Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Det har etter hvert blitt mange tråder her om betaling av kringkasingsavgift. Denne tråden skal oppsummere alt som har med lisens å gjøre.

 

Hvem skal betale lisens?

Det er Forskrifter om fjernsynsmottakere som definerer hvem som skal betale lisensavgift. Der heter det blant annet at

 

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

 

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.”

 

Det er avgift på alt av utstyr som har en tv-tuner, også TV-kort til datamaskiner og videospillere med innebygget tuner. Uansett om du eier TV selv, låner tv eller bor i en bolig hvor dette ”følger med” er du pliktig til å betale avgiften. Du kan ha flere TV’er på samme lisens men det er under forutsetting om at den er til disposisjon for alle i husstanden. Hvis du for eksempel bor i en bolig hvor faren i huset eier tre TV’er som hele familien benytter skal en lisens betales. Står en av disse i en separat kjellerleilighet eller lignende skal det betales egen lisens for denne.

 

Når du kjøper en TV, videospiller med tuner eller tilsvarende har butikken som selger det meldeplikt. Det vil si at de er pliktige til å melde fra om ditt kjøp til NRK. Det er dog ikke meldeplikt på tv-kort som brukes i datamaskiner selv om det er lisens på produktet. I dette tilfelle skal du melde fra selv til NRK.

 

Bor du i husstanden til foreldrene dine og har full jobb, studielån eller lignende som gjør at du er å anse for å forsørge deg selv er du pliktig til å betale egen lisens hvis du har egen TV. Bor du i en egen del/husstand (leilighet, hybel osv) av dine foreldres bolig er du også pliktig til å betale lisens.

 

Når skal lisensen betales?

NRK Lisensavdelingen sender ut krav på kringkastingsavgiften to ganger i året. Forfall er 31. januar og 31. juli. Du vil motta regning cirka tre uker før forfall.

 

Ved nyregistrering av lisens mottar du regning cirka en uke etter at NRK har fått melding om a du har anskaffet tuner. Du vil motta krav på kringkastingsavgift fra måneden etter du har tatt mottaker i bruk og frem til utgangen av den terminen vi er inne i på registreringstidspunktet.

 

Hva gjør jeg når jeg har en lisenskontrollør på døren?

Som kjent har NRK diverse kontrollører som sjekker om folk som ikke er registrert hos NRK faktisk bruker TV. Disse har ikke politimyndighet så de har følgelig ingen krav på å få komme inn i din husstand. Hvis du nekter dem å komme inn kan en ytterste konsekvens være at de kommer med noen fra namsmann eller noen fra Politiet og ransakingsordre. Skjer dette har du ingen mulighet til å nekte dem å komme inn da de har med seg noen med politimyndighet. Det er dog veldig liten mulighet for at dette skjer men det kanvære en mulighet.

 

Kontrollørene har dog lov til å bruke øyne, ører og hode når de står utenfor døren din. Står de på døren din og du har TV’n på full guffe i bakgrunnen kan det bli vanskelig å nekte for at du disponerer TV. Jeg har hørt historier om at de har ringt og utgitt seg for å være TV-reperatøren med spørsmål om hvordan det går med TV’n. Har de det for seg at du har TV og du nekter for at du har det vil de med andre ord kunne iverksette litt tiltak for å avsløre deg.

 

Lisens og det digitale bakkenettet

Det er noen som har lurt på om en slipper å betale lisens etter alle har begynt å ta i bruk det digitale bakkenettet. Slik reglene er idag må en betale lisens uansett så lenge en har aparat med tv-tuner. En må følgelig fortsette å betale lisens etter det digitale nettet er tatt i bruk.

 

Moral og lisens

Man kan diskutere opp og ned om den moralske delen ved ikke å betale lisens. En er per definisjon pliktig til å betale denne avgiften enten en vil eller ikke.

 

Hvordan blir jeg "kvitt" lisensen?

Det er flere lovlige vis å slippe lisens på:

- Meld fra om at TV er solgt eller vraket.

- Meld fra om at du ønsker tuner i TV plombert.

- Den enkleste: Meld fra om at TV er koblet fra nettet(coax-kabel koblet ut), da du er mye ute å reiser, ikke har råd e.l.Send en mail til [email protected] , hvor du skriver "jeg har valgt å koble fra mitt TV-apparat fra nettet, grunnet [insert reason]". Enkelt, greit og effektivt.

 

(PS: Dette er ikke ment som en oppfordring til å lyve, det er bare oppskrift på hvordan man slipper lisens dersom man er berettiget til nettop det.)

 

Litt mer informasjon om emnet

digitaltvnorge.no:Hvis jeg får svart TV-skjerm, vil jeg da slippe å betale lisens?

digitaltvnorge.no:FAQ om det digitale bakkenettet

FAQ om kringkastingsavgiften på NRK.no

Endret av krikkert
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Men når må du betale lisens? Som nevnt over her slepper man lisens når man kjøper en tv i foreldrenes navn, er dette fordi de allerede har betalt for en tuner? Eller må man betale lisens hver gang man kjøper en tuner? Og hvor mye koster det? Jeg syns denne nrk lisensen er ram, skal betale for noe man kanskje aldri bruker :S

Lenke til kommentar

Jeg har et ambivalent forhold til NRK-lisensen.

 

Ja, fordi: Lisensen er med på at vi brukere får et mer variert mediatilbud. I rene reklamefinansierte kanaler er kanalene avhengig å lage stoff som genererer reklameinntekter. NRK er ikke så styrt av markedskreftene når de skal lage radio og tv. Vi trenger dette når samfunnet ellers er såpass styrt av kjøp og salg. Dessuten er det deilig å kunne slippe all reklamen mellom og i programmene (selv om NRK også kan snike dette inn).

 

Nei, fordi: Lisensen er en ekstraskatt på lik linje med alle andre avgifter vi er belastet med. De vel tusen kronene som skal betales to ganger årlig er sure penger vi føler vi kunne brukt til noe annet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom man bor i kjelleren hjemme hos sin egen mor, har grei jobb og er 23 år. Vil man da også måtte betale lisens?

 

Dette er ikke registrert som en leilighet og alt her er tilgjengelig for alle. Har to ulåste dører som fører til trappen opp.

 

TV'en er heller ikkje registrert på meg.

 

 

Slipper man unna dersom man bytter til prosjektor?

Eneste jeg trenger er noe som kan bruges til ps3 konsollen min

Lenke til kommentar

hvis du kobler en prosjektor og PS3 sammen trenger du ikke å betale lisens da ingen av disse har egen tuner.

 

når det gjelder om du må betale lisens på tv der du bor nå spørs det vel hvor sært/strengt lovverket skal tolkes. i §4 1. ledd heter det:

 

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller: I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

 

 

det betyr at hvis du har fast inntekt (eller annen inntekt som gjør at du forsørger deg selv) skal du egentlig betale lisens. om det kommer en kontrollør og avkrever deg lisens når du bor slik du gjør er en annen sak.

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar ^^

 

Så følgende tekst på NRK sine sider:

Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger.

 

Stort sett er det jeg som bruker TVen, men de andre i huset komme også ned for å se film innimellom.

 

Jeg får ringe NRK i morra og se hvordan det går.

 

Må inrømme at jeg brenner ned NRK kontorer i dagdrømmene mine (noe jeg seffølgelig ikke vil gjøre i virkeligheten XD)

Lenke til kommentar

jeg er ganske sikker på at hadde lisensen forsvunnet fra lomeboken til folk flest og helelr gåt over skatesedelen som felles utgifte ( det er mye rart men betaler skatt for som man likevel ikke bruker av) sa hadde :

 

- folk sett mer på nrk

- nrk hadde fått inn fler penger dem de kunne lage flere og bedre programmer

- man hadde får bedre mer intresange programmer

 

 

nrk har en del ting som de må skjerpe seg grundig på. ikke mist at folk har muliheter til å se de progrmmen de ønsker - programmer som de i realiten betaler for.

slik det er nå så driver nerk å tvinger deg å velge mellom f.eks tv2 og nrk . på toppen av det hele så nekter nrk å sende enkelte av progrmene i reprise. om de sender et program i reprise så er det på det som oftes på det mest idiotiske tidspunktet

for min del så må jeg ty til internett hvis jeg skal se et program som nrk har sendt.

selv om det er vanskelig å finne t fornutig sendetidspunkt så virker det som om nrk med hensikt bruker de dårligste tidspunktene for sendingene sine - spesielt reprisene.

 

 

hvis man blir tvunget til å betale for en tjeneste som man ikke benyter seg av så er det jo svindel.

selv om man betler for å få lov til å se på tv så går jo disse pengen til et selskap man neste ikke benytter seg av

 

hvorfor skal det være så vanskelig å fjerne denne dritten ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...