Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Kanskje det er billigere der jeg bor siden Mongstad-raffineriet ikke er så langt unna. Dermed går transportkostnadene ned. Jeg har fylt for under 10 kr literen (med rabatt på kredittkort på ca 1 kr) et par ganger i år og i fjor. Med 18 kr per liter blir det fort en tusenlapp for de som skal fylle tanken på bensinbiler. Enkelte bensinbiler kommer med 80 liters tank, så om man fyller la oss si 75l så blir det 1350 kr for full tank.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (13 timer siden):

Første gang jeg ser attentallet på bensin, tatt denne søndagskvelden

WlqDSqF.jpg

Heldigvis fylte jeg diesel for under 13 kr et par dager siden. Håper ikke dette blir normen!

PS: ikke gjør denne posten og tråden om til en "jeg "fyller" bilen min opp hjemme til under en femtilapp LOL" avsporing.

Jeg så en rekke stasjoner i helga med 18,30 på skiltet, for 95 oktan. Dette på nordvestlandet.

Prisutviklingen går nok bare en vei, OPP...

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Justert for inntekt er den heller ikke så dyr, ihvertfall ikke i forhold til andre Europeiske land. Men sammenlignet med andre land som har oljeproduksjon som USA, Saudi Arabia, Malaysia etc der man lar prisen følge markedsprinsippet uten for mye avgifter eller subsidierer den slik at bensinprisen blir billigere enn det markedet selger den for, er vi ganske dyre. Ifølge Gasbuddy koster en liter bensin nå omtrent $2.55 per gal., i Texas - kilde. Dette tilsvarer ca. 6 kr/L. Altså 1/3 av den norske prisen. Og amerikanerne tjener ikke så alt for mye mindre enn nordmenn.

Lenke til kommentar
liehen skrev (52 minutter siden):

Bensinprisen var da på 18-tallet før koronakrisen inntraff, så nå er den vel mer på nivået den var på før korona? Varierer stort sett fra ned mot 15,- og opp til rundt 18,- for 95 blyfri her.

Var den virkelig? Hvor da? I Alta? Det har i hvertfall ikke jeg sett noe til, og jeg kjører endel rundtom i landet, med både mc (bensin) ig ladbar hybrid (bensin).

Men det er jo kjempeflott at dere som er ICE-bil entusiaster har et så avslappet forhold til bensinpriser tett oppunder 20 kroners tallet.

Personlig syns jeg at det begynner å bli vel dyrt, og konverterer 2/3 av bilparken til hel-elektrisk. Kun entusiastbilen får bensin, pluss motorsykkelen selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Helt klart stive priser om dagen, men man kan fortsatt gjøre en "god deal" om man treffer på riktig dag og tidspunkt. Har sett priser nær 18-tallet her på Østlandet, men også priser ned på 14.80-ish den samme uken.

Selv kjører jeg såpass lite at det ikke påvirker meg noe særlig. Og med motorsykkelen til jobb, går jeg vel omtrent i null versus å skulle kjøpe svindyr månedsbillett på toget.

Nå har det seg også sånn at jeg kikker litt på en morobil, og har snust litt på en Dodge Viper. Med et slikt kjøp er det bare å lukke øynene for alt som har med bensinpriser å gjøre 😛

https://motor.no/bil/prispress-pa-raolje-vil-trolig-sende-bensinprisen-opp/202449

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Var den virkelig? Hvor da? I Alta? Det har i hvertfall ikke jeg sett noe til, og jeg kjører endel rundtom i landet, med både mc (bensin) ig ladbar hybrid (bensin).

Men det er jo kjempeflott at dere som er ICE-bil entusiaster har et så avslappet forhold til bensinpriser tett oppunder 20 kroners tallet.

Personlig syns jeg at det begynner å bli vel dyrt, og konverterer 2/3 av bilparken til hel-elektrisk. Kun entusiastbilen får bensin, pluss motorsykkelen selvfølgelig.

Det har ingenting med ICE-bil entusiasme å gjøre å presentere fakta. Hadde min eneste og siste dieselbil i 2010-2012 så jeg har hatt og fylt bensin (98 og 95) i så og si i hele mitt bil liv og kjenner (kjente) godt til priser på bensin frem til i år.
I Oslo har bensinprisen (95) vekslet fra 15/16 -17.50,-  kroner de siste tre-fire årene på de dyre dagene. Enkelte dager som søndag kveld eller mandag morgen opptil 2 kroner rimeligere. Avisoppslag tar alltid for seg den dyreste stasjonen (gjerne Cirkle-K) eller en annen på en topp-dag ift pris/tilbudskrigen mellom stasjonene.

Forskjellen på å fylle 17.50 - 18.00 på en full normaltank på en europeisk bensinbil (55l) dekker ikke å kjøpe en halvliter cola engang. Det er mest psykologi.

Forskjellene er ikke så store mellom 16 og 18 egentlig og det er som sagt mest psykologi. Selv gir jeg beng i om en full tank koster 880 eller 990 kr. En hundre-kroning i  2021 er ikke mye penger, drøyt en smurt baquette og en 0,5l mineralvann på en bensinstasjon.
Siste 1.5 år hatt en bensinhybrid som har (etter)fylt ti liter en gang pr.mnd. Det spiller enda mindre da om prisen er 16 eller 18 kroner.

Avisartikkel Aug.2018
https://www.aftenposten.no/norge/i/dd9VMw/ny-prisrekord-naa-har-norge-den-tredje-hoeyeste-bensinprisen-i-verden

Lenke til kommentar

Helt klart, prisforskjellene er ikke store - men det kan bli litt forskjell over tid. Det vanskelige er så klart å treffe de dagene det er billig hver gang. Har du bare noen få liter igjen på tanken må man bare fylle, samme om prisen er 18 eller 14.90. Du kan ta sjansen på at neste dag er bedre, men det vet man jo ikke.

Men som du sier, det er ikke noen enorme besparelser man snakker om her. Så med det sagt, er det muligens bare bedre å fylle når man må, og ikke tenke på prisene og jakte gode dager. Det fører kanskje til bare mer stress en det er verdt. Men igjen, her spiller sikkert total kjørelengde og antall fyllinger per måned også. Selv kjører jeg vel maks 5-6000 km i året slik som jeg bor nå, og da snakker man såpass små besparelser over et helt år. Skal sies at jeg bruker Trumf-kortet sammen med Mastercard fra DnB allikevel 😛

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (4 minutter siden):

Det vanskelige er så klart å treffe de dagene det er billig hver gang.

Tja, vet ikke om det bare er her, men søndags kveld/mandags morgen er alltid billig her. Er alltid kø utenfor UnoX-en her søndags ettermiddag og mandags morgen.

Lenke til kommentar

Stemmer, det var tidligere en viss symmetri i dette, ettersom bl.a Circle K planlegger og legger frem sine veiledende priser fremfor et styre (eller lignende) i slutten/starten av hver uke. Dette førte ofte da til billige søndager men også bedre priser mandag morgen. Hvis man derimot kikker på mandag ettermiddag, pleier prisen å være en helt annet. Som oftest en hel del dyrere.

Interessant artikkel fra NHH her.

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2019/oktober/det-er-ikke-lenger-sa-enkelt-at-du-kan-fylle-tanken-billig-pa-bestemte-dager/

og videre https://www.aftenposten.no/norge/i/l12gpk/foer-kunne-du-fylle-billig-drivstoff-to-dager-i-uken-slik-er-det-ikke

Det Circle K lovte var ikke lavere snittpriser, men mindre svingninger generelt. Om det har blitt sånn er jeg ikke helt sikker på, da jeg syns prisene svinger veldig mye fortsatt.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 28.6.2021 den 20.01):

Justert for inntekt er den heller ikke så dyr, ihvertfall ikke i forhold til andre Europeiske land. Men sammenlignet med andre land som har oljeproduksjon som USA, Saudi Arabia, Malaysia etc der man lar prisen følge markedsprinsippet uten for mye avgifter eller subsidierer den slik at bensinprisen blir billigere enn det markedet selger den for, er vi ganske dyre. Ifølge Gasbuddy koster en liter bensin nå omtrent $2.55 per gal., i Texas - kilde. Dette tilsvarer ca. 6 kr/L. Altså 1/3 av den norske prisen. Og amerikanerne tjener ikke så alt for mye mindre enn nordmenn.

Amerikanere tjener ca 50% av nordmenn sett på median. Det er utrolig mange lavlønnede i USA. Til gjengjeld tjener de med utdanning og god jobb gjerne bedre enn oss her hjemme. I alle fall innen tekniske fag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Hanhijnn said:

Var den virkelig? Hvor da? I Alta? Det har i hvertfall ikke jeg sett noe til, og jeg kjører endel rundtom i landet, med både mc (bensin) ig ladbar hybrid (bensin).

Men det er jo kjempeflott at dere som er ICE-bil entusiaster har et så avslappet forhold til bensinpriser tett oppunder 20 kroners tallet.

Personlig syns jeg at det begynner å bli vel dyrt, og konverterer 2/3 av bilparken til hel-elektrisk. Kun entusiastbilen får bensin, pluss motorsykkelen selvfølgelig.

Aner ikke hva den var i Alta, aldri vært der... Nå snakker jeg altså høyeste pumpepris, som var utgangspunktet her. Mener å huske laveste var på 15-tallet før koronaen.

Her ser man statistikk vedr. literprisen, så slipper man å synse. Etter det jeg forstår er dette altså gjennomsnittlig utsalgspris og ikke hva som var høyeste pumpepris/veiledende pris. I mai 2019 var prisen 16,07 mot 16,01 i mai 2021.  https://www.ssb.no/statbank/table/09654/

Prisen er som nevnt ikke særlig høyere enn den har vært historisk sett. Jeg fyller normalt når 95 er på 15-tallet hvis jeg er forbi stasjonen her hjemme, men høyeste pumpepris har ligget på +/- 18,-. Kjører man 15.000 km årlig og fyller konstant til høyeste pris i stedet for laveste snakker vi grovt regnet kr 3,- pr. liter i differanse. La oss si du har en bensinbil med 0,7 i snittforbruk så utgjør det litt over 260,- pr. mnd. Men penger er penger, så da er det jo bare å satse på elektrisk som hovedbil dersom det teller mye. Verditap har man uansett valg av drivstofftype i dag, og det er jo normalt den høyeste kostnaden ved kjøp av nyere bil. Da spiller plutselig ikke 3.000,- i året så stor rolle (for meg). Vi har ikke behov for mer enn én bil, men hadde vi hatt det ville en mindre elbil som nr. 2 vært høyt på listen, ikke så mye pga drivstoffbesparelse på f.eks. 5.000 km årlig, men pga mindre vedlikehold.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

MicrosoftTeams.jpeg

PXL_20210706_134619480.jpg

Express koster

Hvor er dette? Det var høy pris for selvbetjent stasjon ja.. Høyeste jeg har sett på Shell her nå er 18,38. Nå begynner vi nok å passere nivået før korona, men det blir ikke noe panikkjøp av bil med annen drivlinje av den grunn.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, liehen said:

Hvor er dette? Det var høy pris for selvbetjent stasjon ja.. Høyeste jeg har sett på Shell her nå er 18,38. Nå begynner vi nok å passere nivået før korona, men det blir ikke noe panikkjøp av bil med annen drivlinje av den grunn.

Tromsø.

Nå skal det sies at Tromsø har en egen ekstraavgift på drivstoff som muligens gir utslag, men den har tidligere ikke vært merkbar da stasjonene heller har tatt "straffen" og prisen har vært likt som ellers.

Avgiften blir snart erstattet med en haug av bomstasjoner..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...