Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Ehh, tuller du med meg, Illus? Å "ta det over skatteseddelen" er da akkurat det samme som å ta ta det på statsbudsjettet. Hva i all verden er i din verden forskjellen?

 

De samme som vedtar statsbudsjettet har makt til å nekte NRK å ta lisens, eller tvinge dem til å ta mindre lisens også. Så jeg ser ikke helt det problemet.

 

Stor forskjell.. dersom du linker noe opp mot inntekt/formue ala. formueskatt eller toppskatt så er ikke dagens skatteregime nødvendigvis rettferdig,

 

Dersom man tar det over statsbudsjettet uten noe form for føringer om hvor pengene skal komme fra så blir det muligens mer rettferdig.

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da ingenting som blir finansiert slik du snakker om her, unntatt deler av folketrygden. Å ta noe over skatteseddelen er det samme som å ta det over statsbudsjettet. Jeg skjønner ikke hva slags system du har sett for deg og argumentert for, men jeg tror ikke du klarer å finne noen som mener man skal ta det "direkte" fra inntekten som en slags særskatt.

Lenke til kommentar

BTW: Dersom man tar kostnaden for NRK over statsbudsjettet og ikke over skatteseddelen så kan jeg være enig i at det i fremtiden er veien å gå. Dvs. at pengene kommer fra alle skatter og avgifter og ikke direkte knyttes opp mot inntekt/formue.

 

Det eneste ankepunktet jeg da har er kortvarige politiske vinder som kan ødelegge kulturinstitusjonen nrk slik vi kjenner den i dag. Jeg mener en slik institusjon har livets rett og er viktig for vår kulturarv.

 

Hvorfor driver du å bryter opp debatten og ødelegger sammenhengen her ?

 

Hvilken sammenheng ? Det røret du kommer med ?

 

du tar tingene ut fra sammenhengen her.

 

Lisensen henger samme med at man ikke kan ha andre kanaler en NRK uten å måtte betale lisens .

Unntaket er TV2 og et par kanaler til

 

her plukket du det opp i flere deler og mente at NRK var gratis uten å ta hensyn til forutsetningene

 

kriteriet her er dog at det er under noen forutsetninger

For mange er det også upraktisk

 

Ser man kun NRK på dekoder så må man også betale lisens

Bruker man Internett så slipper man. ikke noen spesielt rettferdig akkurat

Lenke til kommentar

Det er da ingenting som blir finansiert slik du snakker om her, unntatt deler av folketrygden. Å ta noe over skatteseddelen er det samme som å ta det over statsbudsjettet. Jeg skjønner ikke hva slags system du har sett for deg og argumentert for, men jeg tror ikke du klarer å finne noen som mener man skal ta det "direkte" fra inntekten som en slags særskatt.

 

Statsbudsjettet består da vitterligen av mer enn bare skatten ?

 

I tilleg til skatt har vi alle avgifter, oljepenger osv. osv.

 

Å si at man tar noe over skatteseddelen begrenser seg nettopp til skatt.. hvordan får du avgifter og oljepenger inn i skatteseddelen ??

 

Men dersom dere prøver å si at lisensen ikke skal betales over skatten basert på inntekt/formue slik dere gjentatte ganger har skrevet her så er vi vel stort sett enige? Og jeg skjønner godt at folk ikke skjønner hva dere mener :)

Endret av Illus
Lenke til kommentar

jeg mer god man kunne ha gjort det i forhold til inntekt og formue da jeg mer at endringen knappe blir merkbar

utgangspunktet bør være i forhold til dagens sats og så justeres opp eller ned i forhold til inntekter over eller under gjennomsnittet .

 

da vil de som har levere inntekt betale mindre en de med høyere inntekt

Lenke til kommentar

Når man sier at noe skal finansieres "over skatteseddelen" så mener man helt åpenbart at det skal på statsbudsjettet. Du skal være helt ekstremt pedantisk for å misforstå det. Google "over skatteseddelen", så ser du hvordan uttrykket brukes. Jeg er klar over at statsbudsjettet består av mer enn bare det man i streng forstand kaller skatter, men mer eller mindre alle statens inntekter er da vitterlig "skatt" i vid forstand (altså skatter og avgifter). Dette er en utrolig idiotisk diskusjon, og jeg har aldri møtt noen som skal kverulere på det uttrykket.

Lenke til kommentar

Når man sier at noe skal finansieres "over skatteseddelen" så mener man helt åpenbart at det skal på statsbudsjettet. Du skal være helt ekstremt pedantisk for å misforstå det. Google "over skatteseddelen", så ser du hvordan uttrykket brukes. Jeg er klar over at statsbudsjettet består av mer enn bare det man i streng forstand kaller skatter, men mer eller mindre alle statens inntekter er da vitterlig "skatt" i vid forstand (altså skatter og avgifter). Dette er en utrolig idiotisk diskusjon, og jeg har aldri møtt noen som skal kverulere på det uttrykket.

 

Se over deg.. innlegg 1385...

 

Jeg forventer en beklagelse siden du er forumveileder.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Jaja, jeg har skrevet statsbudsjettet fra starten av jeg, både i det første innlegget mitt og senere, selv om jeg nok har brukt uttrykkene om hverandre. Og beklagelse? For hva? At den andre elgen babler i vei i sin egen verden som vanlig?

 

For post 1382 og at du angriper de som prøver å ta elgen seriøst og vise at hans argumentasjon ikke holder kontra å vise elgen tilbake til skogen der han kommer fra.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Moderatormelding

62 innlegg om NRK-lisensens politiske legitimitet, podcasts, og hvor fæle og slemme og grusomme NRK er mot skogens konge er slettet.

Fra og med dette innlegget handler denne tråden om de juridiske aspektene av NRK-lisensen, herunder diskusjon om fjernsynsmottakerforskriften og lovlige måter å slippe lisens på. Diskusjoner om lisensens politiske side, herunder alternativet skattlegging, skjer i andre fora.



EDIT: Siden dette tydeligvis er vanskelig for noen: Dette innebærer en hardere linje overfor off-topic. Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke noe i mot TV-lisens, men når jeg i dag fikk (som første regning fra NRK) regning på 4500 kroner, pluss ekstragebyr på 400 kroner for for sen betaling* ble jeg litt lite fornøyd. Kan godt betale 1200 kroner i halvåret (selv om TVen min strengt talt ikke er koblet opp mot noe TV-nett, jeg nyter tross alt av NRK-stoff både på nettet og hos familie), men 4500 uten forvarsel er ikke særlig snasent.

 

Nå skal det også bemerkes at jeg ei heller bor i Norge for tiden, og at regningen ble sendt til besteforeldrene mine, som allerede har betalt sin TV-lisens, for TV i samme hus.

 

Har en feeling på at det er litt kaos hos de just nu. Håper jeg kan få ordnet det

 

* (merk igjen, dette er første brevet mitt fra NRK)

 

Kan vel legge igjen en liten gladmelding her. Fikk brev fra NRK om at jeg bare behøvde betale lisens fra og med den første i år. Så da har jeg vel egentlig ingen problemer med de lenger. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...