Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg blitt temmelig indignert av å måtte betale penger for å ha en tv som brukes utelukkende til pc-bruk og DVD-bruk, bare fordi denne kan fange inn analoge NRK-signaler og dermed fungere som "fjernsynsmottaker".

 

Det er også håpløst at man lar dette være regulert av en forskrift fra 1980. Den snakker om fargefjernsyn og virker foreldet. Hvorfor har man ikke fått den oppdatert? Jeg mistenker at det er fordi man da får en dyp og bred debatt om lisensordningen, noe NRK ikke ønsker.

 

Det er også påfallende at man har valgt å la NRK bli kringkastet analogt fremdeles; jeg mistenker at man gjør dette nettopp for å fange opp slike som meg - som ikke er interessert i tv-sendinger, og som derfor ikke har noen RiksTV-boks e.l. Hvis dette er motivet, men man ikke vil si det høyt, er det uredelig.

 

For øvrig er det litt spesielt at forskriften åpner for å frita følgende gruppe fra lisens:

 

medlemmer av NRKs kringkastingsråd

 

Ovennevnte er sikkert off-topic - og jommen er det ikke semi-konspiratorisk også. Så jeg skal vende det over til juss:

 

Forskrift om fjernsynsmottakere (1980-10-23 nr 8798) har en bestemmelse som lar man fysisk eie en TV uten å betale lisens:

 

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

 

Forskriften forutsetter at man kan slippe lisens hvis man ikke bruker tv-en. Man må i så fall sende melding til NRK. Meldingen må erklære to ting:

  1. at tv-en er "satt bort"
  2. at den "ikke vil bli tatt i bruk igjen" før NRK varsles om dette (og kan fakturere for lisens igjen).

 

Min tanke er at denne bestemmelsen gir god mening i en verden anno 1980, da en tv ikke kunne brukes til annet enn å ta inn tv-signaler. At man krevde at tv-en skulle settes bort, ville da gi en sikkerhet for at man faktisk ikke ville benytte den på denne måten.

 

Nå som en tv kan brukes til mye annet, er det da grunnlag for å si at forskriften må tolkes innskrenkende, slik at

  1. "satt bort" ikke lenger gjelder som et vilkår for fritak, og
  2. "tatt i bruk" sikter til bruk som tv-mottager (og ikke f.eks. pc-monitor)?

 

Argumentet må i så fall være at disse bestemmelsene ikke lenger gir mening; tiden har løpt fra dem. Videre at det må være knekkende likegyldig for NRK om man bruker en tv f.eks. til pc-formål, og at det ikke er noen reelle grunner for at tv-en skal settes bort og ikke brukes i det hele tatt.

 

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager om dette har blitt tatt opp før, men føler ikke for å se igjennom 75 sider.

 

Jeg lurer på om det er mulig å fjerne tuneren slik at jeg kan kvitte meg med nrk lisensen? Eller er ikke dette mulig, lengre? Evt hvor mye og hvor jeg kan gå for å få det gjort i Bergen.

 

Ja, det er mulig. Det er vel bare å høre med de som driver med tv service/reperasjon o.l. Sjekk google eller gulesider. Ingen komplisert jobb.

 

Noen som opplever lang saksbehandlingtid hos NRK? Håpløst.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Nei. Skrev min personalia og lisensnummer, hvorfor den skal overføres, navn, fødselsnummer og adresse på ny person (som allerede betaler lisens). Thats it. Så fikk jeg svaret "Vi har i henhold til melding ført lisensnummer 501 53* *** ut av vårt register."

 

Ble dette gjort i år? Jeg gjorde ca. det samme minus fødselsnummer og lisensnummer på den som skulle ha lisensen. Vi bor i samme hus, men vi har én tv på deling.

Lenke til kommentar

Ble gjort i sommer.

 

Forsørges "barnet" av foreldrene? Høres rart ut uansett, er vel kun en lisens pr. TV.

 

Ble gjort før fellesferien her. Kan ha hatt uflaks med saksbehandleren. Typisk meg.

 

Nei, har inntekt. Og dette ble påpekt i avslaget. Fullstendig irrelevant selvsagt.

Lenke til kommentar

Dersom et "barn" bor hjemme hos foreldrene, og har egen inntekt, så skal de faktisk betale lisens dersom de har tilgang til felles TV. Dette har vært tatt opp tidligere i tråden.

 

Den er ikke felles. Den er deres. Jeg har ikke tilgang til å bare se på den når jeg vil.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...