Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heiti skrev (7 timer siden):

Men da har jeg gått gjennom forslag og lagd en liste;

 

Audi: s6/rs6 c7. 

Mercedes: e43/glc43 

Range rover sport

Jaguar F-Pace 

Bmw 535i/540i

 

Blir å følge med på finn en stund nå. Må også sjekke opp i utstyrslister på de forskjellige bilene, og se på ettermarkeds deler. Gjør mye om en får installert Android auto, synes jeg. 

 

Hva mener dere er "må ha" utstyr? For meg er det varme i ratt og bra stereo, med head up ikke langt bak. 

Du får passe deg litt så ikke Tesla blir foreslått igjen, for med Tesla kan du laste ned utstyr. Er så flott atte 🤣

På de dyre bilene jeg har kjørt har jeg ikke klart meg uten:
Elektriske seter m minne
Varme i seter og ratt
Parkvarmer
Oppgradert stereo og navi
Adaptiv cruisecontrol
 

Sikkert mer, men som oftest kommer de jo godt utstyrt fra fabrikk, og jeg ba ofte selger om å krysse av på ting som var kjekt å ha så var ikke alltid jeg fulgte med helt 😬

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Gavekort skrev (31 minutter siden):

Var Coupe/Cab lov? I så fall så ville jeg definitivt vurdert Jaguar F-type også.

Ikke direkte, men dårlig med plass til barnevogn (og jeg antar barnesete følger også med på kjøpet). 

F-Type er forøvrig grunn nok i seg selv til å ikke få barn, hadde nok stått høyt på ønskelista om økonomien var en del bedre.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 timer siden):

Du får passe deg litt så ikke Tesla blir foreslått igjen, for med Tesla kan du laste ned utstyr. Er så flott atte 🤣

På de dyre bilene jeg har kjørt har jeg ikke klart meg uten:
Elektriske seter m minne
Varme i seter og ratt
Parkvarmer
Oppgradert stereo og navi
Adaptiv cruisecontrol
 

Sikkert mer, men som oftest kommer de jo godt utstyrt fra fabrikk, og jeg ba ofte selger om å krysse av på ting som var kjekt å ha så var ikke alltid jeg fulgte med helt 😬

Ja, hvem vil ikke ha en bil som kan lage prompelyder? 

Adaptiv cruisekontroll er helt genialt ja. Glemte det i farten.

Gavekort skrev (1 time siden):

Var Coupe/Cab lov? I så fall så ville jeg definitivt vurdert Jaguar F-type også.

Faktisk ikke så utrolig betatt av de bilene der. Har en E46 m3, og den tilfredsstiller behovet mitt for coupe en så lenge. Neste coupen jeg vil ha blir enten Porsche 968 eller Aston Martin DB9. Men de har lagd en av de råeste v6 motorene i den bilen, uten tvil. Ville heller hatt v6 en v8 I akkurat den bilen. 

 

Jeg bor også på Vestlandet, så cab er ikke sånn utrolig aktuelt. Om jeg skulle hatt en cab, så hadde det faktisk blitt en mini cooper s. 

Lenke til kommentar
NAVer skrev (31 minutter siden):

Hvilke hansker bruker dere når temperaturen nærmer seg -20c uten varme i ratt? Har noen tykke fora utehansker med et slags gummibelegg på håndflaten, men syns de er så knotete og hindrende for individuell finger bevegelse, blir litt for tykke.

Noen tips?

Skinnhansker funker bra. Eller tynnere av ull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har noen Oakley Factory Park hansker, funker bra for meg selv om de i utgangspunktet har et helt annet formål. Er riktignok ytterst sjeldent 20 minus her (og heller 2 grader, regn og stiv kuling). 

Noen enkle skinnhansker funker også.

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 timer siden):

Skinnhansker funker bra. Eller tynnere av ull. 

 

IT-Henrik skrev (1 time siden):

Har noen Oakley Factory Park hansker, funker bra for meg selv om de i utgangspunktet har et helt annet formål. Er riktignok ytterst sjeldent 20 minus her (og heller 2 grader, regn og stiv kuling). 

Noen enkle skinnhansker funker også.

Takk for forslag, bestilte meg et par enkle skinnhansker og ser hvordan de er.

Lenke til kommentar
Heiti skrev (2 timer siden):

Hva synes du om girkassen? Og føler du at bilen er veldig fremtung? 

Nei, bilen er veldig lettkjørt. Mye teknologi. Kassa er en 8 trinns tiptronic, men føles ut som en dobbelclutch nesten så fort den girer. 120kmt rundt 1100rpm i 8. gir. Ellers holder den seg på 1100rpm omtrent overalt så fort den girer, forbruk på 0.7 foreløpig. 

Jeg kjører til vanlig en Q7 på nesten 2700kg, så alt er mer lettkjørt enn den. Men denne synes jeg faktisk er utrolig lett på rattet. Mener at det var beskrevet noe teknologi om dynamisk styring i samspill med sportsdiff bak som jobber sammen visstnok. Ikke fordypet meg så veldig enda. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/4/2020 at 1:09 AM, Heiti said:

Hva mener dere er "må ha" utstyr? For meg er det varme i ratt og bra stereo, med head up ikke langt bak. 

På biler i denne klassen: Mest mulig utstyr... Men for meg personlig, ting jeg bruker ofte og setter mest pris på:

Parkeringsvarmer

Adaptiv cruisecontrol

Bra lys (f.eks. LED Matrix på S6/RS6, ILS på MB)

Ryggekamera (p-sensorer er det vel knapt noen som mangler i denne klassen)

Gode seter, enten det er maks sidestøtte eller komfort man er ute etter

Gode høyttalere, men må ikke være de dyeste toppvalgene som du får på bl.a. S6/RS6 og E43.

 

Rattvarme har jeg aldri følt behov for så lenge jeg har parkeringsvarmer.

BMW 540iX av siste generasjon er en utrolig komfortabel bil, særlig med de fantastiske komfortsetene. Men for meg opplevdes den ikke sportslig i det hele tatt. Girkassen kunne vært kjappere. BMW M550iX (kun sedan) har det som 540iX mangler, uten at det går på bekostning av komforten, men det skulle gjerne vært mer lyd fra V8'eren. 

 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, NAVer said:

Noen her som ikke har fått det dere bestilte fra Skruvat? Bestilte hjullager og et oljeskift når det var 25% avslag på hele butikken, fikk en eller annen sensor i stedet for hjullageret og ingen pakkseddel i pakka. Har sendt mail til support, men vil vite om flere har samme erfaring 😛

Alltid fått delene mine fra skruvat uten problemer, og spart mye penger på det og (de er jo latterlig billig på visse ting).

Men madammen har hatt mye tull med CDON og feilsendte ting, så de fleste har vel litt tull til tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...