Gå til innhold

Niqab-forbud vedtatt i Akershus


Niqab  

110 stemmer

  1. 1. Bør niqab bli forbudt på skoler i Norge?

    • Ja
      51
    • Nei
      17
    • Ja, også andre religiøse effekter
      40
    • Ja, men ikke andre religiøse effekter
      2


Anbefalte innlegg

Jeg er for at slike plagg skal være lovlig i skolen, spessielt da man er PLIKTIG til å gå på skolen.

Man bør ikke tvinge noen til å kle av seg mer en dem selv vil ved institusjoner dem må være en del av.

 

Dog syns jeg også norske ungdommer skal få ha på lue og caps, likt skal være likt selvsagt.

 

Dette konkrete tilfellet dreier seg om videregående skoler, som er frivillige å gå på, men jeg er enig i at offentlige skoler skal være åpne for alle. Private skoler kan sette de reglene de vil, selv om jeg ikke er enige i dem, for de tar regningen selv.

 

Men slik du fremstiller dette, så kan vel heller ikke DU ha noen dekning for å si det er frivillig??

Kjenner du kanskje ALLE MUSLIMER I NORGE?

Det sannsynlige svaret er vel at vi begge har litt rett, noen er frivillig og noen er tvang.

 

Jeg kjenner ikke mange muslimer, nei. Men det er du som vil ha et forbud, så bevisbyrden for argumentene i favør av dette forbudet hviler på deg.

 

For meg er det viktigere å sikre at flest mulig kan gå kledd som de vil enn å forsøke å fjerne risikoen for at noen kan bli tvunget til noe.

 

Jeg tror vi kan være enig om at ingen går rundt og har på seg hijab eller niqab frivillig.

 

Du kan vel selv tenke deg til hvordan det vil være å bære en stramtsittende hijab eller vere kledt i en heldekkende niqab i + 25-30 grader.

 

Det er din preferanse. En mørk hijab til å dekke hodet er ikke nødvendigvis mer ubehagelig enn direkte sol på en varm dag. Det er heller ikke gitt at komfort er det viktigste når muslimer velger klær. Hvorfor tror du at noen kvinner bruker høyhelte sko, for eksempel? Det er i hvert fall ikke på grunn av komfort.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klesplagg og offentlig skole som man må gå på.

 

Ja det bæres frivillig av noen. Ja det bæres med press av noen.

 

Det vi ser i barneskolen er en tendens av at yngre jenter går med dette plagget. Helt ned i barneskolen. Klesplagget under diskusjon er sterkt knyttet til kvinnens seksualitet. At klesplagget blir brukt av barn i lav alder tyder på seksualisering av barn. Det er vanskelig å forestille seg barn som selv velger dette klesplagget.

 

Skal vi tillate klesplagget i skole man er pliktig å gå i? Skal man tillate at barn helt ned i barneskolen bærer dette plagget?

 

Vanskelig tema å ta for seg.

Lenke til kommentar

Er nok en god del indoktrinering i det med hijab og niqab tror jeg. Noen bærer det under direkte tvang, noen frivillig, men av de som bruker det er det nok mørketall, de bærer det "frivillig", for det er slik det SKAL være. Har de hørt gjennom generasjoner.

Lenke til kommentar

Er nok en god del indoktrinering i det med hijab og niqab tror jeg. Noen bærer det under direkte tvang, noen frivillig, men av de som bruker det er det nok mørketall, de bærer det "frivillig", for det er slik det SKAL være. Har de hørt gjennom generasjoner.

Tja, omtrens samme mørketall som med norske kvinner som går MED klær PÅ de dagene gradestokken går over +25C.

 

Det er nemlig slik det SKAL være, for de har hørt det gjennom generasjoner. STORE mørketall her!

;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klesplagg og offentlig skole som man må gå på.

 

Ja det bæres frivillig av noen. Ja det bæres med press av noen.

 

Det vi ser i barneskolen er en tendens av at yngre jenter går med dette plagget. Helt ned i barneskolen. Klesplagget under diskusjon er sterkt knyttet til kvinnens seksualitet. At klesplagget blir brukt av barn i lav alder tyder på seksualisering av barn. Det er vanskelig å forestille seg barn som selv velger dette klesplagget.

 

Skal vi tillate klesplagget i skole man er pliktig å gå i? Skal man tillate at barn helt ned i barneskolen bærer dette plagget?

 

Vanskelig tema å ta for seg.

 

Seksualisering? Det var et særdeles krampaktig forsøk på å snu ting på hodet. Alle som har fulgt med på vestlig media, reklame & samfunnsutvikling siste 20 årene vet godt hva seksualisering av barn/kvinner egentlig er for noe.

Lenke til kommentar

Klesplagg og offentlig skole som man må gå på.

 

Ja det bæres frivillig av noen. Ja det bæres med press av noen.

 

Det vi ser i barneskolen er en tendens av at yngre jenter går med dette plagget. Helt ned i barneskolen. Klesplagget under diskusjon er sterkt knyttet til kvinnens seksualitet. At klesplagget blir brukt av barn i lav alder tyder på seksualisering av barn. Det er vanskelig å forestille seg barn som selv velger dette klesplagget.

 

Bare for å få klarhet i hva vi diskuterer her.

hijab1.jpg?t=20110411085754

Jeg skal ikke påstå at de ikke finnes, men jeg har aldri sett barneskolebarn som bruker niqab. Hijab er derimot mer vanlig.

 

Selv om et klesplagg er knyttet til seksualitet, vil det hindre seksualiseringen å forby dette plagget?

 

Du har sikkert rett i at få barn bevisst velger dette plagget frivillig, men det gjelder alle klær som barn bruker. Det er ikke noe som er spesielt for muslimer at foreldre kjøper klærne til barna sine.

Lenke til kommentar

Er du veldig ung?

 

Det er bare du som snakker om absolutter. Du sier jo at ingen muslimer gjør det frivillig. Det er noe du burde lære deg å slutte med. Det finnes så ufattelig mange rare mennesker, at det knapt finnes noe som helst som ikke gjøres frivillig.

 

For diskusjonen her sin del er det lett å finne muslimer som bærer religiøs tildekning frivillig. Du kan til og med se dem på tv.

 

Det faktabaserte svaret er at en så stor gruppe som vi snakker om her alltid vil bestå av grupper der noen gjør noe frivillig mens andre ikke gjør det. Dette er bent fram banalt.

 

Det finnes akkurat det samme i andre religioner, noen dekker seg til frivillig, andre under tvang.

 

Du kan spare meg for denne nedsettene tonen, kamerat.

Nei, jeg er ikke "ung", men som jeg har forsøkt å formidle i andre innlegg:

Jeg kjenner faktisk ganske godt til endel muslimske miljøer, og ordet "frivillig" er ikke slitt ut det, for å se det slik.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke frivillighetsaspektet er spesielt interessant. Noen går utvilsomt med niqab fordi de vil og noen under press, men det interessante er hva som fungerer best for samfunnet; å tillate tildekte ansikt eller ikke? Ved å tillate det skaper man rom for kriminalitet, noe som påvirker alle, for å beskytte tradisjonene til en liten gruppe. Det er ikke rasjonelt.

 

Hvordan integrerer vi jenter som holder seg vekke fra skolen fordi de ikke får kle seg som de vil?

 

Hvis et klesplagg er viktigere enn jobb, utdanning og å fungere i samfunnet så er det ikke klesplagget som er problemet men helt grunnleggende holdninger. Er det foreldrene som holder barna sine borte fra skolen har man noe som heter barnevernet.

 

Var det ett forslag om å bygge en massiv oversikt over DNA til alle nordmenn slik at jobben til overvåkningsstaten blir enda lettere?

 

Nei, det blir dyrt, knotete og vil være et merkbart inngrep i alles liv. Derfor synes jeg obligatorisk foto-ID er flott, da det er uproblematisk for de aller fleste å ha et lite kort i lommeboka.

Lenke til kommentar

Hvis et klesplagg er viktigere enn jobb, utdanning og å fungere i samfunnet så er det ikke klesplagget som er problemet men helt grunnleggende holdninger. Er det foreldrene som holder barna sine borte fra skolen har man noe som heter barnevernet.

Du kunne jo prøve å forby dunjakker etc i skolen og se hvor populært det er, også blandt de etnisk norske. Det er snakk om ungdom på videregående dette, du vet de som - når de ikke er muslimer - om et par år skal drikke seg sanseløse hele mai igjennom. Det er litt tidlig å appelere til grunnleggende holdninger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Så det du mener er at de kan skjule bomber under bekledningen?

 

Ikke bare bomber, man kan skule mye. Blant annet identitet som ødelegger for mange evakueringssituasjoner og gjør det vanskelig og holde kontroll på hvem som skal og ikke skal være i ett klasserom.

Lenke til kommentar

Hvis et klesplagg er viktigere enn jobb, utdanning og å fungere i samfunnet så er det ikke klesplagget som er problemet men helt grunnleggende holdninger. Er det foreldrene som holder barna sine borte fra skolen har man noe som heter barnevernet.

 

I dette tilfellet er det bare snakk om videregående skole. Barn (om de fortsatt kan kalles det) er ikke pliktige til å gå på videregående. Så resultatet av at de holder seg hjemme er at de verken får yrkeskompetanse eller studiekompetanse. Da får de høyst sannsynlig ingen jobb de kan leve av heller, og resten av oss blir nødt til å ta regningen.

 

So? Vi har ikke kunnet gå nakne offentlig i en årrekke, hvorfor er dette så "mindblowing" for deg?

 

Har du hørt "two wrongs don't make a right"?

Lenke til kommentar

Ikke bare bomber, man kan skule mye. Blant annet identitet som ødelegger for mange evakueringssituasjoner og gjør det vanskelig og holde kontroll på hvem som skal og ikke skal være i ett klasserom.

Det kan jo også oppstå missforståelser om en gutt eller jente har på seg skjerf,briller og lue? Da prater jeg ikke om innpå klasserommets området, men ute ved en eventuell evakueringssituasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...