Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du betaler avgift til NRK for å få eie en TV, noe som finansierer et visst minstemål av kulturutvikling og TV-tilbud.

 

Du betaler merverdiavgift til staten for å få handle, noe som (blant annet) finansierer veiene som får maten inn i butikken.

 

Du betaler årsavgift til staten for å få eie bil, noe som (blant annet) finansierer Vegdirektoratets samferdselsplaner for ny E18 nedover mot Kristiansand (som du statistisk sett ikke vil kjøre på, men som du må betale planleggingen for likevel).

 

Syt, whine, vræl.

 

Og dette var da altså ikke en tråd om den moralske nytteverdien av fjernsynsmottakeravgift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du glemmer en ting oppe i dette,Krikkert

Moral og lover henger ofte sammen.

 

Hvis man sammenligner dett basert på loven som gjelder

For å se på tv så har man 3 muligheter

 

gå på besøk

bruke netttv

Eller bruke eget tv

Hvis man har eget tv så forlanger staten at man skal betal for den driten de selv bestemmer at NRK skal lage

jeg har i det miste trodd at loven påla NRK å lage/ sende andre typer programmer en det konkurrenten lager

slik virker det ikke

 

Problemet er at det er kun de som har egen mottaker som betaler for alle , resten får nytte dette gratis uten å betale

 

Går du i butikken og handler så betaler du på langt nær så mye i avgifter

Nå var det vel også slik at man betaler moms på lisensen , dermed blir den noe annet

 

Årsavgiften som man sammenligner med lisensen blir ikke brukt til noe fornuftig

samtidig så har man unntak fra den , unntak som tv eiere i praksis ikke får på lisensen .

( det er derfor så mage lyver på seg fritak )

 

Dermed er de største sammenligningene for svake til kunne sammenlignes på riktig grunnlag

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Diskusjonen har sporet helt av, og Elgen har ikke peiling på hva han snakker om.

 

...for det er lovpålagt hva slags programmer NRK skal bruke deler av sendetiden sin på, men det er ikke noen i regjeringen som dikterer hva som skal lages av programmer, det fikser NRK fint på egen hånd.

 

Det er jo det som er et av poengene mine.( her har der ikke fulgt med )

Spørmålene er om NRK følger de retningslinjene og om det er pålagt å lage same type programmer som konkurrentene

 

Man har jo får høre i grove trekk hva slags type programmer NRK er pålagt å lage.

her er poenget mit at det virker som om NRK ikke følger disse kravene så nøye og vil heler lage lignende programmer som konkurrentene.

Det er irriterende med tanke på hvordan lisenssystemet fungerer

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Og hva om det allerede er en TV i husstanden her, må jeg fortsatt betale lisens?

 

Hvordan er husstanden du tilhører?

Feks. dersom du forsørger deg selv, men bor hjemme hos foreldrene dine, skal du uansett betale.

Eller du bor i kollektiv, og flere har hver sin TV, så skal hver enkelt som eier TV betale.

Bor i hybel/sokkel med to kamerater. Er bare ett leieforhold, og det står på han som disponerer TVen (som igjen står på faren hans sitt navn). Er også samme postadresse som huseier som betaler lisens for sin TV. Men det har sikkert ikke noe å si. Regner med jeg må betale lisens likevel..?

Lenke til kommentar

Jeg bor sammen med en som også betaler lisens. Så jeg sendte en melding til lisenskontoret at jeg har solgt TV-en til den personen. Og da hørte jeg ingenting på en god stund, før nå nylig når jeg fikk denne mailen:

 

"KRINGKASTINGSAVGIFT

Vi viser til melding mottatt 29.06.2012 angående oppsigelse av lisens.

Kringkastingsavgiften er en offentlig avgift som fastsettes av Stortinget hvert år. Den som har utstyr for

mottak av kringkastingssignaler plikter å betale kringkastingsavgift. Dette gjelder også om utstyret er lånt

eller leid. Den årlige avgiften deles i to terminer med terminstart 1. januar og 1. juli. Avgiften forfaller til

betaling 31. januar og 31. juli. Etter forfall påløper tilleggsavgift.

Dersom mottakerutstyret ikke lenger er i bruk, må vi få oppgitt hva som har skjedd med mottakerutstyret.

Er det overdratt til andre må navn og adresse, samt dato for overdragelse oppgis, jfr. § 7 i Forskrifter om

fjernsynsmottakere. Før vi kan ferdigbehandle din henvendelse, må vedlagt skjema fylles ut og returneres

til NRK Lisensavdelingen.

Når vi mottar svarskjema i retur vil lisensen bli ført ut av vårt register, forutsatt at opplysningene fører til

en gyldig oppsigelse. I motsatt fall vil nærmere informasjon bli sendt.

NRK Lisensavdelingen må få beskjed dersom mottakerutstyr tas i bruk igjen.

Saken er behandlet i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere som finnes på baksiden av våre brev

og www.nrk.no/lisens

Ved henvendelse ber vi om å få oppgitt vår referanse."

 

Ser nå ut som jeg må betale likevel, siden jeg har RiksTV i mitt navn. I utgangspunktet har jeg ikke noe i mot å ha en statlig kanal, dog så synes jeg det er helt feil måte å finansiere det på. Hvorfor ikke ta det over skatteseddelen? For studenter spesielt er lisensen en stor avgift dersom man har tv..

Lenke til kommentar

Sendte en liten mail ut av frustrasjon til NRK-lisensavdelingen. Regner med jeg bare får et klipp og lim svar...

 

Hei,

Nå er det på tide at dere følger utviklingen og teknologien som gjelder i dag.

Jeg kjøpte for litt over et år siden en TV til bruk av spill og film(streaming via internett). Siden den tid har jeg måttet betale 2500 kr i året, for en tjeneste jeg ikke bruker...

Hvordan kan dere med god samvittighet ta så mye penger fra en person som ikke har et kabeltv abonnement, og derfor ikke får inn noen NRK kanaler? Hadde jeg vært interessert i å ha tv kanaler via kabel-tv så hadde jeg nok også vært interessert i å se på NRK, og betale NRK lisensen uten å nøle.

Men i 2012 så er det mange som ikke har et kabeltv abonnement, og som bruker internett-tjenester for å se på filmer og serier. Jeg kommer til å bruke Netflix fremover, som jeg kan bruke både på datamaskinen(e), Xbox 360'en og iPad'en. Dere har jo NRK nett-tv, som dere kan utvide og ta betalt for, på samme måte som Netflix og HBO gjør.

Jeg har også jobbet i Canal Digital, så jeg vet hvordan det fungerer med kabel-tv. Dere har i dag åpen tilgang til NRK via det digitale bakkenettet, men da må man fortsatt ha en digital mottaker med et registrert kort! Noe jeg ikke har, og ikke har planer om å skaffe meg!

Dere kunne hatt forskjellige NRK pakker som man betaler for på NRK.no, hvor man kan registrere sine SMART-kort, sånn at de som betaler for NRK tv-tjenester får tilgang via SMART-kortet/digital-tv. Eller lignende.

Lisens-ordningen i dag er helt i steinalderen, og det er bare et spørsmål om tid før dere MÅ gjøre noe.

Hadde satt veldig stor pris på om dere hadde sluttet å sende meg fakturaer frem til jeg har et tv-abonnement/SMART-kort registrert i mitt navn!

Ha en god dag!

Mvh, ******* *********

Lenke til kommentar

Bare en liten digresjon til brevet ditt. Både Canal Digital og Get sender NRK i analoge signaler på kabel-tv nettet sitt som alle med TV kan motta. Riks-TV sender NRK over digitale signaler som alle med nyere TV-apparater (med DVB-T som så og si alle apparater selges med i dag) kan ta inn NRK med en vanlig antenne UTEN programkort eller ekstra digtal mottaker.

Lenke til kommentar

Bare en liten digresjon til brevet ditt. Både Canal Digital og Get sender NRK i analoge signaler på kabel-tv nettet sitt som alle med TV kan motta. Riks-TV sender NRK over digitale signaler som alle med nyere TV-apparater (med DVB-T som så og si alle apparater selges med i dag) kan ta inn NRK med en vanlig antenne UTEN programkort eller ekstra digtal mottaker.

 

Du må fortsatt ha tilknytning av kabel-tv, og da kjøper man i dag en dekoder/kort-i-tv sånn at man får inn alle kanalene man betaler for. Er vel ikke mange analoge kanaler igjen, og det blir færre og færre fremover. Så når alle sitter med digital mottakere, så er det fult mulig for NRK å gjøre kanalene valgfrie.

 

Fremtiden er digital, og det er på tide at NRK tenker nytt.

 

REDIGERT:

Det er ENORM forskjell fra for fem år tilbake og frem til i dag. Før var analog kabel-tv uten dekoder mer vanlig, og man kunne få inn NRK med en vanlig bord-antenne. I dag er det kun digitalt luft-nett, og de aller fleste har eller kommer til å kjøpe digitale mottakere ila. 2012/2013. De som ser på TV, da.

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

Man må fortsatt ha tilgknytning til kabel-tv ja, men dette er noe som de aller fleste borettslag har inkludert. Bor du i enebolig er det nok anderledes.

 

Forresten, som mange allerede har vært inne i på i tråden, så er ikke avgiften en NRK avgift. Avgiften er en allmenn kringkastingsavgift, og skal etter loven betales av alle som har mottakerutstyr for TV, uansett om de ser på NRK eller ikke.

 

Jeg personlig er mot dette, men per dags dato kan man ikke komme seg unna avgiften bare fordi man ikke ser på NRK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...