Gå til innhold

Anmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

For øvrig - på PC, så er Xbox 360 Controller slått på som standard i settings. Skru denne av, og navigeringen blir en god del bedre.

Takker, navigering i stjernetegnene ble betraktelig bedre :D

 

Man finner dette (bl.a.?) i SkyrimPrefs.ini:

Søk etter bGamepadEnable og endre fra 1 til 0.

 

SkyrimPrefs.ini ligger i Documents\My Games\Skyrim (eller tilsvarende for norsk windows)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helt enig i karakteren her. grunn? jo fordi dette er det første spillet jeg har spilt på flere år som jeg faktisk gleder meg til å spille, som jeg kan sitte i timesvis med! det har ikke skjedd på i allefall 4 år! steminga og størrelsen er fantastisk. eneste jeg føler er litt minus med spillet, er grunnene som allerede er nevnt, dårlig ui, drager som burde tåle mere juling en enn sabertooth jeg traff her forleden, men en annen ting er at jeg er litt lei de dauingene, draugr eller hva de heter! men det er litt flisespikkeri.

Lenke til kommentar

Det som er trist er at mange anmeldere og mennesker synes slike bugs og småfeil er akseptabelt siden det er Bethesda. Når slike feil finnes i både Oblivion, Fallout 3 og New Vegas, synes jeg det er latterlig at Bethesda fremdeles ikke har fikset slike feil til lansering.

 

Men det er jo akseptabelt, sant? Er jo Bethesda! Nei, er ikke litt akseptabelt en gang. Andre spillprodusenter jobber hardt med å få et feilfritt spill til et lansering, så dette holder ikke mål Bethesda!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er trist er at mange anmeldere og mennesker synes slike bugs og småfeil er akseptabelt siden det er Bethesda. Når slike feil finnes i både Oblivion, Fallout 3 og New Vegas, synes jeg det er latterlig at Bethesda fremdeles ikke har fikset slike feil til lansering.

 

Men det er jo akseptabelt, sant? Er jo Bethesda! Nei, er ikke litt akseptabelt en gang. Andre spillprodusenter jobber hardt med å få et feilfritt spill til et lansering, så dette holder ikke mål Bethesda!

Jeg irriterer meg som mange andre over diverse feil og mangler, men disse feilene blir (for min del) overskygget fullstendig av resten av spillet. For meg har det ingenting med hva utvikleren heter å gjøre, men kun med potensialet til antall timer underholdning som spillet kan gi meg.

Lenke til kommentar

Det som er trist er at mange anmeldere og mennesker synes slike bugs og småfeil er akseptabelt siden det er Bethesda. Når slike feil finnes i både Oblivion, Fallout 3 og New Vegas, synes jeg det er latterlig at Bethesda fremdeles ikke har fikset slike feil til lansering.

 

Men det er jo akseptabelt, sant? Er jo Bethesda! Nei, er ikke litt akseptabelt en gang. Andre spillprodusenter jobber hardt med å få et feilfritt spill til et lansering, så dette holder ikke mål Bethesda!

Det var verre forrige gong. Oblivion hadde ganske store feil og manglar, og so å seie ingen av omtalane nemnde dei. Denne gongen ser det ut til at spelet er betre (basert på tilbakemeldingar på forum og frå folk eg stolar på), og enkelte omtalar nemner i alle fall nokre av svakheitene, sjølv om dei kanskje ikkje legg so mykje vekt på dei når karakteren skal settast. Men det kan nok verke litt som om TES og får særbehandling av og til.

 

Kay

Lenke til kommentar

Hva er det med noen av dere? Hvorfor skal alltid dere forumbrukere "bestemme" eller vær uenig i hvilken karakter anmelder skal gi et spill? Jeg er kanskje gammel og dere er kanskje unge valper men går det ikke ann å tenke selv, en anmeldelse er totalt subjektiv og anmelder SIN EGEN vurdering av hvor godt han/henne likte spillet. Jeg personlig liker skyrim veldig godt og gir også spillet min personlige karakter 10 av 10 selv om spillet er fullt av ting som kunne vært gjort bedre.

Jeg har også den svært irriterendes ps3 buggen som gjør at spillet blir helt uspillbart etter ca en time spilling(savegame=9mb). Det lagger skikkelig og frameraten er ca 10 bilder i sekundet i de heteste kampene og når mye skjer.Jeg gir fortsatt spillet en 10'er. Den samme feilen har/hadde fallout new vegas og det er ikke min ps3 det er noe galt med da jeg har hatt 2 stykker.. Det er bethesta sin feil og de har ikke klart å fikse det på new vegas enda, håper de klarer det på Skyrim, dette er for dårlig.

Jeg pleier egentlig ikke lese anmeldelser, jeg pleier å se på gamerankings.com. Det forteller mye mer og er en veldig nøyaktig "fasit" på om et spill er bra eller ikke da karakteren der er et gjennomsnitt av fks 20 forskjellige anmeldelser. Men her er jeg helt enig med anmelder, veldig lik min oppfatning av spillet.

Tenk selv folkens og ikke heng dere opp i at anmelder ikke har samme oppfatning som dere selv.... husk det at jeg HATER fks little big planet og ville gitt det en 1'er mens noen av dere sikker ville gitt det en 10'er. Smaken er som baken! Alt er subjektivt. Forskjellen på dere og en anmelder at han/henne får betalt for å gi SIN vurdering av spillet, det gjør ikke vi;) Ha en fortsatt god helg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker gamerankings? Dèt gir en nøyaktig fasit ??

Hva har de røket?

Skal du ha nøyaktighet må du _lese_ drøssevis av anmeldelser og se hva som blir nevnt i disse. Som i denne anmeldelsen, der anmelder ignorerer drøssevis av bugs fordi de ikke plager han i det store og det hele. Mens andre kan lese at; "joda, Bethesda fornekter seg ikke. Samme bugs i 4 spill på rad; dette gidder jeg ikke."

 

DRIT i terningkast. Det er det skrevne som skal si hva som er bra og dårlig med et spill. Du kan ikke lese om et spill er offer for hypede anmeldelser ut ifra en terning. Se på ditt eget eksempel med LBP. Les teksten i et par anmeldelser så får du rimelig bra oversikt over hva spillet går ut på.

Eller ta BF3, som for all del er et bra spill. Men anmeldere lar seg blende og deler ut 6ere og 10ere i fleng mens de blindt ignorer løgner fra DICE, utallige bugs og latterlige ubalanser.

 

 

Jeg håper gamer, hw og amobil snart går bort fra terningkast- opplegget.

 

Edit:

Bare så vi ikke skal krangle ;

Jeg har ikke prøvd Skyrim, og mener ingenting om det annet enn at jeg tipper det er fett. Litt merkelig at eldgamle bugs ikke er utbedret enda, dog.

Når det gjelder BF3 er det et bra spill, og jeg spiller det endel. Men det er temmelig røft i kantene, for å si det på den måten. Og _jeg_ syntes ikke det forsvarer 10'ere eller 9'ere slik det har fått av de fleste (på PC).

Endret av StorPeder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at du trekker inn at "anmeldelser er subjektive" og at "Mange er enige i karakteren, noe vil være uenige" som om dette har noe å si for diskusjonen, når dette kun er underliggende selvfølgeligheter.

 

Hvilke krav du har til de forskjellige karakterene var egentlig ikke det jeg kommenterte på. Dette burde jeg poengtert eller utelatt fra siteringen.

Veldig beklagelig at dette er et problem for deg. Om du har noe i mot at folk trekker inn "underliggende selvfølgeligheter", så er det vel greit å la være å lese de postene istedet for å kommentere på dem :)

 

 

Er også enig i at poengskala eller terningkast ikke er veldig optimalt. Men det er en gang slik at ganske mange hopper over hva som er skrevet, ser på karakteren, også stikker de å kjøper spillet. Det er jo en grunn til at disse "Video Reviews" fra Gametrailers og Gamespot er så populære. Folk slipper å lese :p

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Jeg har spilt Skyrim i 60+ timer så langt (ikke godt å si med alle folkene jeg har slettet, de minuttene jeg hopper over pga jeg loader Prisoner når jeg starter på nytt i stedet for å velge New Game osv), men jeg ville gitt det 9.5 av 10. For all del, at jeg har spilt ett spill i 60+ timer sier mer enn nok hva jeg synes om det. Men ren 10er? Tror ikke det, nei. For å ta noen av de største synderne:

 

* Lite variasjon av fiender. Det er ulver, banditter, udøde og en og annen bjørn, stort sett. Når vi endelig får noe nytt, som f.eks en Saber Cat dukker den opp jevnlig de neste timene til noe bedre dukker opp.

 

* Lite variasjon i områdene: Det er bare snøkledte fjell, snøkledte sletter eller gresskledte sletter på overflaten. Under bakken er det litt mer variasjon, men ikke mye.

 

* Kjedelig mainquest. Så langt har jeg besøkt Greybeards med alle de tre karakterene jeg spiller med, men har ennå til gode å se neste del. For de som ikke har spilt Skyrim ennå er Greybeard ett av de første oppdragene i main quest.

 

* Meningsløs romanse. Jeg giftet meg først med Camilla fra Riverwood. Hun sitter hjemme hos meg og forteller meg hele tiden hvor bra det er vi er gift, men gjør fint lite annet. Jeg får ikke engang ha henne som companion på reisene mine. En annen karakter giftet seg med Jenassa og har henne som companion. Men de gir meg mat og penger en gang i blandt om jeg ber dem om det, og skillsene mine går opp 15% raskere i åtte timer om vi sover sammen. Men bortsett fra det gjør de ingenting de ikke ville gjort om vi ikke var gift. Ikke aner jeg om det er mulig å bli skilt heller. Jeg, øh, drepte Camille, men fikk ikke gifte meg på nytt.

 

* En del ting er veldig dårlig forklart. Jeg fant Favorites-menyen etter flere timer med en tilfeldighet. Frem til da gikk jeg inn i inventoriet for å bytte til bue eller sverd fordi jeg ikke visste at det gikk ann å gjøre det raskere. (spiller på PS3, btw.)

 

* Companions er stokk dumme til tider. Har hatt Lydia, Jenassa og Uthgerd som companions, men de er veldig like. De står og venter til jeg har gått så langt bort at de er nesten ute av syne (selv på vanlig vei) før de løper for å ta meg igjen. Med mindre jeg står i veien løper de dit jeg var, så det hender de kræsjer inn i meg om jeg går noen steg mot dem. Det går mye bedre i dungeons, heldigvis. Men likevel, det er irriterende. Ikke får jeg se hvilke skills de har og så videre, så jeg gir dem tilfeldig utstyr og håper på det beste. (Hvilke armor rating har f.eks en hjelm om de ikke har skills?)

 

* Dragene burde vært toppen av kransekaka og absolutt det beste med spillet siden det er strengt tatt det eneste unike her, men de kan fort ensformige i lengden. Heldigvis dukker de ikke opp så ofte, så det er ikke alltid så lett å se at mønsteret de følger er det samme som for de forrige fire, fem dragene.

 

* Kjedelig tutorial den tiende gangen man går gjennom den. Hvorfor kunne de ikke gjøre som i Morrowind, Oblivion og Fallout 3 og la oss se over karakteren før vi går ut av tutorial-hulen? Da kunne vi startet en ny karakter og gått rett ut i verden, i stedet for å gå gjennom tutorialen -enda- en gang.

 

Men til tross for alt dette gir jeg Skyrim likevel 9.5 av 10. Alle disse tingene jeg har ramset opp gjør ingenting hver for seg, men til sammen blir det en del feil for mange. Og da har jeg ikke tatt med bugs, fordi bugs lett kan ordnes i en patch. Og til tross for litt ensformig områder med enten snø eller gress er det en imponerende mengde detaljer i spillet. Jeg prøvde å gå fra Windrun til Riften til fots, men det var nesten umulig. Det var så alt for mange ting som distraherte meg. Hei, en ny blomst. Hvor går den veien, tro? Hva er i den hulen der? Og så videre. Jeg kom frem til slutt, men å komme meg tilbake var verre. :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...