Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Complexity said:

En 2012 Subaru Forester med 4x4 og 150 hesters diesel ligger på ca 0.6L på mila. Blir jo ca halve effekten.

Ja, sammenligner du diesel og bensin så er det klart forbruket er noe annet, men det er jo ikke særlig aktuelt uansett når man snakker om en bil som skal være sportslig som her.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Gavekort said:

Det handler om smiles per gallon, ikke miles per gallon.

Amen. Jo høyere forbruket har vært, jo morsommere har kjøreturen vært.

På langtur kan min være ganske så snill, særlig om det er snakk om landevei med 80-sone og man bare følger trafikken. Har vært nede i 0,64 på mila, som må sies å være bra. Hadde en -99 Opel Vectra 2-liter med 136hk, manuelt gir og forhjulsdrift som lå på det samme. Tydelig at det har gått fremover når en bil med 400 kg høyere vekt, permanent firehjulsdrift, automatgir og 2 sylindre og ca 230 hk mer kan ligge på samme forbruk. Men det er jo ikke da jeg koser meg.

Lenke til kommentar

En bil med dobbelt antall hester, 3 ganger dreiemoment og over 5 ganger prisen vinner ett dragrace på 400 meter. Ser ikke helt hvorfor noen skulle være være i tvil om hvordan det går. Ikke akkurat rettferdig løp.

Synd ikke slike biler blir testet på bane i media lengre, ikke at Ferrarien hadde hatt noen sjans på bane heller men da kunne vi vertfall sett litt mer av hva jobb som er lagt inn i bilene og ikke bare hva forskjellen på motorene er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Civilix skrev (4 timer siden):

En bil med dobbelt antall hester, 3 ganger dreiemoment og over 5 ganger prisen vinner ett dragrace på 400 meter. Ser ikke helt hvorfor noen skulle være være i tvil om hvordan det går. Ikke akkurat rettferdig løp.

Synd ikke slike biler blir testet på bane i media lengre, ikke at Ferrarien hadde hatt noen sjans på bane heller men da kunne vi vertfall sett litt mer av hva jobb som er lagt inn i bilene og ikke bare hva forskjellen på motorene er. 

Er interessant å se at teknologien i fossilbil har nådd sin topp, mens blant de første generasjonene el hyperbiler knuser det noe av det bedre fossil har å tilby. Fremtiden ser lys ut! Vi alle vinner på dette. 

En mer fair sammenligning mellom teknologien hadde nok vært koeningsegg jesko som vel er det ypperste fossil har å tilby av teknologi (som ikke er hybrid).

 

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Gavekort said:

Hadde fortsatt tatt Ferrarien.

Uten tvil. Mer enn rask nok og gir nok langt mer kjøreglede for min del, men aller helst hadde jeg valgt en eldre (og tregere) Ferrari. Lyden er dessverre ikke "helt der" med de "nye" EU-restriksjonene.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 1.6.2021 den 23.34):

En mer fair sammenligning mellom teknologien hadde nok vært koeningsegg jesko som vel er det ypperste fossil har å tilby av teknologi (som ikke er hybrid).

Rett fram over kort distanse vil aldri en fossil bil kunne slå en tilsvarende elbil, derfor er det så poengløst å i det hele tatt teste det. Hvis det skal bli jevnt må fossibilen være langt kraftigere.

Skal man gjøre det interessant kan man:
1. Øke lengden så toppfart kommer med i bildet
2. Introdusere høyhastighetsvinger
Det som er så synd er jo at en bils ytelse er for de fleste avhengig av mer enn hva motor den har, men det kommer ikke noe fram med bare disse korte drag løpa. Jeg forstår hvorfor media gjør der, det er billig, men det er synd at de får nok views til å fortsette slik.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 timer siden):

Eneste som gjelder i Norge er om bilen kan komme seg over brøytekanter, og opp bratte glatte bakker.

Som også bringer inn en annen ting som aldri blir testet, hvor bra tractioncontrol/antispinn/og all annen fører assistanse fungerer.

Merker stor forskjell fra merke til merke på hvor mye programvaren klarer å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Civilix said:

Som også bringer inn en annen ting som aldri blir testet, hvor bra tractioncontrol/antispinn/og all annen fører assistanse fungerer.

Merker stor forskjell fra merke til merke på hvor mye programvaren klarer å hjelpe deg.

Ligger en del tester av slikt på netter, hvor de putter ruller under forsjellige hjul og ser om bilen kommer seg løs. Er veldig varierende hvor bra det funker.

The Fast Lane Car på YouTube er en av dem som bruker å rulleteste biler

https://youtube.com/c/TFLcar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...