Gå til innhold

Niqab-forbud vedtatt i Akershus


Niqab  

110 stemmer

  1. 1. Bør niqab bli forbudt på skoler i Norge?

    • Ja
      51
    • Nei
      17
    • Ja, også andre religiøse effekter
      40
    • Ja, men ikke andre religiøse effekter
      2


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal vi pålegges å være åpen for en kultur som står for vold, undertrykkelse og tvang i alle former?

Ikke faen om jeg er.Hvis de vil leke spøkelseskladden, så kan de gjøre dette i sine hjemland.Her passer dette ikke.

De kan tilpasse seg oss og vår kultur, ikke omvent.Maken til frekkhet..komme hit og forlange at VI skal tilpasse oss.

Nei vet du hva...stikk pipe i en sekk alså.

Du trenger vel strengt tatt ikke tilpasse deg spesielt mye for at de skal gå kledd slik de vil. Faktisk påvirker det neppe deg i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke det, nei. Unntaket er som nevnt i vurderingssituasjoner der en lærer eller annen ansatt i skoleverket må kunne bekrefte at man har å gjøre med riktig person, men det har for meg ingenting å gjøre med kulturen eller religionen deres.

 

Hvorfor skal vi pålegges å være åpen for en kultur som står for vold, undertrykkelse og tvang i alle former?

Ikke faen om jeg er.Hvis de vil leke spøkelseskladden, så kan de gjøre dette i sine hjemland.Her passer dette ikke.

De kan tilpasse seg oss og vår kultur, ikke omvent.Maken til frekkhet..komme hit og forlange at VI skal tilpasse oss.

Nei vet du hva...stikk pipe i en sekk alså.

 

Det ville være urimelig å kreve at du eller noen andre skulle kle seg i niqab (eller noe annet). Men det er ikke urimelig å ønske å kle seg i klær man erkomfortabel i og ellers leve sitt liv slik man vil.

 

Relevant:

http://de.wikipedia.org/wiki/Martin_Niem%C3%B6ller#Zitat

Lenke til kommentar

Jeg regner med at de som er for at ansiktet kan dekkes til ikke har noe imot ikke-muslimske menn med burqa? Eller finnlandshetter?

 

Til å ha ateisme/religion som spesialinteresse på hw.no(?) så var vel det der en usedvanlig historieløs å lite relevant "sammenligning" ?

Lenke til kommentar

Likhet for loven.

 

Vel, den selvsamme loven vektlegger hva som er basert i religion.

 

En muslim eller jøde kan få naboen til å omskjære sin lille sønn, mens hvis du eller naboen gyver løs på tissetassen på barn får du politiet på nakken. Men du må gjerne kalle det urettferdig hvis du insisterer på det..

Lenke til kommentar

Gjerne for meg, hvis du kan fortelle meg hvilken religion som bruker f.eks. finlandshette?

 

For å ha noe troverdighet må denslags ha forankring i religion. Det skjønner vel du og?

Min egen religion er finlandshette et rituelt plagg som må bæres i offentlige sammenhenger. Så spørs det om monoteistfascistene vil tillate noe annet som religion enn det de selv tror på. Flere tusen års erfaringer med deres teokratier viser vel heller det motsatte.

 

Kan du fortelle meg hvilken religion som bruker niqab?

Lenke til kommentar

Kan du fortelle meg hvilken religion som bruker niqab?

Det er litt uklart hvem som egentlig startet tradisjonen med niqab. I dag er det mest vanlig hos muslimer i midt-östen, men bruken av niqab er dokumentert også i tiden för Islam.

 

Det er også en del steder hvor muslimer foretrekker burka fremfor niqab.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke lover er det du tenker på som forbyr ansiktsdekkende plagg?

 

Lov om uniformering ble opphevet i 2005 for at muslimer i hijab skulle slippe unna. Men vi har fremdeles lov om å skjule ansikt på offentlig plass som kan fremkalle frykt, f.eks finlandshette/balaklava. Hva som fremkaller frykt i folk er relativt. Det har allerede skjedd kriminelle handlinger hvor gjerningsmenn har benyttet seg av heldekkende islamske plagg for å skjule identiteten sin. Det er også forbudt å skjule ansiktet sitt i demonstrasjoner f.eks, noe muslimske kvinner ofte gjør når de protesterer offentlig. Jeg husker det stod en gjeng av dem utenfor stortinget når en palestinsk leder ble drept her for noen år siden.

 

Forøvrig merkelig hvordan hele fire stykk muslimer dukker opp for å demonstrere FOR ytringsfrihet med flere ukers forvarsel mens over hundre stykk dukker opp i løpet av en time etter at han palestinske åndelige lederen ble drept.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er når muslimene så ofte klager over at de er krenket, manglende respekt osv.

 

Hvorfor kan de ikke vise respekt for oss ?

Og hvorfor skal de ha lov til å krenke og provosere oss, med å presse oss til å akseptere slike plagg ?

 

Bare synet av en slik person eller hva det nå er som kommer glidende mot deg i et svart telt er jo ganske skremmende og provoserende.

Og de som vil at muslimene skal ha lov til alt og mener at vi må akseptere disse rare tingene. Hvorfor har da heller ikke de respekt for oss og våre bekymrnger ?

Lenke til kommentar

Du kan mene at det er rart og du behøver ikke å like det på noen måte. Men da kan du se en annen vei. Det er en viktig forskjell på hva man ikke liker og hva som bør være forbudt.

 

Ja, men hvorfor kan da ikke heller muslimene la være å bruke det ?

Dette er jo Norge og ikke noe muslimsk land. Og slike plagg er jo et symbol på ekstrem islam.

 

Hvorfor skal slik maskering det offentlige rom være forbudt for oss men ikke for muslimene ?

Lenke til kommentar

Ja, men hvorfor kan da ikke heller muslimene la være å bruke det ?

 

De bør ha like stor rett til å kle seg slik de vil som alle andre. Jeg vet ikke hvordan du kler deg, men du ville antakelig ikke likt det hvis noen forbød deg å bruke hvite T-skjorter eller favorittgenseren din.

 

Dette er jo Norge og ikke noe muslimsk land. Og slike plagg er jo et symbol på ekstrem islam.

 

Hva plagget symboliserer er subjektivt og irrelevant. Du og andre blir kanskje provosert av klærne deres, men det er først og fremst deres eget problem. Se en annen vei.

 

Hvorfor skal slik maskering det offentlige rom være forbudt for oss men ikke for muslimene ?

 

Det skal det så klart ikke. Alle bør få bruke de klærne de ønsker (eller avstå fra å bruke klær, hvis det er bedre).

Lenke til kommentar

Hvis man gjør niqab ulovlig vil man gjøre skolegang for mange umulig. Det er mange som ikke vil/får lov til å dra på skolen uten niqab. Så da frarøver man de muligheten til å gå på skolen.

 

Det er også ulovlig å gå naken på skolen. Frarøver man da muligheten til skolegangen for naturister? Eller klarer de å tilpasse seg etter skolens regler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er også ulovlig å gå naken på skolen. Frarøver man da muligheten til skolegangen for naturister? Eller klarer de å tilpasse seg etter skolens regler?

Blotting er ulovlig uansett hvor du er i Norge. Niqab er ett klesplagg akkurat som alle andre klesplagg, og bør kunne brukes som alle andre vanlige klær i skoletiden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...