Gå til innhold

Anmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Spillet har bugs uten tvil. Men de mest irriterende er quest breakers som oppstår fordi du har vært i en hule for tidlig e.l. Min første assassin på lvl 32 sitter med 5-6 større quests som ikke kan gjøres ferdig av førstnevnte grunn eller av andre grunner. Dette er høyst irriterende. Sånne bugs setter alle andre bugs i skyggen for min del, men allikevel er Skyrim antagelig det beste RPG spillet til dags dato jeg har spilt i mine 30 år som gamer :)

Føler kanskje ikke at 10 er rettferdig når det finnes game breaking bugs, men som anmelder sier så er også massive spill som dette uhyre vrient å anmelde. Ikke nødvendigvis fordi de er så massive i seg selv, men fordi det er veldig komplekse spill og bugs er en del av kaka.

 

Uansett en god anmeldelse og personlig så ligger jeg på 9/10 ut av boksen. Et par patcher så er spillet garantert oppe i en klar 10/10 :)

Vi får se til uka hva den første patchen fikser.

Endret av Raggz1967
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med 10/10 karakteren, men om du har spillet på pc så er mulighetene bokstavlig talt uendelige. Det store potensialet for modding i de 2 siste elder scrolls spillene og de 2 siste fallout spillene har vert enormt. Om du har det på PC og finner en bug, så finner du nesten alltid en mod på skyrimnexus.com som fikser den.

 

Rainmaker

Lenke til kommentar

Ja, har opplevd å finne ut at den hvite quest-pekeren befant seg over hodet til en meget død kvinne som hadde opplevd drageild på nært hold en drøy halvtime tidligere. Da måtte det reloades til en save jeg hadde mekket tre timer i forveien, før det aktuelle drageangrepet. Litt kjedelig at slikt skal være mulig. Husker at folk som var viktige for enkelte oppdrag var udødelige i Oblivion, og det er nok slik for de aller viktigste i Skyrim. Kanskje burde dette utvides så den gjelder for alle NPCer man må snakke med for å kunne gå videre i quests, spesielt med tanke på at man ikke har kontroll over hvem monstre dreper når de går til åtak.

Lenke til kommentar

Sitter med en følelse av at anmelder er litt blendet av grafikken og de flotte områdene. For meg virker dette spillet veldig statisk og knotete på en negativ måte i en flott grafisk verden.

 

I min bok er ikke dette en "10er" iallefall. Skyrim kunne vært så mye mer og bedre..

 

Man kan heller ikke si at, pågrunn av at utviklerne har idag valgt å bli latere ved å lage kortere spill, mindre innhold, lite bra kreativitet og sende det avgårde halvferdig, så blir skyrim en perle.

 

Vil si skyrim holder nivået til "7-8" i forhold til generasjoner før.

Men det er mitt syn på ting, så ikke hakk meg opp.

Endret av Dennis Aron
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Anmeldelse for menigheten dette. :) Har sagt ganske mye om dette spillet før, så gidder ikke gjenta meg selv, siden jeg har gjort det litt for ofte, men er noen ting i anmeldelsen, som jeg reagerer litt på.

 

Spillet er forøvrig ikke et dårlig spill før folk klikker i vinkel.

 

I kveld tror jeg for eksempel det er byen Riften jeg skal fokusere på. Eller rettere sagt, det som skjer under den. I et lineært spill hadde jeg ikke hatt valget. Jeg hadde spilt det skaperne hadde bestemt jeg skulle spille og opplevd deres ferdigstilte handling. Men i Skyrim er mine valg og det jeg foretar meg mellom oppdragene vel så viktig for opplevelsen.

 

Og for noen valg det er! :p Enten gjør du som de sier eller så gjør du det ikke i det hele tatt. :p Det kaller jeg dybde, det.

 

Kanskje du også vil oppdage varulvene og kanskje du til og med vil bli en av dem. Jeg ble det.

 

Ja, for de andre valgene du har i den situasjonen er jo enorme! :p For en dybde!

 

Du skal for eksempel spille lenge og vel før du har noen som helst sjanse til å overvinne en kjempe, og slike kjemper vil du risikere å treffe helt fra dag én i Skyrim. Når du først har klart å forbedre figuren din slik at du kan hamle opp med en kjempe har du god grunn til å være stolt.

 

Eller man kan bare lage seg nok healing potions og banke dem på level 1, siden man jo treffer på alle angrep, akkurat som Oblivion. :)

 

Man risikerer jo ikke lage en karakter som har lav helse eller lav mana heller siden de har kuttet ut attributes, så det gjør det jo enda lettere. :)

 

Dette er jo også en positiv ting forøvrig, siden det jo tross alt er dumt å måtte ta stilling til ting, for da kan man jo risikere å velge feil. Gjøre feil i et rollespill? Uhørt!

 

Godt man slipper å måtte ta stilling i quests også. Var glad alle de gangene jeg fikk opp kun et tekstalternativ i dialoger, i stedet for tre, selv om de ledet til samme konklusjon. Var nesten redd for å klikke feil.

 

Er vel bare å ta fram denne igjen. :p

 

 

 

rpgs.jpg

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Litt offtopic -har sett mange folk peke på Giants som svært svært vanskelige å ta ned, og med dette mene at drager er for lette..

Jeg klarer ikke helt å forsvare disse meningene.. ja selvfølgelig er en giant i melee head on litt mye å håndtere.. men det er etter min mening en svært lite viable vei å gå i spillene til bethesda .. for ikke å snakke om ensidig måte å slåss på... hvis man bruker egenskapene man har for det det er verdt .. så er det absolutt mulig å ta ned selv disse på et svært tidlig stadig ..

 

Ja også må jeg selvfølgelig bekrefte at jeg er enig med 10/10 .. bethesda bugs, er jo noe man har lært seg å leve med.. =)

Lenke til kommentar

Som sterk motstander av Oblivion med sin veldig tydelige lvl scaling, repetering av Grafikk bruk, Cheesy hovedplott osv .. Må jeg nå med Glede si at Skyrim gjør alt bedre og dette er virkelig et Flott Rollespill der Morrwind føleslen er tilbake + litt til, lvl scalingen er virkelig godt skult av det jeg har merket så lang, samt på ekspert som jeg spiller må jeg hele tiden passe på for å ikke få juling Jippi!!.

 

Jeg feirer nok Julen i Skyrim.

Dette er godt å høyre for ein som heller ikkje synest Oblivion var eit fantastisk rollespel. :) Eg gledar meg skikkeleg til å spele det, etter at det har gått litt tid og ein del feil vonleg har blitt utbetra.

 

Eg reknar ikkje med at det blir ein 10/10 frå meg; ingenting Bethesda har laga til no har komt over 7.5. Det kjem vel litt an på kva ein legg vekt på, men for meg har truverdige og interessante NPCar mykje meir å seie for innlevinga enn hoppande fisk i elvene og maur på trestubbar (sjølv om slike visuelle ting sjølvsagt òg har ein verdi). Men sidan Bethesda ser ut til å vere i stand til å bry seg om kvaliteten på det dei lagar og vere i stand til å betre seg, kan ein kanskje håpe at NPCane blir betre i TES VI?

 

Forventninga mi er i området 7-7.5/10. Sidan dette er ein av favorittsjangrane mine, vil ikkje det vere so verst i det heile. :)

 

 

@Stonemeister

Det kan nok vere irriterande når NPCar du trengte for å gjere eit oppdrag forsvinn på denne måten, men på den andre sida er det med på å gjere spelverda meir truverdig og levande når slike ting kan skje utan di innblanding. Det hadde kanskje vore fint om oppdraget vart avslutta når du fann den daude NPCen, og du fekk ei linje i loggen om det som hadde skjedd, gjerne på ein slik måte at det såg ut som ein del av fortellinga. The Witcher 2 gjorde ein fin jobb med å gjere oppdraga i loggen til historier, synast eg.

 

Kay

Lenke til kommentar

Synes heller ikke Skyrim er det store. Etter Souls-spillene har terskelen for actionrollespill blitt løftet noe enormt, og med et kampsystem som har fleksibiliteten til en flodhest, er det umulig å nyte hovedelementet i spillet. Skyrim er et typisk eksempel på enorme mengder innhold pakket inn i glittervatt, og jeg veit jaggu ikke om jeg gidder mer etter seks timer. Med en fortellerteknikk som er så patetisk at bare hardbarkede spillere faller for den hvor man fortsatt får oppdrag fra alt som kan krype og gå uten noen videre interaksjon, jeg blir trøtt av hvordan helten står i senit så til de grader, og dialog som er skrevet med slegge uten en eneste relevant referanse som belyser verdenen du besøker som noe annet enn en søvnig maktfantasi, ser jeg ingen grunn til å fortsette å spille. Synd, for verdenen er relativt pen og fleksibiliteten i figurbyggingen har en del for seg, selv om spillet også her er oversimplifisert.

 

Tonny Albrigtsen har selvfølgelig også en mening.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Litt forutsigbar omtale. Når spelet har det dårlegaste interfacet på kloden, nokonsinne, uavhengig av plattform, så burde det kanskje verte reflektert i sluttkarakteren, ikkje berre nemnast i forbifarten på slutten?

 

For all del, spelet er betre enn Oblivion på omtrent alle område, men det er framleis designa for å vere veldig - uh - "accessible". Og hovudhistoria er framleis som ein middels god fanfic - hadde vore betre om dei berre droppa dei "cinematiske" ambisjonane og lente seg utelukkande på den ambiente forteljingsforma dei faktisk har styring på (eller lånte ein tekst- og manusforfattar frå Obsidian).

 

Also, ikkje LAA-flagga ut av boksen til tross for at det er ikkje monge med ein spel-PC i dag som er nøgde med 2GB ram.

Endret av Zealuu
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg irriterte meg over UI'en den første timen. De (foreløpig) neste 63 har jeg vært forhekset inn i en fantastisk verden.

 

For øvrig - på PC, så er Xbox 360 Controller slått på som standard i settings. Skru denne av, og navigeringen blir en god del bedre.

 

Kræsjer spillet ofte? Prøv window-mode, eller last ned 4GB-modden.

 

Jeg drømmer om dette spillet på natta, så magisk er det :) Kanskje det går for sakte for ADHD-generasjonen som ønsker at spill helst skal være ferdig rundet før kvelden er omme - hvem vet?

 

Bugs og slikt, det er litt irriterende akkurat der og da, men har ennå ikke klart å henge meg opp i noe i mer enn ett sekund på rad. Med andre ord, jeg føler ikke de har hatt innvirkning på spillopplevelsen i særlig grad, med unntak av kræsj selvsagt. Kan se at for de som opplever dette ofte, er det selvsagt frusterende. Samtidig lagrer spillet automatisk etter x minutter, samt hver gang man skifter sone. F5 er også nært, så jeg har vel aldri tapt noe mer enn maks fem minutter på dette.

 

Ah... Jeg vet ikke om det kan overgå Morrowind, hvis jeg sammenligner følelsen jeg hadde i 2002 mot nå i 2011. Isolert sett synes jeg Skyrim er langt foran Morrowind, bortsett fra på UI'et (merkelig nok - virker mer som vi har gått nesten ti år tilbake i tid, i stedet for frem). Spillfølelsen den gang var riktignok også helt fantastisk, og det var vel i mye større grad revolusjonerende på mange punkter, enn Skyrim er i dag.

 

Likevel, det er mange, mange år siden jeg har vært så imponert over et spill, som jeg er over Skyrim.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det alltid vil være folk som er i mot slike spill som Skyrim. Noen vil kanskje dømme det litt ekstra på grunn av Oblivion også.

 

Som du selv skriver så har spillet sine feil, og er ikke perfekt. Men jeg har aldri spilt et spill de siste 10 årene som har slukt meg så inn i atmosfæren som Skyrim. Jeg har faktisk lyst til å lese bøkene i spillet. Jeg har flere ganger satt meg ned i huste mitt, og lest bøker. Det er egentlig utrolig sært, men det faktum at du har muligheten til å gjøre det er imponerende.

 

Hiver du på Master på vanskelighetsgraden, skal jeg love deg at ingen kamper blir en lek, om du ikke kan å blokke riktig. Folk klager også på grafikken, men jeg synes spillet ser bra ut. Det handler ikke om antall polygoner for min del, sjarm og atmosfære er viktige faktorer. Det kjører på Ultra på min halvt år gamle laptop til 10 lapper (I 1080p), og det sier jeg meg strålende fornøyd med.

 

Flott anmeldelse, flott at du innrømmer at det blir vanskelig å bedømme spillet helt rettferdig. Men jeg kjenner meg igjen i det du skriver, og er enig i karakteren.

Lenke til kommentar

-Verste UI jeg har opplevd -> -1 (Og gis ikke ut noe UI-kilde med Creation Kit, nesten -2.)

 

-NPC som blir angrepet uten å reagere/blokkerer dører/etc -> -1 (Patch fikser vel noe av det.)

 

-Alle oppdrag består av valgene gjør eller ikke gjør, kanskje valg mellom 2 alternativer en sjelden gang. -> -1

 

-Fjerning av attributes/klasser -> -1 (Jeg liker min 100speed frekkas som løper i ring rundt andre! Og mangelen på klasser gjør levelling for rask.)

 

-Masse masse andre småsaker (Altfor mye daedric/glass, for få spell effects, ingen spellmaker, dupliserte npc'er etc.) -> -1

 

 

Diverse godsaker som trekker opp gir til slutt karakteren 8. :p

 

 

 

Edit: Den åtteren er med denne tids karakterinflasjon inkludert! Hadde den kommet ut samtidig med Morrowind så hadde det nok heller blitt en 7.

Endret av Godsaker
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Må si at jeg ble overrasket over en full pott på Skyrim. 10/10, betyr at spillet er et mesterverk uten feil. Det er mange feil i Skyrim, om en ser bort fra horribelt stemmeskuespill og underveldene og mildt sagt lite bra skrevet quests.

 

Men her virker det som on mange har blitt blendet fordi det er et Elder Scrolls spill. Elsker spillet selv, men å gi spillet perfekt karakter er totalt latterlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-Verste UI jeg har opplevd -> -1 (Og gis ikke ut noe UI-kilde med Creation Kit, nesten -2.)-NPC som blir angrepet uten å reagere/blokkerer dører/etc -> -1 (Patch fikser vel noe av det.)-Alle oppdrag består av valgene gjør eller ikke gjør, kanskje valg mellom 2 alternativer en sjelden gang. -> -1-Fjerning av attributes/klasser -> -1 (Jeg liker min 100speed frekkas som løper i ring rundt andre! Og mangelen på klasser gjør levelling for rask.)-Masse masse andre småsaker (Altfor mye daedric/glass, for få spell effects, ingen spellmaker, dupliserte npc'er etc.) -> -1Diverse godsaker som trekker opp gir til slutt karakteren 8. :pEdit: Den åtteren er med denne tids karakterinflasjon inkludert! Hadde den kommet ut samtidig med Morrowind så hadde det nok heller blitt en 7.

 

Hvis du ikke er fornøyd med UI, så kan du prøve denne:

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=667

 

Er ikke noe perfekt løsning, men hjelper litt i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...