Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe elbil, den dagen ambulanse og politi kjører kun elbil

Slike uttalelser på linje med åja så blabla kan gjøre som dem vil, blir for meg latterlig, men da håper jeg du mener når elbil er så driftsikker og hurtigladbar at den kan fungere til dette.

 

Hvis ikke får du ha tid til å dø av hjerneslag mens de lader teslaen sin.

Lenke til kommentar

Slike uttalelser på linje med åja så blabla kan gjøre som dem vil, blir for meg latterlig, men da håper jeg du mener når elbil er så driftsikker og hurtigladbar at den kan fungere til dette.

 

Hvis ikke får du ha tid til å dø av hjerneslag mens de lader teslaen sin.

Det er jo det som er hele poenget, er de ikke bra nok til å redde liv, er de heller ikke bra nok for meg til å kjøre på hytta

Lenke til kommentar

TJ Auto. Får ikke lest artiklene på grunn av plussdritt, men mange av bilene har jo stått hos dem i flere år så ikke noe sjokk egentlig.

Litt mer info har kommet ut nå.

TJ Auto mener selvsagt det er begått urett mot de.

Santander mener TJ Auto skylder de noen millioner (15 eller så forstod jeg), og har fått en midlertidig forføyning som har ført til at namsmannen har vært nødt til å beslaglegge en del biler.

 

Det hevdes fra TJ Auto sin side at noen av disse bilene har fått skader i forbindelse med uforsvarlig inntauing.

 

Samtidig fratrådte TJ Auto sin revisor 28. juni.

Lenke til kommentar

Hehe, ikke så lett å se "utenfor seg selv" altså. Ikke alle har råd til en bil til 400'. Skulle likt å se en familie på 4/5 med full feriebagasje i en Soul eller Niro/Kona med 330 liters bagasjerom.

PS: Glemte dette med ladenettverk, er der godt nok utbygd innen 2025? Ikke alle har mulighet til å lade hjemme. Jeg mener bare at 2025 er for tidlig.

Som jeg skrev, nybilkjøpere. Soul begynner på 229,Niro PHEV på 299, og Optima PHEV stv. på 399. For den prisen er de faktisk ganske bra utstyrt også. Tror det dekker de fleste prisgrupper. Det er ikke så fryktelig mange nye stasjonsvogner som blir så mye billigere enn 400 til slutt og rest. Å bruke Soul og Niro som eksempel som familiebil til 5 blir litt rart. Da velger man Optima, som funker flott til formålet.

 

Ikke alle kan lade hjemme per i dag, men om det ble nødvendig, vil jeg tro at veldig mange av dem som ikke kan i dag kan finne relativt rimelige løsninger for å få det til. Ikke alle kan kjøre KIA selvsagt, men som poenget mitt var; veldig mange kan velge plugg inn når de bytter bil. Veldig mange kan lade hjemme, eller relativt enkelt tilrettelegge.

 

Dersom plugg inn eller elbil blir valget, tror jeg at det blir ganske få som faktisk får problemer i hverdagen. Det blir kanskje ikke like lett, men det blir overkommelig for de aller fleste. Flere familier på bygda brukte hest og kjerre til langt ut på 70 tallet som eneste fremkomstmiddel, men de aller fleste brukte bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

20-30 % kommisjon regnes ofte med. Slike tilbud er dog litt bob-bob, de sier ofte en pris først men når du får regningen er det noe helt annet, spesielt på forsikring. Få alt skriftlig er min anbefaling, det er lett for dem å smøre på litt tykt så de ror i land litt kommisjon.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev, nybilkjøpere. Soul begynner på 229,Niro PHEV på 299, og Optima PHEV stv. på 399. For den prisen er de faktisk ganske bra utstyrt også. Tror det dekker de fleste prisgrupper. Det er ikke så fryktelig mange nye stasjonsvogner som blir så mye billigere enn 400 til slutt og rest. Å bruke Soul og Niro som eksempel som familiebil til 5 blir litt rart. Da velger man Optima, som funker flott til formålet.

 

Ikke alle kan lade hjemme per i dag, men om det ble nødvendig, vil jeg tro at veldig mange av dem som ikke kan i dag kan finne relativt rimelige løsninger for å få det til. Ikke alle kan kjøre KIA selvsagt, men som poenget mitt var; veldig mange kan velge plugg inn når de bytter bil. Veldig mange kan lade hjemme, eller relativt enkelt tilrettelegge.

 

Dersom plugg inn eller elbil blir valget, tror jeg at det blir ganske få som faktisk får problemer i hverdagen. Det blir kanskje ikke like lett, men det blir overkommelig for de aller fleste. Flere familier på bygda brukte hest og kjerre til langt ut på 70 tallet som eneste fremkomstmiddel, men de aller fleste brukte bil.

Og jeg snakket om folk som skal ha familiebil. Soul og Niro er ikke familiebiler. Du får fint fossilbiler til ca 300' nye som kan fungere som familiebil,f.eks. Octavia stasjonsvogn som det selges en god del av. Hele poenget mitt er at 2025 er for tidlig sett ut fra dagens utvalg av biler, ladestasjoner osv.

Lenke til kommentar

Og jeg snakket om folk som skal ha familiebil. Soul og Niro er ikke familiebiler. Du får fint fossilbiler til ca 300' nye som kan fungere som familiebil,f.eks. Octavia stasjonsvogn som det selges en god del av. Hele poenget mitt er at 2025 er for tidlig sett ut fra dagens utvalg av biler, ladestasjoner osv.

Neste år kommer vel Superb som PHEV. Da tar det vel ikke lang tid før Octavia også kommer som PHEV. Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Hvorfor omtales konvensjonelle biler som fossilbiler? Det er et flåsete navn som jeg vil tro stammer fra enkelte ytterliggående miljøer.

 

Ja, det er nok langt mer sannsynlig enn at det er fordi de faktisk går på fossilt brennstoff... 

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er nok langt mer sannsynlig enn at det er fordi de faktisk går på fossilt brennstoff...

Så du mener begrepet ikke stammer fra ytterliggående aktører som gjør alt de kan for å rakke ned på andre?

 

Hva vil man kalle en bil med konvensjonell motor som går på plantedrivstoff? Det er fullt mulig..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Så du mener begrepet ikke stammer fra ytterliggående aktører som gjør alt de kan for å rakke ned på andre?

 

Hva vil man kalle en bil med konvensjonell motor som går på plantedrivstoff? Det er fullt mulig..

Ytterliggående aktører som ønsker å rakke ned på andre? :p Haha, det hørtes jo ikke bare litt paranoid ut. Er det disse MDG-kommunistene du pratet om tidligere som er disse aktørene? Det var da veldig el-følsom du har blitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...