Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Fordi det antagelig er en videreføring av de gamle bestemmelsene der man bare tok hensyn til at alle hadde innebygd mottaker

 

Du må ikke glemme at mange ( jeg antar alle ) har også en analog mottaker innebygd.

Her er det forsatt en del boligbyggelag o.l. som kjører en del kanaler analogt

 

 

Et interessant spørsmål

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er jo det neste åpenbare spørsmålet, hvorfor får man ikke kjøpt TVer uten tuner i Norge

Visst får du vel det..! Men det heter da naturligvis ikke TV - det heter en monitor når det ikke er TV-mottager(dog, mange av dem mangler jo f.eks høyttalere):

 

http://www.kelkoo.no...e/storre-enn-27

 

Men denne f.eks har full HD, HDMI og innebygde høyttalere:

http://www.multicom....at-p/c/p4641611

Edit:

Den har tilogmed Linux og mediespiller.

Endret av toth
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det relevant?

 

Det er nettop situasjonen som avgjør om det er relevant.

hvis dettet er en gammel tv som er satt til side som ikke er verd 2 sure sild eng ang så skal altså NRK sjel penger fra "ungene" også.

De er definisjonen "eier" jeg lur litt på i denne sammenhengen

 

Her er det altså slik at sønnen i huset hverken har kjøp eller fått denne tven

Så eieren er forsatt en som har en tv fra før som det betales lisens for

Lenke til kommentar

Det er irrelevant hvem som eier den. Forskriftens pgf 1 fastslår betalingsplikt slik:

 

Det er bare det at sønnen heler ikke låner tvn i riktig forstand

 

jeg har sett et sted at NRK mener at hvis man har tatt en mottaker i bruk ( ulovlig eller ikke ) så vil de ha lisens

 

Samtidig hvis nå tv er stjålet så er det jo noen andre som bruker den ( eller eier den ) .

Da skulle man jo tro at NRK ville krevd lisens av tyven hvis jeg forstår reglene riktig

 

Så lenge det er slik så kan man oppfatte det slik at NRK ikke går i veien for tyveri

Lenke til kommentar

Jeg vet at du vil tyne denne loven. Du har gjort det veldig klart.

 

Lån, i rettslig forstand, er at noen har lovlig besittelse og en viss eksklusiv bruk av en ting etter avtale med eier uten å ha eiendomsrett til tingen.

 

Sønnen har åpenbart lovlig besittelse. Hvorvidt han har eksklusiv bruk blir et spørsmål for de konkrete omstendigheter. Det foreligger åpenbart en implisitt avtale med eier.

Lenke til kommentar

At han har lov er bare noe du antar.

jeg mener det å bevise at han har lov kan være lit kinkig.

Det er vel i grunn det vi diskuterer her , ikke sant ?

Hva er det vi diskuterer? Spørsmålet er ikke om han har lov til å ha den, spørsmålet er om han har den. Om den står på rommet hans, ja så har han den. Veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Hva om han selv har bare tatt den og sett den der selv .

Han bruker den ja, men det betyr ikke nødvendigvis at han har fått lov av faren.

 

Igjen hvor går grensen mellom det å eie noe , lånen noe og ta noe

 

Og hvis en person har kjøpt eller leier ( låner ) flere mottakerer som blir plassert i flere rom tilknytte hver sin skjerm (tv)

så er det jo bare enn eier inne i bilde selv om flere av mottakerne er i bruk

pr destinasjon så er det jo lit på kanten å si at de andre låner mottakerne når de sitter i hvert sitt rom og ser tv

 

hvis f,ks 3 personer sitter i samme rom og ser på hver sin tv hvem låner tv av hvem.

Her kan de se på alle tvene i fellesskap også

Lenke til kommentar

Dersom du benytter en dekoder og har egen husstand, er du lisenspliktig. Der har du svaret på alle spørsmålene dine Elgen.

 

Nå var det ikke riktig det jeg spurte om i post #1516.

 

jeg omformuler spørmålet og forsøker på nytt

når en person har skaffet seg flere mottakere , som er koblet til hver sin tv trådløst og tv-ene kan plassere hvor som helst i huset ,alt fra alle i samme rom der alt fra en til mange ser på dem til hvert sitt som men en ser hver.

Hvor mange brukere er det da egentlig ?

 

her er det snakk om mange kombinasjoner

Lenke til kommentar

spørmålet dreier seg om lisensen , men også om hvem som må regnes som bruker her .

altså hvem som er pliktig til å betale i disse tilfellene.

 

 

når en person har skaffet seg f.eks 5 mottakere , som er koblet til hver sin tv trådløst og tv-ene kan plassere hvor som helst i huset ,alt fra alle i samme rom der alt fra en til 5 ser

altså 5 tver og 5 personer

Hvor mange brukere er det da egentlig ?

 

hvor mange skal betale lisens i dette tilfellet ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...