Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Idag kjørte jeg og en lastebil kom fra høyre inn på rundkjøringen, så jeg måtte bremse nee bak han. Ble jeg irritert? Nei, tuftet jeg? Nei. Han var inne og nesten ut av rundkjøringen før jeg var inn. Mange nordmenn behandler rundkjøringer som et speilvendt kryss der man har vikeplikt for venstre av en eller annen grunn.

 

Har hendt jeg har blitt tuta på fordi jeg sklir inn i rundkjøringen og bilen til venstre så vidt må slippe opp gassen fordi de kjører full fart inn og tror de har forkjøpsrett.

 

Standard fra sånne "bedre enn alle andre" sjåfører å tute bare de ser noen kjøre inn foran de i rundkjøringen. De trenger ikke bremse, men de MÅ tute.

Lenke til kommentar

Om du avregistrerer bilen så kan du vel så greit bare ringe forsikringsselskapet og si at du har levert skiltene. Forsikring får du stort sett endret på timen uansett.

 

Vær obs på at de ikke makulerer skiltene dine om du skal ha den avregistrert halvparten av tiden.

 

Jeg tenkte egentlig på bil registrert på firma evt. Kan avregistrere og oppbevare skilter selv med AutoSys feks. 

Lenke til kommentar

Bil som har stått parkert 1 år. Flatt batteri. Starter med kabler etter en stund, så går den på egenhånd, men dør etterhvert, eller bare på tomgang egentlig hvis man kjører og feks stopper opp og snur på rattet.

 

Jeg antar det bare er batteri som er helt dødt og ikke dynamo som er gåen? Hadde dynamo vært gåen + helt dødt batteri ville den jo skrudd seg av så fort man tar av kablene. Her er det snakk om at bilen dør etter 10 min på tomgang. Motor er helt frisk. Gjetter at batteriet bare er så dødt at den suger til seg mer strøm enn dynamo produserer på en 1.4 bensinmotor.

 

Eller hva tenker folket?

Lenke til kommentar

Bil som har stått parkert 1 år. Flatt batteri. Starter med kabler etter en stund, så går den på egenhånd, men dør etterhvert, eller bare på tomgang egentlig hvis man kjører og feks stopper opp og snur på rattet.

 

Jeg antar det bare er batteri som er helt dødt og ikke dynamo som er gåen? Hadde dynamo vært gåen + helt dødt batteri ville den jo skrudd seg av så fort man tar av kablene. Her er det snakk om at bilen dør etter 10 min på tomgang. Motor er helt frisk. Gjetter at batteriet bare er så dødt at den suger til seg mer strøm enn dynamo produserer på en 1.4 bensinmotor.

 

Eller hva tenker folket?

Den skal klare å gå på egenhånd med dødt batteri om dynamo fungerer.

Lenke til kommentar

Den skal klare å gå på egenhånd med dødt batteri om dynamo fungerer.

Den klarte å gå på egenhånd i 10 minutter, og ubegrenset om man holdt litt turtall, type 2000. Er jo da dynamo produserer mer strøm. Batteriet er nok ikke bare dødt, men helt ødelagt. Er jo bare bitteliten dynamo, så jeg antar/tror den lager for lite strøm til å kunne drive motor samtidig som batteriet suger til seg alt. Hadde ikke med strømmåler dessverre.

 

Måtte ha startkabler fra bilen med motor på i 10 minutter før i det hele tatt klokka skrudde seg på i den andre bilen.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

EU kontroll igår.

 

1: Hvis du har halogen lys orginalt, sett inn igjen det før kontroll hvis du har satt inn noe annet

2: Test hengerkontakta. Ikke så rart kanskje at ingenting funka :hmm:

 

Har fikset det nå og klar for etterkontroll.

 

Men tåkelyset på hengerkontakta er ikke koblet til noe inni bilen. Kun avsluttet på plugg som ikke er tilkoblet eller går ann å koble til no sted.

Er det normalt? Er 2002 modell.

 

q7JV51O.jpg

Lenke til kommentar

Ladesymbolet skal vel bare lyse ved manglende eller svak spenning.

Å lade opp igjen et helt flatt batteri kan ta lang tid, og i begynnelsen må man kanskje bruke startstrøm funksjon på en kraftig lader for å "sjokke" batteriet så det tar til seg strøm.

Prut videre på det, si at bilen er et takras men du kan ta den for 5 tusen mindre enn du først sa. Som kjøper gjelder det å overdrive.

Lenke til kommentar

Det er vanlig at man dropper å koble til tåkelyset i hengerkontakta fordi bryterfunksjonen bare henger seg opp.

 

Klokka 0430 i natt våknet jeg av et helvetes leven på E18 og det var noen motorsykler som kom på full øs forbi her. At dem hadde gode 300km/t + er jeg sikker på.

 

15 min senere kom dem tilbake igjen og jeg sier bare fy faen. Har bodd her i 35år og aldri opplevd makan. Jeg tror det var et "nattrace",

 

Sykt kult! Jeg liker å se at folk lever. Håper dem filmer sånt og legger ut på youtube.

Lenke til kommentar

Slikt er ikke kult, støyen er plagsom. Men så lenge de bare risikerer sitt eget liv kan man ikke si så mye på det..

Jeg har blitt overrasket av MC mange ganger. Det høres ut som det går noe så inni hampen (slip-on og lignende "effekt" potter) men ofte er det så vidt det går bedre enn en bil med 300 hk. Mye drama med en MC som har åpne potter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...