Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsom problemstilling jeg leste på en gruppe.

 

En kar er blitt påkjørt i elbil, og fått bensinleiebil fra forsikring. Men forsikring sier jo man skal få tilnærmet lik bil, og bensin betyr jo mer drivstoffutgifter, parkering og bompenger.

 

Hadde det vært rimelig for vedkommende å kreve disse tilbake mon tro?

Lenke til kommentar

Morsom problemstilling jeg leste på en gruppe.

 

En kar er blitt påkjørt i elbil, og fått bensinleiebil fra forsikring. Men forsikring sier jo man skal få tilnærmet lik bil, og bensin betyr jo mer drivstoffutgifter, parkering og bompenger.

 

Hadde det vært rimelig for vedkommende å kreve disse tilbake mon tro?

 

Det er iallefall vanlig å få dette tilbakebetalt når en har leiebil via bilmerket jeg kjører. Forsikring i dag begynner mer å mer å love elbil som leiebil, og om ikke får en tilbakebetalt for merutgifter. Om han ikke har slik løsning hadde jeg ikke forventet det, IMO. 

Lenke til kommentar

Det er iallefall vanlig å få dette tilbakebetalt når en har leiebil via bilmerket jeg kjører. Forsikring i dag begynner mer å mer å love elbil som leiebil, og om ikke får en tilbakebetalt for merutgifter. Om han ikke har slik løsning hadde jeg ikke forventet det, IMO.

Jeg bare tenker på at forsikring lover en bil i lik klasse, om jeg har en svær stasjonsvogn vil jeg jo også få en grei størrelse stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

Kan den ha vært avskiltet kanskje? Merknaden slik jeg tolker det er at understellsnummer har blitt preget på nytt, altså at noen har fjernet det originale og lagt til et nytt. Hva som er årsaken til det får du spørre selger om.

 

Mulig den har blitt opprettet, eller har noen større modifikasjoner på seg. Om du planlegger å kjøpe denne bilen og ikke har hørt noe før nå så ville jeg vært svært skeptisk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg bare tenker på at forsikring lover en bil i lik klasse, om jeg har en svær stasjonsvogn vil jeg jo også få en grei størrelse stasjonsvogn.

De fleste forsikringer gir vel bare leiebil av liten kjip type, ikke tilsvarende som du har..

Jeg har kranglet om det der et par ganger, fikk en Astra som leiebil mens jeg hadde en Volvo 740..

Klarte å bruke automatgir som argument for å få en Mondeo i stedet.

Lenke til kommentar

De fleste forsikringer gir vel bare leiebil av liten kjip type, ikke tilsvarende som du har..

Jeg har kranglet om det der et par ganger, fikk en Astra som leiebil mens jeg hadde en Volvo 740..

Klarte å bruke automatgir som argument for å få en Mondeo i stedet.

 

Ja, det skjer vel ofte, selv om det jo tydelig står man skal få bil i lik klasse. Tror det bare er nordmenn som vanlig som ikke tør eller vil krangle på slike filleting (de fleste ihvertfall) så de kommer seg som regel unna med det.

Lenke til kommentar

Ja, det skjer vel ofte, selv om det jo tydelig står man skal få bil i lik klasse. Tror det bare er nordmenn som vanlig som ikke tør eller vil krangle på slike filleting (de fleste ihvertfall) så de kommer seg som regel unna med det.

Det er mange som bruker mye tid på å krangle med utleier og forsikringsselskap bare for å finne ut at lovnadsord om lik bil viser seg å være uvitenhet i fra forskningselgeren sin side da det ikke står noe om dette i vilkårene.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer fortsatt å lease bil..

Men er det noen som har peiling på dette? «Før i tida» var det jo greit å lease helt til noen ripa døra di mens du sto parkert eller lignende, da måtte man punge ut for verkstedskostnader når bilen ble levert, er hvertfall myten... Er det slik fortsatt?

 

Og skal jeg lease utelukkende med lommeboka, burde ikke EL være ganske høyt oppå den lista? Jeg kan lade gratis bare så det er sagt. Og igjen, alle el-biler er jo egentlig for små etter mitt syn, men det er jo fint for da må vi bruke andres biler når vi skal på turer som innebærer mye bagasje osv :p

Men hva skal man lease ? Alt er jo like stygt, utenom tesla, men der ligger ikke studentbudsjettet helt.

Må det bli en stygg leaf? Eller kan jeg unne meg en i3, selv om meningene er vel delte her og. Zoe synes jeg og ser helt vanlig stygg ut...

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg vurderer fortsatt å lease bil..

Men er det noen som har peiling på dette? «Før i tida» var det jo greit å lease helt til noen ripa døra di mens du sto parkert eller lignende, da måtte man punge ut for verkstedskostnader når bilen ble levert, er hvertfall myten... Er det slik fortsatt?

 

 

Riper du opp døra på bilen koster det penger å reparere skaden helt uavhengig om du leaser eller eier. Om du ikke reparerer skaden før du leverer tilbake leasingbilen får du selvsagt regning på det. Du kommer jo ikke med noen tall, så hvorvidt du kan unne deg en i3 eller ikke er det jo ingen her som kan svare på. Kjørt litt i3 og jeg synes den er fin å kjøre selv. Aldri prøvd Leaf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...