Gå til innhold

Anmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

I

Eksisterer det en universell definisjon av hva et rollespill er?

 

Det er ikkje ein universell definisjon eg etterspør (sjølv om det òg hadde vore kjekt), men den spesifikke definisjonen på RPG-sjangeren som du har brukt for å vurdere Skyrim.

 

At noko er vanskeleg å legge frå seg, er ikkje eit sjangerkriterium.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10/10? Greit nok at dette er en stortittel, men det fortjener ikke automatisk toppkarakter av den grunn.

 

Har selv spilt omlag 45 timer med en figur som har lvl 30 i skrivende stund. Kan godt hende det gjør meg til en "nybegynner", i Skyrim, men jeg vil ikke regne med selv som noen dårlig spiller. Har også mye erfaring fra Oblivion.

 

Jeg personlig gir dette spillet 6 av 10.

 

Middelmådig grafikk og klippingproblemer, svak nærkampmodus, svak figurutvikling, en god del SKAMMELIG dårlig og irriterende stemmeskuespill er hva som trekker ned min karakter.

 

54 spillsider/magasiner gir dette spillet i snitt 95.59/100. Med andre ord er det du sier verdiløst.

Lenke til kommentar

Det er ikkje ein universell definisjon eg etterspør (sjølv om det òg hadde vore kjekt), men den spesifikke definisjonen på RPG-sjangeren som du har brukt for å vurdere Skyrim.

 

At noko er vanskeleg å legge frå seg, er ikkje eit sjangerkriterium.

Du får lese den første posten min i tråden, der får du svar på hva jeg liker med Skyrim. Jeg har ingen absolutte sjangerkrav, men det at et spill er vanskelig å legge fra seg sier noe om at det er noe ved spillet som virkelig engasjerer.

Lenke til kommentar

Denne?

 

Hva er et rollespill? Utvikle karakteren du spiller? Valg? Historie fra A-Å? Og listen kan fortsette. Heldigvis har ikke jeg en fast liste over elementer som absolutt må være med i et RPG, så jeg spiller like gjerne Mass Effect som Gothic 2.

 

Skyrim er det jeg kaller et åpent RPG, her er ingen streng regi som styrer hvilke oppdrag du må gjøre for å avansere, hvilke områder som er tilgjengelige eller hvilket utstyr du kan få tak i.

 

Skyrim er stort, veldig stort. Det beste er at jeg kan utforske Skyrim etter mitt eget tempo, og jeg kan utvikle karakteren min i mitt eget tempo uten at jeg trenger å følge Main Quest i det hele tatt.

 

Alt er ikke perfekt i Skyrim, men for meg er det viktigste at jeg har den totale friheten! Jeg er svært glad vi fremdeles har spill som Skyrim som gir spilleren total frihet, og mange Quest-lines å følge når man selv vil.

 

Altså er sjangeren, per din definisjon, markert av dette:

 

- Storleik

- Opent gameplay

- Fridom

- Mange quests

- Mangel på tidspress

 

Det er ikkje ein sjangerdefinisjon som eg er særleg samd i, men ut i frå dei kriteria er jo Skyrim eit veldig kompetent RPG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som ikke kan forsvares, er dårlige quests og dialoger, for få og dårlige dialoger/svaralternativer og konsekvenser av valg du gjør. Helt elendig kampsystem, spesielt på melee (og dette er ødeleggende for et spill som har så mye kamper som det tross alt er i Skyrim).

Hva er et rollespill? Det vi ser her på forumet er at noen har sin egen definisjon av hva et rollepsill skal inneholde, og alt annet er ikke et rollespill. Men hvem sin definisjon er den riktige?

 

Du peker på flere askepkter hve Skyrim du ikke liker, altså dine subjektive meninger. Klart noen oppdrag er dårlige, det er noe alle rollespill har. Hva som er dårlig derimot, vil variere fra person til person.

 

Kampsystemet er elendig i dine øyne, og jeg må si meg ening i at det ikke er Skyrims beste egenskap, men for meg langt bedre enn kampsystemet i Risen f eks.

 

Svært dårlig AI og UI kan heller ikke forsvares, da det er svært viktig for opplevelsen av spillet for i alle fall de mer oppegående spillerne.

UIen er dårlig, men jeg lar ikke en dårlig UI hindre meg i en god spillopplevelse, og jeg er i høyeste grad en oppegående spiller.

Kampsystemet i Risen ligger mange klasser over Skyrim, det bør være hevet over en hver tvil. Dine ferdigheter som spiller belønnes i Risen og gir deg mestringsfølelse. I Skyrim har dine ferdigheter ingen betydning, det er bare å klikke i vei og blokke litt nærmest på måfå. Med bue skyter du over motstanderne hvis du er forholdsvis nær når du sikter rett på, og du treffer rett hvis du sikter rett på på avstand. Dette er helt på trynet, du skal treffe rett på når du sikter nær og du skal måtte sikte tilpasset over motstander når du skyter på lang avstand. Dette er elementært og gjelder også i virkeligheten og i spill som Risen og Gothic 2.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De beste RPGs jeg har spilt er Gothic 2 og Baldurs gate 2. Disse spillene er vel de eneste spill jeg kan komme på som kan rettferdiggjøre en karakter opp mot 10/10, men selv de er etter min mening 9/10. 10/10 bør henge svært høyt!

 

Baldurs gate 2 har jeg gitt 9/10 til tross for at spillet ikke er helt etter min smak. Det skyldes at spillet har gode kvaliteter på avgjørende områder som ikke kan underkjennes basert på personlig smak. Skyrim har mange alvorlige svakheter og kan trekkes lett for disse også på helt objektivt grunnlag. I et spill som Skyrim, der så vanvittig mye spilletid går med til kamp, skal og må kampsystemet være bra. Det er etter min oppfatning elementært.

 

Øvrige svakheter har jeg og flere andre påpekt flere ganger tidligere.

 

Helt ok at anmeldelser er subjektive, men de må dog likevel inneholde litt kritisk sans og generell fornuft. Det er ikke vanskelig å både være subjektiv og samtidig holde orden på objektive fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bugsene i spillet er selvsagt nevnt - de trekker ned helhetsinntrykket.

 

Kompanjonger og andre allierte har en stygg uvane med å både sette seg fast og komme i veien for deg. AI'en er nokså banal. Det gjør at jeg foretrekker å parkere komanjongene og gå solo.

 

Har selv møtt på både folk og fiender som plutselig spawner rett foran meg uten at de var i området i utgangspunktet. En plagsom bug.

 

Skal legges til at jeg spiller dette på PS3 - jeg har ikke opplevd den reduserte frameraten ennå pga. størrelsen på savefile (5,7 MB i skrivende stund) - slik jeg har forstått det begynner problemet for alvor ved 6 MB. Derfor venter jeg på patchen som forhåpentligvis (som annonsert) vil ordne dette.

 

Om kvaliteten på spillet har fått lide pga. PS3 og 360 er ikke usannsynlig. Disse konsollene er selvsagt nokså svake for å kjøre Skyrim. Likevel skal det nevnes at spillet flyter litt bedre enn Oblivion gjorde.

 

Godt mulig at en mod'et og patchet PC-versjon går god for en høyere karakter, men ingen toppkarakter. Forutsatt at denne versjonen kjører på ultra-settings på en kraftig nok PC.

 

54 spillsider/magasiner gir dette spillet i snitt 95.59/100. Med andre ord er det du sier verdiløst.

Du kan altså ikke ha din egen mening om saken, men henviser til brorparten av anerkjente anmeldere som er utelukkende positive.

Lenke til kommentar

Men då eg spurte deg om den RPG-sjangerdefinisjonen du vurderte Skyrim ut i frå, peikte du meg i retning posten eg siterte over.

 

Opererar du med ein definisjon på RPG-sjangeren som heilskap? I så fall hadde det vore interessant å få høyre han.

Det er bare begunnelsen på hvorfor jeg liker Skyrim, og jeg har ingen definisjon på RPG-sjangeren som helhet desverre. Sjangeren er for vid spillmangfoldet for stort til det etter min mening.

Lenke til kommentar

Etter Gamer.no's karaktersystem så hadde jeg gitt spillet 8/10. Har spilt godt over 80 timer nå og syns ikke at Skyrim fortjener toppkarakter. Noe kjedelig slåssesystem, hovedhistorien er etter god gammel oppskrift "something evil is gonna destroy the world and only YOU can save it" (begynner å bli lei), følgere som går seg stadig vill i alle dungeons eller blokerer veien for deg. Dessuten så blir spillet litt for lett etter hvert.

 

Føler at mange elsker dette spillet fordi (siterer min kompis her) det ligner på Norge. Rly?...

 

Ikke misforstå meg, de 80+ timene jeg har brukt på dette spillet har jeg storkost meg. Et så stort og dypt spill har jeg ikke spilt på lenge. Likevel har det store mangler og jeg syns Bethesda burde kanskje fokusere litt mer på hovedhistorien. Komme på noe litt mer originelt enn "ancient evil".

 

The Witcher 2 er IMHO et mye bedre spill og burde bli årets rollespill.

 

Peace.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter Gamer.no's karaktersystem så hadde jeg gitt spillet 8/10. Har spilt godt over 80 timer nå og syns ikke at Skyrim fortjener toppkarakter. Noe kjedelig slåssesystem, hovedhistorien er etter god gammel oppskrift "something evil is gonna destroy the world and only YOU can save it" (begynner å bli lei), følgere som går seg stadig vill i alle dungeons eller blokerer veien for deg. Dessuten så blir spillet litt for lett etter hvert. Føler at mange elsker dette spillet fordi (siterer min kompis her) det ligner på Norge. Rly?...Ikke misforstå meg, de 80+ timene jeg har brukt på dette spillet har jeg storkost meg. Et så stort og dypt spill har jeg ikke spilt på lenge. Likevel har det store mangler og jeg syns Bethesda burde kanskje fokusere litt mer på hovedhistorien. Komme på noe litt mer originelt enn "ancient evil". The Witcher 2 er IMHO et mye bedre spill og burde bli årets rollespill.Peace.

 

Glemte å nevne en utrolig kjedelig og uoversiktlig User Interface.

Lenke til kommentar
Kampsystemet er elendig i dine øyne, og jeg må si meg ening i at det ikke er Skyrims beste egenskap, men for meg langt bedre enn kampsystemet i Risen f eks.

Det blir ei lita avsporing, men eg må berre få seie at kampsystemet i Risen etter mi meining er av det beste eg har sett i noko rollespel. Kanskje det aller beste. Det har ein eigenskap eg likar svært godt: både spelaren og avataren sine ferdigheiter spelar inn. Spelaren bidreg med sin timing, evne til å bevege seg, og evne til å lese motstandaren. Avataren sine ferdigheiter avgjer kor hardt du slår, kor mykje du toler, og ikkje minst kva teknikkar som er tilgjengelege. Eg likte òg svært godt korleis ein på visse ferdigheitsnivå låste opp moglegheita for å bere større sverd med berre ei hand. Det var utruleg tilfredsstillande å nå nivå 10 i sverdbruk og kunne bere eit tohandssverd i ei hand (og eit skjold i den andre).

 

Magisystemet der var òg av dei betre. Krystall-magiane var dei primære kamp-magiane, og sjølv om der berre var tre av dei, var dei tilfredsstillande å oppgradere, og strategisk riktig bruk av dei kunne vere avgjerande. Dersom ein samanliknar med t.d. Oblivion, meiner eg systemet var fleire klasser over. Oblivion som magikar vart eit førstepersons skytespel, der den største skilnaden på magitypane ein brukte i kamp var fargen på prosjektila. Runemagien i Risen var kanskje ikkje like gjennomført, i alle fall ikkje dei runene som skulle brukast i kamp. Men eg likte godt "verktysmagien", som vart brukt til å komme seg fram og løyse gåter.

 

No har eg ikkje spelt Skyrim enno, men dersom det stemmer at kampsystemet er likt Oblivion, vil eg definitivt vurdere Risen sitt system som mange hakk betre.

 

Kay

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man ser bort i fra all den forventede uenigheten om hvor fantastisk perfekt/fullt av feil Skyrim er, mener nå jeg at Bethesda har fullført ett oppdrag tilnærmet perfekt: Som gammel spiller fra spilltidenes morgen tror jeg sjelden jeg har opplevd maken til komplett spill. Med det mener jeg et spill som favner absolutt alt, men ikke minst, alle. Det kan fenge både de av oss med et visst krav til dybde, "tilstedeværelse" og utforskingsmuligheter samt de noe mer utålmodige som vil raskt frem til målet samtidig som de opplever kontinuerlig og variert gevinst toppet med pen grafikk.

 

Jeg sier ja takk begge deler; riktignok aner jeg de begrensede mekanikkene og tannhjulene som går i bakgrunnen hvis man skraper akkurat for dypt under overflaten, men samtidig kan jeg ikke annet enn å la meg totaloppsluke av verdensbyggingen. Sjelden har jeg hatt en så overveldende følelse av avstander og høydeforskjeller i noe spill, og designen er i det store og hele en estetikers drøm. Ja, det er Bethesda og ikke Piranha bytes, men fy fader, Skyrim er i ferd med å vippe Gothic 2 av kronen for min del...

 

Og hvordan i all verden får man plass til alt på kun en enkel dvd..!? It boggles the mind...

 

Edit: Totalt enig med deg KayaU ang. sammenligningen mellom Risens og Skyrims kampsystem.

Endret av aphelion3
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant å dele opp karakter i kategorier, hvilket gir et mildt sagt blandet resultat:

 

Spillverden = 10/10 (har vært veldig snill nå føler jeg, men det er det beste med spillet)

 

Grafikk = 7/10

 

Historie = 6/10

 

UI = 1/10 (det er rett og slett vanskelig å lage det dårligere enn hva som er gjort i dette spillet)

 

AI = 4/10

 

Quests = 6/10

 

Kampsystem = 3/10 (primært basert på sverd, skjold og bue - har prøvd magi lite)

 

Bugs/mye feil = 6/10 (ikke satt lavere pga stor åpen verden gir ekstra utfordringer mht. bugs)

 

Dialoger = 6/10 (innhold og svaralternativer)

 

Valg = 5/10 (valg og konsekvenser av valg)

 

Karakterbygger = 7/10

 

Skuespill = 6/10 (stemmer / innlevelse / aksent

 

Musikk = 7/10

 

Innlevelse = 6/10 (sliter med innlevelsen og få godfølelsen og drukne i spillet, slik veldig gode RPGs kan gi)

 

Karakterer er satt basert på min opplevelse av spillet hittil, og ja det er min personlige mening. Som sagt før liker jeg type: stor, åpen verden-rollespill (singelplayer) mest av alt, så det er ikke en skytespill eller bilspill-entusiast som uttaler seg her. Jeg har spilt det meste som er av RPGs til pc og har slikt sett et bredt vurderingsgrunnlag. Det er flott at mange klarer å kose seg med spillet, men for meg føles spillet mer og mer som en jobb jeg føler jeg må gjøre fordi jeg har kjøpt spillet og fordi det bør gjøres for å kunne danne seg en endelig oppfatning. Spillopplevelsen har for min del hittil gått mer og mer nedover time for time, i likhet med hva jeg opplevde med Oblivion.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...