Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det var mitt inntrykk også. Slik jeg tolker det må jeg gå til det skrittet at jeg må få plombert RF delen av TV selv om denne ikke lar meg se på NRK eller noe annen TV kanal.

 

Det som skaper problemer er jo at man kan få inn en del analoge kanaler via kabelanlegg i boret slag o.l. uten dekoder.

Jeg tipper det er derfor at NRK fortsatt mener at også den analoge mottakeren er aktiv

Lenke til kommentar

Det som skaper problemer er jo at man kan få inn en del analoge kanaler via kabelanlegg i boret slag o.l. uten dekoder.

Jeg tipper det er derfor at NRK fortsatt mener at også den analoge mottakeren er aktiv

 

Jeg bor ikke i borettslag og det var ikke noen antenne i huset da jeg kjøpte det. Så jeg vil ikke kunne få inn noe TV hvis jeg ikke blir kunde hos Get eller kjøper en RiksTV dekoder og antenne. Men det bryr NRK seg sannsynligvis ikke mye om. De vil vel at jeg skal fjerne den ubrukelige RF delen...

Lenke til kommentar

 

Jeg bor ikke i borettslag og det var ikke noen antenne i huset da jeg kjøpte det. Så jeg vil ikke kunne få inn noe TV hvis jeg ikke blir kunde hos Get eller kjøper en RiksTV dekoder og antenne. Men det bryr NRK seg sannsynligvis ikke mye om. De vil vel at jeg skal fjerne den ubrukelige RF delen...

 

Les litt i denne tråden, og spør evt. der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1487408

Lenke til kommentar

 

Les litt i denne tråden, og spør evt. der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1487408

Ikke noe entydig svar der heller. Loven er klar, men NRK forsøker å dytte på deg sin tolkning. Erfaringer med NRK's ansatte ser også ut til å divergere. Det ser ut som om jeg har to muligheter:

 

1) Plombere RF delen selv om den ikke er i bruk. Melde fra at mottakeren ikke er i bruk. Kommer NRK på døra kan jeg vise til at jeg har bare en "monitor".

 

2) Melde om at mottageren ikke er i bruk. Jeg definerer mottakeren som RF delen. NRK ser på hele TV apparatet som mottageren. Så potensielt kan NRK være uenig, men flere her har blitt kvitt NRK på denne måten. Hvis de dukker opp på døra kan jeg risikere å måtte betale.

Lenke til kommentar

En bekjent som bruker mye skjermer i sitt arbeid hadde kjøpt in TV da disse er vesentlig billigere enn tilsvarende størrelse PC skjerm. Selvsagt til tross for at dette er et firma og ikke har noe antenne eller opplegg for å motta NRK sendinger kom det krav om lisens. Han tok selv å ødela hele mottagerdelen og antennekontakten på TV og sendte bilde av dette til NRK. Det ble godtatt.

Dette burde også være mulig å gjøre som privatperson. Er det noen her mer erfaring fra en tilsvarende prodedure ovenfor NRK?

Lenke til kommentar

Det er noe rart at man velger å kjøpe en tv ( med dårligere spesifikasjoner ) en en billig dataskjerm når en ikke tar seg råd til en skikkelig dataskjerm .

I tilfelle jeg beskriver var kildematerialet kun full-HD og foremålet var å vise informasjon/film på en så stor skjerm som mulig innenfor et visst kostnadsnivå. En TV til noen få tusenlapper gjorde denne jobben. Skulle man derimot kjøpe en tilsvarende størrelse PC skjerm ville den koste rundt 10x prisen og spesifikasjonene (sannsynligvis 4K) ville være overkill for bruket.

 

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp, håper jeg posten denne i riktig tråd.

 

Kort fortalt. Jeg kjøpte en TV til bruk som spill og pc-skjerm august i fjor, men glemte å avregistrere eller hva man ellers skulle gjort for å unngå lisensavgift. Fikk etter hvert kringkastingsavgift i posten men klagde på vedtaket. Fikk avslag på klagen og klagde på nytt. Denne gangen henviste jeg til riktige paragrafer, tilbød NRK å plombere TVen, viste til at mottakeren ikke var i bruk og skrev at jeg nå anså kundeforholdet som avsluttet. Jeg har til dags dato ikke betalt en krone.

 

Fikk nå svar på sist klage, etter fire måneder, der dette ble avslått og jeg fikk samtidig en ny faktura. Argumentet var avgiftspliktig dekoderteknologi og at jeg selv kunne få TVen plombert. Her er greia, selv om jeg fikk avslag på klagen er likevel kravet om avgift for perioden 01.09.12 – 30.06.13 falt bort og alt jeg får for den perioden er tilleggsavgift pga sen betaling. Jeg har likevel fått kringkastingsavgift for denne perioden, dvs 01.07.13-31.12.13, perioden etter at jeg sa opp kundeforholdet. Så er spørsmålet, vil jeg få en ny faktura for perioden 01.09.12 – 30.06.13 eller har dette falt bort? Er det noe poeng å klage på avgiften for perioden 01.07.13-31.12.13 med henvisning til oppsagt kundeforhold? Hvis NRK nekter å akseptere at mottakeren min ikke er i bruk og fortsetter å sende meg kringkastingsavgift, hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

jeg vill også ha klag på tilleggsavgiften men argumenter om sen behandling fra NRK sin side.

 

Problemet er om du klarer å overbevise lisensavdelingen om at "skjermen" din aldri har , og kommer aldri til brukes som TV.

 

Alternativet er å overføre eierskapet til noen som har lisens fra før

NRK kan jo bare kommunisere med de som er registrerte lisensbetalerer, selv om det regents som juks .

I dit tilfelle ville det ikke være mer juks en det NRK selv driver med

Lenke til kommentar

hva gjør jeg?

Gebyr for sen betaling hørtes merkelig ut. Klagde du (begge gangene) før forfall på fakturaen? Standardsvaret til nrk (mail) er at innkrevningen din er satt på vent (etter det jeg husker).

 

Du kan forøvrig klage til mediatilsynet, jeg ville stått på at det ikke står noen plass at pomblering er noe "kunden" må gjøre.

Lenke til kommentar

Er det ingen som skal informere meg om NRK lisensen når jeg kjøper TV?

 

Jeg kjøpte en TV på elkjøp for å ha til å bruke på playstation og pc. En tid etterpå fikk jeg regning fra NRK. Jeg sendte en mail til NRK lisens avdelingen hvor jeg beskrev at tven ikke har blitt, eller kommer til og bli brukt til å se på tv på. Over 2 månder etterpå fikk jeg svar at jeg måtte betale uansett, fordi tv'en min hadde mulighet til å ta imot kabler, og at jeg måtte plombere tven for å slippe regninga. Og jeg fikk ny regning. Denne gangen for to perioder og for sein betaling. Denne regninga er nå på litt over 3000kr (hvis jeg husker rett), og det har jeg rett og slett ikke råd til som student.

Det jeg lurer på er om Elkjøp har lov å selge en TV til meg UTEN å så mye som nevne at jeg må betale en årlig avgift bare for å eie denne tven?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...