Gå til innhold

Niqab-forbud vedtatt i Akershus


Niqab  

110 stemmer

  1. 1. Bør niqab bli forbudt på skoler i Norge?

    • Ja
      51
    • Nei
      17
    • Ja, også andre religiøse effekter
      40
    • Ja, men ikke andre religiøse effekter
      2


Anbefalte innlegg

Heldekkende hodeplagg, som niqab, blir forbudt på de videregående skolene i Akershus. Det vedtok fylkestinget mandag.

 

I forkant ble det diskutert hvor omfattende et slikt forbud skulle være, om det skulle gjelde bare innenfor klasserommene, eller i hele skoletiden.

Med et flertall bestående av representanter fra Frp, Høyre, Sp og SV ble det vedtatt at forbudet skal gjelde for hele skolens område i skoletiden.

- Det skjer mye på skolen som ikke foregår i klasserommene. Elevgrupper kan være på biblioteket, i kantina eller andre steder, forklarer Arne-Rune Gjelsvik (Frp), som er leder for hovedutvalg for utdanning.

Fra før har Oslo og Østfold lignende vedtak om forbud mot ansiktsdekkende hodeplagg i skolen.

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10116254

 

Hvorfor skal de egentlig gjøre ett religiøst plagg ulovlig i ett så moderne samfunn som vi lever i? Med tanke på at det er mange som bruker niqab i Norge i dag, og som ikke vil/får lov til å gå med det i det offentlige rom. Frarøver man ikke da de en grunnleggende rettighet?

Og hva med alle de som går med andre religiøse effekter som krusifiks eller T-skjorter med religiøse budskap? Skal vi gjøre alle ting som kan hinte om religion ulovlig?

 

Rart at når folk hører om jenter i U-land som ikke får utdanning blir de helt krakilske, og langer ut om menneskerettigheter og lignende. Men når det kommer til å frarøve flere jenter her i NORGE en grunnleggende rettigheter bryr de seg ikke en dritt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva med alle de som går med andre religiøse effekter som krusifiks eller T-skjorter med religiøse budskap? Skal vi gjøre alle ting som kan hinte om religion ulovlig?

Det kan kanskje være mer vanskelig for en lærer å undervise og lære bort kunnskap til elever man ikke kan se ansiktet på.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan kanskje være mer vanskelig for en lærer å undervise og lære bort kunnskap til elever man ikke kan se ansiktet på.

Ja, vi kan jo skamklippe alle i samme slengen og ta på de uniform så alle skal kunne se like ut. Så kan vi lære dem at de ikke må ''kle seg ut'' fordi vi nordmenn ikke liker folk som kler seg annerledes en vi selv gjør.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det kan være lov når det er karnival, ikke ellers. ikke kom og si at noen seriøst liker å kle seg ut som spøkelse.

 

også har ikke jeg som nordmann lyst til å gå rundt og føle meg fremmed i eget land på grunn av disse spøkelsene.

Ikke kom her å si at noen seriøst liker å kle seg ut som liker å kle seg ut som spøkelse''. Ikke kom her å si at noen liker å gå med olabukse og T-skjorte.

 

Føler du deg fremmed i ditt eget land? Da bør du kanskje være mer åpen for den nye kulturen som har kommet hit til Norge.

Lenke til kommentar

Ja, vi kan jo skamklippe alle i samme slengen og ta på de uniform så alle skal kunne se like ut. Så kan vi lære dem at de ikke må ''kle seg ut'' fordi vi nordmenn ikke liker folk som kler seg annerledes en vi selv gjør.

 

Nesten for typisk svar fra frontkjemperne for det nye Norge... Nesten for typisk...

 

Hva med å argumentere litt saklig i stedet for å ta det til det ekstreme..

 

Og for meg representerer Niqab det ekstreme og har absolutt ingenting å gjøre i hverken skole eller arbeidsliv. Hva de gjør privat skal jeg ikke legge meg opp i, men utover det så bør det være helt innlysende at dette ikke burde aksepteres...

 

Det er vel strengt tatt litt forskjell på ting da... jeg vil tro lærerne vil reagere om elvene gikk med finlandshette også...

Endret av αкαѕнα
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, vi kan jo skamklippe alle i samme slengen og ta på de uniform så alle skal kunne se like ut. Så kan vi lære dem at de ikke må ''kle seg ut'' fordi vi nordmenn ikke liker folk som kler seg annerledes en vi selv gjør.

Det er ikke snakk om å forby burka. Jeg tenker at å bruke Niqab kan gjøre det vanskelig for elever å delta på skolen. Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Nesten for typisk svar fra frontkjemperne for det nye Norge... Nesten for typisk...

 

Hva med å argumentere litt saklig i stedet for å ta det til det ekstreme..

 

Og for meg representerer Niqab det ekstreme og har absolutt ingenting å gjøre i hverken skole eller arbeidsliv. Hva de gjør privat skal jeg ikke legge meg opp i, men utover det så bør det være helt innlysende at dette ikke burde aksepteres...

 

Det er vel strengt tatt litt forskjell på ting da... jeg vil tro lærerne vil reagere om elvene gikk med finlandshette også...

Ja, det er greit å være saklig. Men det å frarøve noen muligheten til utdanning er for meg idiotisk. Det er mange som vil, blir/føler seg tvunget av familie og religion til å bære slike plagg. Og hvorfor skal vi ikke kunne overse at de dekker seg til, til fordel for deres utdanning? Endret av thepill
Lenke til kommentar

I vurderingssituasjoner må man kunne se en elevs ansikt så man faktisk kan bekrefte at man vurderer riktig elev, men ut over det, bør alle kunne kle seg slik de vil.

Lærere kjenner nok igjen sine elever utifra plassering, stemme og i tilfellet bekledningen. I verste fall er det vel ikke noe problem å spørre eleven om navn?

 

Og er det ikke brudd på en menneskerettighet å nekte mennesker skolegang på grunn av religion?

Lenke til kommentar

Ja, det er greit å være saklig. Men det å frarøve noen muligheten til utdanning er for meg idiotisk. Det er mange som vil, blir/føler seg tvunget av familie og religion til å bære slike plagg. Og hvorfor skal vi ikke kunne overse at de dekker seg til, til fordel for deres utdanning?

 

Du misforstå helt og holdent... Det er ingen som frarøver noen noenting.. De kan sette seg på første fly til det landet de kom fra og gjøre slik de vil der, men her er det ikke kulturelt begrunnet å akseptere slik maskering.

 

De kan velge å forholde seg til vårt regelverk eller ikke.. Det er opp til dem... De har ingen rett til å sette sin kultur foran vår kultur her oppe.. I deres hjemland kan de gjøre som de vil, men her har vi det annerledes...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og er det ikke brudd på en menneskerettighet å nekte mennesker skolegang på grunn av religion?

 

Det blir de heller ikke... Muslimer, jøder, kristne, inuitter, og til og med hedninger som meg er stort sett velkommen i skolen...

 

Men skolen må nesten sette noen regler for hva som er akseptabelt.. det er en del av å lære å bli en del av samfunnet...

 

Vil de ikke lære dette så vil de ikke bli en del av samfunnet heller = neste fly til whatever land..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du misforstå helt og holdent... Det er ingen som frarøver noen noenting.. De kan sette seg på første fly til det landet de kom fra og gjøre slik de vil der, men her er det ikke kulturelt begrunnet å akseptere slik maskering.

 

De kan velge å forholde seg til vårt regelverk eller ikke.. Det er opp til dem... De har ingen rett til å sette sin kultur foran vår kultur her oppe.. I deres hjemland kan de gjøre som de vil, men her har vi det annerledes...

Hvis man gjør niqab ulovlig vil man gjøre skolegang for mange umulig. Det er mange som ikke vil/får lov til å dra på skolen uten niqab. Så da frarøver man de muligheten til å gå på skolen.

 

Hvorfor skal vi forby det her i Norge fordi det ikke er en del av vår kultur eller at det er vanlig? Hvis vi forbyr alt som ikke ligger i vår kultur fra før, vil vi sette en stopper for globaliseringen. Og med andre ord melde oss ut av verdenssamfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...