Gå til innhold

– AMDs topp-skjermkort kommer alene


Anbefalte innlegg

Ser ikke for meg at toppen er først ute....

 

Sist var det vel 6870/50 som var først ute.

Og den gangen gikk de fra 40nm til 40nm.

Denne gangen skal de shrinke fra 40nm til 28nm og det vil være best for produksjonsprosessen og lage enklest mulig brikker.

Og da ser jeg ikke bort i fra at det er de som de har vist specs på før.

Basert på 69xx brikkene, men produsert med 28nm og GDDR5.

 

Så kommer toppkorta kort tid etter med nye minnebrikker.

Har jeg feil, se gjerne tilbake på denne posten og le av meg.

Dette er det som gir mest mening etter å ha filtrert bort enkelte "Se og Hør" rykter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At AMD og Nvidia orker å lage nye kort , vi har kort nok i 10 år fremover. Neste generasjon konsoll vil fremdeles være mange år bak dagens gaming PC.

 

Hvorfor lager AMD slike stygge og ufyselige kort ? Kommune-grå murstein , fyysssjjj !!!

 

Nei kan du fatte å begripe att de orker det..

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lillebroren Radeon HD 7950 skal lanseres på et senere tidspunkt.
Forståelig. Etterspørselen de første ukene vil være mye høyere enn vanlig etterspørsel og produksjonskapasiteten vil være lav i starten og øke gradvis øke etter hvert som yield øker. Da er det bare fornuftig strategi å selge storebroren en stund før man lanserer mellombror.Men jeg blir overrasket om de fysisk mindre brikkene (78xx-serien og nedover) lar vente på seg. De vil sannsynligvis ha høyere yield med samme produksjonsteknikk på samme tidspunkt og produseres på andre produksjonslinjer.Redigert: Har de utsatt XDR2-minne til senere modeller?

 

 

http://www.tomshardware.com/news/amd-HD-7900-XDR2-Rambus-Memory,13408.html

Det er kun 7900 som får xdr2

Lenke til kommentar

Hvis du tror at vi har nok kort for 10 år fremover tar du grundig feil. Et 580 vil nok kunne klare å kjøre nye spill til 2016, men ikke snakk om at det vil holde stort lenger enn dette. SLI hjelper ikke akkurat det heller.

 

 

2016 er kanskje å tøye strikken i lengste laget, synes du ikke? Det høres iallfall grusomt lenge ut med 4 års drift. Da tenker jeg spesielt på spillbarhet i høye oppløsninger, WQHD og det som verre er.

 

For å holde med i svingene tilsier min erfaring en oppgradering annenhver generasjon er påkrevd.

Jeg tør påstå at man i grove trekk henger med dersom man har litt friskere hardware enn det som er i den nåværende konsollgenerasjonen pga. multiplattformkalaset.

 

At AMD og Nvidia orker å lage nye kort , vi har kort nok i 10 år fremover. Neste generasjon konsoll vil fremdeles være mange år bak dagens gaming PC.

 

Hvorfor lager AMD slike stygge og ufyselige kort ? Kommune-grå murstein , fyysssjjj !!!

Hvis du tror at vi har nok kort for 10 år fremover tar du grundig feil. Et 580 vil nok kunne klare å kjøre nye spill til 2016, men ikke snakk om at det vil holde stort lenger enn dette. SLI hjelper ikke akkurat det heller.

 

Så du tror ikke at dagens top-notch gaming-pc klarer å holde tritt med neste generasjon konsoller ? Vi vil ALDRI få et gedigent pc-spill igjen , bare glem det. Alt kommer på multiplattform. Jeg snakker altså om gaming , ikke noe annet.

Sannsynligvis, men for det må vi nesten vente og se. Mer teoretisk kraft er ikke i alle tilfeller synonymt med at spill ser bedre ut. Optimalisering er veldig gjennomført på konsoll. Å si at vi ALDRI får noe gedigent PC-spill er jo bare tull. Vi har jo i senere tid hatt eksklusiver som Total War-serien, Civilization og nå kommer straks The Old Republic og Diablo III. The Witcher spillene har også fått god omtale.

 

 

 

Lacim:

Det er grafikkhorene som spiller med høy oppløsning og eycandy. De selger ut spillbarheten for at det skal se pent ut.

 

Entusiasten justerer ned oppløsningen for å få bedre forhold og respons på musesamplinger og bounding-bokser i tillegg til at grafikken ikke faller under 60-120 FPS. I tillegg justerer entusiasten ned skarpheten på teksturene for å få større kontrast i forhold til det som beveger seg på skjermen (andre spillere osv). Kontrastforholdene på 3D-modellene har mye å si i forhold til reaksjonstid og for at man skal oppdage det man skal i tide.

 

Spillbarhet og mulighet til å vinne kommer foran grafikk. Dersom man skal se noe pent kan man skru på en film eller ta en tur ut i naturen. Spillgrafikk skal gå flytende og være praktisk. Eyecandy og effekter er ofte i veien for det man skal se. Man ser ikke hva som skjer for bare effekter.

Svart-hvitt-tankegang. Ikke alle spiller for å få best KDR i CS eller COD og heller ikke fordi de eksklusivt tenker på teksturoppløsning og AA nivå. Mange, sannsynligvis de fleste, spiller for hele opplevelsen av å spille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tør påstå at man i grove trekk henger med dersom man har litt friskere hardware enn det som er i den nåværende konsollgenerasjonen pga. multiplattformkalaset.

Det spørs hva man legger i å henge med. GeForce 8800GTX er ganske mye kraftigere enn hva som er i konsollene, men man skal ha ganske lave krav for å si at det henger med.

 

Her er en test med litt nyere spill som tar med 8800GTX:

http://www.pcgameshardware.com/aid,743498/Geforce-GTX-480-and-GTX-470-reviewed-Fermi-performance-benchmarks/Reviews/

Lenke til kommentar

Det som er litt trist er egentlig at man ikke har så stort behov for den ekstra ytelsen akkurat nå på Pc markedet, heldigvis så er det mange positive ting med neste generasjon skjermkort :

 

*Toppkortene får selvsagt langt bedre ytelse enn dagens skjermkort.

*Mid-end kortene vil yte omtrent som forrige generasjons toppkort, kanskje litt bedre, støynivået vil også være ganske behagelig.

*Effektforbruket går ned og gjør det dermed enklere å kjøre kortene i feks Sli / Crossfire.

 

Men når det er sagt føler jeg at pc markedet virkelig behøver en "renaissance" (gjenfødelse) både når det gjelder hva vi får levert av innhold i et spill, hvordan det blir levert og ikke minst til hvem det er beregnet. Jeg vil nok tro at den gjennomsnittlige Pc spilleren er en plass mellom 20 til 40 år og har en passe ok økonomi hvor man kan sette av ca 300 - 600kr i måneden til et spill eller to.

 

Jeg går dog og venter på at Microsoft skal våkne og snart innse at Apple snart kan ta over både på spillsiden og på programvaresiden om de ikke snart våkner og gjør noen kraftige endringer , men det ser ut som de tror de kan melke Xbox markedet mest mulig :-(

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott! Akkurat det jeg trengte å høre.

Trenger sårt et nytt skjermkort og det er uaktuelt med noe dårligere enn 7970, så at det viser seg at de lanserer toppkortet først er flott. Var redd jeg måtte vente lenge før 7970 kom, men nå kommer det altså først.

 

Har hatt nvidia i all min tid, men når de er så trege så får de bare ha det så godt. Orker ikke vente til halvveis ut i 2012 for å få GTX680 liksom. :p

 

Da må de isåfall lekke ut noen ytelsestall og en pris som gjør 7970 til skamme, noe jeg ser på som veldig lite sannsynlig. :p

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har sagt til meg selv at GTX580 kortet mitt (som ikke var et smart kjøp i utgangspunktet) får holde lenge ennå. Klarer nok å holde meg i skinnet denne gangen.. :whistle:

 

Tja. Er iallefall godt fornøyd med mitt. Kjøpte det for 3800,- i november i fjor, og det ligger fortsatt på mellom 3500 - 4000,- så jeg er godt fornøyd med kjøpet.

Lenke til kommentar

Flott! Akkurat det jeg trengte å høre.

Trenger sårt et nytt skjermkort og det er uaktuelt med noe dårligere enn 7970, så at det viser seg at de lanserer toppkortet først er flott. Var redd jeg måtte vente lenge før 7970 kom, men nå kommer det altså først.

 

Har hatt nvidia i all min tid, men når de er så trege så får de bare ha det så godt. Orker ikke vente til halvveis ut i 2012 for å få GTX680 liksom. :p

 

Da må de isåfall lekke ut noen ytelsestall og en pris som gjør 7970 til skamme, noe jeg ser på som veldig lite sannsynlig. :p

Til opplysning endte HD 5000-serien opp helt likt som ryktene antyder at denne overgangen blir.

 

Tja. Er iallefall godt fornøyd med mitt. Kjøpte det for 3800,- i november i fjor, og det ligger fortsatt på mellom 3500 - 4000,- så jeg er godt fornøyd med kjøpet.

Det er fordi Nvidia ikke har hatt noe konkurranse i dette prissegmentet. GTX 580 er fortsatt den raskeste GPU-kjernen ute på markedet. Pris/ytelse har den aldri vært særlig god, men dette visste du vel ;)

 

Pro og XT vekker gode minner :) *nostalgisk*

 

Håper de smeller til med rambus på kortene(selv om de skulle vente til andre runde av samme serie) :D

 

Gleder meg til å se 4stk Tahiti XT i quad-SLI benchmarks ;)

Skjer nok ikke at vi få XT og PRO-navn nei. XT og PRO har vært kodenavn på grafikkbrikkene lenge, og brukes for å skille mellom fullt fungerende brikker og brikker der enkelte enheter er skrudd av for yields.

 

Hmmm, vil f.eks en 2500k eventuelt klokka bli flaskehals med ett slikt kort?

Litt synd med bare referanse kjøler helt i starten selv om jeg veit at det er slik det gjøres, må ha ny GPU, men siden det er såpass nærme lansering så venter jeg til de nye kortene er ute.

Kommer an på oppløsningen og spillet. Kjører du i 720p vil nok prosessoren være flaskehalsen, kjører du i 2560x1600 kan du nesten ikke få for mye GPU-ytelse. Uansett vil en i5-2500k levere minimum fps langt over 60 i 99.9% av spill ute.

Lenke til kommentar

Redigert: Har de utsatt XDR2-minne til senere modeller?

http://wccftech.com/amd-hd7900-gcn-southern-island-details-leaked-frequencies-prices-release-dates/

AMD has ruled out the use of Rambus XDR2 memory and is reusing the 1.37 GHz GDDR5 quad data rate, ie at 5.5 GHz of bits used by these GDDR5 384-bit will result in 3 GB of RAM.

 

Still rapes nVidia

 

Bare det at de støtter PCI-e 3.0 viser at AMD er milevis foran nVidia i å ta i bruk bedre teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...