Gå til innhold

Anmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

3??

Come on!

 

Men det har jo mange viscerals.

 

Eg prøvde eigentleg berre å illustrere at karaktersystem ofte framstår som arbitrære og ulogiske med å finne på mine heilt eigne vurderingskriterier. :p Til dømes ville det vore logisk å trekke PC-utgåva litt for at porte-arbeidet er ganske slett (kvifor går dei ut i frå at du har ein gamepad plugga i og kjem til å spele med den som default når du har kjøpt det til PC? Er garantert eit fleirtal som speler med tastatur). Men samstundes er PC-utgåva betre fordi du kan tweake og modde.

 

OK phew!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når spillet selger så mye som det har gjort, så er det jo ikke rart at de veldig få prosentene som har store problemer, blir veldig mange i antall. Hvis du er en av de som har store problemer, så søker du gjerne etter dette på nettet, og finner disse andre som har store problemer. Det betyr ikke at flesteparten opplever det samme som deg.

Jeg hadde likt og sett noen tall basert på forhåndsbestillinger iforhold til bestillinger etter spillet er gitt ut.

 

Om 500 000 000 bestiller spillet før det kommer ut, gjør det ikke bugfritt.

 

 

Om mange har problemer med spillet, er det noe galt. Det spiller null rolle om det er 50% eller 0.005% så lenge et betydelig antall opplever problemer med en konfigurasjon.

Dette er ting som burde fjernes under testing fra utgiver/utvikler sin side og ingen andres.

Lenke til kommentar

10/10? Greit nok at dette er en stortittel, men det fortjener ikke automatisk toppkarakter av den grunn.

 

Har selv spilt omlag 45 timer med en figur som har lvl 30 i skrivende stund. Kan godt hende det gjør meg til en "nybegynner", i Skyrim, men jeg vil ikke regne med selv som noen dårlig spiller. Har også mye erfaring fra Oblivion.

 

Jeg personlig gir dette spillet 6 av 10.

 

Middelmådig grafikk og klippingproblemer, svak nærkampmodus, svak figurutvikling, en god del SKAMMELIG dårlig og irriterende stemmeskuespill er hva som trekker ned min karakter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig i at spillet fortjener toppkarakter, men er meget skuffet over historiedelene i de forskjellige Guilds. Thieves Guild er ensformig og gjort kunstig lang med mange repetive oppdrag. Mages Guild (eller hva de kaller det) er kjempekort, på en time går man fra å spasere inn der for første gang, til at man er Archmage for hele greia. Gir meg ingen som helst glede, da likte jeg Oblivion bedre, der man oppdrag for oppdrag gikk opp i rank, det var vel 10 oppdrag per guild.

 

Tror forøvrig jeg hadde blitt rasende for spoileren anmelder presterer å gi om intro-sekvensen og dragen. Men de fleste har vel allerede 50+ timer bak seg allerede, så anmeldelsen i seg selv er vel utdatert.

 

En annen ting som gjorde meg RASENDE er at de fjernet acrobatics-skillen. Å hoppe rundt i Oblivion/Morrowind og bli i stand til å hoppe stadig høyere og lengre var en stor del av sjarmen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har altså brukt rundt 45 timer på et spill du syntes fortjener 6/10? Det henger ikke på greip.

LostinSpace er langt nærmere rett karakter enn anmelder. Det er gått inflasjon i karakterer i lang tid, og et spill til f.eks. 6/10 bør ikke være uspillbart, men har en del feil og mangler som har trukket ned. Karakter 10/10 er det svært få spill som burde hatt, og slike spill kommer ikke ut hvert år.

Skyrim har så mange og alvorlige svakheter i forhold til å være et rollespill, at det ikke hører der oppe i det hele tatt. Var det kalt et action/eventyrspill med rollespill-elementer kunne det kanskje fortjent karakteren 8/10.

 

Det er forståelig at det blir en del bugs i et stort åpent spill som dette, men det er for min del alle de andre manglene som er mer tungtveiende. Jeg har heller ikke problem med at folk kan utnytte svakheter i systemet som gjør massiv grinding mulig, da det er opp til hver enkelt om de vil ødelegge sin egen spillopplevelse.

 

Det som ikke kan forsvares, er dårlige quests og dialoger, for få og dårlige dialoger/svaralternativer og konsekvenser av valg du gjør. Helt elendig kampsystem, spesielt på melee (og dette er ødeleggende for et spill som har så mye kamper som det tross alt er i Skyrim). Svært dårlig AI og UI kan heller ikke forsvares, da det er svært viktig for opplevelsen av spillet for i alle fall de mer oppegående spillerne.

 

Skyrim er en flott gå / løpe-simulator i en stor åpen verden som ser bra ut, og jeg har ikke problemer med grafikken (den er helt ok og verdenen er flott den) - men noe stort rollespill er dette absolutt ikke. Det er merkelig at ikke fanboys kan fatte og akseptere at andre ser alle de store feilene og opplever de som ødeleggende for spillopplevelsen - uten at de skal få sure og barnslige tilbakemeldinger som følge av dette (jeg tenker generelt gjennom tråden her og ikke nødvendigvis han jeg siterte lenger opp i innlegget, da det kun gjelder konkret at han stusser over karakter og at forumbruker fortsatt spiller spillet han gir 6/10).

 

For egen del er jeg ganske sta når det gjelder å fullføre spill, både fordi jeg liker å kunne ha et fullstendig vurderingsgrunnlag - samt at det lages alt for få rollespill, så det er en utsultet rollespiller som ville at Skyrim skulle være bra (og derfor kanskje fullfører selv om også jeg ville plassert det på ca 6/10 eller 7/10).

 

Skyrim kunne blitt et fantastisk spill men har feilet på flere avgjørende punkter. Det er trist, for det virker som Bethesda har hatt store ambisjoner og burde kunne lykkes. Jeg liker stor / åpen verden singelplayer rollespill, som det åpenbart er for få av.

 

Vi må nok innse at konsollene har mye av skylda for hvor svakt Skyrim egentlig er blitt. AI m.m. blir vesentlig skadelidende når det skal lages et så stort spill som skal fungere også på konsoller med såpass svak hardware. Men konsollene skal ikke ha skylda for at Bethesda ikke har klart å lage bedre dialoger go konsekvenser av valg, at de ikke har klart å lage et bedre kampsystem og at de ikke har klart eller villet lage et bedre UI. Det kan nesten se ut som de prøver å tvinge folk til å gi opp pc og gå for konsoll på grunn av UI. Men da tror jeg de har forregnet seg, for folk som er vant til et bra UI på pc vil ikke nøye seg med det som tilbys for konsoll. Da er det faktisk bedre å dyrke andre hobbyer enn spilling.

Endret av casemodd
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du har altså brukt rundt 45 timer på et spill du syntes fortjener 6/10? Det henger ikke på greip.

Til samanlikning vurderte eg Oblivion til 6 av 10, og brukte omtrent 60 timar på det. Det var rettnok berre 20-25 av dei timane eg verkeleg koste meg. Resten var litt småkeisame, men eg fortsatte fordi eg ønska å få mest mogleg ut av kjøpet mitt, og fordi der var nokre sider av spelet eg likevel likte. 6 av 10 tyder at eg synast Oblivion var eit godt spel totalt sett. Som rollespel synest eg det var litt svakt, og i høve til opphausinga var det veldig skuffande. Men det var fortsatt ikkje noko elendig spel, og sidan der ikkje kjem ut åpen verd-rollespel kvar månad, var det verdt å spele.

 

Favoritten min, Gothic 2, gir eg omtrent 9 av 10.

 

Kay

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som ikke kan forsvares, er dårlige quests og dialoger, for få og dårlige dialoger/svaralternativer og konsekvenser av valg du gjør. Helt elendig kampsystem, spesielt på melee (og dette er ødeleggende for et spill som har så mye kamper som det tross alt er i Skyrim).

Hva er et rollespill? Det vi ser her på forumet er at noen har sin egen definisjon av hva et rollepsill skal inneholde, og alt annet er ikke et rollespill. Men hvem sin definisjon er den riktige?

 

Du peker på flere askepkter hve Skyrim du ikke liker, altså dine subjektive meninger. Klart noen oppdrag er dårlige, det er noe alle rollespill har. Hva som er dårlig derimot, vil variere fra person til person.

 

Kampsystemet er elendig i dine øyne, og jeg må si meg ening i at det ikke er Skyrims beste egenskap, men for meg langt bedre enn kampsystemet i Risen f eks.

 

Svært dårlig AI og UI kan heller ikke forsvares, da det er svært viktig for opplevelsen av spillet for i alle fall de mer oppegående spillerne.

UIen er dårlig, men jeg lar ikke en dårlig UI hindre meg i en god spillopplevelse, og jeg er i høyeste grad en oppegående spiller.

Lenke til kommentar

Hvis spillet er uspillbart så bør dere ta en titt på deres egen hardware/software istedenfor å skylde på Bethesda. Ja, jeg har noen bugs, slik som de fleste, men det er absolutt ikke uspillbart.

 

Forventet 9/10 eller 10/10, og når det nå fikk toppkarakter, så kan jeg ikke si annet enn at et spill som fenger deg i oppunder 100 timer fortjener ikke mindre.

Lenke til kommentar

Hva er et rollespill? Det vi ser her på forumet er at noen har sin egen definisjon av hva et rollepsill skal inneholde, og alt annet er ikke et rollespill. Men hvem sin definisjon er den riktige?

 

Presenter gjerne din definisjon på rollespel (som eg går ut i frå står i kontrast til den uttalte definisjonen "nokon" har), så vert det lettare å svare på.

Lenke til kommentar

Presenter gjerne din definisjon på rollespel (som eg går ut i frå står i kontrast til den uttalte definisjonen "nokon" har), så vert det lettare å svare på.

Eksisterer det en universell definisjon av hva et rollespill er?

Rollespillsjangaren er stor og variert, så jeg tviler på det. Da er det personlige preferanser for hva et rollespill bør inneholde vi står igjen med. Jeg har skrevet hva jeg liker med Skyrim tidligere i tråden. Det er på ingen måte et absolutt krav jeg stiller til et rollespill, men det er i mine øyne styrken til Skyrim.

 

RRhoads beskriver hvordan et godt rollespill bør være:

Det største problemet med dette spillet er å legge det fra seg.
Lenke til kommentar

Når spillet selger så mye som det har gjort, så er det jo ikke rart at de veldig få prosentene som har store problemer, blir veldig mange i antall. Hvis du er en av de som har store problemer, så søker du gjerne etter dette på nettet, og finner disse andre som har store problemer. Det betyr ikke at flesteparten opplever det samme som deg.

Jeg hadde likt og sett noen tall basert på forhåndsbestillinger iforhold til bestillinger etter spillet er gitt ut.

 

Om 500 000 000 bestiller spillet før det kommer ut, gjør det ikke bugfritt.

 

 

Om mange har problemer med spillet, er det noe galt. Det spiller null rolle om det er 50% eller 0.005% så lenge et betydelig antall opplever problemer med en konfigurasjon.

Dette er ting som burde fjernes under testing fra utgiver/utvikler sin side og ingen andres.

 

Du kan kanskje nevne étt spill som har kommet ut de ti siste årene som har vært bugfritt, og ikke blitt patchet? :)

 

Det er dessverre slik i dag, at spill er så komplekse at det har blitt umulig å fjerne alle bugs som kan oppstå. Jo mer komplekse, jo flere bugs.

 

Så, jeg er på en måte enig med deg at i utgangspunktet burde ikke spill lanseres med feil - jeg husker at jeg tok dette opp til debatt for ca 12 år siden, da med Alpha Centauri. Dette spillet fikk vel 3 store patcher - noe som var mye på den tiden.

 

De aller, aller fleste kan spille Skyrim uten noen problemer av særlig grad. De som har problemer har ofte (men selvsagt ikke alltid) en uheldig kombinasjon av hardware eller rett og slett en maskin spekket med andre problemer.

Lenke til kommentar

Eksisterer det en universell definisjon av hva et rollespill er?

Universelt blir kanskje å ta i, men den klassiske definisjonen er at man kan lage karakteren selv (navn, kjønn, utseende, fordele stats, mm.), bli bedre underveis (f.eks. gå opp i level) og at det generelt er karakterens ferdigheter som avgjør om du lykkes i det du prøver å oppnå (f.eks.: dersom du prøver å treffe en ork med en pil, er det ikke dine sikteferdigheter som skal settes på prøve, du gir bare spillet beskjed om at du prøver å skyte orken og deretter beregnes resultatet).

 

Et spill som Skyrim regnes dermed som et Action RPG (hvis man skal være streng, er også det litt tvilsomt ettersom man ikke fordeler stats når man lager karakteren). Et spill som Gothic II regnes som et action eventyrspill.

Endret av namyats
Lenke til kommentar

Du har altså brukt rundt 45 timer på et spill du syntes fortjener 6/10? Det henger ikke på greip.

LostinSpace er langt nærmere rett karakter enn anmelder. Det er gått inflasjon i karakterer i lang tid, og et spill til f.eks. 6/10 bør ikke være uspillbart, men har en del feil og mangler som har trukket ned. Karakter 10/10 er det svært få spill som burde hatt, og slike spill kommer ikke ut hvert år.

 

Gamer.no som driver denne siden setter selv sine kriterier for hva som er et 10/10 spill. At du har andre kriterier for så være.

 

Hvis hvis anmelder finner at spillet oppfyller disse kriteriene så vil han neppe gi det lavere karakter bare fordi andre spill også har oppfylt disse kriteriene samme året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er rart at man kan anmelde et spill, finne flere vesentlige feil som er betegnet som "dårlig" o.l. (Og utelukke noen andre av en eller annen grunn), og samtidig plassere spillet i 10/10 kategorien.

 

"Det er klart at spillet har sine problemer. Brukergrensesnittet kunne vært mye bedre. Den kunstige intelligensen er heller ikke så veldig å skryte av, og folk oppfører seg ofte unaturlig og dumt både i og utenfor kamp".

 

Men det skal sies at karakterskalaen til Gamer.no er noe snodig. Karakter 8 og 9 er liksom mer objektive av hva kriterier angår. (Det virker som om at) Karakter 10 kaster bort kriterier helt. Anmeldelsen speiler karakteren 9 mer enn 10 i mine øyne. Men men, er vel bare en pekepin. (Og helt ærlig tror jeg ikke Skyrim vil bli husket slik Morrowind blir - tiden vil vise)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...