Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Ser at det er ulovlig å diskutere forskjeller mellom fossil og el, så kanskje vi stopper der :D Sorry for å ha startet diskusjonen. 

De som vil diskutere forskjeller på elbil og fossilbil må nok finne et annet forum! 

Vi får holde oss til fossil bil diskusjon her! Forresten, burde ikke egentlig denne tråden endre navn til Fossil bilkaffeen? Siden man ikke skal snakke om elbil her. Er jo greit å ha det i tittelen. Ikke alle som får med seg hva som står i meldingen over. 

 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke vanskelig å se hvilket bråk det blir ut av det. Men takk for selvinnsikt. Benytter muligheten til å gjøre det til et pålegg.

Sammenligning mellom elbil og fossile biler kan vi gjøre i en annen tråd. Videreføring av debatten eller kommentarer på modmeldinger vil bli fjernet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Hanhijnn said:

Fransk? Både PSA og Renault satser elektrisk, så det tviler jeg på.

Subaru kanskje...

Subaru kommer kansje til å slite en del ja. Det de kan med bil er jo motorer og drivverk og begge deler vil jo bli avleggs.

Elbilen til Subaru er nok en rebrandet Toyota ja. Men tror det er too little too late.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Suzuki, ssayngong(som er vel på randen av konkurs), Mitsubishi, Honda og subaru er de jeg ser som merker som blir borte fra Norge etterhvert.

Vet flere av de kommer med elbiler men med tanke på at kineserne kommer så tror de kommer til å  spise opp den delen av markedet de ville hatt, typisk billige og driftsikre biler, nå er jo forsåvidt de fleste elbiler ganske driftsikre, ikke mye som kan gå galt.

Honda har slitt i Norge ihvertfall de siste 20årene og E selger ganske dårlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Nimrad said:

Selger ikke de ganske ålreit? Outlander virker hvertfall veldig populær.

Tror de mistet noen kunder med de første PHEV bilene eller hva de heter.

Den ble jo markedsført med appstyring av varming å greier, men det de glemte å nevne var at de ikke hadde noen som helst planer om å vedlikeholde softwaren. Har vel 1 stjerne på playstore eller noe, og funker ikke på nye mobiler da den krever eldre Android.

Den krever og Wifi for å kommunisere med bilen istedefor bluetooth noe som også gjør det tungvindt.

Så vet iallefall om 2 personer som ikke går tilbake til Mitsubishi etter den opplevelsen 😛

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 timer siden):

Honda har slitt i Norge ihvertfall de siste 20årene og E selger ganske dårlig.

Honda e (ikke E) er ikke laget for å være en storselger. Tror estimert volum i Europa var rundt 10.000 biler i året.

Det er en bespoke loss leader bil slik som S2000 var, ikke en meat and potato bil slik som Honda Jazz og CR-V. Meat and potatoes ser vi trolig mer av neste år.

Du har rett i at Honda gjør det dårlig i Norge. Faktisk så tror jeg Honda e selger bra i en Honda-kontekst, uten at jeg sitter med konkrete salgstall.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Det de kan med bil er jo motorer og drivverk og begge deler vil jo bli avleggs.

Kan de nå egentlig det? 100% sannsynlighet for havari på dieselmotoren. Bensinerene er vanvittig dyre i drift. Også dyrt vedlikehold på de. 

Hanhijnn skrev (12 timer siden):

Fransk?

Ja. Jeg tror de vil slite i konkurransen med kinesiske billigmerker. Folk som kjøper bil i kategorien "billigst mulig men fortsatt nlk plass" bryr seg lite om merke. 

 

Jeg er spent på om noen amerikanske merker vil få en ny renessanse i Norge med inntog av elektriske pickuper. Ef mange som kunne tenkt seg pickup, men ikke tar seg råd til det. Dyrt i innkjøp og dyrt i drift. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Heiti said:

Kan de nå egentlig det? 100% sannsynlighet for havari på dieselmotoren. Bensinerene er vanvittig dyre i drift. Også dyrt vedlikehold på de. 

 

Nei er egentlig ikke så sikker lenger, men de kunne det..

Har en Subaru Forester som firmabil og firehjulstrekken på den er fantastisk. Den har dog manuelt gir og har skjønt at de med automatgir ikke er like gode.

Den har og en slik motor som kommer til å havarere ganske snart. Er vel rullet ca 160 000km nå så er vel nyss før 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Første gang jeg ser attentallet på bensin, tatt denne søndagskvelden

WlqDSqF.jpg

Heldigvis fylte jeg diesel for under 13 kr et par dager siden. Håper ikke dette blir normen!

PS: ikke gjør denne posten og tråden om til en "jeg "fyller" bilen min opp hjemme til under en femtilapp LOL" avsporing.

Er ikke første gangen det.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b582le/her-fyller-ole-even-tidenes-dyreste-bensin

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (28 minutter siden):

Det har alltid vært dyrt i nord (utenom Svalbard der de slipper avgift) men her på Vestlandet/Bergensområdet har jeg, så vidt jeg kan huske, ikke sett attentallet enda.

Vært flere ganger over 18 i Oslo der jeg bor i samme periode (1-2 år siden). Men ikke ofte. Spesielt på CirkleK

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...