Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg installerte en win7 lisens på en pcie ssd på en s2011-3 maskin og oppgraderte til win10. Senere installerte jeg samme lisens ("flyttet den") på en 2.5" 850 Pro på en s2011 maskin. Funka fint det.

 

 

Jeg har forstått det slik at oppgradert Windows bare er gyldig på den hardwaren du hadde da du oppgraderte. Du kan ikke bytte hovedkort, prosessor, grafikkort osv. Dette betyr også at du ikke kan oppgradere fra snurredisk til ssd, for da har du endret hardwaren.

Windows 7 hadde ingen slike åndssvake begrensninger, så jeg tenkte å montere SSD før jeg oppgraderte Windows.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvorvidt det er "lov" å oppgradere fra snurredisk til SSD, har vært diskutert flere ganger.

Har liksom ikke fått et 100% klarsignal for at det er "lov" på en Win10-lisens som er oppgradert gratis fra Win7.

 

Noen hevdet at snurredisk kan byttes med ny snurredisk,

men snurredisk til SSD er regnet som endringer i maskinvaren på lik linje med ny prosessor, hovedkort, grafikkort. Altså er oppgraderings-lisensen ikke gyldig lengre siden man har byttet maskinvare.

 

Litt forvirrende.

Men hva er nå beste løsning for meg?

Win7 på snurredisk ble plutselig oppgradert til Win10. Jeg har ennå ikke satt inn den SSDen som ligger i originalemballasjen.

 

Hvis nå Win10 sender hardware-ID til Microsoft så de husker at fatterns laptop kjører Win10, kan jeg da senere ta en fersk installasjon på SSD i den samme maskinen, og det blir aktivert automatisk?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er bios uid som er hoved vektede i hw ID.

Holder det ikke med av noen her (bla jeg har) sier at vi har gjennomført det selv som "bevis".

 

Tar du image backup med Windows sitt egne opplegg ivaretar du disk volume uid's og partition layout ved restore til ny disk også uavhengig hva slags "type" disk du velger å restore til.

 

Dette ser man veldig godt når en jobber med og bruker vmware virtuelle maskiner og velger "i copied it" vs "i moved it" hvor bios uid's endres i det ene tilfelle.

En annen sak er mac adresse på maskinens fysiske onboard nettverks adaptere som auto regenereres i ett tilfelle .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at oppgradert Windows bare er gyldig på den hardwaren du hadde da du oppgraderte. Du kan ikke bytte hovedkort, prosessor, grafikkort osv. Dette betyr også at du ikke kan oppgradere fra snurredisk til ssd, for da har du endret hardwaren.

 

Windows 7 hadde ingen slike åndssvake begrensninger, så jeg tenkte å montere SSD før jeg oppgraderte Windows.

 

Windows 10 har ikke flere "åndssvake" begrensninger enn Windows 7, men i starten er det alltids noen som er ute etter å lage faenskap og sette ut rykter, og enda flere som lar seg lure og sprer det videre.

 

Når Windows 10 først er aktivert på en PC, så er det uproblematisk å bytte fra HDD til SSD (eller erstatte en defekt HDD med en som virker). Bytte fra HDD til SSD gjøres enklest ved å klone HDD'en - kopiere alle partisjoner fra HDD'en til SSD'en. Hvis SSD'en er mindre enn HDD'en kan man justerere størrelsen på HDD-partisjonene før man kopierer dem. Det finnes vel også programmer som gjør denne skaleringen som en del av kloningen.

 

Jeg foretrekker å gjøre det på denne måten:

1) Demonter HDD

2) Monter SSD på stedet der HDD satt

3) Plasser HDD i egnet 'kabinett' (USB,SATA, eSATA,osv.)

4) Start kloneprogram fra USB-stick

5) Kopier partisjoner fra HDD til SSD

6) Koble fra USB-stick og HDD-kabinett

7) Reboot PC

8) Sjekk Windows-aktiveringsstatus.

 

Noen er veldig opptatt av "clean install" og vil unngå oppgradering, men i denne oppgraderingen blir hele OS'et byttet ut, så det er ikke slik at man får med seg gamle OS-filer som "forurenser" Windows 10. Med en "clean install" blir man også nødt til å reinstallere alt av programmer og endre alt av instillinger til sånn man (eller far) vil ha det. For min del er jeg ikke sikker på at en "clean install"  alltid er verdt det.

Lenke til kommentar

de siste dagene har jeg noen ganger fått et spinnende hvit hjul med en blå bakgrunn, det kommer etter windows logoen er ferdig.

 

Må ta en hard restart på pcen for å komme meg videre.. Jeg får til å trykke på ctrl+alt+delete, får da muligheten til å ta restart, shutdown eller dvalemodus..

 

Noen som vet hva det kan være? 

Lenke til kommentar

På 1511 kan du taste inn Windows 7, 8 og 8.1 lisens med en gang du blir spurt ;)

 

 

For en ufattelig "ubernice" funksjon! Endelig kunne jeg taste inn mine gamle Win 7 pro "student"-lisenser på alle Win 10 maskinene som kun kjørte prøvelisenser. Har liksom ikke giddet legge inn win 7 fra bunnen. 

 

Har fremdeles en pro lisens igjen, og lurer på om jeg skal bruke den på en laptop jeg har med home lisens (får b.la. bitlocker). Maskinen kom med win 8 home OEM i sin tid. Men det gikk ikke å taste inn win 7 pro nøkkel direkte dessverre.

Hvordan oppgraderer jeg fra win 10 home til pro? Må jeg laste ned install image og kjøre en upgrade install fra en USB-stick?? Eller er det en enklere metode? 

Lenke til kommentar

Noen som hva slags type oppgraderinger til Win10 dette kan være?

 

GetWindows10-Web_Default_Attr.exe - 7457 KB

 

Hentet fra

www.microsoft.com/en-gb/windows/windows-10-upgrade

 

 

Så ikke MediaCreationTool.exe i farten på den britiske siden.

 

EDIT:

Hentet uansett ned MediaCreationTool.exe fra den amerikanske siden som førsteposten anbefaler. Ble bare litt nysgjerrig hvorfor ting er så bortgjemt hos britene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Herlig bug med siste build av Windows 10 som gjør at når man kobler fra en Xbox One / Xbox Elite kontroller fra USB-porten så henger hele systemet og musa fungerer ikke i det hele tatt. Det samme skjer om du kjører via Wireless Adapter, men da er det enda verre for da skjer det med engang kontrolleren går i hvilemodus...

 

Har vært siden 10586.122 og er enda ikke fikset...

Lenke til kommentar

Herlig bug med siste build av Windows 10 som gjør at når man kobler fra en Xbox One / Xbox Elite kontroller fra USB-porten så henger hele systemet og musa fungerer ikke i det hele tatt. Det samme skjer om du kjører via Wireless Adapter, men da er det enda verre for da skjer det med engang kontrolleren går i hvilemodus...

 

Har vært siden 10586.122 og er enda ikke fikset...

Flaks at jeg har første win 10 enda, fordi jeg bruker xboxkontroller til de fleste bilspill.
Lenke til kommentar

 

Ja. (Det er et verktøy som gjør en jobb tilsvarende det 'Malicious Software Removal Tool' gjør hver 'patch tuesday' når PCen laster ned og installerer de nyeste oppdateringene.)

 

edit: Og så får du med de ferskeste virus-signaturene når du laster ned verktøyet.  Det er ferskvare, og det ser ut som om det slutter å funke 10 dager etter nedlasting.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Oppgraderte til Win10 igår for deretter å gjøre en tilbakestilling med full formatering av hardisken, slik at gamle Win 8.1-filer ikke gjør maskinen treg.

 

Hvis du hater apper og ikke liker at Microsoft sender masse data fra maskinen din så anbefaler jeg å følge denne guiden etter du har innstallert Windows 10: Disable Windows 10 Spying - Privacy & Security

 

... og denne for å slette ubrukelige ting: How To Optimize Windows 10 for Gaming & Power Users

 

 

 

Takk meg senere.

Lenke til kommentar

Oppgraderte til Win10 igår for deretter å gjøre en tilbakestilling med full formatering av hardisken, slik at gamle Win 8.1-filer ikke gjør maskinen treg.

 

Tatt i betraktning at ingen av Win8.1-filene blir brukt av Win10 - du laster jo ned et komplett OS -, hvordan skulle gamle Win8.1-filer kunne gjøre maskinen treg?

 

Og hva menes med "tilbakestilling med full formattering av harddisken"?

'Tilbakestilling' er noe man kan gjøre i Win8.x og Win10, men det involverer ikke formattering.

'Full formattering' er noe annet enn 'tilbakestilling'.

 

Så jeg er usikker på hva du egentlig har gjort ... (?)

 

Det som har betydning her er at du ender opp med en 'fresh install' av Win10. Men etter at du har installert alt av programmer og endret alt av innstillinger, så er du i praksis ikke langt unna der du var rett etter oppgraderingen fra Win8.1. (Hvis du ikke hadde mye gammal skit på PC'en som du ikke bruker lenger, da. Men da kunne du like gjerne ha avinstallert det før oppgraderingen.)

 

Folk flest overdriver betydningen av 'formattering'.

Lenke til kommentar

 

Oppgraderte til Win10 igår for deretter å gjøre en tilbakestilling med full formatering av hardisken, slik at gamle Win 8.1-filer ikke gjør maskinen treg.

 

Tatt i betraktning at ingen av Win8.1-filene blir brukt av Win10 - du laster jo ned et komplett OS -, hvordan skulle gamle Win8.1-filer kunne gjøre maskinen treg?

 

Og hva menes med "tilbakestilling med full formattering av harddisken"?

'Tilbakestilling' er noe man kan gjøre i Win8.x og Win10, men det involverer ikke formattering.

'Full formattering' er noe annet enn 'tilbakestilling'.

 

Så jeg er usikker på hva du egentlig har gjort ... (?)

 

Det som har betydning her er at du ender opp med en 'fresh install' av Win10. Men etter at du har installert alt av programmer og endret alt av innstillinger, så er du i praksis ikke langt unna der du var rett etter oppgraderingen fra Win8.1. (Hvis du ikke hadde mye gammal skit på PC'en som du ikke bruker lenger, da. Men da kunne du like gjerne ha avinstallert det før oppgraderingen.)

 

Folk flest overdriver betydningen av 'formattering'.

 

 

 

Flere som sier at å bare oppgradere vil gjøre maskinen tregere hvis du ikke gjør en clean install, enten ved reset/tilbakestilling eller boot Win10 fra CD/USB. Slette og "formatere" hardisken, det går for det samme i min bok. Å få frigjort en masse GB på hardisken var deilig. Jeg oppgraderte for deretter å gå til innstillinger -> Gjenoppretting - > Fjern alt - > også velger du den hardisken/partisjonen du vil slette og innstallere windows på. Man blir nødt å innstallere Windows 2 ganger men det gikk greit.

 

Å bare oppgradere uten å gjøre en clean install er tåpelig da det vil ligge masse gamle filer i registryen i tillegg til gamle program og filer du kanskje ikke bruker lengre. Også kan det være program fra det forrige OSet som ikke er kompatibel med Win10 og derfor må reinnstalleres.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...