Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har enda ikke mottatt noe krav fra NRK på lisens TVen jeg bestilte til min far (i mitt navn, smart trekk...) i februar i fjor. Pleier det å ta så lang tid før man får regning på lisensen?

 

Vet ikke helt hvor stuerent det er å spørre om dette i denne tråden, siden jeg ikke har noe juridisk spørsmål, men tenkte jeg kunne ta det her fremfor å opprette en ny tråd.

Lenke til kommentar

Vel, du burde jo snarest mulig sende en epost og fortelle at den var til din far, men at han bare ikke er så stø på netthandel (eller hva som nå var grunnen til at den ble kjøpt av deg), så slipper du ihvertfall å betale mer lisens enn du må.

 

Og nei, man pleier å få regning neste termin, men det er ikke helt uten feil og tregheter det systemet deres. Men betale, det må du nok.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Mener å ha sett et standard brevoppsett her som man sender til NRK som informerer om at mottageren ikke er i bruk og de er velkommen til å plombere i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere §9. Hvor finner jeg dette brevet?

Ser NRK hevder at det må plomberes på godkjent verksted. Gir de seg på det hvis man henviser til §9?
Hvordan godkjennes slike verksted?
Kan man som siv.ing. i elektronikk plombere selv? Garantien bortfaller vel uansett.
Lenke til kommentar

 

Mener å ha sett et standard brevoppsett her som man sender til NRK som informerer om at mottageren ikke er i bruk og de er velkommen til å plombere i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere §9. Hvor finner jeg dette brevet?

 

 

Det ligger vel i denne tråden, men kanskje i litt forskjellige utgaver. Du må uansett modifisere det så det passer til din situasjon.

 

 

 

Ser NRK hevder at det må plomberes på godkjent verksted. Gir de seg på det hvis man henviser til §9?

Hvordan godkjennes slike verksted?
Kan man som siv.ing. i elektronikk plombere selv? Garantien bortfaller vel uansett.

 

Om du bruker standardbrevet i denne tråden så erklærer du bare at du ikke mer vil bruke mottakeren din. Og det er ikke så mye mer til det enn det.

 

Om du derimot forklarer NRK at du har tenkt å bruke din TV som f.eks. PC-skjerm så tolker de regelverket dithen at hele TV-en din er en mottaker og vil derfor kreve at du plomberer den siden de etter sitt syn kan kreve lisenspenger om du ikke gjør det samtidig som du innrømmer at den fortsatt vil være i bruk.

 

Flere i tråden mener at dette er feil tolkning av NRK, og at hele TV-en ikke kan regnes som mottaker, men så vidt jeg vet har ingen noen gang trukket NRK inn for noen rettstol for å få en egentlig rettskraftig tolkning av loven. Det er imidlertid en person i denne tråden som har sendt et brev til en eller annen relevant klagenemnda uten at han har fått noe svar enda det jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar

 

Det ligger vel i denne tråden, men kanskje i litt forskjellige utgaver. Du må uansett modifisere det så det passer til din situasjon.

 

 

 

 

Om du bruker standardbrevet i denne tråden så erklærer du bare at du ikke mer vil bruke mottakeren din. Og det er ikke så mye mer til det enn det.

 

Om du derimot forklarer NRK at du har tenkt å bruke din TV som f.eks. PC-skjerm så tolker de regelverket dithen at hele TV-en din er en mottaker og vil derfor kreve at du plomberer den siden de etter sitt syn kan kreve lisenspenger om du ikke gjør det samtidig som du innrømmer at den fortsatt vil være i bruk.

 

Flere i tråden mener at dette er feil tolkning av NRK, og at hele TV-en ikke kan regnes som mottaker, men så vidt jeg vet har ingen noen gang trukket NRK inn for noen rettstol for å få en egentlig rettskraftig tolkning av loven. Det er imidlertid en person i denne tråden som har sendt et brev til en eller annen relevant klagenemnda uten at han har fått noe svar enda det jeg har fått med meg.

 

Jeg vil bruke TV'ene som PC-skjermer. Men disse har kun analog antenneinngang og jeg har ikke Canal Digital, Get eller RiksTV så de er ubrukelige til å se på TV med allerede.
Jeg kan også fjerne RF delen av TV'ene selv og fylle med expoxy så NRK kan komme å sjekke så mye de vil.
Har dette vært forsøkt gjort ovenfor NRK tidligere?
Lenke til kommentar

Er det da virkelig ikke på tide at også NRK selv respekter disse lovene og ikke bare krever at alle seerne skal danse etter deres pipe ?

 

Det må da gå an for NRK sjekke hva som er tilfellet i stedet for å påstå at alle som bruker en TV også bruker mottakeren eller er det sp kyniske at de ikke klarer å skille mellom mottakerdelen og monitor delen ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Har egentlig litt lyst til å krangle med NRK siden TV'ene i seg selv ikke er har en mottager til å se på NRK da de kun har RF og HDMI, men det er nok ikke verd tiden.


Er det noen som kan anbefale et rimlig og raskt verksted som er godkjent av NRK for plombering i Oslo?


Når er neste lisenstermin og når må jeg melde i fra for å ikke bli innkrevd avgift for denne?
Lenke til kommentar

 

Har egentlig litt lyst til å krangle med NRK siden TV'ene i seg selv ikke er har en mottager til å se på NRK da de kun har RF og HDMI, men det er nok ikke verd tiden.
Er det noen som kan anbefale et rimlig og raskt verksted som er godkjent av NRK for plombering i Oslo?
Når er neste lisenstermin og når må jeg melde i fra for å ikke bli innkrevd avgift for denne?

 

 

1. januar er neste termin. Du kan sjå framgangsmåte her: Guide: Slik slipper du NRK-lisensen.

 

Eg sendte epost om at eg ikkje hadde mottakarar i bruk. Først fekk eg ein generisk epost tilbake om at dei hadde mottatt meldingen og at lisensen var fryst inntil vidare, så det betydde ikkje stort for min del kor lang tid det tok. Etter drøye 2 månader fekk eg ein ny epost med bekreftelse på at lisensen var avslutta. Eg har ikkje plombert noko som helst og nemnde ikkje plombering.

 

Ein TV (eller monitor) som ikkje kan ta inn TV-signal er ikkje lisenspliktig.

Lenke til kommentar

Ein TV (eller monitor) som ikkje kan ta inn TV-signal er ikkje lisenspliktig.

 

 

Men slik jeg tolker tidligere meldinger i tråden her så mener NRK at fjernsynsmottakeren er hele TV apparatet og er man i bestittelse av dette så utløser det fortsatt lisens selv om det ikke kan ta i mot NRK uten ekstra utstyr.
Lenke til kommentar

Det er dekoderen de vektlegger.

De bryr seg ikke om du brukeren den men om du kan bruke den

Så lenge den er tilkoblet resten av apparatet så definerer de den som i bruk .

( i praktisk betyr det alle enheter som inneholder en mottaker)

 

Det er jo veldig let for deg å koble til en antenne eller tv kabel

Om du ikke kan motta signaler bryr de seg overhode ikke om

 

Du og jeg vil neppe si at mottakeren er i bruk når man bare mottar støy men NRK menr nok da at den da er i bruk

 

 

Nå er det en ting her jeg har lurt litt på.

Det er ikke så aktuelt i dag slik jeg ser det men likevell

 

Når man kobler ut mottaker delen så er de jo vanligvis RF kontakten det går ut over slik jeg har forstått det

ville de da ikke også gå ut over de som brukte denne til koble til annet utstyr

( dette er utstyr som i dag er gammelt )

Kanal nr 36 var jo mye brukt til dette i sin tid

 

Hvordan står/stod forskriften i forhold til dette når de også har hindret at man kan se video (VHS ) gjennom den kontakten ?

Lenke til kommentar

Men slik jeg tolker tidligere meldinger i tråden her så mener NRK at fjernsynsmottakeren er hele TV apparatet og er man i bestittelse av dette så utløser det fortsatt lisens selv om det ikke kan ta i mot NRK uten ekstra utstyr.

 

Dersom apparatet har ein mottakar, ja. Har du derimot ein TV som ikkje kan ta imot TV-signal og vise noko som helst utan ekstrautstyr, så er den ikkje lisenspliktig.

 

Det er heile poenget med å plombere ein TV med mottakar, for at du skal kunne bruke den som monitor, men ikkje kunne bruke mottakaren.

Lenke til kommentar

 

Dersom apparatet har ein mottakar, ja. Har du derimot ein TV som ikkje kan ta imot TV-signal og vise noko som helst utan ekstrautstyr, så er den ikkje lisenspliktig.

 

Det er heile poenget med å plombere ein TV med mottakar, for at du skal kunne bruke den som monitor, men ikkje kunne bruke mottakaren.

 

Hva med kanal 36 , som teknisk sett er en del av dekoderen men som også har vert brukt til ekstra utstyr ?

Nå vet jeg ikke om det forsatt brukes lenger på nyere utstyr.

Men så er det jo forsatt enkelte som bruker det gamle utstyret enda

Lenke til kommentar

 

Dersom apparatet har ein mottakar, ja. Har du derimot ein TV som ikkje kan ta imot TV-signal og vise noko som helst utan ekstrautstyr, så er den ikkje lisenspliktig.

 

 

Er du sikker på dette? Hva er poenget med å plombere RF delen av TV'en da?
TV-apparatene har RF mottager som sagt er ubrukelige fordi jeg ikke kan se på NRK uten en dekoder etter at de analoge sendingene sluttet. Det som beskrives i linken til hardware.no er plombering av RF delen av apparatet. Det virker som om NRK er fornøyd hvis man får et godkjent verksted for å utføre dette unødvendige (slik jeg ser det) inngrepet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...