Gå til innhold

Niqab-forbud vedtatt i Akershus


Niqab  

110 stemmer

  1. 1. Bør niqab bli forbudt på skoler i Norge?

    • Ja
      51
    • Nei
      17
    • Ja, også andre religiøse effekter
      40
    • Ja, men ikke andre religiøse effekter
      2


Anbefalte innlegg

Det advares mot "militant islam" men det jeg har snublet over som kan karakteriseres som militant og ekstremistisk i niqab-diskusjonen, er denne mannen:

 

Dømt for niqab-napping

 

- Retten mener 40-åringens motiv er antipati mot muslimer.

 

http://www.sa.no/lok...icle6490403.ece

 

(det var Sarpsborg-kvinnen i NRK reportasjen om niqab, som ble angrepet)

Det der gjorde jeg selv på ungdomskolen husker jeg, bare at det ikke var niqab men hijab. Men ikke fordi jeg hadde noe antipati. Bare gjorde det for morroskyld fordi jeg var i godt humør, og kom bakfra! =P

 

Da fikk jeg gjennomgå etterpå skal jeg si deg. Ble tatt med til rektors kontor, og sånt =P hehe.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte nærmest insisterer på at at disse jentene er hjernevasket, men de fremstår som reflekterte og oppegående spør dere meg.

 

Nrk reportasje om to av dem, ei i Tromsø og ei fra Sarpsborg

 

http://tv.nrk.no/ser...0113/12-02-2013

Reflekterte og oppegående. Jeg ville ikke brukt de ordene.

Jeg har ikke noe i mot at folk kler seg slik. Og noen niqaber ser jo kriminelt kule ut.

 

Denne varianten er jo direkte sexy:

sexy-ninja.jpg

 

Uansett: Folk må kunne kle seg akkurat som de selv ønsker! Men det er ikke slik at noen kan tvinges til å omgåes dem. Tvinges til å undervise dem, og så videre... Det går begge veger. :)

Lenke til kommentar

Det der gjorde jeg selv på ungdomskolen husker jeg, bare at det ikke var niqab men hijab. Men ikke fordi jeg hadde noe antipati. Bare gjorde det for morroskyld fordi jeg var i godt humør, og kom bakfra! =P

 

Da fikk jeg gjennomgå etterpå skal jeg si deg. Ble tatt med til rektors kontor, og sånt =P hehe.

Og som straff måtte du love å stemme Venstre resten av livet... :wee:

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det bæres frivillig er det ingen tvil om.

 

Det som skaper debatt er om vi vil tillate offentlige arenaer der hvem som helst kan dekke til ansiktet og dermed sin identitet.

 

Det er noe som stikker dypt i folk. Å dekke til ansiktet gjør andre utrygge.

 

Å..ikke vær så naiv å tro at det bæres frivlillig.Kanskje du skulle tenke deg om en gang til, jeg har vært borti muslimske miljøer mere en de fleste nordmenn har.Og frivillighet er ikke dem sterke side, for å si det mildt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En omvisning i noen av Europas gamle storkirker vil fortelle deg at menn og kvinner satt adskilt, kvinnene satt forvist på balkongene og fulgte med. Norge fikk sin første kvinnelige prest i 1961, til store protester. Det er bare drøyt hundre år siden de fikk stemmerett, likestilt odelsrett fikk de først i 1974.

Det er godt vi har kommet på bedre tanker. Muslimene har ikke utviklet den likestillingen som vi har i dag, men et forbud mot niqab i skolen er et skritt nærmere.
Lenke til kommentar

Å..ikke vær så naiv å tro at det bæres frivlillig.Kanskje du skulle tenke deg om en gang til, jeg har vært borti muslimske miljøer mere en de fleste nordmenn har.Og frivillighet er ikke dem sterke side, for å si det mildt.

 

Du kjenner altså hver eneste muslim her i landet personlig?

Lenke til kommentar

Å..ikke vær så naiv å tro at det bæres frivlillig.Kanskje du skulle tenke deg om en gang til, jeg har vært borti muslimske miljøer mere en de fleste nordmenn har.Og frivillighet er ikke dem sterke side, for å si det mildt.

Jeg vet utmerket godt at det bæres frivillig. Noe annet er løgn og direkte hån mot de kvinner som velger det av egen vilje. Jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Det er jo uansett litt merkelig om noen velger et slikt plagg frivillig mtp. hva som er tanken bak plagget, og at det i utgangspunktet er visse menn som har krevd at kvinner skal bruke det. Det blir litt som å være jøde og frivillig og uten ironi kle seg i t-skjorte med hakekorsmotiv.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Det er jo uansett litt merkelig om noen velger et slikt plagg frivillig mtp. hva som er tanken bak plagget, og at det i utgangspunktet er visse menn som har krevd at kvinner skal bruke det. Det blir litt som å være jøde og frivillig og uten ironi kle seg i t-skjorte med hakekorsmotiv.

 

Hvor merkelig det enn må være, er det ingen grunn til å forby klesplagget. Vi forbyr jo ikke ting fordi de er merkelige.

Lenke til kommentar

Jeg er prinsipielt imot å regulere hvordan folk kler seg men rent praktisk tror jeg det kan være en fordel å gjøre det i dagens situasjon, da jeg er redd for at det å være slepphendt ift. religiøse påbud vil skape flere problemer enn det løser. Helt umiddelbart er det et problem fordi det å kunne identifisere seg ved ansikt er grunnleggende viktig for at rettsstaten skal kunne fungere, men det vil også være en snublestein på sikt mtp. integrering, ikke minst med tanke på arbeidslivet. Det er allerede stigmatiserende nok å være mørkhudet og muslim; går man i tillegg med et plagg som virker svært fremmed og dekker hele ansiktet - et tabu i mange kulturer, inkludert vår - så har man ekskludert seg fra enhver deltagelse i det norske samfunnet og arbeidsmarkedet. Jeg tror også det er viktig at selv om religiøs frihet er en grunnleggende rettighet, må den overordnede retningen vi styrer samfunnet i være sekulær og egalitær, og ikke i retning av enda tydeligere skillelinjer mellom kjønn og etniske grupper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er godt vi har kommet på bedre tanker. Muslimene har ikke utviklet den likestillingen som vi har i dag, men et forbud mot niqab i skolen er et skritt nærmere.

Ja, vi har kommet på bedre tanker. Og det er et viktig poeng, våre moderne skikker er ikke kommet ved forbud, det er kommet ved å oppheve forbud (eller snarere påbud) og la folk tenke selv. Kanskje kommer vi lenger ved å la muslimene også tenke selv, enn ved å tenke for dem og regulere deres adferd med tvang.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis jeg får se en direkte sammenheng mellom lavere effekt/karakterer grunnet bruk av hodeplagg, kan jeg til dels være enig i at hodeplagget ikke er hensiktsmessig. Inntil slik dokumentasjon kommer frem, er jeg stemt for å la folk gå kledd slik det passer hver og en.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan ett forbud skal sikre de kvinnene som blir tvunget til å bruke dette. Om de er såpass "kuet" er det vell en smal sak for mannen å ha kona i løpestreng mellom senga og kjøkkenet og begrense friheten hennes enda mer. Samtidig tror jeg blir det fort en kampsak som mobiliserer blant de som ønsker å bruke Niqab, og miljøer som i utgangspunktet er vanskelige å integrere.

Lenke til kommentar

Hvis jeg får se en direkte sammenheng mellom lavere effekt/karakterer grunnet bruk av hodeplagg, kan jeg til dels være enig i at hodeplagget ikke er hensiktsmessig. Inntil slik dokumentasjon kommer frem, er jeg stemt for å la folk gå kledd slik det passer hver og en.

 

Du våger ikke ta Kippaen min! :fun:

post-72996-0-46313700-1368180324_thumb.jpg

Lenke til kommentar

i utgangspunktet er visse menn som har krevd at kvinner skal bruke det.

 

Det er et generaliserende og overforenklet syn. Det finnes mange kvinner som er dypt religiøse, i noen tilfelle overgår de menn.

 

Forøvrig tror jeg ikke niqab blir særlig utbredt (hun ene fra Tromsø i NRK doku. har allerede "lagt den på hylla" av forskjellige grunner) I hele Norge er det kanskje 8-10 stk. med plagget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...