Gå til innhold

Niqab-forbud vedtatt i Akershus


Niqab  

110 stemmer

  1. 1. Bør niqab bli forbudt på skoler i Norge?

    • Ja
      51
    • Nei
      17
    • Ja, også andre religiøse effekter
      40
    • Ja, men ikke andre religiøse effekter
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis ikke hver eneste muslim har bekjent seg til deg, har du ingen dekning for å si at niqab (eller andre klesdrakter) ikke bæres frivillig.

 

Men slik du fremstiller dette, så kan vel heller ikke DU ha noen dekning for å si det er frivillig??

Kjenner du kanskje ALLE MUSLIMER I NORGE?

Det sannsynlige svaret er vel at vi begge har litt rett, noen er frivillig og noen er tvang.

Lenke til kommentar

Er du veldig ung?

 

Det er bare du som snakker om absolutter. Du sier jo at ingen muslimer gjør det frivillig. Det er noe du burde lære deg å slutte med. Det finnes så ufattelig mange rare mennesker, at det knapt finnes noe som helst som ikke gjøres frivillig.

 

For diskusjonen her sin del er det lett å finne muslimer som bærer religiøs tildekning frivillig. Du kan til og med se dem på tv.

 

Det faktabaserte svaret er at en så stor gruppe som vi snakker om her alltid vil bestå av grupper der noen gjør noe frivillig mens andre ikke gjør det. Dette er bent fram banalt.

 

Det finnes akkurat det samme i andre religioner, noen dekker seg til frivillig, andre under tvang.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det finnes akkurat det samme i andre religioner, noen dekker seg til frivillig, andre under tvang.

 

Hmm, da kan vi konkludere med at vi vi veklse litt å rollene:

 

De som idag går med Niqab FRIVILLIG skal TVINGES til å ta den av, slik at de som TVINGES til å gå med Niqab får gå uten den FRIVILLIG.

 

Muligens burde man veksle tvangsbruken litt mer, la oss si at det burde være påbudt å gå med Niqab fra Mandag til Torsdag, og forbudt å gå med Niqab fra Fredag til Søndag (eller omvendt). Sånn, nå får alle det slik de vil iblandt, den gyldne middelvei som politikerne liker å kalle det. ;)

Lenke til kommentar

 

De som idag går med Niqab FRIVILLIG skal TVINGES til å ta den av, slik at de som TVINGES til å gå med Niqab får gå uten den FRIVILLIG.

 

 

Jeg tror vi kan være enig om at ingen går rundt og har på seg hijab eller niqab frivillig.

 

Du kan vel selv tenke deg til hvordan det vil være å bære en stramtsittende hijab eller vere kledt i en heldekkende niqab i + 25-30 grader.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan være enig om at ingen går rundt og har på seg hijab eller niqab frivillig.

Eh, nei det tror jeg ikke.

 

Du kan vel selv tenke deg til hvordan det vil være å bære en stramtsittende hijab eller vere kledt i en  heldekkende niqab i +  25-30 grader.

Tja, for ikke å nevne andre klær, faktisk kan vi konkludere med at ingen går frivillig med klær på når temperaturen begynner å nærme seg 30 grader .... eller?

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan være enig om at ingen går rundt og har på seg hijab eller niqab frivillig.

 

Du kan vel selv tenke deg til hvordan det vil være å bære en stramtsittende hijab eller vere kledt i en heldekkende niqab i + 25-30 grader.

 

Norge er et kaldt land, vår sommer kan sammenlignes med vinter andre steder.

 

Jeg ser ikke hva som er så spesielt eller skummelt med hijab. Niqab, det kan godt forbys i skoler for min del, men det i form av forbud som går etter alle plagg av en viss type og funksjon. Det bør ikke forbys fordi det er religiøst, akkurat som det ikke bør tillates fordi det er religiøst.

 

Og hvis noen blir tvunget til å ha på seg bukse fremfor skjørt, eller motsatt, så bør det sees på som like alvorlig som hvis noen blir tvunget til å bære hijab.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hvis man gjør niqab ulovlig vil man gjøre skolegang for mange umulig. Det er mange som ikke vil/får lov til å dra på skolen uten niqab. Så da frarøver man de muligheten til å gå på skolen.

 

Hvorfor skal vi forby det her i Norge fordi det ikke er en del av vår kultur eller at det er vanlig? Hvis vi forbyr alt som ikke ligger i vår kultur fra før, vil vi sette en stopper for globaliseringen. Og med andre ord melde oss ut av verdenssamfunnet.

 

Det bør forbys fordi og der det ikke er praktisk, intet mer, intent mindre. Uavhengig av kultur og religiøse lover.

 

Og hvis foreldre frarøver barna sine skolegang, så er det foreldrene som er problemet, og bør sees nærmere på.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Det refereres til at en vesentlig del av kroppsspråket vises gjennom ansiktsuttrykk. Ansiktsuttrykk som læreren tolker for å forstå hvor mye elven får med seg eller forstår.

 

Hvis lærerne synes at undervisningen blir bedre om de ikke bruker niqab, hvorfor ikke bare ta den av? De bruker den jo tross alt frivillig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, for ikke å nevne andre klær, faktisk kan vi konkludere med at ingen går frivillig med klær på når temperaturen begynner å nærme seg 30 grader .... eller?

 

Du tar litt feil her.

Det er riktig at ingen andre trenger å gå med tykke klær i sommervarmen. Det er fritt for dem å kle av seg om det blir for varmt.

Muslimske kvinner må derimot gå med disse plaggene på seg uansett om det er 20,30 eller 40 grader. Og det er jo nettopp pga at de er tvunget til å bære disse plaggene.

Lenke til kommentar

Muslimske kvinner må derimot gå med disse plaggene på seg uansett om det er 20,30 eller 40 grader. Og det er jo nettopp pga at de er tvunget til å bære disse plaggene.

Jeg har vært steder hvor det var over 40 grader og ingen muslimer, likevel så jeg ikke en eneste dame uten klær. Muligens blir kristne damer også tvunget til å dekke seg til?

Lenke til kommentar

Vi lever i et demokrati. Hvis Niqab blir forbudt på skoler og andre steder så blir det veldig diktatorisk. Husk at alle mennesker har lik frihet og rettigheter i et demokrati. De velger hva slags klær de går med. Om en gutt går med på joggebukser hver eneste dag på skolen, skal han ikke bli fratatt denne friheten heller.

 

Man kan velge hvilken religion man ønsker å tilbe eller man kan være ateist. Man skal ikke være fordomsfull mot andre mennesker som bruker Niqab på jobb, skoler og i hverdagen. Å forby Niqab fører bare til krig før eller senere. Ikke en borgerkrig, men en religiøs krig.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Vi lever i et demokrati. Hvis Niqab blir forbudt på skoler og andre steder så blir det veldig diktatorisk. Husk at alle mennesker har lik frihet og rettigheter i et demokrati.

Demokrati har intet med frihet å gjøre, tvert imot. Ikke bland ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.

 

Ett forbud mot Niqab er like demokratisk som ett forbud mot å kjøre uten sikkerhetsbelte, eller mot å brenne hjemmebrent.

 

Alle slike forbud reduserer dine friheter. Demokratiet er kun ett diktatur i kamuflasjedrakt, eller rettere sagt i Bhurkaburka+gun.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Demokrati har intet med frihet å gjøre, tvert imot. Ikke bland ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.

 

Ett forbud mot Niqab er like demokratisk som ett forbud mot å kjøre uten sikkerhetsbelte, eller mot å brenne hjemmebrent.

 

Alle slike forbud reduserer dine friheter. Demokratiet er kun ett diktatur i kamuflasjedrakt, eller rettere sagt i Bhurkaburka+gun.jpg

 

Så lenge det finnes fordomsfulle mennesker som deg, så kommmer det alltid til å være krig i verden. Jeg kan allerede se det for meg. Norske arbeidsplasser forbyr Hijab og Niqab. Innvandrene går til krig mot staten. Nordmenn vs utlendinger blir norges første borgerkrig. Du ligner altfor mye på Anders Behring Breivik.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan være enig om at ingen går rundt og har på seg hijab eller niqab frivillig.

 

Du kan vel selv tenke deg til hvordan det vil være å bære en stramtsittende hijab eller vere kledt i en heldekkende niqab i + 25-30 grader.

 

Du kan ta en kikk på f.eks. Tuareg nomadene i Sahara ørkenen, så ser du hvor godt folk pakker seg inn i varmen.

 

Bikini er lite egnet under slike forhold.

Lenke til kommentar

Så lenge det finnes fordomsfulle mennesker som deg, så kommmer det alltid til å være krig i verden. Jeg kan allerede se det for meg. Norske arbeidsplasser forbyr Hijab og Niqab. Innvandrene går til krig mot staten. Nordmenn vs utlendinger blir norges første borgerkrig. Du ligner altfor mye på Anders Behring Breivik.

 

Jaha, nok ett feilslått forsøk på http://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum , prøv å forstå mitt innlegg du, og kom tilbake når du har forstått noe. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...