Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spurte i en annen tråd, men ble anbefalt å spørre her..

 

 

Jeg sitter nå med Windows 7.. 

 

Burde jeg gå over til Windows 10? Noen spesiell grunn til hvorfor (ikke)?

 

Har også en Surface Pro 4 med Windows 10 installert.. Vil jeg dra noen fordeler ut fra det?

 

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Kunne ikke noen laget en guide, eller rippet opp i gamle guider? Gjerne forklart med litt innsikt på forskjellige muligheter og hvordan man gjør det / eller spesielle nødvendige hensyn man må ta når man setter opp og bruker disse minnepennene slik.

 

Ligger en del guider på dette rundt forbi.

Denne er rimelig enkel

 

 

Jeg kjører NTFS da (ikke FAT32 som video viser) fordi ellers får jeg ikke inn Win10 (som er over 4 GB).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kunne ikke noen laget en guide, eller rippet opp i gamle guider? Gjerne forklart med litt innsikt på forskjellige muligheter og hvordan man gjør det / eller spesielle nødvendige hensyn man må ta når man setter opp og bruker disse minnepennene slik.

 

Ligger en del guider på dette rundt forbi.

Denne er rimelig enkel

 

 

Jeg kjører NTFS da (ikke FAT32 som video viser) fordi ellers får jeg ikke inn Win10 (som er over 4 GB).

 

Jeg kjører også NTFS formatert minnepenn, men kjører imagene som FAT32 pga UEFI støtte :)

Fungerer utmerket til mitt bruk.

Men opplevd veeeeldig treg oppstart på enkelte maskiner (hovesaklig gamle maskiner).. mulig det er pga at det er en USB3 minnepenn.

Lenke til kommentar

Spurte i en annen tråd, men ble anbefalt å spørre her..

 

 

Jeg sitter nå med Windows 7.. 

 

Burde jeg gå over til Windows 10? Noen spesiell grunn til hvorfor (ikke)?

 

Har også en Surface Pro 4 med Windows 10 installert.. Vil jeg dra noen fordeler ut fra det?

 

 

Takker :)

 

Er bare å prøve egentlig. Du kan rulle tilbake til win7 om det ikke faller i smak.

 

Kjører selv 3x win7 1 win8.1 og 2x win10 å kan vell si jeg egentlig ikke merker "mye" forskell i det daglige.

 

Men med andre win dingser kan det kansje bli artig/intresant

Lenke til kommentar

Takker! :)

 

 

Jeg står egentlig mellom valget om å kjøpe ny SSD og legge inn Windows 10, eller å ikke gjøre noe i hele tatt.. Det blir litt "enten/eller" ..så lurte litt på om det var noen åpenbare grunner til ikke å forlate Windows 7 enda, siden det er mye mer stabilt, osv.. Eller er Windows 10 mer eller mindre veldig bra nå, samt at det også er "fremtiden" .. (tror mer på Win 10, enn Win 8, for å si det slik..).. At tidspunktet for å gå over til "neste Windows" var like greit å gjøre nå!?

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

 

så lurte litt på om det var noen åpenbare grunner til ikke å forlate Windows 7 enda, siden det er mye mer stabilt, osv.. 

 

Altså atte?

Hvor har du fått det ifra?

 

At jeg har fått hva fra? At det er stabilt? 

Det var egentlig ikke ment som noen "statement", men som et spørsmål til hvorfor man skulle velge Windows 7 fremfor 10, foreløpig.. Siden Windows 10 er et så nytt OS, så er det grunn til å anta at 7 er mer stabilt enn 10, foreløpig.. Jeg lurte da på om dette kunne være en av grunnene..

 

Så, Windows 10 er like stabilt, om ikke mer enn Windows 7, hvis jeg forstår reaksjonen din rett?

 

 

Takk!

Lenke til kommentar

Vanskelig å si sikkert hva som er mest stabilt.

 

Jeg vil si at Win10 har en mer utrygg Windows Update-opplevelse for de som liker å vente og utsette. Er det ikke slik at Win10 Home tvinger oppdateringen på én enten man vil eller ikke?

 

Win7 er rimelig stabilt synes jeg, men det er en del uting med Win7 også.

 

Win10 har jeg gode opplevelser med, med unntak av at innstillinger jeg valgte under innstallasjonen, ble endret på av Windows'en etterpå. Så jeg fikk ikke alle de innstillingene som jeg ba om. Desstuen så har Win10 noen plagsomme varsler og reklame. Går an å slå av en del ting da, om man dykker litt dypere inn i Win10.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har windows 8 fullversjon, og ettersom jeg da har forstått så kan jeg bruke den flere ganger, men ikke på to pc'r samtidig.

MEN om jeg installerer, for så å oppgradere til w10 pc 1, kan jeg fortsatt bruke w8 samtidig på pc 2?

 

Irriterende med oem stickers som har blitt så slitt at de ikke syntes lengre, da må man nesten ty til alternative metoder...

Lenke til kommentar

Synd den ikke var litt nyere, da ville key ligget i bios ;)
Men regner ikke med at den gjør det, siden du har sticker på pc.

 

Men du kan hente ut key med egne programmer.. men.. vil tro du ikke får aktivert den.. og den er jo heller ikke den samme som står på sticker.

Lenke til kommentar

Er du skråsikker på at det ikke er den samme som den som står på sticker, på enkelte OEM-lisenser?

 

Jeg har ihvertfall funnet programvare som tar ut den tradisjonelle key'en fra Windowsinnstallasjonen, nå snakker jeg jo ikke om Win10, men fra tidligere Windows-versjoner. Og den så ihvertfall ut til å samsvare med sticker.

 

Typisk Win7 jeg gjorde det på.

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med WIndows 10 på Surface Pro 4 men er det flere som opplever mye rart med GUI scalering i Apps på High-DPI displays? Har noen apper, deriblant lastpass (tester ut ny passvault) som oppfører seg helt merkelig ift. scalering og blir nesten helt ubrukelig. Deler av menyer, knapper og hele deler av GUIet forsvinner rett og slett.

 

Burde ikke god støtte for dette i Appen være et minstekrav for å få lov å ha en app i Windows Store? Virker litt amatøraktig at slike grunnleggende ikke kvalitetssikres bedre når man slipper inn apper.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg sliter med dvalemodusen i Win10.

 

Når jeg lukker lokket så forventer jeg en ordentlig dvaleopplevelse. Men, når jeg løfter opp lokket igjen på en Lenovo bærbar, så har ting frosset helt fast. Er umulig å få kontakt med OS'et med tastur eller mus. Blir tvunget til å ta tvungen omstart. Da kommer mus og tastatur tilbake.

 

Noen som har en løsning på dette?

Lenke til kommentar

Er du skråsikker på at det ikke er den samme som den som står på sticker, på enkelte OEM-lisenser?

 

Jeg har ihvertfall funnet programvare som tar ut den tradisjonelle key'en fra Windowsinnstallasjonen, nå snakker jeg jo ikke om Win10, men fra tidligere Windows-versjoner. Og den så ihvertfall ut til å samsvare med sticker.

 

Typisk Win7 jeg gjorde det på.

 

Tror du kanskje har sett feil eller noe. For nøkkelen på klistremerket er en "nød nøkkel" en OEM COA lisens, som aldri har vært i bruk, om du ikke selv tar den i bruk. Denne nøkkelen er unik for hver pc.

Pcen kommer med  en OEM SLP nøkkel installert, og den er lik på alle pcene den produsenten har med den Win versjonen.

Tenk deg om en produsent måtte inn å manuelt aktivere en unik nøkkel for hver pc de produserer...hadde tatt litt tid det.

 

Denne ordingen ble byttet ut da Win8 kom, siden OEM nøkkel ligger i BIOS, og her kan de ha unike nøkler per pc.

Men da får du ikke med klistremerke, siden det er umulig å fjerne/endre nøkkelen fra BIOS..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...