Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mer altså at hvis 5 dekorere står i ett rom og overfører signalet til 5 tver i hver sitt rom .

så skall alle 5 som siter og ser ( på hver av tven ) betale ?

 

Men hvis alle 5 sitter i samme rom samme med alle 5 tven ( selv om de ser på hver sin ) så trenge bare en å betale ?

Her kan man likegodt si at en person sitter og ser på alle 5 skjermene

 

jeg skulle gjerne ha vist hvorfor det ikke holder med en lisen pr husstand uansett alder

hvor får jeg en saklig og juridisk begrunnelse på det ?

Lenke til kommentar

Nå følger du ikke med på hva jeg skriver. Les hva jeg skriver. Hver husstand skal ha egen lisens. Hvis alle fem som sitter i rommet er i samme husstand, så er det en lisens. Hvis alle som sitter på hvert sitt rom er i samme husstand, så er det en lisens. Hvis alle fem i samme rom er forskjellig husstand, så er det fem lisenser. Hvis alle fem som sitter i hvert sitt rom, er forskjellig husstand, er det fem lisenser.

 

Det kan bo flere husstander i samme hus.

Lenke til kommentar

Nå følger du ikke med på hva jeg skriver. Les hva jeg skriver. Hver husstand skal ha egen lisens. Hvis alle fem som sitter i rommet er i samme husstand, så er det en lisens. Hvis alle som sitter på hvert sitt rom er i samme husstand, så er det en lisens. Hvis alle fem i samme rom er forskjellig husstand, så er det fem lisenser. Hvis alle fem som sitter i hvert sitt rom, er forskjellig husstand, er det fem lisenser.

 

Det kan bo flere husstander i samme hus.

 

Det er det som er kjernen her

hvordan definer man hva som er egne rustender i forhold til de eksemplene jeg har kommer med.

for det kan god være bare en familie som flytter litt rundt på tvene

 

poenget var at alle mottakerne som det kreves lisens for er plaser på samme sted mens skjerme kan være plassert på forskjellige steder i huset . Hvis dette gjaldt selve skjermene så var det greit , men nå gjelder lisensen mottakerne.

Lenke til kommentar

Her har du svar på spørsmålet ditt elgen:

 

 

FOR 1980-10-23 nr 8798: Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Lenke til kommentar

Det er det som er kjernen her

hvordan definer man hva som er egne rustender i forhold til de eksemplene jeg har kommer med.

for det kan god være bare en familie som flytter litt rundt på tvene

 

poenget var at alle mottakerne som det kreves lisens for er plaser på samme sted mens skjerme kan være plassert på forskjellige steder i huset . Hvis dette gjaldt selve skjermene så var det greit , men nå gjelder lisensen mottakerne.

 

Problemet her er at du ikke vet hva en egen husstand er for noe. Derfor oppfordrer jeg deg til å finne det ut før du fortsetter diskusjonen. Siden du ikke vet det, nytter det ikke å prøve å få deg til å forstå.

Lenke til kommentar

Problemet her er at du ikke vet hva en egen husstand er for noe. Derfor oppfordrer jeg deg til å finne det ut før du fortsetter diskusjonen. Siden du ikke vet det, nytter det ikke å prøve å få deg til å forstå.

Jepp. Den andre elgen prøver å gi inntrykk av at det er vanskelig å si hva som er "en husstand", men i realiteten er det faktisk bare han selv som ikke skjønner det. Der har vi halve denne tråden i et nøtteskall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke korrekt. De tar ikke kun hensyn til egen inntekt. F.eks. en familie med to voksne der begge har egen inntekt, utløser kun en lisens. Så der tar du feil.

 

Definisjon "husstand" hos NRK går bare på om man har egen inntekt , ikke om man bor der som en del av familien slik det står i lovteksten

 

altså :

Definisjon husstand i forhold til det jeg linket til sier bare at det er en familie som bor under samme tak uansett hvor mange voksne som bor der .

NRK derimot definere det som en som har engen inntekt uten å bry seg hvor mye man bidrar til familien

 

Da sier den en definisjon at hvis far og mor pluss sønnen bor der ( med egen TV) så skal det bare betales en lisens , men NRK sin definisjon sier at det skal betales 2 lisenser

Lenke til kommentar

Vilkårene for å betale én lisens selv om man har flere mottakere er klart angitt i forskriftens pgf 4 I til IV. Her I:

 

Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

 

En husstand med to voksne der begge har egen inntekt utløser, se forskriften, bare én lisens dersom de to voksne er gift. Øvrige medlemmer av husstanden må være fullt ut forsørget av avgiftsbetaler for å få fritak.

Lenke til kommentar

Vilkårene for å betale én lisens selv om man har flere mottakere er klart angitt i forskriftens pgf 4 I til IV. Her I:

En husstand med to voksne der begge har egen inntekt utløser, se forskriften, bare én lisens dersom de to voksne er gift. Øvrige medlemmer av husstanden må være fullt ut forsørget av avgiftsbetaler for å få fritak.

Det betyr altså at i samboerforhold så skal man betale to lisenser? Snakker om utdatert avgift.

Lenke til kommentar

Vilkårene for å betale én lisens selv om man har flere mottakere er klart angitt i forskriftens pgf 4 I til IV. Her I:

 

 

 

En husstand med to voksne der begge har egen inntekt utløser, se forskriften, bare én lisens dersom de to voksne er gift. Øvrige medlemmer av husstanden må være fullt ut forsørget av avgiftsbetaler for å få fritak.

 

i så fall er hele forskriftsteksten ( du har bare plukket ut et avsnitt ) på kollisjonskurs med seg selv hvis man tolker den slik advokater gjør

 

Hvis de er flere i same husstand som ser på hver sin tv så vil de normal være vanskelig å klargjør hvem som faktisk eier den.

NRK selv kan ikke gjør det fordi de vet jo ikke om samme person bruker alle tvene eller om det er i bruk hver for seg

Lenke til kommentar

Noe sier meg at du ikke har det minste snøring på hvordan man tolker "slik advokater gjør"...

 

Du må bare tro det , men de fleste vet at ingen advokater tolker lovtekstene ordrett

i enkelte tilfelle kan de også få det til gi motsatt betydning.

 

jeg ser at i den lovteksten jeg fant så bruker de ikke begreps husstand lenger.

Da blir spørmålet om man har erstatte de med et annet ord med samme betydning

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Disse NRK-folka driver stadig på rundt på studenthjemmet jeg bor på og. Åpna døra for en i fjor høst, og problemet mitt var da så man rett inn på TV'en min. Hadde ikke brukt den til annet enn å koble opp til å se fotball med via TV2 Sumo da, og visste ikke at jeg hadde mulighet for å få inn noen kanaler uten dekoder. Etter en lang diskusjon med han fikk jeg overbevist han om at jeg brukte TV'en som PC-skjerm. Til slutt ble han så oppgitt at han satt et stort kryss over skjemaet sitt og gikk.

 

Det ringer på her en gang i blant, men når jeg veit at jeg ikke venter noe besøk så åpnes ikke døra.. Er også en uskreven regel her omtrent at man banker på hos naboene sine, og ikke bruker ringeklokka. Disse lisensfolka veit å finne de rette stedene og leite etter syndere, og jeg har flere naboer her som har måttet punge ut med en god del.

 

NRK er noe jeg ikke har interesse for å betale for uansett, da de ikke har noe som interesserer meg, annet enn en og annen interessant fotballkamp de sender, noe som skjer en gang i skuddåret..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...