personlig anbefaler jeg alle brukere til å venne seg til Windows 10 og tilpasse det til sitt behov , det er fult mulig å få det til å fungere nøyaktig som Windows 7 men med tilgang til alt man har behov for av moderne verktøy og applikasjoner.

 

 

Du er f*en meg ikke sikker på Windows 10 heller. Mye dritt kommer også via surfing. Nå har jeg Malwarebytes.org innstallert, og jeg holder det ikke hemmelig at jeg kan surfe på sider som har ondsinnede script som kjører ved besøk. Malwarebytes.org har reddet "pølseskinnet" mer enn en gang på Windows 10, for å si det på den måten.  :wee:

 

Jeg bruker i tillegg et ekstra lag sikkerhet, som er designet på liknende måte, men med en definisjonsdatabase-fri tilnærming. Siden begge kjører på samme Win10-maskin, så er det alltid Malwarebytes.org som grabber tak i uhumskhetene først. Det betyr ikke at det andre programmet ville latt være å trø til dersom Malwarebytes.org ikke tok tak i det først. Disse programmene er kompatible med hverandre, så lenge jeg ikke velger Malwarebytes.org sitt betaprogram som jobber på liknende vis, samtidig med konkurrentprogramvaren i følge produsent.

 

 

Jeg er ikke uenig i at Windows 10 ikke er 100% sikkert , ingen os er det , men flere av de gamle sikkerhetshullene via kernelen er i det minste stoppet og kernelen er forbedret.

Å ha malwarebytes og andre sikkerhetstiltakt er heller ikke uforsvarlig , jo flere risikoer man tar ( torrents, diverse huber osv osv ) så øker risikoen markant...

Lenke til kommentar

 

Google Chrome er håpløst dårlig, og spiser minne til frokost.

Microsoft Edge er litt bedre, men ikke så veldig mye bedre på så skral maskinvare. Går i minneadvarsler i hytt-og-pine.

 

Du har identifisert minne-slukerne på PC'en og allikevel konkluderer du med at Windows 10 har elendig minnehåndtering?

 

Hvordan forventer du egentlig at Windows 10 skal oppføre seg? Aldri tillate at mer enn halvparten av installert minne blir brukt?

 

 

Jeg forventer at Windows skal frigjøre minnet til nye operasjoner, på en sømløs og god måte. Er det for mye å forvente?

 

Jeg forventer også at Windows skal ha en smidigere interaksjon med brukeren enn en gammeldags pop-up-advarsel. Er det for mye å forvente? Sånn det er nå, så må man klikke CTRL+ALT+DEL (eller alternative veier inn dit) for å hente opp Task Manager. Det er både lite intuitivt for en bruker å hanskes med, og gir ikke noen direkte pekepinn på hvilket av de programmene som bruker en del minne har gjort siste synden med å forbruke mye. Hadde en visst det sikkert, som bruker og fått en hjelp til å åpne "herligheten", så kunne man fått endt og restartet app/programvaren som står bak minneforbruket.

 

Dessuten så bør programmer slik som nettlesere ha bedre kontroll med de minneressursene som forbrukes. Microsoft Edge eller hva det nå enn måtte være, bør ha en viss oversikt over hva som er reklamebannere, hvilken side-fane som forbruker mye ressurser, og på egenhånd kunne styre litt, og om det blir knapphet så kan Micrsoft Edge foreslå hvilken side som er problemskaperen. Det er visst alt for mye å forlange!!

 

Windows 10 bør ha en større egenkontroll med hvilke minneressurser som er tilgjengelige, og ta hensyn til at det er trangt om RAM-lagringen uansett programvare som spør etter minnebruk. Dessuten så er det en SSD på denne PC. Den bør Win10 bruke mer effektivt til swaping. Med Windows 7 eller hva det var for en versjon, så ble det introdusert swap til både det ene og det andre. F.eks. om du stappet i en USB-minnepenn, så kunne Windows'en nå kunne benytte ledig plass på den.

 

Om det i tillegg kunne være både dynamisk, men gi brukeren et bedre minnehåndteringsgrensesnitt, så ville man ha kommet langt. Task Manager er for dårlig til formålet, slik det framstår i Win10.

 

Nå er vi et par/tre Windows-generasjoner videre, og dette fungerer ikke automagisk. Er jo helt forferdelig. Hvorfor skal brukeren behøve å styre med innstillinger og feilsøking på noe så elementært for et OS !!?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Google Chrome er håpløst dårlig, og spiser minne til frokost.

Microsoft Edge er litt bedre, men ikke så veldig mye bedre på så skral maskinvare. Går i minneadvarsler i hytt-og-pine.

 

Du har identifisert minne-slukerne på PC'en og allikevel konkluderer du med at Windows 10 har elendig minnehåndtering?

 

Hvordan forventer du egentlig at Windows 10 skal oppføre seg? Aldri tillate at mer enn halvparten av installert minne blir brukt?

 

 

Jeg forventer at Windows skal frigjøre minnet til nye operasjoner, på en sømløs og god måte. Er det for mye å forvente?

 

Jeg forventer også at Windows skal ha en smidigere interaksjon med brukeren enn en gammeldags pop-up-advarsel. Er det for mye å forvente? Sånn det er nå, så må man klikke CTRL+ALT+DEL (eller alternative veier inn dit) for å hente opp Task Manager. Det er både lite intuitivt for en bruker å hanskes med, og gir ikke noen direkte pekepinn på hvilket av de programmene som bruker en del minne har gjort siste synden med å forbruke mye. Hadde en visst det sikkert, som bruker og fått en hjelp til å åpne "herligheten", så kunne man fått endt og restartet app/programvaren som står bak minneforbruket.

 

Dessuten så bør programmer slik som nettlesere ha bedre kontroll med de minneressursene som forbrukes. Microsoft Edge eller hva det nå enn måtte være, bør ha en viss oversikt over hva som er reklamebannere, hvilken side-fane som forbruker mye ressurser, og på egenhånd kunne styre litt, og om det blir knapphet så kan Micrsoft Edge foreslå hvilken side som er problemskaperen. Det er visst alt for mye å forlange!!

 

Windows 10 bør ha en større egenkontroll med hvilke minneressurser som er tilgjengelige, og ta hensyn til at det er trangt om RAM-lagringen uansett programvare som spør etter minnebruk. Dessuten så er det en SSD på denne PC. Den bør Win10 bruke mer effektivt til swaping. Med Windows 7 eller hva det var for en versjon, så ble det introdusert swap til både det ene og det andre. F.eks. om du stappet i en USB-minnepenn, så kunne Windows'en nå kunne benytte ledig plass på den.

 

Om det i tillegg kunne være både dynamisk, men gi brukeren et bedre minnehåndteringsgrensesnitt, så ville man ha kommet langt. Task Manager er for dårlig til formålet, slik det framstår i Win10.

 

Nå er vi et par/tre Windows-generasjoner videre, og dette fungerer ikke automagisk. Er jo helt forferdelig. Hvorfor skal brukeren behøve å styre med innstillinger og feilsøking på noe så elementært for et OS !!?

 

 

Du vet at du kan høyreklikke på Taskbar , velge oppgavebehandling, trykke på minne og gå inn i Ressursovervåkning på minnet?

Der ser du detaljert hva som bruker minne.

Systemet skal også i utgangspunktet varsle når det sliter med mye minneforbruk, men i noen tilfeller så benytter den seg av pagefila for å fikse slike problemer , problemet er dog at ting blir "tregere".

 

Men per dags dato burde samtlige Windows Pc'er ha minst 8Gb med minne ,helst 16Gb da dette faktisk hjelper mye når man har flere programmer oppe samtidlig og flere faner ( som Chrome / Firefox osv) noe som spiser minne som bare det.

 

Jeg gikk selv over til 16Gb minne i 2008 tror jeg og har ikke angret en eneste dag på det. Neste gang blir det trolig minst 32Gb , kanskje helt oppe i 64Gb avhengig av pris / ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg lurer på, når min intel compute stick hadde 32 bit windows 8, må jeg da installere 32 bits windows 10 eller kan jeg bruke 64 bit windows 10?

 

Er lei av linux (den jeg kjører er 64 bit), som er på den etter at oppdatering av windows 10 feilet en god stund etter oppgradering til windows 10. Men desverre må jeg kjøpe en lisens til tusen kroner for windows 10 for jeg slettet alt som hadde med windows å gjøre. Men fikk aldri vite om maskinen installerte windows 10 med 32 bit eller 64 bit.

 

(Tror jeg vet hvorfor oppdateringen feilet forresten, så jeg må bare trekke ut USB-hub'en når jeg oppdaterer.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...