Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jann - Ove skrev (5 timer siden):

Tja. Hva ser *du* etter i en coupe? Hvorfor stillet spørsmålet som om det er hypotetisk? Vil du ha coupe, realiser det. Det fins lekre coupeeer i alle prisklasser!

Selv er jeg nær nok med 230i-en min. Irriterer meg fremdeles litt over at det måtte bli automat, men samtidig så er jo zf8 en helt kurant automatkasse... og adaptiv cruisekontroll er jo kjekt å ha. Ihvertfall i en bil som skal kunne gjøre (nesten) alt.

For min del så er størrelse og sportslighet viktig, kunne ikke falt meg inn å kjøpe en stor og tung grand tourer. Noe tyngde er uungåelig med moderne sikkerhetsutstyr og "ny" bil - men mye mer en 1500kg blir feil. Foretrekker også å ha noe som ikke skiller seg *alt* for mye ut.

Hadde jeg hatt råd og plass til en (fremtidig) veteran skulle jeg helst tatt inn et pent eksemplar av Astra G Coupe med rett motor og utstyr. Hadde en slik som første bil - vel - første bil jeg valgte og kjøpte selv. Godbil. :love:

Jeg har en e46 m3, og har hatt flere couper før og etter den. Det var et ganske åpent spørsmål for at jeg skulle få litt input fra andre. Lett å kjøre seg fast i et spor i bilverden syns jeg. 

 

Vurderer Porsche 944 som neste bil i stallen. Har aldri hatt eldre turbofirer, og det bør en jo ha. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, vekt og CO2 utslipp er det som utgjør de største avgiftene på bil i Norge, og så slenger staten moms på toppen av hele beløpet (skatt på skatt). Denne bilen ser ut til å starte på $81k (700k NOK). Den veier 2590 kg og har et CO2 utslipp ihh til EPA på 15 MPG, som tilsvarer 1.57 L på mila, noe som igjen tilsvarer et CO2 utslipp på 364 g/km. I følge denne artikkelen ( bil24.no/sa-hva-koster-verdens-sterkeste-suv/) blir totalprisen på over 2 000 000 kr i Norge. Med tanke på at man kan velge en del ekstrautstyr, som igjen øker vekt, utslipp og dermed også avgiftene og moms, vil nok prisen fort øke enda mer.

Når jeg plotter inn tall selv får jeg dette:

AVrbD1T.png

Endret av FrihetensRegn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

(På dette punktet lever vi i et drittland der «miljøsaken» er et politisk spill for galleriet. Globalt miljø hadde vært langt bedre dersom andre storforurensende land som USA, Kina og India hadde tatt ansvar. Om Norge hadde prestert å bli nullutslipp hadde det knapt hatt noen effekt. Men fin symbolpolitikk.. )

Fikk låne en SRT Dodge Ram for en del år siden. Sjelden har jeg hatt det mer moro i en så stor bil. På den tiden kjørte jeg Amarok. Var mest imponert over at en så lang girstang kunne være så lettstyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (8 timer siden):

Fikk låne en SRT Dodge Ram for en del år siden. Sjelden har jeg hatt det mer moro i en så stor bil. På den tiden kjørte jeg Amarok. Var mest imponert over at en så lang girstang kunne være så lettstyrt.

Det var akkurat den tingen jeg husker best fra RAM SRT10 selv. Ikke at den var latterlig sprek og morsom å kjøre til å være en så stor bil. Men hvor tett det var i mellom girene trass en meter med girstang. Og når en ser hvordan prisen hat holdt seg så angrer jeg på at det ikke ble handel av det. 

 

FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

Jepp, vekt og CO2 utslipp er det som utgjør de største avgiftene på bil i Norge, og så slenger staten moms på toppen av hele beløpet (skatt på skatt). Denne bilen ser ut til å starte på $81k (700k NOK). Den veier 2590 kg og har et CO2 utslipp ihh til EPA på 15 MPG, som tilsvarer 1.57 L på mila, noe som igjen tilsvarer et CO2 utslipp på 364 g/km. I følge denne artikkelen ( bil24.no/sa-hva-koster-verdens-sterkeste-suv/) blir totalprisen på over 2 000 000 kr i Norge. Med tanke på at man kan velge en del ekstrautstyr, som igjen øker vekt, utslipp og dermed også avgiftene og moms, vil nok prisen fort øke enda mer.

Når jeg plotter inn tall selv får jeg dette:

Det sjokkerer meg at ikke har noen reguleringer for å hindre at avgifter passerer prisen på bilen egentlig.. En durango ligger høyt på ønskelisten om jeg noen gang sitter med mer penger enn vett.. 

Lenke til kommentar

850km på 7 timer nedover autobahn i jula med nye kjerra. 

 

Tilsvarer 130kmt snittfart, realistisk ligget rundt 150kmt som oftest i pøsregn. 

 

Forbruk på nøyaktig 1 liter på mila, ikke alt for ille etter mitt syn. 

 

2014 A8 4.2TDI, ligger rundt 1500rpm i 150kmt 8 gir

 

Veien hjem blir det forhåpentligvis finere forhold, kom "bare" opp i 270kmt på vei ned 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Det ser ut til at de fleste avgiftene på diverse kjøretøy går opp fra og med neste år: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/avgiftssatser-2021/id2767486/

Alle særavgiftene er i utgangspunktet oppjustert med 3,5 prosent for å ta hensyn til forventet prisvekst.

Dette gjøres hvert eneste år og er helt normalt

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv en Hyundai Santa Fe CM 2.2CRDi. Har jo testa den på autobahn og der så lå jeg nært 0,7 på mila med fart over 100km/t... Ikke vært i Tyskland i år takka været covid19, men håper på tur sørover. Men da med noe som ikke er laget for de store hastighetene. Fiat Ducato minibuss 😛 . Må nok se hva jeg kjøper når Hyundaien ikke duger lenger. Enn så lenge med en km på 250k så er det null problemer. Fiksa det meste av dritet som oppsto på den i fjor. Den fikk litt elektriske "gremlins" med sensorer som paia med mer. Men det igjen er jo å forvente med en alder på over 10år uansett. Må nok uansett ha noe med 4x4 og minst 2t hengervekt når jeg kjøper neste bil. Hyundaien er jo godkjent frem til høsten 2022 uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...