Gå til innhold

Anmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja og :!: ler av det vakumpakket kopi når spiller er trykk opp i millioner :!: kor gamle er vi? 13?

Ja, vi er alle 13 år gamle :!: , troller på forum og tror vår mening betyr alt, og ikke nok med det, vi vet faktisk alt også. Og så bruker vi unødvendige uttrykkikoner og skriver på et språk som kan minne om norsk. :!:

Endret av different
  • Liker 9
Lenke til kommentar

3??

Come on!

 

Men det har jo mange viscerals.

 

Eg prøvde eigentleg berre å illustrere at karaktersystem ofte framstår som arbitrære og ulogiske med å finne på mine heilt eigne vurderingskriterier. :p Til dømes ville det vore logisk å trekke PC-utgåva litt for at porte-arbeidet er ganske slett (kvifor går dei ut i frå at du har ein gamepad plugga i og kjem til å spele med den som default når du har kjøpt det til PC? Er garantert eit fleirtal som speler med tastatur). Men samstundes er PC-utgåva betre fordi du kan tweake og modde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at karakteren påvirkes i så stor grad av subjektivitet... Spillet er åpenbart svært godt hvis vi ser på de gode sidene. Men det er også svært mye feil med det, desverre (Noe har du jo nevnt da).

a) Det som ikke blir adressert tilstrekkelig i denne anmeldelsen er at dette er et RPG. Eller, skal egentlig være innenfor denne sjangeren. Men i Skyrim blir jo "R"'n borte så til de grader. Samtalevalg og konsekvenser for hva man sier og gjør er nærmest inteteksisterende.

b) Konsollporten til PC er til tider horribel. Spillet er ustabilt og sjansen for at spillet avsluttes til skrivebordet er alt for stor.

c) Levelscaling fungerer enda ikke optimalt. Ice Bears er det farligste man kan møte på som melee. Dragene, som skal være det store med dette spillet, er ingen ting.

d) Noen shouts er jo ubrukelig.

e) Økonomi og proffessions fungerer ikke. (Her, lag 190 Leather Bracers og 100 Iron Daggers så kan du lage Dragon Armor)

f) Horribel AI til tider.

g) Ikke fullstendig oversikt i UI. Div. debuffs forblir permanente uten å si hvorfor eller hvordan. Muligens bugga, men hvem vet?

h) Minimal innsats kreves for å få "topp gevinst" i div. houses.

 

Dette er vel hva som hovedsakelig plager meg. Nevner det ikke fordi jeg har et utpreget personlig problem med det, men fordi det faktisk er slik i spillet og får meg til å sukke oppgitt mens jeg spiller. Så selv om spillet er stort, variert i utseende og har en flott stemning, ja det har liksom ikke så mye å si når grunnmuren ikke står der den burde. Så er spillet et 10/10 spill? Nei, ikke for den som bedømmer objektivt nok. Dette spillet burde være det spillet som setter karakterskalaen tilbake der den burde være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det er klart at spillet har sine problemer. Brukergrensesnittet kunne vært mye bedre. Den kunstige intelligensen er heller ikke så veldig å skryte av, og folk oppfører seg ofte unaturlig og dumt både i og utenfor kamp. Jeg skal ikke avfeie disse, og jeg vet at de kan ødelegge veldig mye av moroa for enkelte."

 

Yupp, ikke noe for meg.

Likte heller ikke oblivion også, så elder scrolls er nok ikke noe for meg.

Lenke til kommentar

For min del blir Skyrim et New Vegas 2. Ikke i historie, setting og alt det, men hva spillet gir meg.

 

Det er nytt og artig i 20-30-40 timer, så er det rett og slett et strev å spille det.

 

Det hjelper ikke på at AI-en er noe av det som sitter igjen med sterkest inntrykk. Den ødelegger faktisk spillet for meg. Såpass mye at jeg synes det, i kombinasjon med manglende animasjoner, store bugs på noe som visstnok skal være en helt ny inhouse spillmotor, men inneholder altfor mange frustrerende elementer fra Gamebryo vi ser i Fallout 3/NV og Oblivion gjør at jeg ikke kan se 10 som en rettferdig karakter.

 

Jeg aksepterer at jeg ikke er kjempefan av slike store og åpne spill (ikke synonymt med at det skal være veldig lineært), men jeg ønsker å oppleve mest mulig på første spillgjennomgang, men det er for mye for meg. Så prøver å ikke la det trekke ned inntrykket av de andre elementene Skyrim har.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Synd at karakteren påvirkes i så stor grad av subjektivitet... Spillet er åpenbart svært godt hvis vi ser på de gode sidene. Men det er også svært mye feil med det, desverre (Noe har du jo nevnt da).

a) Det som ikke blir adressert tilstrekkelig i denne anmeldelsen er at dette er et RPG. Eller, skal egentlig være innenfor denne sjangeren. Men i Skyrim blir jo "R"'n borte så til de grader. Samtalevalg og konsekvenser for hva man sier og gjør er nærmest inteteksisterende.

Rollespill er langt mer enn det. Husker du de gode, gamle D&D brettspillene? Det var langt bedre rollespill enn de fleste vi har i dag, og da hadde vi ikke alltid en historie engang. Stort sett var det bare "Her er en hule. Kos deg med å utforske den." Jeg vil påstå Skyrim er et av de beste rollespillene de siste ti, femten årene. Ikke fordi historien er så bra eller fordi det er så mange konsekvenser for det vi gjør, men fordi vi kan skape karakteren vår som vi vil og gjøre det vi vil. Vi har en gigantisk verden vi faktisk kan leve i. Det er det som gjør rollespill så bra.

 

b) Konsollporten til PC er til tider horribel. Spillet er ustabilt og sjansen for at spillet avsluttes til skrivebordet er alt for stor.

Og det krever Steam på toppen av det hele. Derfor burde PC-versjonen anmeldes uavhengig av konsollversjonene. De burde også anmeldes uavhengig av hverandre.

 

c) Levelscaling fungerer enda ikke optimalt. Ice Bears er det farligste man kan møte på som melee. Dragene, som skal være det store med dette spillet, er ingen ting.

Ikke de første, nei. Hvor høyt level er du? 4?

 

d) Noen shouts er jo ubrukelig.

Spørs hva du bruker dem til. Du kan ikke være avhengig av et lvl 1 shout, men prøv å oppgrader det til lvl 3...

 

e) Økonomi og proffessions fungerer ikke. (Her, lag 190 Leather Bracers og 100 Iron Daggers så kan du lage Dragon Armor)

Det kunne du i Morrowind og Oblivion også, og kalles å utnytte systemet. Du kan gå rundt og denge ulver for å få 100 i skill på både one-handed og two-handed, men hvem i helv... gidder det? Prøv heller å spill selve spillet og la skills komme av seg selv. Dette er ikke World of Whorecraft.

 

f) Horribel AI til tider.

Companions kan trenge litt tid for å bevege seg i den store åpne verden, men ellers har jeg ikke opplevd dårlig AI. Tvert imot har den vært rimelig bra til tider. Har hendt mange ganger at jeg har sett fiender sloss mot drager, fiender tenke taktisk, folk gjøre uventede ting og så videre.

 

g) Ikke fullstendig oversikt i UI. Div. debuffs forblir permanente uten å si hvorfor eller hvordan. Muligens bugga, men hvem vet?

Det kalles bugs og er å forvente i et spill på denne størrelsen.

 

h) Minimal innsats kreves for å få "topp gevinst" i div. houses.

Igjen, selvsagt kreves minimal innsats om du utnytter systemet. Om du heller prøver å kose deg med spillet i stedet for å suse gjennom historien og nå høyest level så raskt som mulig blir det en helt annen opplevelse.

 

Dette er vel hva som hovedsakelig plager meg. Nevner det ikke fordi jeg har et utpreget personlig problem med det, men fordi det faktisk er slik i spillet og får meg til å sukke oppgitt mens jeg spiller. Så selv om spillet er stort, variert i utseende og har en flott stemning, ja det har liksom ikke så mye å si når grunnmuren ikke står der den burde. Så er spillet et 10/10 spill? Nei, ikke for den som bedømmer objektivt nok. Dette spillet burde være det spillet som setter karakterskalaen tilbake der den burde være.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan i allverden kan et spill med såpass store og tilsynelatende utbredte kritiske problemer på PC få 10 / 10? Når spillet faktisk fungerer som det skal så kan nok karakteren stå til 10 av 10, men når så utrolig mange knapt kan spille spillet uten kritiske problemer og krasj så kan jeg ikke forstå hvordan det kan få toppkarakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott og grundig anmeldelse som var verdt å vente på. Pluss i margen for å sitere Dewey ;)

 

Jeg var lenge skeptisk til Skyrim. Oblivion ble jeg til slutt veldig lei av, men det bør man kanskje også etter ca 150 timer... Skyrim skuffer på noen områder, spesielt kampsystemet kunne det ha vært gjort mye mer med. Jeg skulle likt å se at man åpnet for litt mer kreativitet spesielt i hånd til hånd kampene, hvor man kunne utforske flere kombinasjoner.

 

Som nevnt sliter også økonomisystemet, men det gjelder også for de aller fleste rollespill. Det skulle vel bare mangle at man blir litt rik etter å ha saumfart hundrevis av gamle krypter og katakomber fylt med skatter. Problemet er vel at det ikke er så mye å bruke pengene til.

 

En av de verste feilene i mine øyne er hvordan smithing fungerer. Har brukt det mye og det er et veldig bra system for å lage og oppgradere sitt eget utstyr. Da er det litt kjedelig å innse at man kan komme helt til tops ved kun å lage en enkel iron dagger. Dette er jo egentlig en grov feil. Man kan gjerne snakke om at det er å utnytte spillet men når den enkle løsningen er rett forran deg på en så åpenbar måte er det vanskelig å se på det som noe man ikke bør gjøre. Det hadde ikke vært vanskelig å skalere hva man lager med hvor høy skill man har.

 

Styrken til Skyrim er at man lever seg så fullstendig inn i den fantastiske verdenen Bethesda har laget at man raskt glemmer de små irritasjonsmomentene. Ok, så har man ikke 100 dialogvalg når man skal spørre en tilfeldig npc om veien til nermeste by. Heldigvis! Rollespill som drukner spilleren i ubrukelig informasjon tilhører fortiden, i Skyrim velger du selv om du vil oppsøke den informasjonen gjennom hundrevis av bøker som du aldri kommer til å lese. Fortjener det 10/10? Hvem bryr seg, karakterer er kun for de som lider av analfabetisme. Så langt er Skyrim et av de beste spillene jeg har spilt i år. Så gjenstår det å se om det også blir et av de beste spillene på lang tid, det trengs det noen titalls timer til for å vurdere det.

Lenke til kommentar

Hvordan i allverden kan et spill med såpass store og tilsynelatende utbredte kritiske problemer på PC få 10 / 10? Når spillet faktisk fungerer som det skal så kan nok karakteren stå til 10 av 10, men når så utrolig mange knapt kan spille spillet uten kritiske problemer og krasj så kan jeg ikke forstå hvordan det kan få toppkarakter.

 

Om Skyrim bare får 7/10 på PC pga bugs, skal alle anmelde det på nytt når det har blitt patchet? ;)

Lenke til kommentar

Synd at karakteren påvirkes i så stor grad av subjektivitet... Spillet er åpenbart svært godt hvis vi ser på de gode sidene. Men det er også svært mye feil med det, desverre (Noe har du jo nevnt da).

a) Det som ikke blir adressert tilstrekkelig i denne anmeldelsen er at dette er et RPG. Eller, skal egentlig være innenfor denne sjangeren. Men i Skyrim blir jo "R"'n borte så til de grader. Samtalevalg og konsekvenser for hva man sier og gjør er nærmest inteteksisterende.

Rollespill er langt mer enn det. Husker du de gode, gamle D&D brettspillene? Det var langt bedre rollespill enn de fleste vi har i dag, og da hadde vi ikke alltid en historie engang. Stort sett var det bare "Her er en hule. Kos deg med å utforske den." Jeg vil påstå Skyrim er et av de beste rollespillene de siste ti, femten årene. Ikke fordi historien er så bra eller fordi det er så mange konsekvenser for det vi gjør, men fordi vi kan skape karakteren vår som vi vil og gjøre det vi vil. Vi har en gigantisk verden vi faktisk kan leve i. Det er det som gjør rollespill så bra.

 

b) Konsollporten til PC er til tider horribel. Spillet er ustabilt og sjansen for at spillet avsluttes til skrivebordet er alt for stor.

Og det krever Steam på toppen av det hele. Derfor burde PC-versjonen anmeldes uavhengig av konsollversjonene. De burde også anmeldes uavhengig av hverandre.

 

c) Levelscaling fungerer enda ikke optimalt. Ice Bears er det farligste man kan møte på som melee. Dragene, som skal være det store med dette spillet, er ingen ting.

Ikke de første, nei. Hvor høyt level er du? 4?

 

d) Noen shouts er jo ubrukelig.

Spørs hva du bruker dem til. Du kan ikke være avhengig av et lvl 1 shout, men prøv å oppgrader det til lvl 3...

 

e) Økonomi og proffessions fungerer ikke. (Her, lag 190 Leather Bracers og 100 Iron Daggers så kan du lage Dragon Armor)

Det kunne du i Morrowind og Oblivion også, og kalles å utnytte systemet. Du kan gå rundt og denge ulver for å få 100 i skill på både one-handed og two-handed, men hvem i helv... gidder det? Prøv heller å spill selve spillet og la skills komme av seg selv. Dette er ikke World of Whorecraft.

 

f) Horribel AI til tider.

Companions kan trenge litt tid for å bevege seg i den store åpne verden, men ellers har jeg ikke opplevd dårlig AI. Tvert imot har den vært rimelig bra til tider. Har hendt mange ganger at jeg har sett fiender sloss mot drager, fiender tenke taktisk, folk gjøre uventede ting og så videre.

 

g) Ikke fullstendig oversikt i UI. Div. debuffs forblir permanente uten å si hvorfor eller hvordan. Muligens bugga, men hvem vet?

Det kalles bugs og er å forvente i et spill på denne størrelsen.

 

h) Minimal innsats kreves for å få "topp gevinst" i div. houses.

Igjen, selvsagt kreves minimal innsats om du utnytter systemet. Om du heller prøver å kose deg med spillet i stedet for å suse gjennom historien og nå høyest level så raskt som mulig blir det en helt annen opplevelse.

 

Dette er vel hva som hovedsakelig plager meg. Nevner det ikke fordi jeg har et utpreget personlig problem med det, men fordi det faktisk er slik i spillet og får meg til å sukke oppgitt mens jeg spiller. Så selv om spillet er stort, variert i utseende og har en flott stemning, ja det har liksom ikke så mye å si når grunnmuren ikke står der den burde. Så er spillet et 10/10 spill? Nei, ikke for den som bedømmer objektivt nok. Dette spillet burde være det spillet som setter karakterskalaen tilbake der den burde være.

 

A) Man inntar ikke en rolle, men man blir alt. Hvis man kan noe om begrepet "rolle" så vet man dette. Men sier ikke at skyrim er 1/10, men det er heller ikke 10/10 som et rollespill. Dessuten har dataspill utviklet seg såpass mye at man kan kreve mer, rett og slett.

B)Forsåvidt enig. To forskjellige verdener på mange måter.

C)42 med Orc 2h, heavy armor før jeg la det på hylla. Også en 32 Kajiit jeg powerlevla på under 2 timer. Drager og Master Something Something er fortsatt lettere enn en Ice Bear.

D) Hvor stor nytte har man av shouts som "Dyrene hjelper deg" og "20m boost rett frem"? Damage shouts er jo det som er overlegent best.

E)Ingen genuin progresjonsfølelse av å lage røtne ting for å få maks level. Hadde vært bedre tjent med et system hvor man må lage bedre og bedre ting for å lære mer og mer, samt litt vanskeligere "quests/oppdrag" for å finne sjeldent materiale osv. Sånn det er nå er det patetisk dårlig. Føler du at du er flink som "utnytter" systemet har lista di litt lav.

F) Kompanions er til tider helt på jordet. At de "trenger tid" er ikke akkurat et godt argument. Ofte har jeg drept alt før de kommer bort hvor ting faktisk skjer. Å summone companions er heller ikke knirkefritt. Og at man kan bruke den bikkja til tank for alt blir litt rart for min del. Stor drage vs. liten sliten hund = lett seier for deg og hunden. *Edit*Og hvor mange fiender har du ikke drept med pil og bue fordi de står rett opp og ned? Eneste "gode AI'n" jeg har sett er giants som gjemmer seg når de blir skutt på. Ellers er det ikke mye å slå i bordet med.

G)En ting er bugs. En annen ting er ustabilt, uferdig produkt. Som alle spill har en tendens til å lide av for tiden. Synd, og fordi patching er lett vil det ikke si at vi skal tollerere det blindt.

H)Handler ikke om å utnytte systemet eller ikke. Hvorfor kan man bli Arch Mage når man er lobotomert Orc med øks og aldri kastet en ildball? Samme går andre veien for magikere som aldri har rørt et sverd... Finnes ikke samhandling eller konsekvens. Jeg koser meg når jeg får utfordringer. Vet ikke helt hva folk finner kos i ved å få alt servert på sølvfat.

Endret av bandreas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har snart tikket inn over 80-timer og er veldig fornøyd med spillet. Det eneste som virkelig plager meg er npc og AI. De virker stive og "robot aktige" til tider og jeg hører stadig de samme kommentarene. Samtidig skulle jeg ønske man hadde mange flere svaralternativer når man prater med folk, noe lignende Fallout NV.

Lenke til kommentar

Hvordan i allverden kan et spill med såpass store og tilsynelatende utbredte kritiske problemer på PC få 10 / 10? Når spillet faktisk fungerer som det skal så kan nok karakteren stå til 10 av 10, men når så utrolig mange knapt kan spille spillet uten kritiske problemer og krasj så kan jeg ikke forstå hvordan det kan få toppkarakter.

 

Om Skyrim bare får 7/10 på PC pga bugs, skal alle anmelde det på nytt når det har blitt patchet? ;)

 

Forventer at spillet vurderes med de feilene og manglene det har ved anmeldelsestidspunktet.

 

For alt vi vet blir Skyrim aldri skikkelig fikset på PC.

Lenke til kommentar

Litt forutsigbar omtale. Når spelet har det dårlegaste interfacet på kloden, nokonsinne, uavhengig av plattform, så burde det kanskje verte reflektert i sluttkarakteren, ikkje berre nemnast i forbifarten på slutten?

 

Når du spiller spillet så driter du en grei mengde i hvordan interfacen er "konsollisert". Du driter også i at man må lete ganske lenge på "misc" etc. etter ting i lista.

Når slike ting ikke ødelegger en døyt av spillopplevelsen så har det jo ingen verdens ting å si? At jeg må trykke "tab" og kanskje D 2 ganger for å komme frem så er vel ikke det verdens undergang? Det går jo minst like fort som en oversiktlig fin "Pcfisert" meny hadde klart.

Lenke til kommentar

Hva er et rollespill? Utvikle karakteren du spiller? Valg? Historie fra A-Å? Og listen kan fortsette. Heldigvis har ikke jeg en fast liste over elementer som absolutt må være med i et RPG, så jeg spiller like gjerne Mass Effect som Gothic 2.

 

Skyrim er det jeg kaller et åpent RPG, her er ingen streng regi som styrer hvilke oppdrag du må gjøre for å avansere, hvilke områder som er tilgjengelige eller hvilket utstyr du kan få tak i.

 

Skyrim er stort, veldig stort. Det beste er at jeg kan utforske Skyrim etter mitt eget tempo, og jeg kan utvikle karakteren min i mitt eget tempo uten at jeg trenger å følge Main Quest i det hele tatt.

 

Alt er ikke perfekt i Skyrim, men for meg er det viktigste at jeg har den totale friheten! Jeg er svært glad vi fremdeles har spill som Skyrim som gir spilleren total frihet, og mange Quest-lines å følge når man selv vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det kalles bugs og er å forvente i et spill på denne størrelsen."

 

Åh! Ja, men det er det vel greit. Trenger ikke kvalitetssikring på store spill, folkens.

 

Bugs er aldri ok. Selv om det er mer sannsynlig at det er bugs i et stort spill, bør man stille krav til alle produsenter om at produkter skal være feilfrie. Når man ikke stiller disse kravene, men heller sier at det er ok, så vil produsenter legge lista lavere, noe som igjen vil føre til mer feil.

Lenke til kommentar

Hvordan i allverden kan et spill med såpass store og tilsynelatende utbredte kritiske problemer på PC få 10 / 10? Når spillet faktisk fungerer som det skal så kan nok karakteren stå til 10 av 10, men når så utrolig mange knapt kan spille spillet uten kritiske problemer og krasj så kan jeg ikke forstå hvordan det kan få toppkarakter.

 

Du mener at anmelder skal lese hva slags problemer andre har med spillet, og så skrive anmeldelsen ut i fra dette? Har du noen oversikt over hvor mange % som har slike problemer du beskriver? Jeg tror det er ytterst få.

 

Når spillet selger så mye som det har gjort, så er det jo ikke rart at de veldig få prosentene som har store problemer, blir veldig mange i antall. Hvis du er en av de som har store problemer, så søker du gjerne etter dette på nettet, og finner disse andre som har store problemer. Det betyr ikke at flesteparten opplever det samme som deg.

Lenke til kommentar

Synd at karakteren påvirkes i så stor grad av subjektivitet...

Den journalistiske malen på Gamer.no har vel lenge vært at spillanmeldelser skal være 100% subjektive?

 

Siden de var såpass sent ute med sin anmeldelse, var jeg litt spent på om de ville benytte anledningen til å trekke for endel meningsløse svakheter ved PC-versjonen, men slik skulle det altså ikke gå. Men, men, historien gjentar seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...