Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Message added by Gavekort

Recommended Posts

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Nå er det ikke bare ytelse elbil er bedre på. Noen momenter:

  • Støy
  • Vibrasjon

Dette er hovedsaklig hjulstøy, og såvidt jeg vet har elbiler hjul..

Du merker ikke motoren på nyere biler. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
8 minutes ago, Dubious said:

Dette er hovedsaklig hjulstøy, og såvidt jeg vet har elbiler hjul..

Du merker ikke motoren på nyere biler. 

Varierer. Tror ikke jeg har kjørt en diesel der man ikke hører motoren ganske godt, selv med lite pådrag.

Og med en gang man forsøker gi maks pådrag for å skvise ut den lille ytelsen som er der så er det gjerne slik at motoren hyler som bare det.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Varierer. Tror ikke jeg har kjørt en diesel der man ikke hører motoren ganske godt, selv med lite pådrag.

Og med en gang man forsøker gi maks pådrag for å skvise ut den lille ytelsen som er der så er det gjerne slik at motoren hyler som bare det.

Elmotorer hyler som bare det, uansett fart.

Share this post


Link to post
Dubious skrev (11 minutter siden):

Du merker ikke motoren på nyere biler. 

Jo, det gjør man.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Dubious skrev (12 minutter siden):

Dette er hovedsaklig hjulstøy, og såvidt jeg vet har elbiler hjul..

Du merker ikke motoren på nyere biler. 

Pissprat. 😆

  • Like 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Varierer. Tror ikke jeg har kjørt en diesel der man ikke hører motoren ganske godt, selv med lite pådrag.

Og med en gang man forsøker gi maks pådrag for å skvise ut den lille ytelsen som er der så er det gjerne slik at motoren hyler som bare det.

Da har du kjørt dårlige biler.
Og ikke alle er enige at alt av lyd fra en forbrennings motor = støy.
På motorvei eller landevei i har alle «nyere» biler jeg har hatt hjulstøy/vind som overdøver motoren helt og holdent.
Og en siste ting: ICE biler er ikke synonymt med diesel.

Edited by syar2003

Share this post


Link to post

Er jo lyden fra motoren som er kjekt å høre på! Draget, turboen som slår inn. Helt fantastisk, med god diesellukt!

Share this post


Link to post
17 minutes ago, syar2003 said:

Da har du kjørt dårlige biler.
Og ikke alle er enige at alt av lyd fra en forbrennings motor = støy.
På motorvei eller landevei i har alle «nyere» biler jeg har hatt hjulstøy/vind som overdøver motoren helt og holdent.
Og en siste ting: ICE biler er ikke synonymt med diesel.

Jeg sier ikke ICE er synonymt med diesel, men det er svært mange dieselbiler i norge og de har som regel mer støy og vibrasjoner enn bensinmotorer. Men hvem sa noe om motorvei eller landevei? Det meste av kjøring (målt i tid) er ved under 50 km/t, for de aller fleste.

Det kan hende at jeg har kjørt dårlige biler, men har du noe eksempel på en ICE-bil som kan gi fullt pådrag ut av et lyskryss uten at man legger merke til støyen fra motoren? Jeg tenker kanskje det kan være tilfelle i Rolls Royce, men tviler på det selv der.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
syar2003 skrev (18 minutter siden):

På motorvei eller landevei i har alle «nyere» biler jeg har hatt hjulstøy/vind som overdøver motoren helt og holdent.

Ikke enig. Jeg merker alltid når min går over fra batteri til bensin, selv på motorvei.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Nimrad skrev (14 minutter siden):

Ikke enig. Jeg merker alltid når min går over fra batteri til bensin, selv på motorvei.

Men er den forskjellen du merker støy ?
Er outlander utstyrt med støyisolerende frontrute/sidevinduer. Hvis ja så får man mindre av hjul og vindstøy og hører lettere motordur .
Forstår meg ikke helt på disse T.. eierne som har biler med ussel støyisolering argumentere og generalisere at ICE biler med støy fra motor. 

Edited by syar2003

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke ICE er synonymt med diesel, men det er svært mange dieselbiler i norge og de har som regel mer støy og vibrasjoner enn bensinmotorer. Men hvem sa noe om motorvei eller landevei? Det meste av kjøring (målt i tid) er ved under 50 km/t, for de aller fleste.

Det kan hende at jeg har kjørt dårlige biler, men har du noe eksempel på en ICE-bil som kan gi fullt pådrag ut av et lyskryss uten at man legger merke til støyen fra motoren? Jeg tenker kanskje det kan være tilfelle i Rolls Royce, men tviler på det selv der.

Men du sa vel heller ikke noe om hastighet og var som vanlig generaliserende. Snitthastighet for blandet kjøring for de fleste er vel 65-75km/t ? 
Rolls Royce ? Come on… 
Vibrasjoner , javel .Kanskje på 70 tallet (jeg hadde egen bil da også)

Edited by syar2003

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Og med en gang man forsøker gi maks pådrag for å skvise ut den lille ytelsen som er der så er det gjerne slik at motoren hyler som bare det.

Veldig nysgjerrig på hvilken bil dette er? Ford 1.6? De fleste elbiler går veldig dårlig. Tesla, jaguar og noen få andre er unntaket. 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Det kan hende man f.eks er over på E100

Det hadde vært fantastisk for alle parter. Gir mye mer effekt. Men e85 blir nok mest aktuelt i første omgang. 

Share this post


Link to post

Er som å høre barn i barnehagen krangle om hvem som har sterkest pappa. Slutt da barn. De fleste her inne driter i folks subjektive meninger om hvilket drivstoff som er best.

  • Like 1
  • Heart 1

Share this post


Link to post
syar2003 skrev (1 time siden):

Men er den forskjellen du merker støy ?
Er outlander utstyrt med støyisolerende frontrute/sidevinduer. Hvis ja så får man mindre av hjul og vindstøy og hører lettere motordur .

Ja, jeg hører når den svitsjer, så det må nesten være motorstøyen. Jeg vet ikke om de er støyisolerende eller ikke. Det er jo ubetydelig støy i den farten, men å si at den overdøves helt og holdent kan jeg altså ikke si meg enig i.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Nimrad skrev (29 minutter siden):

Ja, jeg hører når den svitsjer, så det må nesten være motorstøyen. Jeg vet ikke om de er støyisolerende eller ikke. Det er jo ubetydelig støy i den farten, men å si at den overdøves helt og holdent kan jeg altså ikke si meg enig i.

Jeg hatt Bmw 330e hybrid i 15 måneder . Og merket ikke når den byttet fra batteri til motor. Merket det på displayet og gassrespons selvsagt.

Edited by syar2003

Share this post


Link to post
2 hours ago, syar2003 said:

Men du sa vel heller ikke noe om hastighet og var som vanlig generaliserende. Snitthastighet for blandet kjøring for de fleste er vel 65-75km/t ?

Det er jo generelt et faktum. Uansett hvilken hastighet man ser på så lager elmotorer mindre støy enn ICE. (Mesteparten av støyen kommer faktisk fra reduksjonsgiret, og det er ikke sånn at ICE ikke har gir.) Men i visse situasjoner og med visse tiltak rundt støyisolering så kan fossilbiler være stillere enn elbiler. Men gjør man de samme tiltakene på en elbil så er den enda stillere enn bilen med ICE.

2 hours ago, syar2003 said:

Rolls Royce ? Come on…

Så hvilken ICE bil mener du kan gi fullt pådrag fra null uten at man hører motoren?

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Heiti said:

Veldig nysgjerrig på hvilken bil dette er? Ford 1.6? De fleste elbiler går veldig dårlig. Tesla, jaguar og noen få andre er unntaket. 

Alle fossilbiler jeg har prøvd. Honda, VW, Mercedes, BMW, osv. Kjører man motoren opp til f.eks 5000 RPM og slipper clutchen så er det ikke stille.

1 hour ago, Heiti said:

Det hadde vært fantastisk for alle parter. Gir mye mer effekt. Men e85 blir nok mest aktuelt i første omgang. 

Ja, jeg tenker det kan være en god løsning for alle parter med E85 og deretter E100. Men det vil nok ikke være en direkte billig løsning.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Så hvilken ICE bil mener du kan gi fullt pådrag fra null uten at man hører motoren?

Ingen. Men er det «støy» ?
Har jeg på radio på 5 hørte jeg ingenting under fullt pådrag på min.
Kjører du 24/7 med fullt pådrag ?
Du snakker om støy på ICE biler som st det er en fast konstant.

Til info : Men vanlig dagligdags kjøring høres det like lite/mye lyd i kupeen i el.bilen jeg har nå: IX3 som forrige 4.syl Bmw bensin/hybrid (med falsk motorlyd i kupe avslått)

Edited by syar2003

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...