Gå til innhold

Niqab-forbud vedtatt i Akershus


Niqab  

110 stemmer

  1. 1. Bør niqab bli forbudt på skoler i Norge?

    • Ja
      51
    • Nei
      17
    • Ja, også andre religiøse effekter
      40
    • Ja, men ikke andre religiøse effekter
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blotting er ulovlig uansett hvor du er i Norge. Niqab er ett klesplagg akkurat som alle andre klesplagg, og bør kunne brukes som alle andre vanlige klær i skoletiden.

Det er en livsstil som er forbudt i Norge. Hvis du vil leve sånn må det gjøres på egne områder, som nudistleirer og nudiststrender eller på privat eiendom. Og hvordan er niqab som alle andre plagg? I hvilke andre plagg dekker du hele kroppen unntatt et like kikkehull til øynene?
Lenke til kommentar

At det er ett religiøst plagg er ikke ett problem for meg. At det dekker hele fjeset er.

Hvis heldekkende Niqab skal være lovlig i akershus, burde jeg fritt kunne gå inn der med finnlandshette, hansker og boblejakke, og skylde på diskriminering dersom jeg blir ført vekk fra stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjerne for meg, hvis du kan fortelle meg hvilken religion som bruker f.eks. finlandshette?

 

For å ha noe troverdighet må denslags ha forankring i religion. Det skjønner vel du og?

Absolutt ikke. Likhet for loven.

 

ok. La oss illustrere med et eksempel hvorfor denslags millimeter-rettferdighet er feil,

 

på google kan man finne bilder av jødiske rabbinere som putter guttebarns tissemann i munnen sin i forbindelse med omskjæringsritualet (for å lindre smerte etterpå)

 

I følge din og endel andres "logikk" så skal du ha full rett til å gjøre det samme, uten religiøsr fundament.

 

Du mener du kan sutte i vei på smågutter og legge bilder av på internet. For da er det likhet for loven?

Lenke til kommentar

Du trenger vel strengt tatt ikke tilpasse deg spesielt mye for at de skal gå kledd slik de vil. Faktisk påvirker det neppe deg i det hele tatt.

 

Det handler om prinsipp, og det handler om å se hele bildet, ikke kun hodeplagg.

Disse muslimene kan ikke dusje med andre(ergo egne dusjer må bygges, ekstrakostnad), de forsøker seg å å få egne bønnerom, de hyler rasisme hver gang de ikke får viljen sin etc

 

Syntes du dette er "berikene", så sier jeg:Prøv igjen.Det er ingen skam å snu.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke det, nei. Unntaket er som nevnt i vurderingssituasjoner der en lærer eller annen ansatt i skoleverket må kunne bekrefte at man har å gjøre med riktig person, men det har for meg ingenting å gjøre med kulturen eller religionen deres.

 

 

 

Det ville være urimelig å kreve at du eller noen andre skulle kle seg i niqab (eller noe annet). Men det er ikke urimelig å ønske å kle seg i klær man erkomfortabel i og ellers leve sitt liv slik man vil.

 

Relevant:

http://de.wikipedia....C3%B6ller#Zitat

 

Det er alså et symbol på en totalitær relgion, og det er her problemet ligger.Dette er ikke en debatt om plagget i seg selv, men hvorvidt det bæres frivillig eller IKKE.Dette skjønner du vel?

Lenke til kommentar

At det bæres frivillig er det ingen tvil om.

 

Det som skaper debatt er om vi vil tillate offentlige arenaer der hvem som helst kan dekke til ansiktet og dermed sin identitet.

 

Det er noe som stikker dypt i folk. Å dekke til ansiktet gjør andre utrygge.

Lenke til kommentar

Det er alså et symbol på en totalitær relgion, og det er her problemet ligger.Dette er ikke en debatt om plagget i seg selv, men hvorvidt det bæres frivillig eller IKKE.Dette skjønner du vel?

 

Det er ikke problemet. Men for ordens skyld, er det noe galt hvis niqaben blir brukt frivillig? Er det noe galt om vedkommende ønsker å bære et symbol på en totalitør religion? Kan ikke du se en annen vei hvis du blir støtt av noe du ser?

Lenke til kommentar

Det er noe som stikker dypt i folk. Å dekke til ansiktet gjør andre utrygge.

 

Mange er utrygge for Bandidos mc også, men er såvidt jeg vet ennå ikke forbudt, selv om de står bak masse organisert kriminalitet og vold.

 

Forøvrig gjaldt saken niqab i undervisningssituasjon, ikke generelt forbud.

Lenke til kommentar

I undervisningssammenheng så føles det utrygt å se noen som dekker til sitt ansikt og dermed sin identitet.

 

Selvsagt ville det vært ubehagelig å dele klasserom med kriminelle narkotikabander også, men tenk så guffent om de i tillegg skulle sitte i klasserommet med finlandshetter!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En hatt dekker da ikke hele ansiktet. Og da du var barn, så gikk ingen med hatt inne vil jeg tro..?

Igjen, det er gradsforskjeller. Hvilket var poenget mitt. Vi er fremmed for Niqab fordi "våre" kvinner aldri har gått slik. Men de samme motivene har eksistert i norsk kultur (les kristen religion) også, om enn med mindre "dekningsgrad". Og da blir spørsmålet om hvor fremmed disse muslimske ideene egentlig er.

 

En omvisning i noen av Europas gamle storkirker vil fortelle deg at menn og kvinner satt adskilt, kvinnene satt forvist på balkongene og fulgte med. Norge fikk sin første kvinnelige prest i 1961, til store protester. Det er bare drøyt hundre år siden de fikk stemmerett, likestilt odelsrett fikk de først i 1974.

 

Niqab er symbol på et kvinnesyn vi aldri burde hatt, men som har overlevet i patrarkalske araberland. Åpenbart mye mer ekstremt enn det hjemlige, og selv de fleste muslimer bruker ikke niqab.

 

Spørsmålet er om vi endrer kvinnesynet ved å forby symbolene.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er om vi endrer kvinnesynet ved å forby symbolene.

 

 

De er nok mulig vi ikke endrer muslimenes syn på kvinner, men ved å forby hijab og niqab så vi ihvertfall hjelpe muslimene i Norge til å stå imot presset fra det mer ekstreme og milittante islam som er i ferd med å gjenoppstå med bla saudiarabia som drivkraft.

 

For hijab og niqab er et symbol på det milittante og opprinnelige islam.

Saudiarabia er det områdt islam oppsto, og det er der islam også har overlevd i sin opprinnelige form. Og det er derfra ekstrem og millitant islam spres fra i dag.

 

Så de som er for at muslimene skal få bruke de støtter også at ekstrem islam skal få spre seg i Norge, selv om de fleste kanskje ikke vet selv hva det er de støtter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...