Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Hvis jeg forstår det riktig så skatter de for en beløp de har i lønn , på lik måte som oss andre.

Da blir det ingen skattemessing forskjell

 

Beløp de har i lønn ?

 

Når man får frynsegoder i jobbsammenheng så skal dette i normale tilfeller fordelsbeskattes. Dersom en som blir fritatt har en lønn som overstiger innslagspunktet for toppskatt trinn 2 så må man betal nesten 50% av lisensen i skatt.

 

Ergo så slipper de billigere unna

 

De slipper billigere ja.. men de får ikke gratis lisens. Det er en vesensforskjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

lisensen går på per hustand og ikek per tv. setter du den på foreldrene dine sitt navn, og de allerede betaler lisens, gir ikke dette moen økning i lisensen for dem.

 

Hvordan går man frem for å endre eier? Må jeg til skattekontoret? Kjøpte en tv via nett, og da ble den automatisk registrert i mitt navn.

 

Et blankskudd her:

Noen som har blitt kvitt NRK lisensen ved å sende inn eierskifteskjema på TV'en sin, over på en eksisterende lisens kunde?

 

Har samme spørsmål. Fått svar?

Lenke til kommentar

Du trenger bare å si ifra at du ikke lenger har tv, og ikke ønsker å betale lisens for noe du ikke har.

Om du velger å si om du har kastet den gamle tv'en, eller om den har fått ny eier, det er opp til deg.

Men om du velger å si at den har fått ny eier, så er det mulig at NRK ønsker å vite hvem den nye eieren er.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Jeg flyttet fra Trondheim i april (solgte leiligheten)

Regsitrert bosted er hjemme hos foreldre. De betaler lisens.

Postadresse er i Stavanger, der leier jeg hos en som betaler lisens.

 

Jeg kjøpte TV etter jeg hadde solgt leilighet i april. Samme dag som ny eier fikk nøkler. Problemet er at TVen var defekt, og jeg fikk penger tilbake i juni fra butikken der jeg kjøpte den.

 

I dag fikk jeg lisens regning. Altså. Offisielt sett bor jeg hjemme, der de betaler lisens. Jeg har ingen TV, jeg bor/leier der det blir betalt lisens. Hvorfor sender de meg lisens da?

 

Er det fordi jeg kjøpte ny TV i april, på min gamle adresse i Trondheim? Og så vet dem ikke at den er defekt? og at jeg fikk pengene igjen.

 

Så dritt lei, nrk greiene nå.

 

Det beste er jo at jeg sende de et skriftlig brev i april med min underskrift og ny eiers underskrift, der det står at han tar over dekoder utstyr etc fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg flyttet fra Trondheim i april (solgte leiligheten)

Regsitrert bosted er hjemme hos foreldre. De betaler lisens.

Postadresse er i Stavanger, der leier jeg hos en som betaler lisens.

 

Forsørges du fullt ut av husstandsmedlemmet som betaler lisens? Det er vilkåret for fritak -- det er én lisens per person, ikke én lisens per husstand som er hovedregelen.

 

Jeg kjøpte TV etter jeg hadde solgt leilighet i april. Samme dag som ny eier fikk nøkler. Problemet er at TVen var defekt, og jeg fikk penger tilbake i juni fra butikken der jeg kjøpte den.

 

And herein lies the problem: Forhandlere er pliktig til å informere NRK om salg - ikke om retur. Meldeplikten ligger på den som gir fra seg TV'en. Den som ikke melder fra vil derfor fortsette å få lisensfakturaer.

 

I dag fikk jeg lisens regning. Altså. Offisielt sett bor jeg hjemme, der de betaler lisens. Jeg har ingen TV, jeg bor/leier der det blir betalt lisens. Hvorfor sender de meg lisens da?

 

Vanskelig å si. Muligens fordi du har misforstått lisensregelverket, se over.

 

Det beste er jo at jeg sende de et skriftlig brev i april med min underskrift og ny eiers underskrift, der det står at han tar over dekoder utstyr etc fra meg.

 

Dette er et argument du muligens kan vinne frem med, litt avhengig av hvordan du ordla deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte TV etter jeg hadde solgt leilighet i april. Samme dag som ny eier fikk nøkler. Problemet er at TVen var defekt, og jeg fikk penger tilbake i juni fra butikken der jeg kjøpte den.

 

I dag fikk jeg lisens regning. Altså. Offisielt sett bor jeg hjemme, der de betaler lisens. Jeg har ingen TV, jeg bor/leier der det blir betalt lisens. Hvorfor sender de meg lisens da?

 

Er det fordi jeg kjøpte ny TV i april, på min gamle adresse i Trondheim? Og så vet dem ikke at den er defekt? og at jeg fikk pengene igjen.

 

Så dritt lei, nrk greiene nå.

 

Det beste er jo at jeg sende de et skriftlig brev i april med min underskrift og ny eiers underskrift, der det står at han tar over dekoder utstyr etc fra meg.

Det er fordi du ikke har gitt beskjed om at tv'en er defekt og at du har fått pengene tilbake. Om du bor hos foreldre som betaler lisens eller om du har en utleier som betaler lisens spiller ingen rolle for hverken deg eller nrk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte TV etter jeg hadde solgt leilighet i april. Samme dag som ny eier fikk nøkler. Problemet er at TVen var defekt, og jeg fikk penger tilbake i juni fra butikken der jeg kjøpte den.

 

I dag fikk jeg lisens regning. Altså. Offisielt sett bor jeg hjemme, der de betaler lisens. Jeg har ingen TV, jeg bor/leier der det blir betalt lisens. Hvorfor sender de meg lisens da?

 

Er det fordi jeg kjøpte ny TV i april, på min gamle adresse i Trondheim? Og så vet dem ikke at den er defekt? og at jeg fikk pengene igjen.

 

Så dritt lei, nrk greiene nå.

 

Det beste er jo at jeg sende de et skriftlig brev i april med min underskrift og ny eiers underskrift, der det står at han tar over dekoder utstyr etc fra meg.

Det er fordi du ikke har gitt beskjed om at tv'en er defekt og at du har fått pengene tilbake. Om du bor hos foreldre som betaler lisens eller om du har en utleier som betaler lisens spiller ingen rolle for hverken deg eller nrk.

Takk, dette ble litt over tlf med Expert etter at elesco ikke klarte å fikse TVen.

 

Dog har jeg ingen papirer på dette.

 

Holder det dog å vise konto utskrifter.

 

Altså at samme beløp blir trukket og kommer inn 1,5 måneder senere?

 

HVis ikke, må jeg få kvittering fra Expert?

Lenke til kommentar

At folk tvinges til å betale NRK lisens som overhode ikke har et forhold til Kanalen er ulovlig..Canal digital/Viasat/rikstv og snart HBO osv videre bør sette steinharde krav til NRK for å ha de i sitt sortimang..Der kan parabol og kabelkunder sette hardt mot hardt..Vil du ha tv2 så tvinges du å betale NRK lisens..Liker du ikke kroneis,skal du likevel betale for den,og gjør du ikke blir det tilleggsavgift og lønnstrekk...Her er det advokatmat til den store gullmedalje og eventuelt enorme erstatningskrav mot NRK av tilbakebetaling av tvangsavgift som er ULOVLIG..uannsett statlig krav..noen mener likevel at dette er greit?!!! Så til alle som har Pakke(viasat/canal digital/rikstv/tv2 el reklamefinansiert tv) Sett krav!!

Lenke til kommentar
Canal digital/Viasat/rikstv og snart HBO osv videre bør sette steinharde krav til NRK for å ha de i sitt sortimang..Der kan parabol og kabelkunder sette hardt mot hardt..

Helt enig i dette. Som jeg sa i Juni:

 

Nå når alle er i besittelse av en digital tuner er det ingenting i veien for at NRK kan bli en egen abo-pakke på linje med viasat sport, tv1000 eller canal+ film - 119kr mnden, så får du alle NRKs kanaler. Betaler du ikke, får du ikke inn NRK på get-boxen din.

Problem solved.

Lenke til kommentar

At folk tvinges til å betale NRK lisens som overhode ikke har et forhold til Kanalen er ulovlig..Canal digital/Viasat/rikstv og snart HBO osv videre bør sette steinharde krav til NRK for å ha de i sitt sortimang..Der kan parabol og kabelkunder sette hardt mot hardt..Vil du ha tv2 så tvinges du å betale NRK lisens..Liker du ikke kroneis,skal du likevel betale for den,og gjør du ikke blir det tilleggsavgift og lønnstrekk...Her er det advokatmat til den store gullmedalje og eventuelt enorme erstatningskrav mot NRK av tilbakebetaling av tvangsavgift som er ULOVLIG..uannsett statlig krav..noen mener likevel at dette er greit?!!! Så til alle som har Pakke(viasat/canal digital/rikstv/tv2 el reklamefinansiert tv) Sett krav!!

Dette er en tråd som handler om de juridiske sider ved NRK-avgiften. Ditt innlegg inneholder ikke et snev av juss. At du mener staten ikke legitimt kan kreve inn avgifter får stå for din kappe - jussen fungerer ikke slik at alt du ikke liker er ulovlig.

 

Avgiften er pålagt med hjemmel i lov og skattevedtak, og innkrevingen skjer i henhold til forskrift. For at noe av dette skal være ulovlig må du dermed finne en høyere rangert rettsregel som disse reglene stride mot. Det vil si at enten menneskerettighetstraktatene som er inkorporert gjennom menneskerettsloven, EØS-traktatene som er inkorporert gjennom EØS-loven eller grunnloven må si at dette ikke er greit. Hvilke av disse er det som gjør nrk-avgiften "ulovlig"?

 

PS: Spørsmålet er egentlig retorisk. Svaret er ingen. Det finnes ikke advokatmat her overhodet. Du er helt på jordet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...og bare for å tilføye; Man betaler ikke for kanalen NRK. Man betaler for at man eier et apparat som kan brukes til å ta imot TV-signaler med.

Det bør jo strengt tatt ikke trenge å presiseres, man må nesten anta at en som i jussforumet kommer med en påstand om at avgiften er ulovlig har et minimum av kjennskap til hva han snakker om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, dette ble litt over tlf med Expert etter at elesco ikke klarte å fikse TVen.

 

Dog har jeg ingen papirer på dette.

 

Holder det dog å vise konto utskrifter.

 

Altså at samme beløp blir trukket og kommer inn 1,5 måneder senere?

 

HVis ikke, må jeg få kvittering fra Expert?

Jeg ville prøvd med det først, altså det enkleste. Dersom de ikke godtar det får du heller kontakte expert og fortelle hvor tungvint nrk skal ha det.

Lenke til kommentar

Husk at behandlingstiden fort blir 3-4 uker. Ventet i to uker på en sak hos lisensavdelingen nå.. Mottatt bekreftelse på mottatt og at lisensen fryses inntil behandlet, men det tar jaggu tid videre..

 

Jeg sendte i starten av Juli og har ikke fått svar annet den automatiske bekreftelsen, men har heller ikke mottatt noen purringer på lisens som skulle vært betalt 1. August. Så regner med at det er i boks?

Lenke til kommentar

Takk, dette ble litt over tlf med Expert etter at elesco ikke klarte å fikse TVen.

 

Dog har jeg ingen papirer på dette.

 

Holder det dog å vise konto utskrifter.

 

Altså at samme beløp blir trukket og kommer inn 1,5 måneder senere?

 

HVis ikke, må jeg få kvittering fra Expert?

Jeg ville prøvd med det først, altså det enkleste. Dersom de ikke godtar det får du heller kontakte expert og fortelle hvor tungvint nrk skal ha det.

Takk skal du ha Abigor

 

Får bare krysse fingrene :)

Lenke til kommentar

Takk, dette ble litt over tlf med Expert etter at elesco ikke klarte å fikse TVen.

 

Dog har jeg ingen papirer på dette.

 

Holder det dog å vise konto utskrifter.

 

Altså at samme beløp blir trukket og kommer inn 1,5 måneder senere?

 

HVis ikke, må jeg få kvittering fra Expert?

 

Det eneste du trenger å gjøre, er å sende en epost til lisenskontoret der du opplyser om at du ikke er i besittelse av en mottager lengre på grunn av at tven ble returnert. Du trenger ikke noen kvittering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...